Annons

Canon 1d Mark III

Produkter
(logga in för att koppla)
Re: Re: Exakt nästan förlösande känsla faktiskt

paul innergård skrev:
Visst är det skönt att kunna berätta för kvinnorna på jobbet att vi män minsann vet hur det är att föda barn numera. Åtminstone vissa av oss. Själv hade jag fruktansvärda värkar dagarna innan min senaste nedkomst, men de var som bortblåsta när jag väl hade kameran i min hand.

Eller förstå varför kvinnor blir så exstatiska när de shoppat loss 2-kassar med skor. Jag har en scrapbooking galen fru, så jag har "fria händer" med kortet också. ;)
 
Re: Re: Re: Exakt nästan förlösande känsla faktiskt

Robert_Vallentuna skrev:
Eller förstå varför kvinnor blir så exstatiska när de shoppat loss 2-kassar med skor. Jag har en scrapbooking galen fru, så jag har "fria händer" med kortet också. ;)
Nu vänder ju du det här till kvinnornas fördel, Förrädare där. Bara för vi män numera är insatta i all den smärta som ett barnafödande innebär, så kan man väl knappast se det som acceptabelt att kvinnor skall få ruinera hushållskassan.
 
Re: Re: Re: Re: Exakt nästan förlösande känsla faktiskt

paul innergård skrev:
Nu vänder ju du det här till kvinnornas fördel, Förrädare där. Bara för vi män numera är insatta i all den smärta som ett barnafödande innebär, så kan man väl knappast se det som acceptabelt att kvinnor skall få ruinera hushållskassan.

Min fru har inte fött några barn ännu så säg inget till henne om premiering för lite smärta, då kan hon få för sig att det skall permieras. Iofs så gillar hon min mk3 så hon kanske blir nöjd om hon också får en sådan. ;)
 
Egna snabbinställningar

Enligt uppgift ska det gå att ha tre snabbt åtkomliga lägen med olika inställningar. Detta för att snabbt kunna skifta mellan olika situationer. Jag kan inte hitta detta i manualen. Någon som vet hur det ligger till?
 
Re: Egna snabbinställningar

ArneB skrev:
Enligt uppgift ska det gå att ha tre snabbt åtkomliga lägen med olika inställningar. Detta för att snabbt kunna skifta mellan olika situationer. Jag kan inte hitta detta i manualen. Någon som vet hur det ligger till?

Jodå, det går bra. Om du kollar i manualen så står det på sid 179 hur du gör.
I menyn hittar du det längst ner på samma flik som alla C.Fn-inställningar.

Hoppas det är vad du söker.

/Den andre Arne
 
Re: Re: Egna snabbinställningar

Arne S skrev:
Jodå, det går bra. Om du kollar i manualen så står det på sid 179 hur du gör.
I menyn hittar du det längst ner på samma flik som alla C.Fn-inställningar.

Hoppas det är vad du söker.

/Den andre Arne

Hmmm, det är nära, men ändå inte. Jag skulle vilja kunna reglera hela kamerans inställningar såsom programläge Av/Tv/M osv, ISO. Det som stör mest är att det är något råddigt att ändra snabbt. Vore det inte perfekt med att ha tillgång till flera Modes: Av - Tv - M - bulb - P - C1 - C2 - C3, där C1/2/3 var olika förprogrammerade lägen?

Ingen allvarlig kritik, men skulle öka snabbheten och flexibiliteten rejält.
 
Hastighetstest: OK!

Vissa människor nöjer sig med att det står vad ens prylar går för, en del måste testa...hehe! ;P

En kul grej jag gjorde när jag hade tråkigt en regnig lördag i slutet av september. 3 sekunder och 31 bilder. (Första bilden är ju 0.0 sek!)

Plåtat med ett 17-40/4L @ 40mm, autofokus, M-läge (1/1000-del, f/4) ISO6400.

Ursäkta den skakiga bilden, höll mobilen i ena handen och kameran i den andra. :-/

http://www.photojoe.se/X/10fps_Mark_III.gif

Mycket nöje!

//J

PS. Klicka på länken igen ifall du får ett felmeddelande första gången.
 
Re: Re: Re: Egna snabbinställningar

ArneB skrev:
Hmmm, det är nära, men ändå inte. Jag skulle vilja kunna reglera hela kamerans inställningar såsom programläge Av/Tv/M osv, ISO. Det som stör mest är att det är något råddigt att ändra snabbt. Vore det inte perfekt med att ha tillgång till flera Modes: Av - Tv - M - bulb - P - C1 - C2 - C3, där C1/2/3 var olika förprogrammerade lägen?

Ingen allvarlig kritik, men skulle öka snabbheten och flexibiliteten rejält.

Ja, som det är nu är det himla jobbigt att skruva på allting, jag saknar motivlägena jag hade på min gamla kamera (nattbilder, badstrandsbilder, snöbilder, blombilder, actionbilder, festbilder). Och så saknar jag även grönläget där kameran vet vad jag vill. Det är ju rätt jobbigt att hålla ordning på allt, och ISO borde den ju fixa själv. Den inbyggda blixten saknar jag med, är ju rätt besvärligt att veta när en fyllnadsblixt är bra, det visste min gamla kamera och ploppade bara upp den vid behov. Och så skulle jag vilja ha autozoom, när kommer Canon att fixa det här med autozoom, någon? Varför måste jag hålla på att skruva på linsen, det borde man ju kunna fixa med lite fuzzy logic nu när live view finns å allt.
Ja, det här skulle öka snabbheten och flexibiliteten rejält.

:)
 
Re: Re: Re: Egna snabbinställningar

ArneB skrev:
Hmmm, det är nära, men ändå inte. Jag skulle vilja kunna reglera hela kamerans inställningar såsom programläge Av/Tv/M osv, ISO. Det som stör mest är att det är något råddigt att ändra snabbt. Vore det inte perfekt med att ha tillgång till flera Modes: Av - Tv - M - bulb - P - C1 - C2 - C3, där C1/2/3 var olika förprogrammerade lägen?

Ingen allvarlig kritik, men skulle öka snabbheten och flexibiliteten rejält.

Arne, ursäkta mitt ironiska inlägg ovan, men allvarligt talat så tror jag du är ute efter C.Fn I-14: Instant switch of Exposure and Metering settings with AE Lock button vilket medger lagring av en komplett inställning vilken sedan aktiveras med att trycka på AE Lock.
Mvh Mikael
 
Re: Re: Re: Re: Egna snabbinställningar

mrelbe skrev:
Ja, som det är nu är det himla jobbigt att skruva på allting, jag saknar motivlägena jag hade på min gamla kamera (nattbilder, badstrandsbilder, snöbilder, blombilder, actionbilder, festbilder). Och så saknar jag även grönläget där kameran vet vad jag vill. Det är ju rätt jobbigt att hålla ordning på allt, och ISO borde den ju fixa själv. Den inbyggda blixten saknar jag med, är ju rätt besvärligt att veta när en fyllnadsblixt är bra, det visste min gamla kamera och ploppade bara upp den vid behov. Och så skulle jag vilja ha autozoom, när kommer Canon att fixa det här med autozoom, någon? Varför måste jag hålla på att skruva på linsen, det borde man ju kunna fixa med lite fuzzy logic nu när live view finns å allt.
Ja, det här skulle öka snabbheten och flexibiliteten rejält.

:)

:)

Fast nu menade jag att C1/2/3 skulle vara lägen som jag hade programmerat själv. Såvitt jag förstår finns ett sådant läge på 5D.

Riktiga fotografer använder naturligtvis inget annat än M-läget. ;-)
 
Hej!

Det är väl bara att spara dom inställningar som du tycker är bra i något av dom tre lägena.

Om du t.ex. har kameran inställd på Tv, iso400, seriebildstagning, AI-servo, mm gå in i menyn och välj "KAmerans användarinställning" eller vad det heter på 1D, och välj att spara under t.ex. C1.

Ställ kameran i Av, iso100, spegeluppfällning möjlig, One shot mm och spara dessa under t.ex. C2.

o.s.v...

/Leif
 
elbe skrev:
Hej!

Det är väl bara att spara dom inställningar som du tycker är bra i något av dom tre lägena.

Om du t.ex. har kameran inställd på Tv, iso400, seriebildstagning, AI-servo, mm gå in i menyn och välj "KAmerans användarinställning" eller vad det heter på 1D, och välj att spara under t.ex. C1.

Ställ kameran i Av, iso100, spegeluppfällning möjlig, One shot mm och spara dessa under t.ex. C2.

o.s.v...

/Leif

Precis så skulle jag vilja kunna göra. Tyvärr erbjuder de tre lägena endast möjligheten att spara aktuella C Fn-inställningar. Mode, ISO, drive, AF och ljusmätning kan inte sparas i dessa tre set.
 
ArneB skrev:
Precis så skulle jag vilja kunna göra. Tyvärr erbjuder de tre lägena endast möjligheten att spara aktuella C Fn-inställningar. Mode, ISO, drive, AF och ljusmätning kan inte sparas i dessa tre set.

De är bara stt spara de som går då. De felsta inställningar du räknar upp är ändå snabbt åtkomliga via knapparna.

Vill du ändå utökan möjligheterna kand du ju använda följande möjligheter, klippt från DCIs test som du hittar under Omars inlägg här ovan ovan

"Unlike lower-end digital cameras, the Canon EOS-1D Mark III does not have a dozen or more custom image presets for pets, the beach, fireworks, and eBay. It does, however, let the user create presets and save them on CF or SD cards. The presets cover exposure mode, metering, white balance, ISO, autofocus, and everything else the typical user might reset in moving from one shooting situation to another. Users will determine for themselves whether it's practical to keep the settings on removable media, rather than in internal memory. It's likely that more than a few of the custom settings files will be lost to ill-advised formatting, or that a user will bring the wrong card, the one without the settings, to a shoot where they would be useful."

Använd t.ex. SD-kortet bara till dessa inställningar och byt aldrig ut det och använd CF-kortet för bilder.
 
Eftersom jag läst så mycket om eventuella fokusproblem ställde jag mig idag bredvid en 90-väg och lät MIII:an arbeta med passerande bilar. Jag har en MII:a som jag hela tiden tyckt varit enormt bra, men jag måste säga att MIII:an är ännu vassare. Jag kan i alla fall inte hitta några fokusproblem så här långt.

Dessutom hanterar Capture One Pro till min glädje RAW bilderna.

Undrar om jag skall försöka sälja MII:an.
 
I just don't want to have to sell all my Canon glass to switch over to Nikon.

But if Canon continues to fall behind, then I may have no choice!

Ovanstående skrevs av en kille på DPReview. Man blir nästan mörkrädd över folks förhastade slutsatser. Han är rädd för att Canon skall falla tillbaka ännu mer i konkurrensen än de redan har gjort. Det han syftar på är att Canon just nu ligger efter ett par Nikonmodeller som inte ens finns att köpa. Bortsett från D3, D300 som sagt inte finns ännu, ligger Mark III och Mark IIN och 1Ds Mark II och 5D och 40D före allt annat på den befintliga marknaden, i sitt respektive segment. Visst blir det lite löjligt ibland? Min Mark III är fantastisk och brusegenskaperna ger mig helt nya möjligheter som inte tidigare funnits för mig.
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.