Annons

Canon 1d Mark III

Produkter
(logga in för att koppla)
paul innergård skrev:
Fast han tog väl bilder på en bil som kom körande, ett lätt objekt att följa för kameran. Stor träffyta som rör sig i ett jämnt tempo, tror jag att en 5D också skulle fixa.
...
Jag gjorde en sådan test också med 1DIII och 1DII när dom olika felrapporterna började komma på nätet, tog jämförande serier på bilar som kom emot mig med både långsammare fart (ca 50-60) och snabbare (motorväg). Siktade antingen på fronten eller på nummerplåten. Jag fick som regel inte alla bilder skarpa med vare sig Mark II eller Mark III. I något fall hade jag vinglat med siktet på en bild eller kanske bilden innan, i några andra fall hittade jag ingen bra förklaring. Inte speciellt vetenskapligt utfört förstås men det visar i alla fall för mig själv att i vanliga ljus/väderförhållanden och med den (brist på) skicklighet som jag har när jag tar bilder så blir utfallet ungefär lika bra eller dåligt med båda kamerorna. Som diskuterats i andra trådar så får jag ju ändå lite fler skarpa bilder att välja på från Mark III pga högre bildfrekvens. :)
 
Någon som prövat CF extreme IV eller SD Extreme III och kan säga om det är stor skillnad mot modellen under (Extreme III resp. Ultra II)

Provade ett RIDATA 150x 4gb cf och kom fram till att den skrev raw med 9,1 mb/s... Någon som gjort något motsvarande test?

/I
 
paul innergård skrev:
Fast han tog väl bilder på en bil som kom körande, ett lätt objekt att följa för kameran. Stor träffyta som rör sig i ett jämnt tempo, tror jag att en 5D också skulle fixa.....

Jag har ganska nyligen börjat fota amerikansk fotboll med min 5D. Använder mest 400 f/5.6L samt när det är riktigt dåligt ljus 135 f/2L (med 1.4x ibland). Jag tycker jag får extremt många bilder i fokus, och amerikansk fotboll är en mycket snabb och actionfylld sport. Jag har svårt att tänka mig att en 1-serie AF kan göra ett mycket bättre jobb.

Varför har jag fel?
 
Prova, Andreas!

Andreas, det är en fruktansvärd stor skillnad i AF-kapacitet mellan 1-husen och de övriga Canonkamerorna! Innan jag köpte min MKII visste jag att det var skillnad men att den var så stor kunde jag inte tänka mig! Denna skillnad märks allra mest med längre teleobjektiv från 300mm och uppåt.
 
Re: Prova, Andreas!

Tonyeagle skrev:
Andreas, det är en fruktansvärd stor skillnad i AF-kapacitet mellan 1-husen och de övriga Canonkamerorna! Innan jag köpte min MKII visste jag att det var skillnad men att den var så stor kunde jag inte tänka mig! Denna skillnad märks allra mest med längre teleobjektiv från 300mm och uppåt.

Men det kan väl inte bli mer än i fokus eller? Dom bilder jag har som inte är i fokus känns det nästan alltid som att det beror på att jag inte lyckas följa spelaren med fokuspunkten. Men jag bör ju naturligtvis prova. Just nu är ändå mina primära motiv, porträtt och landskap och där har jag svårt att se att något klår 5D (möjligen 1Ds MarkII lr III).

Fast visst jag har känt på en Mark III:a i butik och jag måste erkänna att kvalitetskänslan samt robustheten, den extra infon i sökaren samt AF-ON knappen tilltalar mig mycket. Kan inte riktigt rättfärdiga det mycket högre priset (jag köpte min 5D ny för ett knappt år sen för ca 15000:).
 
Robert_Vallentuna skrev:

Låter nästan som du skulle ta och göra en lite mer vetenskaplig test och om det verkligen är fel på den, lämna den till Nordic RCC i Mölndal för en justering/rep. Som någon skrev, det kommer tyvärr alltid att finnas felaktiga ex hur bra produkt det än är.
Hej Robert
hur skulle den testen göras
vilket objektiv: 2,8 eller 4,0 eller 5,6
vilket väder : soligt eller mulet
vilken bakgrund
vilket objekt skulle du fokusera emot
rörelsen på objektet
en sådan test blir inte lätt .alla objektiv kommer få olika värden och så kommer det bli stor skillnad mellan sol o mulet
jag har provat lite med skillnaden mellan mulet o sol
förutsättningar:
400/5,6 alla fokuspunkterna , servoläget ,grön stängselstolpe ca 15cm i diameter ,1,5 m hög avstånd till mig ca 10 m , grön bakgrund avstånd till den ca 500m , solen i ryggen
vid mulet :fokus låste direkt på stolpen ingen tvekan
vid sol: fokus låste på bakgrunden brydde sig inte alls om stolpen
självklar skulle jag använt en fokuspunkt men det är intessant o se skillnaden mellan sol o mulet med alla 45
var i kontakt med rcc för ca två veckor sedan och fick till svar att dom kunde inte åtgärda fokusproblemet. ska kontakta dom på måndag o se om läget har åndrat sig
/Lennart
 
Hej

För mig så låter det inte som ett specifikt MarkIII problem utan ett välkänt Canon AF "problem?" med 45 punkter på proffshusen och kontrast rik bakgrund som är solbelyst och där objektet är litet i förhållande till bakgrunden.

mvh

Omar
 
Omar skrev:
Hej

För mig så låter det inte som ett specifikt MarkIII problem utan ett välkänt Canon AF "problem?" med 45 punkter på proffshusen och kontrast rik bakgrund som är solbelyst och där objektet är litet i förhållande till bakgrunden.
hej Omar
välkänt ? jag har aldrig läst om det , men det kanke inte har varit så offentligt?
där ser man ,jag kanske jagar spöken
jag trodde jag köpte en ferrari men det bidde en volvo
/Lennart
 
rogge skrev:
var var det nu man lade camera raw 4.1 filen nånstans.?
/Rogge

Gå till Program/Delade Filer/Adobe/Plug-ins/CS3/Filformat och lägg filen där efter att du tagit bort och sparat den gamla Camera Rawfilen nånstans. Gäller Windows och CS 3)

MVH/Lennart
 
L Nilsson skrev:
Hej Robert
hur skulle den testen göras
vilket objektiv: 2,8 eller 4,0 eller 5,6
vilket väder : soligt eller mulet
vilken bakgrund
vilket objekt skulle du fokusera emot
rörelsen på objektet
en sådan test blir inte lätt .alla objektiv kommer få olika värden och så kommer det bli stor skillnad mellan sol o mulet
jag har provat lite med skillnaden mellan mulet o sol
förutsättningar:
400/5,6 alla fokuspunkterna , servoläget ,grön stängselstolpe ca 15cm i diameter ,1,5 m hög avstånd till mig ca 10 m , grön bakgrund avstånd till den ca 500m , solen i ryggen
vid mulet :fokus låste direkt på stolpen ingen tvekan
vid sol: fokus låste på bakgrunden brydde sig inte alls om stolpen
självklar skulle jag använt en fokuspunkt men det är intessant o se skillnaden mellan sol o mulet med alla 45
var i kontakt med rcc för ca två veckor sedan och fick till svar att dom kunde inte åtgärda fokusproblemet. ska kontakta dom på måndag o se om läget har åndrat sig
/Lennart

Som det lät på dig i ditt inlägg om att du var så missnöjd med kameran så skulle jag testa i "normala" förhållande först och göra samma test med ex en 30D eller liknande. Är det så illa som du skrev så borde det bli skillnader de två emellan. Än bättre om du kan få jämföra mot ett annat mk3 hus.
 
Är det ännu ingen som funderat över varför det inte finns varken prewiew eller full rewiew på 1D MKIII på http://www.dpreview.com/reviews/specs/Canon/

Den har trots allt funnits ute ett tag nu. Att det inte blev någon full prewiew när 1D MKII ersattes av 1DMKIIN kan man förstå, de var trots allt ganska lika. Men enl. Canon så är 1D MKIII ett helt nytt concept med bla förbättrad AF, brus,ISO samt ökat antal pixlar mm mm mm....

Vilket bara det skulle ligga till grund för en kamera test. De är ju annars väldigt snabba på att lägga ut tester.

Igår kom en prewiew på Nikons D300 tex, som inte finns ute i handeln ännu vad jag vet.

???? Lite funderingar bara..........

/Royne
 
Hej
Det är många som undrar det, dock inget nytt, verkar vara något konstigt mellan Phil och Canon.

Tog ca 1 år för 1Ds MarkII att komma ut.

Mvh

Omar
 
nutte skrev:
Phil skrev i nån kommentar att det verkar vara större intresse för 40D än 1D mkIII så han har prioriterat om.
Låter som sagt var lite konstigt. För en seriös testare som Phil borde Mark III vara ett drömprojekt. 40D har som jag ser det en del av Mark III:s nya teknik i sig om än i nedbantad form.
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.