Samma mönster
En 1DsMkIII kommer sannolikt att presenteras i november om det följer samma mönster som tidigare från Canon.
1DMkII presenterades för 3 år sedan vid denna tid, kom ut på marknaden under våren och blev tillgänglig under sommaren 2004. Under hösten 2004 presenterades 1DsMkII, men i princip alla i Sverige som ville ha den fick vänta långt in på våren 2005. Stod själv i kö för en från dec 2004 till maj 2005 då jag gav upp och köpte en begad 1Ds istället.
Misstänker det blir samma mönster denna gång, samtidigt som tillgången på 1DsMkII stryps en del, eller också säljs ut i paket med transmitter.
1DsMkIII blir, med samma finesser som 1DMkIII, en väldigt attraktiv kamera, men ska vi tippa på 20mp istället för som tidigare 22 mp som det spekulerades i. Dagens 1DsMkII har ju dubbla antalet pixlar som 1DMkII. Alltså en ganska moderat pixelhöjning.
Resultatet blir väl att man inte springer o köper en 1DsMkIII för upplösningens skull, om man redan äger en 1DsMkII. Däremot p g a andra orsaker som lägre brus,justerbar AF, lägre vikt o s v.
Finns ju många gamla 1Ds kvar ute på reklambyråer och hos studiofotografer som inte sett någon anledning att byta till version 2 ens.
Men detta måste göra Ds-modellen till den digital dslr med längst ekonomiska livslängd av alla på marknaden. Typ 5-6 år.
Jag kommer inte att byta, dels för att jag inte har behövet att uppgradera från 1DsMkII till III, men även p g a att det inte finns optik som matchar ens 5D:s sensor fullt ut. Samt det bedrövliga faktum att jag inte har råd.
Någon av er som vet vilka brännvidder som utnyttjar 1DsMkII bäst? Tacksam för tips!
har funnit att 100mm/2.8 macro blir jättebra på 1DsMkII, däremot inte 50/1.4. Undrar hur Canons macronormal är på ett sådant hus. Är inte så intresserad av ev vinjettering o dyl utan detaljåtergivning och där går mina L-zoomar bort, anser jag. En 35/2 hade varit intressant då 35/1.4 är lite för dyr. 85/1.8 känns också intressant. TACKSAM FÖR TIPS!