paul innergård skrev:
I just don't want to have to sell all my Canon glass to switch over to Nikon.
But if Canon continues to fall behind, then I may have no choice!
Ovanstående skrevs av en kille på DPReview. Man blir nästan mörkrädd över folks förhastade slutsatser. Han är rädd för att Canon skall falla tillbaka ännu mer i konkurrensen än de redan har gjort. Det han syftar på är att Canon just nu ligger efter ett par Nikonmodeller som inte ens finns att köpa. Bortsett från D3, D300 som sagt inte finns ännu, ligger Mark III och Mark IIN och 1Ds Mark II och 5D och 40D före allt annat på den befintliga marknaden, i sitt respektive segment. Visst blir det lite löjligt ibland? Min Mark III är fantastisk och brusegenskaperna ger mig helt nya möjligheter som inte tidigare funnits för mig.
Jo, det säger väl en hel del om människor i allmänhet och fotografer i synnerhet. Visst är det kul med nya prylar som en hobby i hobbyn, men när det går för långt så förloras fokuset på det som ändå är väsentligast inom fotografin; Själva fotograferandet och bildskapandet.
Jag är övertygad om att om folk istället för att ängslas över sin utrustning och som följd därav springer o plåtar tegelväggar och testark för att hitta eventuell kantoskärpa, vinjettering o dyl som de sedan sitter och stirrar på via dataskärmen i 200% förstoring verkligen använde sin kamera för "vanlig" fotografering och lade samma tid på det samt att verkligen bearbeta bilden i datorn skulle vi sett många fler fantastiska bilder.
Det är ju egentligen så otroligt vansinnigt! Folk som köpt 1DMkIII kissar i brallorna bara för att Nikon introducerar 2 nya modeller. Då kan de gott vara blöta för själva fotograferandet kan rimligen inte vara någon passion hos dem. Deras passion (passion betyder ju ordagrant "lidande") är habegär.
Tänk vilka historiska bilder vi fått se genom tiderna som tagits under primitiva former. Hade de fotograferna varit lika galna så hade de bilderna säkert aldrig tillkommit.
Nej, när man hör vad den amerikanske "fotografen" tänker så har åtskilligt fler gränser passerats än vad jag, som gammal prylfetischist, kan acceptera. Upprepar: Det är vansinne! Antagligen är det en sådan typ som sitter o kollar dammkorn på sensorn istället för att rädda ungen som ropar på hjälp när den håller på att drunkna i badkaret.
Människan är världens dummaste djur. Lär sig aldrig av historien. Jag garanterar att en liknande pissträngdhet kommer kollektivt att uppstå när Canon ganska snart lanserar 1DMk4 eller Nikon pressar in några pixlar till i en D4. Och sedan blir det 1DMk5 och Nikon D5. Men fortfarande fungerar gamla 1Ds/1DsMkII/MkIII och 1D/1DMkII/MkIII. Kom ihåg att de alla var lika fantastiska i folks sinnen när de introducerades och om fotografen verkligen är fotograf faktiskt duger till att ta excellenta bilder med.
Lennart