Annons

Canon 1d Mark III

Produkter
(logga in för att koppla)
Phil väntar nog med ett färdigt utlåtande angående kameran till AF frågorna är lösta.
Jag tror inte han vill gå in i den sörjan, bara att utreda detta skulle ta flera dagar i anspråk
Mikael
 
Hej

Var på Borås flygshow och fotade med MarkIII + 400mm 5.6.

Tyckte AF funkade bra, men vädret och motljuset var svårt. Har upptäckt att jag behöver ett stort minneskort till, får ju bara hälften bilder nu med MarkIII jämfört med MarkII på mina minneskort.

Ha dem i orginal

http://www.pbase.com/omar_brannstrom/image/85384551

http://www.pbase.com/omar_brannstrom/image/85320053

http://www.pbase.com/omar_brannstrom/image/85320686

http://www.pbase.com/omar_brannstrom/image/85322135

Alla här

http://www.pbase.com/omar_brannstrom/mark3_test_shoots&page=12

http://www.pbase.com/omar_brannstrom/mark3_test_shoots&page=13

Mvh

Omar
 
paul innergård skrev:
Låter som sagt var lite konstigt. För en seriös testare som Phil borde Mark III vara ett drömprojekt. 40D har som jag ser det en del av Mark III:s nya teknik i sig om än i nedbantad form.
Från news forum
http://forums.dpreview.com/forums/readflat.asp?forum=1000&thread=24752232


The 1D Mark III review is underway but the between the two there's probably 10x more interest in the 40D, it wouldn't make sense for us to prioritize the 1D Mark III over the 40D. Ultimately it's me who decides.

tissunique wrote:
> So when did you receive the Canon 1D MKIII? And did you notice the
> number of posts concerning this camera (over several months)?
> Tony

--
Phil Askey
Editor, dpreview.com
 
Hej Omar!


Häftiga bilder på flygtygen, även om det inte är fåglar.

Manuellt valt focus pkt eller;
AAFPS (Automatic Autofocus Point Selection aka 45-point AF).


/Royne
 
nutte skrev:
Från news forum
http://forums.dpreview.com/forums/readflat.asp?forum=1000&thread=24752232


The 1D Mark III review is underway but the between the two there's probably 10x more interest in the 40D, it wouldn't make sense for us to prioritize the 1D Mark III over the 40D. Ultimately it's me who decides.

tissunique wrote:
> So when did you receive the Canon 1D MKIII? And did you notice the
> number of posts concerning this camera (over several months)?
> Tony

--
Phil Askey
Editor, dpreview.com
Hoppas du förstod att mitt inlägg inlägg inte var riktat mot dig som en icke trovärdig person, utan mer en slags kritik till Phil för som jag ser det märkliga prioriteringar. Man håller väl inte igen på en ny proffsmodell.
 
paul innergård skrev:
Hoppas du förstod att mitt inlägg inlägg inte var riktat mot dig som en icke trovärdig person, utan mer en slags kritik till Phil för som jag ser det märkliga prioriteringar. Man håller väl inte igen på en ny proffsmodell.
jodå, ingen fara, tänkte bara att ni skulle läsa det med egna ögon. kanske vill inte phil testa mkIII förrän det lugnat sig lite med ev af-och annan problematik. 40D mot D300 är ju en efterlängtad jämförelse..
 
nutte skrev:
jodå, ingen fara, tänkte bara att ni skulle läsa det med egna ögon. kanske vill inte phil testa mkIII förrän det lugnat sig lite med ev af-och annan problematik. 40D mot D300 är ju en efterlängtad jämförelse..
Det har du rätt i och ett sånt argument hade jag kunnat köpa. Vad gäller den jämförelsen så tror jag att förhållandena kommer vara lika de som råder mellan 30D kontra D200. Där har väl D200 ett litet försprång, fast nu kanske Canon får svårt att hävda renare bildresultat pga lägre brusnivåer. Jag tror D300 kommer vara den något vassare, den känns mer som ett professionellt verktyg. Sen tycker jag ändå att 40D verkar vara en lyckad modell och en motiverad uppgradering från 30D. Lite kul att Både Nikon och Canon äntligen insett att man vill ha mer än en liten plastbit till vertikalgrepp när man lägger mellan 11000-16000 på en kamera.
 
Royne skrev:
Hej Omar!


Häftiga bilder på flygtygen, även om det inte är fåglar.

Manuellt valt focus pkt eller;
AAFPS (Automatic Autofocus Point Selection aka 45-point AF).


/Royne

Hej

Var mitt punkten, ofta utbyggd med hjälp punkt, vänster och höger.

Mvh

Omar
 
paul innergård skrev:
Hoppas du förstod att mitt inlägg inlägg inte var riktat mot dig som en icke trovärdig person, utan mer en slags kritik till Phil för som jag ser det märkliga prioriteringar. Man håller väl inte igen på en ny proffsmodell.
Det är väl en helt rimlig prioritering, om nu det stämmer att intresset för 40D är tio gånger större än intresset för 1D III?

Dpreview lever på att det finns folk som läser artiklarna. Ju fler som läser desto större intäkter.
 
paul innergård skrev:
Hoppas du förstod att mitt inlägg inlägg inte var riktat mot dig som en icke trovärdig person, utan mer en slags kritik till Phil för som jag ser det märkliga prioriteringar. Man håller väl inte igen på en ny proffsmodell.

När Dpreview startades var det enbart, nästan, små kompaktdigitalare man tittade på.
¨Proffskameror ¨ har väl aldrig varit någon prio?
Titta bara på hur många Bladare, Imacon, Phaseone mfl. du hittar i databasen?!
 
Janne H skrev:
När Dpreview startades var det enbart, nästan, små kompaktdigitalare man tittade på.
¨Proffskameror ¨ har väl aldrig varit någon prio?
Titta bara på hur många Bladare, Imacon, Phaseone mfl. du hittar i databasen?!
Att något varit på ett visst sätt speglar väl knappast dagens verklighet. Vad jag kan se så har han recenserat övriga proffskameror från Canon och Nikon. Visst kanske han senare kommer att recensera Mark III. Men jag vände mig väl lite mot formuleringen att 40D skulle röna 10X intresset. Jag har varit ute en del på olika forum och det är svårt att se många kameror som uppbringat större intresse än just Mark III. Jag menar bara att utav en hel drös andra kameror som han recenserat har många av de inte ens väckt tusendelens intresse av vad Mark III gjort. Jag inbillar mig att ryktena om en schism mellan Phil och Canon faktiskt kan stämma, och att det är det verkliga argumentet bakom hans något ljumma engagemang för Mark III.
 
Vanskligt

Äh, du behöver väl inte läsa något Mark III-test, Paul? Du har ju redan köpt en.

Du kanske bara blir nedstämd om du läser tester av kamerna nu. :)
 
Re: Vanskligt

PMD skrev:
Äh, du behöver väl inte läsa något Mark III-test, Paul? Du har ju redan köpt en.

Du kanske bara blir nedstämd om du läser tester av kamerna nu. :)

Trots att inlägget var menat som vänligt retsamt ligger det något i det. De som har kameran är väl egentligen de som bäst kan bedöma om den passar deras behov och vad den presterar.

Att det sedan är väldigt intressant att få en typ av bekräftelse från en auktoritet som Phil Askey är en annan sak.

Men jag hade alltså, i rättvisans namn, sällat mig till samma fålla som Paul Innergård. Fast det finns kameror som Askey halv- eller trekvartssågat som jag personligen tyckt varit mycket bra.

Phil är bara EN person, men en enormt kunnig sådan. Antalet 1DMkIII-användare är fler och bör väl vara de som rimligast är bäst skickade till att avgöra om kameran är bra för just deras behov och förväntningar.

Däremot är Phils utvärderingar mycket bra för de som går i tankarna att köpa en kamera. Och jag tror nog att han har rätt i att 40D tilldrar sig större intresse just nu eftersom den vänder sig till en bredare målgrupp.

Men visst, jag hade nog väntat mig en kvickare utvärdering/test från Askey med tanke på att 1DMkIII funnits ute på marknaden en ganska lång tid nu och 40D precis börjat levereras.

Mvh/Lennart
 
Re: Vanskligt

PMD skrev:
Äh, du behöver väl inte läsa något Mark III-test, Paul? Du har ju redan köpt en.

Du kanske bara blir nedstämd om du läser tester av kamerna nu. :)
Stämmer naturligtvis att jag som ägare redan bestämt mig för vad jag tycker om min kamera. Men intresset för Phils åsikt är ändå intressant, speciellt jämförelsen mot andra kameror vad gäller brus och färgåtergivning. Jag är nöjd med min kameras brusegenskaper och gillar färgerna som kommer ut ifrån den. Men många av oss som äger en Mark III har nog inte haft nöjet att jämföra med ex en 5D eller Mark IIN. Oavsett min egen uppfattning är det alltid intressant att läsa vad de stora testfantomerna kommer fram till. Jag kan leva med att DPreview inte testar Mark III. Det var mer sättet att argumentera som jag vände mig emot. Intresset för Mark III lär knappast öka och snart har Phil en D3, D300, Sony A700 samt uppföljaren till Olympus E1 att testa.
 
Re: Vanskligt

PMD skrev:
Äh, du behöver väl inte läsa något Mark III-test, Paul? Du har ju redan köpt en.

Du kanske bara blir nedstämd om du läser tester av kamerna nu. :)

Hej

Ingen fara om man testat mot de kameror som går att köpa nu, dvs som finns i handeln.

Testen skulle idags läget visat att Canon 1d MarkIII är världens bästa DSLR :) :) :)

Mot Nikon D3 blir det väl annat men den finns inte i handeln än och kostar mer, men sedan kommer Canon och kontrar det osv.

Mvh

Omar
 
Re: Re: Vanskligt

Omar skrev:
Hej

Ingen fara om man testat mot de kameror som går att köpa nu, dvs som finns i handeln.

Testen skulle idags läget visat att Canon 1d MarkIII är världens bästa DSLR :) :) :)

Mot Nikon D3 blir det väl annat men den finns inte i handeln än och kostar mer, men sedan kommer Canon och kontrar det osv.

Mvh

Omar

Men Omar-har du inte fattat att Canon nu är distanserade = är efter Nikon nu med ca 2 år vad det gäller sensorer och objektiv? Det kommer därmed ta lång tid till nästa test.
Mikael
 
Re: Re: Re: Vanskligt

macrobild skrev:
Men Omar-har du inte fattat att Canon nu är distanserade = är efter Nikon nu med ca 2 år vad det gäller sensorer och objektiv? Det kommer därmed ta lång tid till nästa test.
Mikael

Hej

Jag har en Canon MarkIII sedan våren 2007 i handen :) :) :) Och det är jag lycklig över :) :) och jag kan fota med den :) :) Och jag använder den :) :)

Mvh

Omar
 
I 40D tråden benämner en presumtiv köpare den nya Canon-kameran som gårdagens modell. Man kräver rätt mycket av tillverkarna idag. Självklart är kommentaren skriven utifrån hans besvikelse över att 300D som inte äntrat marknaden än, har vassare specifikationer. men innan man helt slår fast att Canon är akterseglade av Nikon tycker jag man skall invänta presentationen av uppföljaren till 5D. Med FF och liknande/förfinad teknik ryser jag nästan vid tanken på eventuella hög-iso egenskaper.
 
paul innergård skrev:
Självklart är kommentaren skriven utifrån hans besvikelse över att 300D som inte äntrat marknaden än, har vassare specifikationer.

Ett ganska inskränkt synsätt, om jag får säga det själv. D300 är inte en 1D MkIII, lika lite som 1D MkIII är en D300. Man kan skita i (ursäkta uttrycket) vad andra lanserar. Man har sina kravspecar och väljer utefter det. Har man krav på 10FPS med AF och ljusmätning.. Ja, då kan man varken välja D300 eller D3. Är man ute efter en kamera med 36x24 sensor, då kan man inte välja 1D MkIII.

Om nu någon anser att D300:an är bättre än 1D MkIII så får det ju stå för den personen. Men ska sanningen fram så är den både bättre OCH sämre. Allt beror på vad man har i sin kravspec. Allt annat är brus.

Fantastiskt hur man kan vara besviken över att en kamera som ännu inte finns, har bättre specar (har den?) än den kameran som man har tänkt att köpa. Men köp för inte den då....Svårare än så är det inte.
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.