Annons

Canon 1d Mark III

Produkter
(logga in för att koppla)
Min är på G

Äntligen fick mailet som jag väntat länge på från Japan foto... Min mk III:a ligger och väntar på mig. Serienummer börjar på 7xxxx så dom... Så det verkar som det rör på sig!

/Tomas

Joel Marklund skrev:
Kom på en till sak: För att få samma bild i Mark II: an och Mark III:an måste jag "överexponera" 2/3 steg i Mark III:an. Ljusmätningen skiljer alltså 2/3 steg.

Det har jag också delvis märkt av, med 20D fick man minska för den ville bränna ut i stället.
Hellre under än över, eler?

Bussmicke skrev:
Det har jag också delvis märkt av, med 20D fick man minska för den ville bränna ut i stället.
Hellre under än över, eler?

Jag tror att jag förklarade dåligt. För att få samma slutartid på Mark III:an måste jag dra upp ISO-talet med 2/3 steg. Jag vet inte om man ska formulera det som så att sensorn kräver 2/3 steg mer ljus för att leverera samma bild som Mark II:an.

Det blir alltså så här (för att få samma slutartid):

Mark II: 1/400, 2.8, ISO 400
Mark III: 1/400, 2.8, ISO 640

Joel Marklund skrev:
Jag tror att jag förklarade dåligt. För att få samma slutartid på Mark III:an måste jag dra upp ISO-talet med 2/3 steg. Jag vet inte om man ska formulera det som så att sensorn kräver 2/3 steg mer ljus för att leverera samma bild som Mark II:an.

Det kan ju vara ett bra sätt att lura kunderna. "Se vad lite brus det är när man kör på 1600 ISO" -som då kanske egentligen är 800 ISO.

Canons kameror har förut alltid varit ljuskänsligare än indikerat ISO-värde. Det noterade dpreview när man jämförde kameror. Med högre pixeldensitet blir det kanske svårare att upprätthålla känsligheten och man är därför närmare det indikerade ISO-värdet på de senaste kamerorna.

Joel Marklund skrev:

Hej

MarkII har ju haft en ljuskänsligare sensor än tex en del Nikon kameror, dvs att man fått snabbare slutartid vid samma ISO. Nikons ISO tal har ju stämt bättre överens än Canons ISO tal.

Så egentligen när man skall jämföra bruset mellan tex MarkII och D2x, så kanske man skall ha MarkII på tex 800 ISO och Nikon D2x på 1000-1250 ISO?. för att få samma slutartid. Skruva upp ISOt gör man ju inte för sakens skull utan för att få tex tillräcklig slutartid.

Kan tänka mig att Canons tex 100 ISO på nya MarkIII verkligen är 100 ISO, Phil kommer och testa detta.

Sedan har man kanske med MarkIII svängt över, dvs mindre känslig sensor mot angivet ISO, tex 100 ISO är egentligen bara tex 80 ISO.

Ser man jämförelse bilderna mellan MarkIII mot Nikon D3 så är MarkIII bilderna mörkare, kanske har kamerorna valt olika slutartider??

Nedan skriver Phil att Canon kameror har ca 1/3 känsligare sensor, men jag har sett att en del menar att skillnaden kan vara upp till 2/3 känsligare sensor än Nikons.

As we have seen in previous reviews the Nikon cameras are right on the spot for ISO accuracy and the Canon cameras are about a third more sensitive than indicated (ISO 100 is more like ISO 125).

Från http://www.dpreview.com/reviews/canoneos30d/page20.asp

Mvh

Omar

Senast ändrad:
Nu har jag hämtat min :)
Så ikväll kommer det nog bli endel testande :) så att man lär sig den liten innan helgen då det är dags att fota lite.

Jag har också hämtat min mkIII:a idag.. Min första 1d:a... Wow vilken byggkvalité... Nu skall det bli testa av...

/T

helto skrev:
Jag har också hämtat min mkIII:a idag.. Min första 1d:a... Wow vilken byggkvalité... Nu skall det bli testa av...

/T
Jag förstår precis din extatiska känsla. Mark III var min första 1D också och när man tar upp den ur kartongen första gången så är känslan obeskrivlig. Nu kanske jag hädar men faktiskt inte helt olik känslan när man blir pappa. Hmm, kanske inte får så mycket medhåll här men jag är en foto och prylfanatiker, rår inte för det. Hur som helst så är jag glad för din skull. Lycka till.

paul innergård skrev:
inte helt olik känslan när man blir pappa
Haha, förstår vad du menar, och jag hoppas för din skull, och min, att våra fruar inte läser dessa sidor.
Vårda era nya "bebisar" väl och gör dem stolta (ni vet hur).

PhotoJoe skrev:
Jag måste tyvärr erkänna och hålla med dig, hehe. :)
Det är lagom med en ny "bebis" vart tredje år, inte sant? ;)
(Om nu 1D Mark IV kommer 2010?)
Där ser man. Jag är inte ensam i min syndfulla liknelse. Nu är jag iofs redan fembarnspappa. Det jag menar är väl att jag hellre skaffar mig en ny kamera om tre år, än slår till på att bli sexbarnsfar. Nu kanske mitt resonemang ter sig än mer logiskt för somliga.

Exakt nästan förlösande känsla faktiskt

Hoppas min fru nu inte tittar över axeln när jag "nästan" håller med liknelsen att bli "pappa" eller åtminstone farbror/morbror hihi...

Jag köpte min hos Japan Photo (beställde för en måndad sen).

Nu har jag dessutom fått chansen att testa den lite under dagen och kvällen... dubbel... nä trippel WOW...

Jag ser definitivt skillnad i bildkvalitén.. Svårt att sätta fingret på... Typ lenare bilder, nästan lite 3D look på dom... Eller är det jag som vill motivera att kastat ner en "halv bil" på ett hus hihi...

Grattis till ni andra förstagångsmark:are också!

/Tomas

Re: Exakt nästan förlösande känsla faktiskt

helto skrev:
Hoppas min fru nu inte tittar över axeln när jag "nästan" håller med liknelsen att bli "pappa" eller åtminstone farbror/morbror hihi...

Jag köpte min hos Japan Photo (beställde för en måndad sen).

Nu har jag dessutom fått chansen att testa den lite under dagen och kvällen... dubbel... nä trippel WOW...

Jag ser definitivt skillnad i bildkvalitén.. Svårt att sätta fingret på... Typ lenare bilder, nästan lite 3D look på dom... Eller är det jag som vill motivera att kastat ner en "halv bil" på ett hus hihi...

Grattis till ni andra förstagångsmark:are också!

/Tomas
Visst är det skönt att kunna berätta för kvinnorna på jobbet att vi män minsann vet hur det är att föda barn numera. Åtminstone vissa av oss. Själv hade jag fruktansvärda värkar dagarna innan min senaste nedkomst, men de var som bortblåsta när jag väl hade kameran i min hand.

Re: Re: Exakt nästan förlösande känsla faktiskt

paul innergård skrev:
Visst är det skönt att kunna berätta för kvinnorna på jobbet att vi män minsann vet hur det är att föda barn numera. Åtminstone vissa av oss. Själv hade jag fruktansvärda värkar dagarna innan min senaste nedkomst, men de var som bortblåsta när jag väl hade kameran i min hand.

Exakt Paul, allt var där... Förväntan, oro, ångest och slutligen total lycka hehe!

/T

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar