Annons

Canon 1d Mark III

Produkter
(logga in för att koppla)
Om motivet rör sig i djupled, ja, men det kan inte spela någon roll i vilken riktning det rör sig om det rör sig i samma skärpeplan.
 
Tycker det börjar bli firmware-dags, det var väl i mitten av september som den skulle bli tillgänglig för allmänheten. Någon som hört eller läst något?
 
Kanske något OT, men inte helt.

Min gamla blixt har valt att pensionera sig så jag måste skaffa en ny.

Valet står främst mellan 580 EX II och 430 EX. Vad jag förstår är båda dessa anpassade för Mk III. Jag är medveten om skillnaden i ledtal och tror att jag utan vidare klarar mig med 43. Till frågan:

Förutom det lägre ledtalet, vilka bra och viktiga funktioner missar jag med 430 jmf med 580 när den sitter på en Mk III? (Skulle ni se ledtal 43 som en begränsning, i vilken situation i så fall?)
 
Förutom skillnaden i ledtal (nog så viktig) så har 580
- en praktisk vit skiva för ögonblänk (fungerar!)
- multiblixtfunktion (för den som använder det)
- kan styra andra blixtar, fungerar både som master och som slav. 430 kan endast vara slav.
 
Det finns i båda blixtarna en genomskinlig skiva som kan fällas ut för att bredda blixten till större vidvinkel än 24 mm. På 580 finns det dessutom en vit skiva som man kan fälla upp separat. Vid porträttfoto kan du rikta blixten rakt upp med skivan uppfälld och då får man fram det typiska blänket i ögonen hos motivet. Fungerar alldeles utmärkt även utomhus.
 
Sirre skrev:
Det finns i båda blixtarna en genomskinlig skiva som kan fällas ut för att bredda blixten till större vidvinkel än 24 mm. På 580 finns det dessutom en vit skiva som man kan fälla upp separat. Vid porträttfoto kan du rikta blixten rakt upp med skivan uppfälld och då får man fram det typiska blänket i ögonen hos motivet. Fungerar alldeles utmärkt även utomhus.
Finns det någon anledning till att rikta blixten rakt upp utomhus?
 
Hej

Från Arthurs senaste Bulletin

"CHUCK WESTFALL’S AF COMMENTS

Chuck Westfall is one of Canon’s top tech reps. Below are a selection of his comments that might prove helpful to many of you.

There are several ways to select focusing points on the 1D Mark III:

Manual selection of a single focusing point.

Manual selection of single focusing point, with C.Fn III-8-1 (selected point plus 1 point on either side when possible, for a total of up to 3 active points).

Manual selection of single focusing point with C.Fn III-8-2 engaged (selected point plus 1 point in all available directions, for up to 7 active points).

When the focusing point is manually selected, the 1D Mark III can be set up to allow selection of 9 inner points plus center point, 9 outer points plus center point, or 18 points plus center point.

Automatic focusing point selection mode (camera selects focusing point automatically.)

The information below is accurate for all Canon 1D class cameras (including the EOS 1D MII).

Automatic Focusing Point Selection (AFPS): The camera selects a focusing point for you, choosing from all 45 points. AFPS behavior varies according to your choice of focusing modes:

When One-Shot AF is combined with AFPS, the camera typically selects the closest subject with readable contrast. Since the subject may be large enough to cover several focusing points simultaneously, the viewfinder’s focusing point display may illuminate as many as 13 points simultaneously. If focus cannot be achieved, the in-focus indicator below the picture area blinks.

When AI Servo AF is combined with AFPS, the camera shuts off all focusing points except the central one until the subject has been identified. (Important note: my ignorance of the preceding statement may explain some or all of the problems that I have had with 45-point AF over the years… I just asked Robert O’Toole if he consciously acquired focus with the central sensor when using 45-point and he said, “Of course; that’s how you have to do it otherwise it won’t work.” Duh…) Once the camera has started to track the subject with the center point, all 45 points are activated and the camera is able to track movement not only towards or away from the camera, but anywhere the subject moves within the 45-point coverage area."

Dock inget nytt.

Mvh

Omar
 
Senast ändrad:
Inget nytt som sagt. Ett evigt tjat om att göra rätt inställningar i kameran, börjar kännas lite uttjatat. Det måste enligt all expertis vara ovanligt svårt att tyda Mark III:s bruksanvisning. Personligen har jag aldrig varit med om maken till förklaringar från olika experter om hur man bäst ställer in kamerans af för optimala resultat. Artur Morris förklaring tycker jag tog priset. Han menade ju på att om man hjälpte kameran genom att förfocusera manuellt så utnyttjade man bäst kamerans snabba af. Inte speciellt snabbjobbat som jag ser det. Nej nu står hoppet till den nya firmware för alla som är missnöjda.
 
Kan inte heller förstå alla inlägg från profesionella utvärderare om olika fokusering-metoder hit och dit.
Hade kameran i ägo 2veckor och inga problem med att fokusera rätt oavsett valda fokuseringpunkter, al-servo,45punkter.mm, mm.
Kan la inte vara speciellt svårt att läsa manual och sedan ställa in för sitt eget bästa...observera..sitt eget bästa....vad skall ni med andras inställningar till???
Mvh Thomas
 
solvargen skrev:
Kan inte heller förstå alla inlägg från profesionella utvärderare om olika fokusering-metoder hit och dit.
Hade kameran i ägo 2veckor och inga problem med att fokusera rätt oavsett valda fokuseringpunkter, al-servo,45punkter.mm, mm.
Kan la inte vara speciellt svårt att läsa manual och sedan ställa in för sitt eget bästa...observera..sitt eget bästa....vad skall ni med andras inställningar till???
Mvh Thomas
Vad hände efter två veckor? Sålde du den så snabbt eller hade du den bara till låns.
 
Hej

Hittade detta från samma person?? på Naturescapes

"Just had Firmware 1.1.1 loaded at a Canon day by a CPS Technician. now I have not had the AF issues others and RG have reported. However what I have noticed is when now taking pics of a stationary subject in AIServo the lenses no longer does that micro adjusting (slight motor noise) as before, it now stays solidly fixed unless I move. (Hope that makes sense).

I was told 1.1.1 does address AF issues and err99 issues that people got with 1.1.0.. No real detail though I'm affraid."

Mvh

Omar
 
Det här är ju väldigt intressant. Jag har faktiskt lyckats få kameran att bete sig helt vansinnigt i AI Servo mot ett stillastående föremål i motljus och dålig kontrast (1D Mk III + 24-70/2.8L). Fokusering for fram och tillbaka "i racerfart" eller hur jag nu ska uttrycka mig, det riktigt sjöng om fokuseringsmotorn i linsen. Bilden jag pratar om finns länkad till nedan, det är området nedanför det liggande K:et till höger och den gula bakgrunden som jag försökte fokusera på.

http://www.relbe.se/foto/dagbok/mik.../index.htm?photo=20070705_1558_m_2012_std.jpg

Gissa om jag kommer att testa detta mot samma objekt när ny firmware äntligen är på plats.

Slutligen ett tack till Omar som lägger ner ett fantastiskt arbete här!

Mvh Mikael Relbe
 
Förtydligande + kommentar

Jag försökte alltså fokusera i området mellan det liggande K:et och den gula bakgrunden, inte enbart på bakgrunden.

Sen vill även jag sticka ut hakan lite vad gäller AF och manualer. Håller helt med Tomas och Pauls tidigare inlägg strax ovan. Det är ju märkligt att folk går och skaffar en vansinnigt dyr kamerautrustning och så verkar vissa (dock inte alla):

a) sakna förståelse för SLR-kameror i allmänhet
b) sakna förståelse för DSLR-kameror i synnerhet
c) sakna förståelse för AF-system
d) inte läst manualen
e) inte tänkt läsa manualen
f) skriva och "gnälla" i en massa internetforum istället

Jaja, jag överdriver nu en massa, men såhär känns det ibland när man surfar runt på internetforum och läser om 1D Mark III.

Vad gäller Fotosidans tycker jag att kunskapsnivån här är väldigt mycket bättre än på många andra håll, och tonläget är väldigt mycket angenämare.

Keep the good spirit!
 
paul innergård skrev:
580 EX II är vädertätad och har en bättre, smidigare lösning för isättning av blixtskon.

Kan berätta att jag häromveckan använde 1D Mark III, 24-70/2.8L samt 580 EX II i hällregn. Det rann vatten om grejerna, blixten likaså, och utrustningen tålde det utan problem. För att skydda frontlinsen mot vattendroppar lutades den nedåt när inga foton togs, dvs baksidan av blixten riktades upp och exponerades för riklig väta.

Det här skulle jag aldrig vågat göra med mina andra blixtar, som 550 EX.

Men spring nu inte ut och häll vatten på era grejer och skyll på mig sen om nått händer :)

Mvh Mikael
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.