Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Canon 1d Mark III

Produkter
(logga in för att koppla)
Hej igen :):)

Jag undrar om MarkIII kan få UDMA compatibility (High-speed
writing) via ny firmware???

1Ds MarkIII har det

"The EOS-1Ds Mark III is compatible with UDMA (Ultra Direct Memory Access), a new CF
card specification (CompactFlash Specifications Revision 4.0) enabling high-speed writing
to the CF card. With a UDMA CF card, the high-speed data transfer is about twice as
fast as the EOS-1D Mark III (about 3 times as fast as the EOS-1Ds Mark II). Although the
EOS-1Ds Mark III has twice as many pixels as the EOS-1D Mark III, the writing speed per
file is about the same as the EOS-1D Mark III, which is quite amazing."

http://cpn.canon-europe.com/files/news/pro_lineup/EOS-1DsMkIII-Whitepaper.pdf

RAW filer från 1Ds MarkIII blir ca 25MB stora, kan nog ibland bli upp till 30MB ibland.

The EOS-1Ds Mark III is 0.12 in./3mm taller and 1.76 oz./50g heavier than
the EOS-1D Mark III

Mvh

Omar
 
Senast ändrad:
Varför ens spekulera, Stefan Ohlson skriver på SFF sida att utskrifter från kameran ser mycket bra ut, en annan kollega var på pressvisningen i Stockholm och sa att det var skilnad mellan 1dmk3 och Nikon , synbara skilnader.
Likaså ett antal andra världen runt säger samma sak.
Vänta och se, en test kommer att utvisa hur bra eller dålig den är
Mikael
 
OK, nu blir man ju nyfiken - fördel till vilken kamera?


macrobild skrev:
Varför ens spekulera, Stefan Ohlson skriver på SFF sida att utskrifter från kameran ser mycket bra ut, en annan kollega var på pressvisningen i Stockholm och sa att det var skilnad mellan 1dmk3 och Nikon , synbara skilnader.
Likaså ett antal andra världen runt säger samma sak.
Vänta och se, en test kommer att utvisa hur bra eller dålig den är
Mikael
 
macrobild skrev:
Varför ens spekulera, Stefan Ohlson skriver på SFF sida att utskrifter från kameran ser mycket bra ut.
Ja, det var nog det som imponerade alla deltagande vid presskonferensen mest. Att se ett resultat som var så gott som helt utan färgbrus och bara en liten del luminiscensbrus vid 6400 ISO från Nikon D3 var en klar överraskning. Canon 1D mkII såg inte dålig ut, men skillnaden var stor jämfört med D3-bilderna.

Stefan
 
SM0SBI skrev:
Känns inte väll inte så jättebra med tanke på att bilderna är tagna mitt på dagen i solsken. Jag skulle vilja se iso 25600 bilder tagna på natten.
Varför tror du att bilderna är tagna på dagen? Verkar vara en lussvag sol de har i Japan i så fall. Exponeringen är ju hela sju steg snålare än om det skulle vara sol. (Enligt "sunny 16").
 
SM0SBI skrev:
Känns inte väll inte så jättebra med tanke på att bilderna är tagna mitt på dagen i solsken. Jag skulle vilja se iso 25600 bilder tagna på natten.


Med tanke på att exponeringen, mannen i stolen, motsvarar 1/15 @f4 på 100 iso så är det väl svag sol ;-)
 
Hej

Visst har Nikon D3 lite brus, det är ju Canon som har gjort sensorn. Allt som står på nätet är sant :) :) :)

" have a good friend who is an engineer for Canon USA, and he heard that Canon and Nikon collaborated in designing the sensor for the new Full Frame Nikon... Canon is the "silent partner" on the new sensor.

I could hardly believe it at first, but it makes sense if you think about it... If you are the only one to ever adopt a technology, then there is always a lingering thought that maybe it isn't the best way to go (think Sigma and Fovian). Canon needed another company to go FF to legitimize their leadership and show how forward thinking they have been.

The benefits to Nikon are obvious (great new camera, a jump-start into new technology with FF and cmos) but the benefits to Canon are real too... I mean, this shows that *they* have been ahead of the game for *years*, and they get in on the details of the latest and greatest Nikon...

Without competition, a market languishes... That is part of why Canon *needs* Nikon to be in the game, just like Microsoft *needs* Apple to be competitive in an interesting way. (not *to* competative, mind you)

It is a gamble for both companies, but I bet it pays off for both of them too!"

Från http://forums.dpreview.com/forums/readflat.asp?forum=1032&thread=24568537

Mvh

Omar
 
SM0SBI skrev:
JAJA, men inte är det mörkt iaf :)

Soljus på dagen är ungefär 1/125 @f 16 vid 100 iso,
så vad man kallar ¨ljuset¨ som ger 1/15 @f4 är vällan upp till var och en ;-)

Titta på ljuset, se hur skuggorna faller så ser du tydligt att det inte är ¨mitt på dagen i solsken¨.

mvh.

/janne
 
Janne H skrev:
Med tanke på att exponeringen, mannen i stolen, motsvarar 1/15 @f4 på 100 iso så är det väl svag sol ;-)
Mätt inne i min lägenhet just nu:

-- Sol ute
-- Fönster på skuggsidan av huset
-- Nedrullade persienner
-- Matrix-mätning mot växterna i fönstret

Ovanstående gav exponeringsvärden runt 1/15s, f4 på ISO 100. Ljust? Mnja, snarare ganska "dämpat", även för att vara inomhus.
 
Visserligen 160 ISO och 1/15s @ f4 (orkade inte leta mer). Ger dock en uppfattning om ljuset.


Kväll på Covent Garden, London:
 

Bilagor

  • cg.jpg
    cg.jpg
    71.8 KB · Visningar: 304
jorgene skrev:
Visserligen 160 ISO och 1/15s @ f4 (orkade inte leta mer). Ger dock en uppfattning om ljuset.


Kväll på Covent Garden, London:


Bruset har väl inte så mycket med om det är dagsljus eller inte, snarare med hur mycket ljus som faktiskt träffar sensorn. Man kan ju göra en bild tagen mitt på natten utomhus överexponerad om man vill. Poängen är ju att mörka pixlar innnehåller mer brus än ljusa (eftersom bruset i förhållande till antal fotoner är större i mörka delar av bilden).
 
Omar skrev:
" have a good friend who is an engineer for Canon USA, and he heard that Canon and Nikon collaborated in designing the sensor for the new Full Frame Nikon... Canon is the "silent partner" on the new sensor."

Jag träffade killen som lett utvecklingsteamet för FX-sensorn förra veckan, och jag kan avslöja att det stog Nikon på hans visitkort :)

Stefan
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.