Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Canon 1d Mark III

Produkter
(logga in för att koppla)
Är det någon som begriper varför det inte går att få en sjysst exponering med Mark III inställd på tidsautomatik och blixt 580 EX II. Jag pratar om när kameran är inställd på fast 1/300. På autoläget funkar det rent exponeringsmässigt men då får man ju ofta tider som är svåra att handhålla på. Med AV 1/300 och utnyttjande av FEL-knappen funkar det också men det funkar ju knappast för spontanfoto. I P-läget verkar kameran automatiskt inrätta sig mellan 1/60 och 1/300 och så brukar det ju också gå att ställa in på A-läget med de flesta kameror. Med Mark III och A-läget har du bara 1/300 eller auto med långa tider som alternativ och i 300-läget blir det som gått som alltid underexponerat, förutom då ljusförhållandena är extremt bra. Nästan så bra att man klarar sig utan blixt. Gör jag något fel eller har jag missat någon custom-inställning. I programläget 1/60-1/300 exponerar kombinationen ofta perfekt. Känns synd att inte kunna styra skärpedjupet vid blixtfoto med snabba tider, utan att man är hänvisad till P-läget när det skall gå undan.
 
Hej

PÅ nikon körde jag med AV med blixt. Lärde mig annat med Canon.

Använd manuell exponering på Canon, blixten kompenserar. Tiden går så klart inte ha snabbare än blixtsynktiden.

Snabbare tid, mörkare bakgrund

Bländaren avgör blixtlängden, ses på displayen där bak.

Mvh

Omar
 
Omar skrev:
Hej

PÅ nikon körde jag med AV med blixt. Lärde mig annat med Canon.

Använd manuell exponering på Canon, blixten kompenserar. Tiden går så klart inte ha snabbare än blixtsynktiden.

Snabbare tid, mörkare bakgrund

Bländaren avgör blixtlängden, ses på displayen där bak.

Mvh

Omar
Tack för svaret. Jag får väl lära om lite jag med. FEL är en verkligt bra funktion för de nogranna jobben. Det manuella läget får vara standardläget för blixten tills vidare.
 
Hej

Personligen tycker jag att man har mer koll på blixtljuset med manuell exponering.

Om man tex sätter tiden till tex 1/60 så blir normalt bakgrunden ljusare om det finns befintligt ljus, tycker man att det blir för mycket blixtljus kan man tex minuskompensera på blixten, man bara lättar upp lite. Tex 1/ 300s när man behöver snabbare tid och normalt blir bakgrunden mörkare.

Bländaren påverkar så klart skärpedjupet men även blixtlängden, syns på displayen.

Även i fullt solsken kan man frysa med blixt, tex handhållet makro och blixt på fjärilar. Om man tex kör på 1/250s och liten bländare typ 16-22 så är blixten huvudljuset och blixttiden från blixten är väldigt kort, några tusendelsek.

För tex makro kan tex denna vara bra att sätta blixten på http://www.kirkphoto.com/brackets.html#fb8

Blir ju mindre plattljus än att ha den i blixtskon samt objektiv och motljusskydd skuggar inte.

Mvh

Omar
 
Omar skrev:
Hej

Personligen tycker jag att man har mer koll på blixtljuset med manuell exponering.

Om man tex sätter tiden till tex 1/60 så blir normalt bakgrunden ljusare om det finns befintligt ljus, tycker man att det blir för mycket blixtljus kan man tex minuskompensera på blixten, man bara lättar upp lite. Tex 1/ 300s när man behöver snabbare tid och normalt blir bakgrunden mörkare.

Bländaren påverkar så klart skärpedjupet men även blixtlängden, syns på displayen.

Även i fullt solsken kan man frysa med blixt, tex handhållet makro och blixt på fjärilar. Om man tex kör på 1/250s och liten bländare typ 16-22 så är blixten huvudljuset och blixttiden från blixten är väldigt kort, några tusendelsek.

För tex makro kan tex denna vara bra att sätta blixten på http://www.kirkphoto.com/brackets.html#fb8

Blir ju mindre plattljus än att ha den i blixtskon samt objektiv och motljusskydd skuggar inte.

Mvh

Omar
Kör du inte med HI-läget vid just macro eller porträtt utomhus, borde vara det som funkar bäst så länge avstånden inte är för stora.
 
Inget på dpreview

Nä, helt dött på dpreview från dom som var i Osaka där 1.1.1 beta testades. En del spekulationer om varför dock... Kolla i trådarna där för detaljer... /Tomas
 
Nu när jag var inne på DPreview upplevde jag att man är mer kritisk än någonsin till af-problematiken. Lite konstigt med tanke på att vi på Fotosidan inte tycks uppleva några större konstigheter. Anders Ö verkar iofs fått en riktig kalkon men i övrigt verkar Fotosidans ägare vara nöjda. Själv är jag nöjd. Oavsett kommer jag uppgradera min med den nya mjukvaran. Helt klart har min kamera bättre och snabbare af än vad D200 hade, vilket den också ska ha. Undrar om alla på DPreview vet hur man testar en kamera eller om det är vi i Sverige som inte begriper att våra kameror är dåliga. Jag tror att om det inte skrivits så mycket negativt så hade fler varit nöjda med sina kameror. Människor blir helt klart påverkade av varandra.
 
Min "kalkon" frisknade till efter kalibrering hos Canon, jag har nog inte så mycket att klaga på längre. :)

Men det är klart, kommer det förbättrad firmware eller andra fixar från Canon så tar jag gärna emot dom ändå.
 
Anders Östberg skrev:
Min "kalkon" frisknade till efter kalibrering hos Canon, jag har nog inte så mycket att klaga på längre. :)

Men det är klart, kommer det förbättrad firmware eller andra fixar från Canon så tar jag gärna emot dom ändå.
Roligt att det löste sig för dig. Men då är väl Sverige ett lyckligt lottat land eftersom jag inte läst om någon förutom dig som varit missnöjd med af, som nu dessutom är åtgärdat. alla andra verkar ju nöjda med både af, brusnivåer, handhavande, färgåtergivningen.
 
paul innergård skrev:
Nu när jag var inne på DPreview upplevde jag att man är mer kritisk än någonsin till af-problematiken. Lite konstigt med tanke på att vi på Fotosidan inte tycks uppleva några större konstigheter. Anders Ö verkar iofs fått en riktig kalkon men i övrigt verkar Fotosidans ägare vara nöjda. Själv är jag nöjd. Oavsett kommer jag uppgradera min med den nya mjukvaran. Helt klart har min kamera bättre och snabbare af än vad D200 hade, vilket den också ska ha. Undrar om alla på DPreview vet hur man testar en kamera eller om det är vi i Sverige som inte begriper att våra kameror är dåliga. Jag tror att om det inte skrivits så mycket negativt så hade fler varit nöjda med sina kameror. Människor blir helt klart påverkade av varandra.

Det tror jag också faktiskt... Jag har bevakat detta ganska mycket då jag bestämt mig för att köpa en 1d Mk III:a. Jag har ändå inte låtit mig avskräckas men kan tänka mig att många har gjort det med tanke på hur tonen är på dessa forum.

Det finns väl gott om fågel och sport fotografer på fotosidan kan jag också tänka mig och nått borde väl ha framgått om det var fel på så många hus som påstås.

Så nu hoppas jag bara att jag skall få tag i ett mk III hus så snart som möjligt....
/Tomas
 
Senast ändrad:
Hej

Jag har också märkt att flera (tex på Dpreview) som är kritiska till MarkIII, varken sett, testat eller äger en MarkIII.

Det är ju inte heller alltid så lätt att "märka" att man har "problem" med MarkIII AF.

http://www.prophotohome.com/forum/p...ii-autofocus-interactive-review.html?garpg=24

i tester får de ju olika testresultat. Testar man tex 10 MarkIIN så får man säkerligen lite olika testresultat.

Alla har ju inte haft tex MarkII innan och en del tänker nog att med en proffskamera blir alla bilder i fokus, men så är det såklart inte.

Säkerligen en del som kör med alla 45 punkter, då kan den sätta fokus lite var som helst.

Sedan är det de som verkligen verkar ha AF problem med MarkIII, själv är jag relativt nöjd, känns som MarkII, kan den bli ännu bättre med ny firmware blir jag glad.

Utan internet är det nog många MarkIII ägare som inte hade vetat att deras MarkIII fokuserar fel :) :)

Skall bli intressant att följa ämnet.

Mvh

Omar
 
Jag är inte nöjd
mitt sämsta kameraköp någonsin,när man köper en vara för nära 37000 så räknar i alla fall jag med att den skall vara perfekt o inte en beta
fokus systemet är under all kritik. hastigheten är dominant och sedan får fokuseringen försöka hänga med så gott den kan ,idag kör jag med 6 bilder per sec och omfokuserar efter var 3-4 bild (om tid finns) all för att slippa få så mycket ofokuserade bilder
min Mark-oof har mycket fler skojiga egenheter
bla negativt känslig för ljus . mycket känslig för bakgrunder
det enda positiva omdöme jag kan ge är att den fungerar utmärkt i skymmning och i kyrkor o andra mörka lokaler (men där är det dåligt med fåglar)
fixar inte canon det här så kommer jag nog byta system. man undrar om ett sådant spretande fokussystem kan fixas med en uppdatering av programvaran, eller kommer det en N modell snart?
/Lennart
 
Med vilka objektiv upplever du att det är problem. Olika objektiv har ju olika motor, och att döma av din visade kameraväska är det enda som är i närheten av någorlunda snabbt ditt 400 / 5.6, men där kan omar svara hur snabbt det verkligen är.

Har du testat att trimma custom functions för följande autofokuskänslighet, etc.
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.