Re: Re: APMP
Makten skrev:
Självklart, allt skall ifrågasättas! :-D
Jag kommer och inspekterar! :-D
Så länge man sätter bilden i första rummet så får man ha vad fasen man vill tycker jag, och det vet jag att du gör. Men det är ändå alltid på sin plats att bråka lite när det gäller överdyra saker, eller hur? Som jag skrev i nån tråd angående konsumtion; det viktiga är att man kan motivera för sig själv varför man har prylarna. Det finns drösvis med fotografer (och det gäller allt annat också för den delen) som sitter med det absolut bästa som finns, och sen ändå inte presterar ett jota av intresse.
Touché, Mr Hertsius!
Visst är det lite "mojo" över 1DsMkII. Mr Robert Johnson hade sin mojo innan han skrev kontrakt med Djävulen.Texten beskrivs i den suberba bluesen "Crossroads". Det hade hans vän Willie Brown också. Men mojon svek dem dem båda och den lede frestaren med horn och bockfot hade tag om deras själar. Precis som Canon sätter "hellhounds on your trail" med sina expensiva mojos.
Visa mig den fotograf som säger att han är immun mot prylar så har lögnaren fått ett fejs med en Canon/Nikon-logga inbränd i pannan. Och en blixt placerad för att lysa upp där solen inte lyser.
Inte nog med att man måste lura sig själv först för att lura andra. D v s motivera sitt utrustningsinnehav om vi nu ser det som ett "lyxinnehav" alt statussymbol. Man måste undanröja alla tvivel om att kameran är den rätta. Har man då den f n förnämsta highstatuskameran i dslr-världen (motsv 35mm-format) "får den ju inte vara dålig" eller kännas fel.
Jag brukar köra ett ärlighetstest när det gäller statusprylar: Kan du tänka dig att äventyra din ekonomi å det grövsta för att skaffa dig en drömbil i Rolls Royceklassen? Vill du verkligen ha den för din egen skull? Även om ingen annan vet om det? Alltså no time for braggin´! Du får bara ha den i garaget och endast köra den på vägar där ingen kan se dig. Anser du dig, efter att ställt dig dessa frågor, att du absolut vill ha bilskrället så är det sannolikt ett ärligt begär du tillfredsställer för din egen skull.
Så känner jag för min 1DsMkII. Skulle inte göra mig ett skvatt om den i andra folks ögon såg ut som en gammal D30/D60.
Men, som i tidigare diskussioner du o jag har/har haft så kommer bilden först. Tyvärr så har jag ju inget försvar om mina bilder blir dåliga med en sådan kamera och hyfsad optik.
I så måtto kan den bli en hellhound on my trail.
Men jag älskar fanskapet!
Sedan har vi den omvända snobbismen. Folk som tejpar för kameraloggan med svart tejp och istället för en kamerarem låter kameran dingla i ett simpelt snöre för att visa att "här kommer ingen prylbög". De pratar om Cartier-Bresson och när man visar dem en bild tagen av honom känner de inte igen den.
Vi människor är ett lustigt och iofs olustigt släkte också. Det värsta brottet vi fotografer kan göra är nog att låta utrustningsbegäret komma före hela ändamålet. Bilden alltså! Det näst värsta: Att inte lära känna sin utrustning. Och vem fasiken hinner det, om vi skulle byta kamera varje gång farbror Canon och faster Nikon gör sin "uppgraderingar" och tycker vi ska byta.
Men visst fan är det kul att sitta och spekulera i nya modeller o konstruktioner. Fast den bästa kameran är alltid den som finns till hands när Bilden med stort B uppenbarar sig.
Kameran ska vara som älskarinna /älskare. Att sitta och onanera framför rapporter om nya releaser är bara ett sämre substitut.
Så visst, Martin, allt kan och BÖR ifrågasättas. Att låsa in bildskapandet inom ramar är vederstyggligt. Den sanna fotografin har alltid varit anarkistisk till sin läggning. Och bör så förbli för att inte gå förlorad.
Jag hoppas att jag en dag ärligt kan säga att jag tagit en bild motsvarar mitt dyra kamerahus. Intill dess kan jag bara använda och älska det. Men jag måste älska bildskapandet mer för annars har jag sålt min själ till Canon och själv betalt transaktionen. Isåfall gjorde Robert Johnson en bättre deal med djävulen.
Fortsätt med dina "bråkiga" inlägg så gör du mig en tjänst. jag blir inspirerad av dem. Och jag antar att vi ses APMP:s möte.
Nu ska jag sova utan att drömma om 1DMkIII i alla fall.
PS. Det här inlägget blir säkert valt till veckans värsta off-topic! I don´t mind! DS