helto
Aktiv medlem
Ytterligare en test (PDF)
Denna var i tidningen digitalfoto!
http://www.firstfoto.se/pdf/eos1dmark3nyast.pdf
/Tomas
Denna var i tidningen digitalfoto!
http://www.firstfoto.se/pdf/eos1dmark3nyast.pdf
/Tomas
Plusmedlemskap kostar 349 kr per år
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Tack för svaret. Jag får väl lära om lite jag med. FEL är en verkligt bra funktion för de nogranna jobben. Det manuella läget får vara standardläget för blixten tills vidare.Omar skrev:
Hej
PÅ nikon körde jag med AV med blixt. Lärde mig annat med Canon.
Använd manuell exponering på Canon, blixten kompenserar. Tiden går så klart inte ha snabbare än blixtsynktiden.
Snabbare tid, mörkare bakgrund
Bländaren avgör blixtlängden, ses på displayen där bak.
Mvh
Omar
Kör du inte med HI-läget vid just macro eller porträtt utomhus, borde vara det som funkar bäst så länge avstånden inte är för stora.Omar skrev:
Hej
Personligen tycker jag att man har mer koll på blixtljuset med manuell exponering.
Om man tex sätter tiden till tex 1/60 så blir normalt bakgrunden ljusare om det finns befintligt ljus, tycker man att det blir för mycket blixtljus kan man tex minuskompensera på blixten, man bara lättar upp lite. Tex 1/ 300s när man behöver snabbare tid och normalt blir bakgrunden mörkare.
Bländaren påverkar så klart skärpedjupet men även blixtlängden, syns på displayen.
Även i fullt solsken kan man frysa med blixt, tex handhållet makro och blixt på fjärilar. Om man tex kör på 1/250s och liten bländare typ 16-22 så är blixten huvudljuset och blixttiden från blixten är väldigt kort, några tusendelsek.
För tex makro kan tex denna vara bra att sätta blixten på http://www.kirkphoto.com/brackets.html#fb8
Blir ju mindre plattljus än att ha den i blixtskon samt objektiv och motljusskydd skuggar inte.
Mvh
Omar
Roligt att det löste sig för dig. Men då är väl Sverige ett lyckligt lottat land eftersom jag inte läst om någon förutom dig som varit missnöjd med af, som nu dessutom är åtgärdat. alla andra verkar ju nöjda med både af, brusnivåer, handhavande, färgåtergivningen.Anders Östberg skrev:
Min "kalkon" frisknade till efter kalibrering hos Canon, jag har nog inte så mycket att klaga på längre.
Men det är klart, kommer det förbättrad firmware eller andra fixar från Canon så tar jag gärna emot dom ändå.
paul innergård skrev:
Nu när jag var inne på DPreview upplevde jag att man är mer kritisk än någonsin till af-problematiken. Lite konstigt med tanke på att vi på Fotosidan inte tycks uppleva några större konstigheter. Anders Ö verkar iofs fått en riktig kalkon men i övrigt verkar Fotosidans ägare vara nöjda. Själv är jag nöjd. Oavsett kommer jag uppgradera min med den nya mjukvaran. Helt klart har min kamera bättre och snabbare af än vad D200 hade, vilket den också ska ha. Undrar om alla på DPreview vet hur man testar en kamera eller om det är vi i Sverige som inte begriper att våra kameror är dåliga. Jag tror att om det inte skrivits så mycket negativt så hade fler varit nöjda med sina kameror. Människor blir helt klart påverkade av varandra.