Annons

Canon 1d Mark III

Produkter
(logga in för att koppla)
Re: Re: Re: Re: Re: APMP

froderberg skrev:
Det främsta skälet för att inte skriva ut kamera är väl att man vill markera att kameran är tämligen oviktig, fokus ska ligga på bilden och inte på utrustningen.

Den tanken kan jag sympatisera med, men ibland har det betydelse att veta brännvidd, iso, ljusstyrka mm (vilket borde framgå av exif, men det är ju frivilligt att skicka med sådan). Ser man en fantastisk bild med säreget djup och ljus kan det vara intressant att veta sådana detaljer.

Har full respekt för de som utelämnar uppgifterna. har också gjort det några gånger, men det beror mer på glömska/lathet som Susanne tog upp.

Anders Östberg skrev:
Jag tror det också kan finnas en del blygsamhet eller till och med att man är lite generad, och inte vill "skryta" med den (för?) fina utrustning man har.

Kanske också en poäng där. Kan ju kännas genant isynnerhet om man lyckas med bedriften att ta riktigt dåliga bilder trots en mycket fin utrustning.

men jag anser att man ska stå både för sina bilder och sin utrustning. Även de dåliga bilder som man tar. Och inte ska man väl behöva skämmas för sin utrustning?

Fast troligtvis har du lite rätt i vad du skriver. Vi människor är ett konstigt släkte. Om man nu älskar sin kamera och är generad för att visa upp den undrar jag hur fasiken man gör när man går ut med sin älskade fru/man/sambo.

Vilken del ska man då tejpa för? :):)

Vi bor ju i Jantelagens förlovade land så många tycker nog det är säkrast att inte sticka ut för mycket. Då får man använda sin proffskamera och L-optik lite i smyg. :)

Anders Östberg skrev:
Jag tror det också kan finnas en del blygsamhet eller till och med att man är lite generad, och inte vill "skryta" med den (för?) fina utrustning man har.
Jag skriver gärna ut vilka prylar som finns i kameraväskan. Får ett o annat privatmail från folk som har frågor om särskilda produkter. Tycker det är lite av det roliga med fotosidan, att man får möjlighet att hjälpa andra mellan varven. Dessutom kan man ju lättare hitta prylar man själv vill fråga om när andra tänker likadant. Självklart förstår jag de som av olika skäl väljer att utelämna vad de har i sin kameraväska. Lite skryt finns väl med i bilden, jag är ju trots allt entusiast med lätt dragning åt prylbögeriet. Jag ser det som att om man förutom fotandet också har förmågan att fullt ut glädjas åt innehav av sina prylar, så har man mer att glädjas åt. Bortsett ifrån att älska prylarna jag har så används de också en hel del.

Jag håller helt med, prylarna är en del av intresset för mig också. Jag ser inget fel i att vara intresserad av och tycka om fina verktyg, bara man är ärlig inför sig själv varför man handlar prylar och att man inte har några illusioner om att det är en ersättning för kunnade när det gäller andra aspekter av foto. För vissa typer av foto så är det helt klart ett större inslag av materialsport också.

Hmmm... kanske är som med vissa bilar då, är det en riktigt dyr bil så står det inte vilken modell det är. :eek:) Själv är jag så "dum" att jag öppet "skryter" med min superhäftiga 350D och de objektiv jag använt. ;o)

Jag känner också att bilden och resultatet är det viktigaste. Men när jag funderar på att skaffa ett objektiv och/eller kamera, så vill jag gärna kunna söka efter exempel på bilder som tagits med kameran/objektivet för att se om det verkar vara rätt för mig och den typ av bilder som jag tar och då kan det vara rätt trist att läsa "en kamera" här och var som beskrivning även om jag kan förstå orsaken bakom det.

Kom på mig själv med att säga "oj" och "wow" när jag kikade på Joakims länk till "porrfilmen", så helt opåverkbar är jag ju inte av "finesser" och möjligheter med nya modeller - oavsett om man behöver dem eller inte i sitt konstnärsskap. Hittills har jag varit inställd på att min nästa kamera blir en 5D... "say no more"... :eek:)

Sans skrev:
Hmmm... kanske är som med vissa bilar då, är det en riktigt dyr bil så står det inte vilken modell det är. :eek:) Själv är jag så "dum" att jag öppet "skryter" med min superhäftiga 350D och de objektiv jag använt. ;o)

Jag känner också att bilden och resultatet är det viktigaste. Men när jag funderar på att skaffa ett objektiv och/eller kamera, så vill jag gärna kunna söka efter exempel på bilder som tagits med kameran/objektivet för att se om det verkar vara rätt för mig och den typ av bilder som jag tar och då kan det vara rätt trist att läsa "en kamera" här och var som beskrivning även om jag kan förstå orsaken bakom det.

Kom på mig själv med att säga "oj" och "wow" när jag kikade på Joakims länk till "porrfilmen", så helt opåverkbar är jag ju inte av "finesser" och möjligheter med nya modeller - oavsett om man behöver dem eller inte i sitt konstnärsskap. Hittills har jag varit inställd på att min nästa kamera blir en 5D... "say no more"... :eek:)
Om du inte är i färd med att köpa den i skrivande stund, så gissar jag att din nästa kamera heter 6D eller 7D. De är i antågande....."say no more"

Anders Östberg skrev:
Vi bor ju i Jantelagens förlovade land så många tycker nog det är säkrast att inte sticka ut för mycket. Då får man använda sin proffskamera och L-optik lite i smyg. :)
Det handlar mycket om att folk som inte har samma intresse inte kan begripa varför man lägger så mycket pengar på kameraprylar. Mina icke fotointresserade kompisar tycker att jag är helt dum i huvudet när de får svar på frågan om vad kameran kostar. Själv fattar jag inte varför folk måste envisas med att fråga vad andras saker kostar. Jag skulle aldrig fråga "vad kostade din tröja" eller "vad kostade din bil". Vill jag veta det så tar jag reda på det själv. Det verkar nästan som om den som frågar är ute efter att ge en dåligt samvete eftersom reaktionerna ofta är helt absurda. "Vaaa!??! Hur kan du köpa en så dyr kamera???" Pja, hur fan kan man köpa en skjorta för 2000:-? Eller en bärbar dator för 10-20k? Eller en soffa för 30 lax?

Därför vill jag inte skylta med utrustningen. Folk begriper ändå inte, och ser det antagligen bara som skryt även om det verkligen inte är så.

paul innergård skrev:
Om du inte är i färd med att köpa den i skrivande stund, så gissar jag att din nästa kamera heter 6D eller 7D. De är i antågande....."say no more"
Det stämmer nog rätt bra det, Paul... fast en Mark III skulle inte sitta dumt det heller... eller båda... eller... ;o)

Sans skrev:
Det stämmer nog rätt bra det, Paul... fast en Mark III skulle inte sitta dumt det heller... eller båda... eller... ;o)
Mark III är nog det grymmaste som någonsin releasats. Personligen upplever jag 1,3X cropfaktorn som det ideala. Synd att Nikon inte har det på något av sina hus.

Håller med Martin, det är faktiskt lite konstigt att det är mer OK att fråga vad en kamera kostar. Jag brukar inte svara på det, det är precis som du säger att folk inte kan förstå ändå. När minneskorten i min kamera kostar mer än hela deras kameraväska så finns liksom inte så mycket gemensamma referensramar. :)

Makten skrev:
Det handlar mycket om att folk som inte har samma intresse inte kan begripa varför man lägger så mycket pengar på kameraprylar. Mina icke fotointresserade kompisar tycker att jag är helt dum i huvudet när de får svar på frågan om vad kameran kostar. Själv fattar jag inte varför folk måste envisas med att fråga vad andras saker kostar. Jag skulle aldrig fråga "vad kostade din tröja" eller "vad kostade din bil". Vill jag veta det så tar jag reda på det själv. Det verkar nästan som om den som frågar är ute efter att ge en dåligt samvete eftersom reaktionerna ofta är helt absurda. "Vaaa!??! Hur kan du köpa en så dyr kamera???" Pja, hur fan kan man köpa en skjorta för 2000:-? Eller en bärbar dator för 10-20k? Eller en soffa för 30 lax? - - -
Istället för att berätta vad den kostar så får du börja svara med motfrågor om vad deras sporter eller hobbies kostar, så kanske de inte tycker det är så kul längre... eller varför inte fråga vad deras alkoholvanor kostar. ;o)

För mig var kameran ett mycket viktigt inköp, inte bara för att kunna börja fotografera, utan för att unna och visa mig själv att jag var värd denna investering... och nu efter ett par år med 350D börjar jag vänja mig vid tanken på att jag faktiskt förtjänar en kamera för 25 000 kr - bara pengarna finns förstås. :eek:)

Anders Östberg skrev:
- - - När minneskorten i min kamera kostar mer än hela deras kameraväska så finns liksom inte så mycket gemensamma referensramar. :)
Så sant så... :eek:)

Men jag tror inte att en seriös konstnär som målar köper vilka penslar och dukar som helst heller. Till och med jag som verklig amatör på området känner skillnad mellan en billig pensel och en gjord av finare hår. Dessutom är hållbarheten längre för en dyrare pensel, om man sköter om den vill säga.

Sans skrev:
Istället för att berätta vad den kostar så får du börja svara med motfrågor om vad deras sporter eller hobbies kostar, så kanske de inte tycker det är så kul längre... eller varför inte fråga vad deras alkoholvanor kostar. ;o)
Det var en bra idé! :-D
Att priserna verkar så vansinniga för dem är nog för att de inte har en blekaste aning om vad kamerautrustning kostar. Antagligen tror man att den absolut bästa kameran på marknaden kostar 10000:- eller så, och en sån kan det ju inte vara många som behöver. Tänk dig själv om du tror att en bil kostar 50000:-, och så visar det sig att din kompis köpt en för det fyrdubbla. Att bilar i regel kostar mer än 200 lakan nya vet man ju inte om.

För mig var kameran ett mycket viktigt inköp, inte bara för att kunna börja fotografera, utan för att unna och visa mig själv att jag var värd denna investering... och nu efter ett par år med 350D börjar jag vänja mig vid tanken på att jag faktiskt förtjänar en kamera för 25 000 kr - bara pengarna finns förstås. :eek:)
Precis så tänkte jag också. Jag hade en Nikon D50 som jag "lärde mig fota" med. Det tog ett år, sen började jag störa mig på massa begränsningar hos kameran. Nu har jag bytt upp mig till D200, och jag har svårt att se hur den skulle kunna begränsa mig rent funktionsmässigt. Den stannar nog i många år:)

Makten skrev:

Precis så tänkte jag också. Jag hade en Nikon D50 som jag "lärde mig fota" med. Det tog ett år, sen började jag störa mig på massa begränsningar hos kameran. Nu har jag bytt upp mig till D200, och jag har svårt att se hur den skulle kunna begränsa mig rent funktionsmässigt. Den stannar nog i många år:)

Vad skönt! Då kanske du inte drabbas av den där hemska sjukdommen FF eller vad den nu heter :)

Mankan G skrev:
Vad skönt! Då kanske du inte drabbas av den där hemska sjukdommen FF eller vad den nu heter :)
Det gör jag nog, var så säker:-D Men man kan väl inte få allt man vill ha heller? Eller kan man det? :p

Nä, jag har absolut inte råd på flera år, så det är nog ingen risk. Jag är student, och kameran går på avbetalning i 12 månader. Det är tungt nog.

Re: Re: Re: Re: APMP

Sans skrev:
Jag som trodde det berodde på risken för stöld, att man inte vill visa att man har "dyra" grejer etc. Detta fenomen sprider sig mer och mer här på FS också genom att fler och fler inte anger vilken utrustning de använt för sina bilder utan bara skriver "en kamera"... fast det kanske mer beror på ren lathet snarare än rädsla för stöld? :eek:)

För mig var det så, när jag plödsligt insåg vilka stöldbegärliga prylar jag skyltade med i "kameraväskan" här så tog jag bort den.
Skaffade dessutom larm på huset i samma veva.

Själv drömmer jag om en Hasselblad H3 med 39MP bakstycket....Inte för att jag behöver eller har någeon reell användning för den men drömma kan man väl......Letar väl kanske efter det ultimata. Är sådan även i mitt bildskapande. Letar hela tiden efter en bättre bild en den jag just tagit.

Samma sak om du sätter mig bakom ratten i en bil på en bana. Varvrekordet ska slås......

Tack o lov så har mitt bilintresse svalnat till den grad att jag tycker min Seat Toledo TDI är en perfekt bil för mina behov :) Kunde bli ännu dyrare annars.

Jag har oxå tagit bort min kameraväska just för stöldsypunkten. Däremot skyltar jag med utrustning när jag laddar upp bilder, Tycker det är viktigt. Försöker alltid luska ut utrustning när jag har hittat en bra bild för att lära mig mer...Utrustningen eller rättare sagt objektiv, bländare och slutartid är viktiga faktorer när man skapar bilder. Huset däremot är helt ovidkommande för själva bilden.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar