Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Canon 1d Mark III

Produkter
(logga in för att koppla)
Robert_Vallentuna skrev:
Yes! Då är man EXAKT 18% bättre fotograf än de lurade stackarna med 40D! Jippiiii! ;)

Hej

I vissa fall mer.

Tänk dig en fågel som flyger förbi, du har någon sekund på dig innan rumpan syns:) :) Med MarkIII som tar 10 bilder per sekund så hinner du få rätt många fler bilder innan det är över.

Mvh

Omar
 
mrelbe skrev:
Kan berätta att jag häromveckan använde 1D Mark III, 24-70/2.8L samt 580 EX II i hällregn. Det rann vatten om grejerna, blixten likaså, och utrustningen tålde det utan problem. För att skydda frontlinsen mot vattendroppar lutades den nedåt när inga foton togs, dvs baksidan av blixten riktades upp och exponerades för riklig väta.

Det här skulle jag aldrig vågat göra med mina andra blixtar, som 550 EX.

Men spring nu inte ut och häll vatten på era grejer och skyll på mig sen om nått händer :)

Mvh Mikael
Jag som är rätt nybliven ägare till proffskamera med tillhörande objektiv och blixt som också är vädertätat kan bara bekräfta det du säger. Känslan av att grejerna pallar med rejäla skopor regn ger mig en underbar trygghetskänsla. dessutom känner jag mig priviligerad över att inte omgående behöva skyla utrustningen så fort regnet faller på. Jag kan lungt och stilla fota färdigt det jag håller på med och slipper bekymra mig om kortslutning o dylikt. Det hade jag aldrig vågat tidigare.
 
Robert_Vallentuna skrev:
Yes! Då är man EXAKT 18% bättre fotograf än de lurade stackarna med 40D! Jippiiii! ;)

Fel min vän, men dessbättre till det bättre då du är en ca 43% bättre fotograf !!!

För vi räknar väl bara de bilder som är i fokus? Dvs 60% i fokus för 1D Mark III och 42% i fokus för 40D.

60/42-1 = 43%

/Sorry, kunde inte låta bli
 
Kan ni hjälpa mig med att förklara detta? Jag får inte rätt på AE-låset i min Mk III.

Om jag använder *-knappen för att AE-låsa, komponerar om och sedan skall ta bilden så släpper AE-låset när jag trycker ner avtryckaren halvvägs. Enda möjligheten att undvika det är att hela tiden hålla ner avtryckaren halvvägs och då känns det ju som att funktionen med *-knappen är överflödig.

På min 20 D håller den kvar exponeringsinställningen i X antal sekunder efter att jag tryckt på *, även om jag trycker ner avtryckaren vilket för mig är den riktiga funktionen på AE-lås.

Har letat förgäves i boken, menyerna osv men kan inte hitta någon inställning som är tokig.

Någon som har en bra idé??
 
Hej

Lite diskussioner om AF problemen på hög teknisk nivå. En del håller inte med. Skulle vara intressant om Canon kom till skott någon gång med någon form av officielt uttalande och ny firmware om det nu kan hjälpa?.

http://forums.dpreview.com/forums/readflat.asp?forum=1032&thread=24905549

Från Natureescapes

"One of our members was kind enough to send me his EOS 1D3 that he has been struggling with AF on even with the firmware updates. This camera has 1.1.0.

After taking the profiling shots for ACR, I took it outdoors with a 300 f/2.8 to see what the AF issue is all about. Fortunately it's a partially cloudy afternoon so I could test in both conditions without having to wait very long. It was immediately obvious what the camera is doing to my eyes. In AI Servo, if you just move the camera around, focus travel is very fast but I did notice a bit of settling time with an initial overshoot followed by a settling over the next quarter second or so that is noticeably more pronounced with this camera than the 1D2n I was using right next to it. Then taking it to moving objects this settling time became a big issue. What the camera is doing is overreacting to movement. With a subject coming toward the camera, the predictive tracking is overcompensating resulting in the camera focus being in front of the subject. Then it realizes it missed and tries to catch up but by then the subject has moved resulting in a feedback loop that only leaves shots critically focused when the lens happens to be traveling through the plane of critical focus - about half the shots are within the DOF at f/5.6 using this method. It's like the camera thinks a 20MPH subject is going 30MPH, then realizes it isn't and thinks it's only going 15. It's not a focus calibration issue because in one shot or when the subject is still, once the focus settles, it is right on the money with no calibration required for my lens. This is very repeatable and is definitely more pronounced when the sun is out compared to when the sun is behind clouds. The 1D2n had no problem with this test using the identical lens and even though focus movement is a bit slower on this body, it is more accurate by the time the shutter actually drops. Some may question my ability to see this difference but to me its apparent. I can also see a CRT monitor's screen turning on and off at 70Hz refresh like someone is using a strobe light - I am extremely sensitive to this (it is one of my migraine triggers). Note that the misfocus is not gross but certainly enough to cause trouble for serious action shooting.

This reignites, in my mind, my initial theory, that in the servo or AF loop, there is an underdamped circuit - in other words an RC time constant that is just slightly off which could easily be the result of a component that is not speced correctly or a component tolerance that is speced to wide. This is what such a system would do (note I have spent a considerable part of my life dealing with RC circuits). I'm going to play with it some more but that is my one afternoon conclusion."

Mvh

Omar
 
Senast ändrad:
Vet inte exakt men dessa tester flera personer gör med AL-servo...är dessa i H-läge eller L-läge? Framgår inte....provade med båda och nog verkade som att i L-läge är 1D3 följsammare. Har ni samma uppfattningar?
En finess med 1D3 är högdager-prioriteringen.
Jämfört med 5D som bevisligen har svårt med högdager utan kompensation är 1D3:s högdagerprioritering en dröm. Hann inte med prova men undrar tex. om du, Omar, eller någon annan använder funktionen när du/ni fotograferar ljusa fåglar mot ljus eller icke blå himel?
Mvh Thomas
 
vi får väl hoppas att canon löser det här innan garantitiden går ut, troligtvis ligger nog 1D mark3 på is så länge ,kraften riktas nog på 1Ds som snart skall lanseras på marknaden, det vore förödande för canon om den också hade samma problem (för dom har väl samma fokuserings sensor)blir det förseningar där så kan man nog räkna med att problemen är rätt stora , troligtvis är det en mix hårdvara/mjukvara
nu används inte 1Ds på samma sätt som 1D men fokus systemet kommer nog testas rätt hårt på full seriebilds tagning
mvh Lenart
 
Hej


Verkar vara något galet med Phil (Dpreview) och Canon!

MarkIII som har varit ute så länge har varken en review eller preview (har för mig att det fanns, hittar ingen nu).

På 40D och 1Ds MarkIII finns en preview, 40D finns ute i handeln och har en 7 sidig preview och 1Ds MarkIII har en 4 sidig preview.

Nikon 3D har en 12 sidig preview och Nikon D300 har en också en 12 sidig preview och dessa har inte kommit ut på marknaden än.

Phil verkar inte tycka att Canon är så intressant, fastän de har två kameror ute på marknaden samt att på Dpreviews egen "populäraste kamera" barometer väljer Dpreview besökarna Canon mer.
 
Vad menar du

Fotograferar man ljusa fåglar mot en mulen (ljusgrå) himmel kan man väl inte komma på tanken att använda högdagerprioritering! Bilden blir ju underexponerad (körd med auto utan komp) ändå. Skulle man köra högdagerprio skulle ju bilden i bästa fall (knappast troligt) bli lika felexponerad men troligast ännu mer underexponerad! Högdagerprio sänker väl exponeringen så att de ljusaste delarna av bilden blir snålare exponerade och därigenom hela bilden. (Så läser jag ut det av manualen där det påtalar att man kan få mer brus i skuggpartier). Tror inte att högdagerprio är något som kommer att användas särskilt mycket. Bättre att exponera manuellt och ha full kontroll!

PS Är inte helt säker på funktionen då jag inte testat i fält ännu (40D dock men samma funktion)
 
Re: Vad menar du

Tonyeagle skrev:
Fotograferar man ljusa fåglar mot en mulen (ljusgrå) himmel kan man väl inte komma på tanken att använda högdagerprioritering! Bilden blir ju underexponerad (körd med auto utan komp) ändå.
Varför inte testa? Du kommer att bli glatt överraskad, för det fungerar inte som du tror. Läs gärna Canons White Paper över 1D Mark III om ämnet, sidan 12.
Sen står det säkert något liknande i manualen som följde med din 40D. Exponeringen förändras alltså inte, utan det dynamiska omfånget för ljusa partier påverkas, om jag förstått det rätt. Det fungerar i vilket fall.

Mvh Mikael
 
Hej Matematik

Procenträkning är ju kul, så här fortsätter vi med ett exempel till.

1D Mark III levererar tydligen 60% skarpa bilder, enligt inlägg för nån dag sedan, för 40D gäller 42% enligt samma inlägg.

Någon indikerade att skillnaden "bara" är 18%, vilket jag utvecklade till att egentligen vara 43% till 1D Mark III's fördel.

Men om vi nu även beaktar tiden blir det ännu roligare (för oss som har ruinerat oss på sistone :)

1D Mark III tar ju 10 bilder/sekund, således 6 skarpa bilder/sekund.

40D tar ju 6.5 bilder/sekund, vilket ger 2.73 skarpa bilder/sekund.

Detta ger då att du som fotograferar med en 1D Mark III erhåller 120% fler skarpa bilder/sekund än en 40D (6/2.73-1=120%).

Mvh Procentaren
 
Det kanske ska vara skillnad? 120% börjar ju närma sej prisskillnaden...

Att AI Servo är ett stöd visar alla tester oxå men är 60%, 56% resp 42% skarpa bilder tillräckligt eller borde det vara mer?

Läste i 1Ds-tråden, kanske här oxå, något om att hårdvarumässigt borde AI Servo ge bättre resultat och att den låga? procenten skarpa bilder kanske beror på taskig programmering...?
 
Shit! Nu är jag alltså mer än dubbelt så bra fotograf än de med en 40D! ;)

Kan också bekräfta att högdagerprio är mycket bra. Har testat på brudklänningar och det gör verkligen skillnad i det vita utan att påverka resten av bilden.
 
Hej

Nikon D3 verkar ju vara riktigt bra

"Yes, I'm a professional photographer, former Nikon shooter and I now shoot Canon.

I have shot the MarkIII (A few weeks ago at the US Open in New York) and I stopped shooting it 1 match.

I have images from both the Mark III and the D3 and sadly (for me) the D3 was hands down better. They were not even in the same class.

The D3 focused faster and more accurate then the Mark III (or my Mark II) and as for high iso images, they are not even in the same league. The D3, in my professional opinion, produced images at 3200 iso that compare with 800 iso in the Mark III I used.

I don't report this as a Nikon user to gloat (I'm a Canon shooter). It was however my actual experience having used both cameras and having images from both cameras on my computer.

As for my experience with cameras, reviews, testing and noise, I'd suggest you do a quick google search on my name and the D1, D2H, Mark II and others. You will find that I have done extensive noise testing, that was reported on many other websites and my reports were accurate and honest.

I have no axe to grind with any camera company. I had the opportunity to shoot a D3 and I simply reported my honest experience.

--
Ed Betz
http://www.edbetz.com"

Från http://forums.dpreview.com/forums/readflat.asp?forum=1032&thread=24839533&page=3

Mvh

Omar
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.