Annons

Canon 1d Mark III

Produkter
(logga in för att koppla)
Hej

Lite OT

Men jag har en liten undran över Nikons diagram över DSLR försäljning i Japan.

Den sista streckade linjen är ju en gissad försäljning (av Nikon?), juni 2007, Nikon ökar kraftigt, Canon sjunker kraftigt. Ingen av dem har ju släppt något nytt då som signifikant borde förändra statistiken.

Lite längre fram borde Canon gå upp då Canon 40D börjar säljas på allvar, den har redan börjats säljas i Hong Kong. D3 och D300 kommer i november.

http://www.imaging-resource.com/NEWS/1187901361.html

Mvh

Omar
 
Omar skrev:
Den sista streckade linjen är ju en gissad försäljning (av Nikon?), juni 2007, Nikon ökar kraftigt, Canon sjunker kraftigt. Ingen av dem har ju släppt något nytt då som signifikant borde förändra statistiken.

Lite längre fram borde Canon gå upp då Canon 40D börjar säljas på allvar, den har redan börjats säljas i Hong Kong. D3 och D300 kommer i november.
Tja, det är väl deras allmäna förhoppning om framtiden i stort (inte bara närmaste tiden?). Hur mycket inslag av prognos det är i den förhoppningen är så klart svårt att säga, men förmodligen anser nog ganska många att D300/D3 relativt sett kommer skapa mer försäljningsökning för Nikon, än vad 40D/1Ds3 kommer att göra för Canon.
 
Jag blev lite nyfiken hur ISO 25600 skulle se ut på en MK3 nu när Nikon D3 skall klara det. Jag tog en rawbild 2 steg underexponerad med ISO 6400 och lyfte den i cameraraw.Resultatet duger nog... för pressfoto, hoppas att D3 kommer att se bättre ut. Denna bild är helt utan brusreducering.

http://www.altin.se/a/a3.jpg
 

Bilagor

  • a1l.jpg
    a1l.jpg
    51.5 KB · Visningar: 812
Kanske duger det för tidningstryck, i nödfall. Problemet med denna bild är dock att den är tagen i mycket gott ljus, dvs en situation då man inte behöver extrema ISOn. Ta en testbild i dåligt ljus i stället. Då är jag inte säker på att bilden är OK en för ett "nödfallstryck" i press?
 
jorgene skrev:
Kanske duger det för tidningstryck, i nödfall. Problemet med denna bild är dock att den är tagen i mycket gott ljus, dvs en situation då man inte behöver extrema ISOn. Ta en testbild i dåligt ljus i stället. Då är jag inte säker på att bilden är OK en för ett "nödfallstryck" i press?

Ska göra det, men solen har inte gått ner;) det kommer en sådan bild om någon timme. Jag vet att det blir värre då. Men ISO 6400 är inga problem alls!

Här är en bild från i natt.

RAW : http://www.altin.se/a/a1.jpg
JPEG: http://www.altin.se/a/a2.jpg
 

Bilagor

  • a1ll.jpg
    a1ll.jpg
    22.9 KB · Visningar: 800
persept skrev:
2 frågor:

Det ser ljust ut, är bilden trogen allmänljuset vid situationen?

Vad händer här - ser läskigt ut!

1: På platsen upplevde man att det var mörkt, annars skulle han inte lysa med ficklampan, f2.8, 1/8 iso 6400.

2: Polisen letar efter en man som skjutigt en man i axeln men ett handeldvapen. Denna man sprang från platsen men visade sig inte ha med saken att göra, dock hade han inte rent mjöl i påsen, därav sprang han när polisen kom.
 
Här kommer katastrofen när det är mörkt... ISO 6400 pressad två steg.

Kan tilläggas att nu är det mörkt, jag kan inte ens se att det finns en blomma där med ögonen.

http://www.altin.se/a/a4.jpg
 

Bilagor

  • a4l.jpg
    a4l.jpg
    51.3 KB · Visningar: 756
Senast ändrad:
Såg det ut sådär?

Min erfarenhet är att om man efterbehandlar så att en bild bara blir lite för ljus så ökar bruset markant.

Jag tycker den ser lite ljus ut men jag var ju inte där så jag kan inte bedömma det.

/
 
persept skrev:
Såg det ut sådär?

Min erfarenhet är att om man efterbehandlar så att en bild bara blir lite för ljus så ökar bruset markant.

Jag tycker den ser lite ljus ut men jag var ju inte där så jag kan inte bedömma det.

/

Det är ingen efterbehandling gjord, inget ljus är pådraget. Jag exponerade den men ljusmätingen i kameran och då blev den såhär. Har bara ändrat WB. Det finns inte så mycket tid i dessa sitvationer att mickla med en massa inställningar :)
 
En effekt av Canons videoliknande återgivning samt exponering, hissar upp mellantoner så att en kvällsbild gärna ser ut som en bild tagen på dagen.
Helt olikt Nikon så måste man ibland dämpa Canonbilder med exv kurvverktyget och dra ner kurvan i mellantoner för att få den skymningsbild eller nattbild som den såg ut.
Mikael
 
Japp det måste man ,Micke. Men på den här typen av bilder gör det inte så mycket. Det gäller att det syns tydligt vad som händer på bilden. Det är viktigare en känslan och att bilden ska bli snygg :)
 
Jag har visat det i ett antal trådar, Samma bilder tagna med Nikon och Canon, kvällsbilder, rinnande bäck i månljus etc
Canonen beter som sveriges radio TV- kamera dvs jobbar med bild/ljusförstärkning, ljusar upp bilden och till slut så tror man att man står och tittar på en bild tagen i dagsljus.
Underexponering eller raw och man kan alltid fixa till det

Mikael
 
macrobild skrev:
En effekt av Canons videoliknande återgivning samt exponering, hissar upp mellantoner så att en kvällsbild gärna ser ut som en bild tagen på dagen.
Helt olikt Nikon så måste man ibland dämpa Canonbilder med exv kurvverktyget och dra ner kurvan i mellantoner för att få den skymningsbild eller nattbild som den såg ut.
Mikael

Hej

Brukar ju inte fota på natten men har märkt det du säger att Canon kameran vill ändra om natt bilden till en dagbild. Med MarkII fotade jag lite kyrkor på natten och då underexponerade jag direkt i kameran, man fick lite kläm på det senare.

Här är en som är exponeringskompenserad -2 1/3 direkt i kameran.

http://www.pbase.com/omar_brannstrom/image/38827051

Tur man har en skärm nu förtiden att titta på :) :) :)

Mvh

Omar
 
Självklart ska "fin" bilder vara mörka på natten. Men jag är inte överens om att dom skall vara för mörka som nyhetsbilder, det funkar på webben med en mörk bild, men i tryck i tidningen behöver bilden vara ljus för att den ska se bra ut. Specielt Dagens Nyheter har problem med mörka bilder.
 
Nikon evaluerade mätning med en massa data som kameran jämför med är unik,(Scene Recognition System links 1,005 pixel RGB metering sensor and AF sensor to enhance the accuracy of auto exposure, auto white balance detection and autofocus) Vid exponering där högdagern/skugga räknas in läggs en en kontrastkurva baserad på motivet och datajämförelse med liknande motiv som har lagts in i kamerans dator.
Detta har jag försökt förklara måmga gånger och fått skrikande Canon fanatiker efter mig.
Canon är lika bra- nej det är dom inte , alltså vad det gäller exponeringsmätning.
Därför kör jag bara RAW med 5d
Mikael
 
Senast ändrad:
En sak som jag inte är överens med kameran är att om jag tog en serie så ändrade kameran exponering efter första bilden, den blev betydligt mörkare en påföljande bilder, dessa är tagna med AV f2.8. Den första bilden blev 1/8s och följande 1/3s, detta var repeteringsbart. exponsering -2.

Men det finns nog något att ställa in så den inte gör så, men undra bara vad ;)

Bild 1
 

Bilagor

  • a5l.jpg
    a5l.jpg
    44.7 KB · Visningar: 218
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.