Annons

Canon 1d Mark III

Produkter
(logga in för att koppla)
OK, där ser man. :)

Det verkar i alla fall viktigt att kolla att datorn (firewireingången) är snabb nog om det ska göra någon nytta. Min gamla dator duger förmodligen inte.
 
fredriklindstrom skrev:

Mitt rad till dig ar att inte tveka, kop firewire lasaren.. Men anslut den till en firewire 800 port, annars ar skillnaden inte sa stor.

Hej

Robs test

"the Extreme FireWire Reader is nearly as speedy when connected to the built-in FireWire 400 port as it is when connected to the built-in FireWire 800 port"

Verkar inte vara så stor skillnad.

Kollar man i tabellen ser man inte så stor skillnad mellan 400 och 800 port.

Jag har bara 400 port. Sedan får jag kolla upp väskdatorn, verkar ha en liten fire wire kontakt, något ??

Mvh

Omar
 
Senast ändrad:
Capture One

Tack Risto. Då är nästa problem att få tag på något företag som kan leverera kameran. Någon som vet?
 
Senast ändrad:
Omar skrev:
Jag har bara 400 port. Sedan får jag kolla upp väskdatorn, verkar ha en liten fire wire kontakt, något ??

Mvh

Omar

Den lilla FW-kontakten är strömslös och kan inte driva en kortläsare om den inte har egen ström.

FW400 klarar 400Mbit/s eller 50MB/s. Gott nog till de värsta korten just nu. Tänk bara på att hårddiskarna ska klara hastigheten med, Det är inte alla som klarar 50MB/s i skrivhastighet.
 
Omar skrev:
Hej

Robs test

"the Extreme FireWire Reader is nearly as speedy when connected to the built-in FireWire 400 port as it is when connected to the built-in FireWire 800 port"

Verkar inte vara så stor skillnad.

Kollar man i tabellen ser man inte så stor skillnad mellan 400 och 800 port.

Jag har bara 400 port. Sedan får jag kolla upp väskdatorn, verkar ha en liten fire wire kontakt, något ??

Mvh

Omar

Jag har testat med min Mac Pro, for jag slarvade bort 800 kabeln forst, det gar snabbare med 800.

Varfor vet jag inte, men jag antar att det ar en viss overhead for att fora over det ocksa..

Har du bara en 400 sa ar det fortfarande snabbare an USB2, och kraver mindre CPU kraft.
 
Hej

Här är en annan intresant artikel om kortläsare.

Jämfört med mina förra MarkII hus levererar MarkIII dubbelt så stora filer så det kommer ta dubbelt så lång tid att överföra bilderna till min dator med min Sandisk Image Mate 8 in 1.

Så jag är på jakt efter snabbare kortläsare, men konstigt nog har jag ingen normal fire wire kontakt på min bärbara, bara min stationära dator.

Så det får kanske bli en Sandisk Extreme USB, får fundera.

http://www.barefeats.com/hard81.html

Ingen större skillnad här heller med 400 eller 800 port.

Mvh

Omar
 
Hej

Jag hade själv missat detta, MarkIII är en skrivare :) :) :)

Hittade lite om AF på sidan 41 i senaste tidningen Foto, orange spalt, under skrivare. Samma tidning med MarkIII test 9/2007.

lite lurigt, när folk inte skriver om de använder 45 fokus punkter eller en af punkt, är ju rätt intressant information.

Jag kör bara med 1 af punkt, klart svårt för kameran i vissa lägen att veta var fotografen vill att skärpan skall ligga om man använder 45 punkter.

Mvh

Omar
 
Mk2 var rent kass på att "välja rätt", mk3 tycker jag funkar rätt bra att köra på servo och 45 punkter. Givetvis är den inte lika smart som den som kör kameran, men är motivet klart och i mitten av sökaren så fixar den rätt bra att flytta valet av punkt om motivet rör sig i sidled.
 
Robert_Vallentuna skrev:
Mk2 var rent kass på att "välja rätt", mk3 tycker jag funkar rätt bra att köra på servo och 45 punkter. Givetvis är den inte lika smart som den som kör kameran, men är motivet klart och i mitten av sökaren så fixar den rätt bra att flytta valet av punkt om motivet rör sig i sidled.

Hej

Jag tror dig, kan nog tänkas att MarkIII är bättre än MarkII på 45 punkter. Har ej kört 45 punkter på MarkIII, inbillar mig själv att jag lyckas kunna hålla en af punkt på den flygande fågeln :) :)

Kanske lite dåligt exempel men om man tex följer en sparvhök i luften med 45 punkter sedan flyger den lägre med bakgrund som tex denna bild

http://www.pbase.com/omar_brannstrom/image/66851738

Så tror jag inte att 45 punkts af hade satt den på fågeln utan på den mer kontrastrika bakgrunden. Bilden är lite croppad och använt mitt AF.

Sedan rent teoretiskt (praktiskt ?) går AF något långsammare (osäkrare) med 45 punkter för det är mer för kameran att beräkna.

"The AF system tends to work slightly faster when the focusing point is manually selected
than during AFPS, but there is a trade-off between the wider coverage area of AFPS and
the comparatively narrow coverage area of MFPS. Choosing between the two is largely
based on subject matter, lens selection and personal preference."

Gäller även utbyggd en AF punkt.

Från Mark2

In theory, Custom Function 17-1 or 17-2 slightly reduces AF speed because of the
extra calculations involved. However, expanding the active focusing area often
increases the odds of finding a readable subject when subject size is small, or low in
contrast. We encourage you to experiment with all C.Fn 17 settings to determine which
setting is best for your specific needs.


http://www.usa.canon.com/content/Handling/EOS_Digital.pdf

Kommer väl en för MarkIII sedan, men mycket är ju samma.

Mvh

Omar
 
Den höken skulle inte något 45 punkts system fixat, det håller jag helt klart med om!

Enda nackdelen jag upplevt med att köra med mitt sensorn enbart är att det inte blir lika bra kompositioner. Jag får ofta beskära bilderna efteråt då och det skapar så mycket mer jobb mot när jag kan komponera klart i sökaren. Det hade vart bra om joysticken vart aktiv hela tiden så man snabbt kunnat byta mellan alla 45 AF punkterna medan man komponerar. Nu går det bara att växla mellan två punkter med den om jag läst och gjort rätt?!?
 
Janne H skrev:
Rekommenderas varmt Omar.
jämfört med min Lexar FW 400 läsare går det ungefär 3 ggr så fort med denna om du har Ex IV kort.Men även med Ultra II eller Ex III kort ökar hastigheten betydligt.

mvh.

/Janne

Hej

Det fick bli en Extreme USB läsare då den är snabbare enligt test med Extreme III kort som jag har jämfört med Extreme firewire läsaren, samt jag saknar firewire på bärbara datorn, märkligt. Men sedan har normalt bärbara långsammare hårddiskar än vad man kanske har i en stationär, nog för att spara ström. Har två 120GB hårdiskar (240GB) i den bärbara men är knappast så snabba som min 10000 Raptor varvare som jag har i min stationära.

Jag fick lära mig den hårda vägen när jag fotade flygplan (bara någon timme, var lite försenad) på Karlstad Airshow och Borås Airshow i helgen att mina 14.5 GB minneskort inte räckte till.

Jag vet jag är lite triggerhappy, men jag fick ofta gå in i kameran och deleta bilder och missade flera tillfällen när flygplanen drog förbi. Jag har det som policy att inte kolla på bilder i fält då man lätt missar objekt, kolla sedan i datorn istället.

När man tagit typ 30 RAW i en "burst" så tar det tyvärr ca 30-40s innan man kan ta en ny 30 RAW burst, tiden där känns som en evighet när man fotar aktion och när man vill med lätthet kolla bilder för att deleta dem.

Hursomhelst så köpte jag nu ett 8GB Extreme IV kort, så nu har jag totalt 22.5GB i minnes kort, skall väl förhoppningsvis räcka för en dag i "fält" :):) :)

Med MarkII hade jag då 14.5GB i minnes kort så egentligen borde jag då ha det dubbla, dvs 29GB i minneskort för MarkIII för att kunna ta lika många bilder som jag kunde ta med MarkII.

Skall kanske fota Windsurfing nu på lördag, skall bli intressant med nya 8GB Extreme IV kortet.

Mvh

Omar
 
Du får skaffa en lång USB kabel och köra direkt mot datorn. Eller WiFi sändaren och en USB HDD i ryggan med sladd emellan. Den använder bara CF/SD kortet som buffert och lagrar allt på USB minnet du anlutit till WiFi enheten.
 
Det är en försämring från Mark II, jag har ofta en registrerad punkt på ena kanten plus mittpunkten vald, och då kan man växla mellan dom två med vänstra tumknappen.

Om jag inte missförstått Mark III så kan man där bara växla mellan vald AF-punkt eller alla punkter genom att trycka in joysticken. För kompositionens skull för sport eller fåglar kan det vara användbart att ha en punkt till vänster och en till höger att ha direktval på och det går inte med Mark III.

EDIT: Dumstrut på. :) Jag hade missförstått detta och bara testat med "alla punkter" som registrerad AF-punkt. Duh!
 
Senast redigerad av en moderator:
Robert_Vallentuna skrev:
Den höken skulle inte något 45 punkts system fixat, det håller jag helt klart med om!
Det är jag inte så säker på. Det borde vara fullt möjligt att programmera AF-datorn till att söka efter saker i fokus i samma skärpeplan om motivet flyttar sig från en sensor till en annan.
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.