Annons

Canon 1d Mark III

Produkter
(logga in för att koppla)
Omar skrev:
Hej

Nikon D3 verkar ju vara riktigt bra

"Yes, I'm a professional photographer, former Nikon shooter and I now shoot Canon.

I have shot the MarkIII (A few weeks ago at the US Open in New York) and I stopped shooting it 1 match.

I have images from both the Mark III and the D3 and sadly (for me) the D3 was hands down better. They were not even in the same class.

The D3 focused faster and more accurate then the Mark III (or my Mark II) and as for high iso images, they are not even in the same league. The D3, in my professional opinion, produced images at 3200 iso that compare with 800 iso in the Mark III I used.

I don't report this as a Nikon user to gloat (I'm a Canon shooter). It was however my actual experience having used both cameras and having images from both cameras on my computer.

As for my experience with cameras, reviews, testing and noise, I'd suggest you do a quick google search on my name and the D1, D2H, Mark II and others. You will find that I have done extensive noise testing, that was reported on many other websites and my reports were accurate and honest.

I have no axe to grind with any camera company. I had the opportunity to shoot a D3 and I simply reported my honest experience.

--
Ed Betz
http://www.edbetz.com"

Från http://forums.dpreview.com/forums/readflat.asp?forum=1032&thread=24839533&page=3

Mvh

Omar

Må så vara! En FF-sensor på 12mp har lägre pixeldensitet en 10mp på en 1.3x crop sensor. Hade D3 varit en Canon hade vi nog alla tagit för givet att bruset skulle bli lägre. Men nu var det en Nikon istället. Det är ju bra om bruset i Nikonkamerorna reduceras.

Ändå anser jag att brusdebatten på många håll och kanter hamnat lite far out. Det verkar som om alla hoppas på en totalt brusfri kamera. Jag skulle inte vilja ha en sådan, faktiskt. Det finns ju fult brus och det finns en typ av harmoniskt brus. Det senare tycker jag är snyggt faktiskt många gånger.

Sedan är det väl så att man sitter o tittar på sin skärm och kollar på enpixelnivå istället för att se på utskriften. Mycket av det som inte ser så kul ut på skärmen ser bra ut på utskriften ofta.

Men, nej för mycket lumiscens eller färgbrus tycker jag ju inte om.

För att återgå till D3: Har lite svårt att tro dock att dess AF skulle vara snabbare än MkIII. Möjligvis mer "accurate" som Ed Betz uttryckte det. Men har han rätt så verkar ju Nikon fått fram en riktig dräparkamera här.

Slutligen: Finns tydligen inte en 1DMkIII på lager någonstans i Sverige, enl Prisjakt. Håller man på och gör ny firmware till den, månne och inte vill släppa ut fler förrän det är gjort.

Lennart
 
Jag försöker få tag i en mkIII men...

Lennart, det jag hörde från en försäljare som hade kontakter på Canon var att Canon har satsat produktionsresurser på 1Ds Mk III och därför den stora bristen 1D Mk III:eek:r.

Har själv väntat i snart en månad på en!
 
Re: Jag försöker få tag i en mkIII men...

helto skrev:
Lennart, det jag hörde från en försäljare som hade kontakter på Canon var att Canon har satsat produktionsresurser på 1Ds Mk III och därför den stora bristen 1D Mk III:eek:r.

Har själv väntat i snart en månad på en!

Pratade med Cyberphoto tidigare i veckan, och de sa att de hade förnärvarande 24 i kö och fick in ungefär en kamera i veckan... men de räknade med att få in mer senare i höst/vinter...
 
Det kommer 1Dmk3 hela tiden i en liten men jämn ström. Det har vart ett kortare stopp på ca 3v, kanske pga 1Ds produktion eller väntan på ny mjukvara. Hur långa köerna är nu jämfört med leveranstakten är en annan historia.
 
En fråga till er som får era kameror levererade nu.
Vad ligger nummerserien på nu? När jag fick min så låg de på 53XXXX med firmware 1.1.0.
 
Usch, detta är inte roligt. Sitter på mitt hotel i Hongkong och suckar. För några dagar sen bestämde jag mig för att tidigare-lägga min vinterresa och ringde således Wing Shing i Hongkong.No problem,sir..we many 1D mark III in stock...How much??...you come to Hongkong, sir.
Precis varit hos Wing Shing efter närmare 22tim flygtid med mellanlandning London. De har ta mig 17 ingen 1D Mark III. Får försöka ringa Canon Hongkong imorgon och hoppas de kan hjälpa på något sätt.
Har dock inga större förhoppningar då Wing Shing är största canon-återförsäljaren i Hongkong. Hoppas detta är en liten tröst för er som väntar därhemma.
Mvh Thomas
 
Trist Thomas. Hoppas det fixar sig - annars får du väl se det som ett omen och trösta dig med en 40D tills vidare..

sköt om dig och försök ta vara på tiden ändå, mvh/k.
 
nutte skrev:
Trist Thomas. Hoppas det fixar sig - annars får du väl se det som ett omen och trösta dig med en 40D tills vidare..

sköt om dig och försök ta vara på tiden ändå, mvh/k.
Hej Kalle.
Ska nog ordna sig på ett eller annat sätt. Vet inte om jag vill ha en 40D...får nog börja läsa lite om den utifall att. Funderar lite på om Canon ev. lagt ner produktionen för 1D Mark III tillfälligt???
Mvh Thomas
 
solvargen skrev:
Hej Kalle.
Ska nog ordna sig på ett eller annat sätt. Vet inte om jag vill ha en 40D...får nog börja läsa lite om den utifall att. Funderar lite på om Canon ev. lagt ner produktionen för 1D Mark III tillfälligt???
Mvh Thomas

Nä lagt ner har dom nog inte gjort. B&H hade dom "in stock" för några dagar sendan.. Jag funderade på om jag skulle köpa där i stället men med tanke på om det skulle bli problem med AF eller så så kanske det känns lite tryggare att köpa i Sverige?

/Tomas
 
Den nya firmwaren låter vänta på sig. Undrar varför den dröjer. Mitten av September var väl utlovad tidpunkt, har dock inte hört eller läst ett knyst på länge.
 
Tyvärr blev det ingen 1D Mark III istället en 40D. Verkar som att de har problem med produktionen. Vet att Hongkong (canon Hongkong) kommer att få in 15-20st kameror innan det snaraste och att det finns c:a 250-300 personer som står i kö i Hongkong enligt dem.
Wing Shing som är en av Asiens största "dealer" har tydligen inte haft inne kameran de sista två veckorna.
En beställning skulle ta mellan 6-8veckor.
kanske inte intressant för den europeiska eller svenska marknaden men säger dock en del om att det går mycket trögt i produktions-leden.
Om det beror på problemen med AF Al-servo fokuseringen eller ej kan man bara ana sig till. Inte heller verkar det finnas en ny firmware på enligt dem??.....Hhum, jag tröstar mig med en 40D.
Mvh Thomas
 
PhotoJoe skrev:
En fråga till er som får era kameror levererade nu.
Vad ligger nummerserien på nu? När jag fick min så låg de på 53XXXX med firmware 1.1.0.


Fick min idag hade samma siffror som dig.
Tydligen har det kommit in en del då jag blev kontaktad av flera leverantörer om en Mark IIIa samma vecka.
 
Är det någon annan som upplevt att färgerna på displayen inte överenstämmer med hur det ser ut på datorn?

Jag tycker att min Mark III skruvar åt färgerna på displayen helkonstigt. På Mark II:an ser det ut som det ska, men jag kan inte lita på displayen på den nya kameran.

I övrigt fungerar kameran kanonbra (har använt den dagligen sedan början på juli).
 
Kom på en till sak: För att få samma bild i Mark II: an och Mark III:an måste jag "överexponera" 2/3 steg i Mark III:an. Ljusmätningen skiljer alltså 2/3 steg.

Ex: Mark II
ISO 400
2.8
1/400
Ex: Mark III
ISO 400
2.8
1/250

För att få samma tid måste jag därför dra upp ISO:n till 640.
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.