Annons

Canon 1d Mark III

Produkter
(logga in för att koppla)
Omar skrev:

troligtvis mycket bättre brusegegnskaper, vilket för mig är en viktig egenskap.

Bara lite tankar från min sida.

Mvh

Omar

Hoppas kan vi alltid, inte minst för konkuransens skull så att Canon skärper till sig och blir ännu bättre :)
Men personligen skulle jag bli förvånad om Nikon i ett enda steg kom både ikapp och förbi.

Mvh.

/Janne
 
För de flesta på detta forum så är det inte bara ett hus som är kostnaden för ett byte. Har man lite riktiga gluggar och några supertelen så är man mer eller mindre fast i ett system vill jag påstå. Visst, det finns dem som Paul som säljer rasket och byter sida... Men de är lätträknade då ett sådant byte lätt börjar dra iväg mot en 40-50 000.

D3 är säkert mycket bra, men jag tror inte den kommer att få speciellt många att byta. Hade det vart ex en FF med 25Mpx, 20Bps, vattentät, inbyggd WiFi och kostat 20 000kr, då hade den nog vart så revolutionerande så Canon användare på den nivån hade bytt. Den kommer säkert att hålla kvar Nikon användare, men inte omvända så många.

Högdager prio: Funkar mycket bra och är speciellt bra när man fotar porträtt, ex vita brudklänningar får lite mer detaljer på ljusa bilder.
 
Janne H skrev:
Hoppas kan vi alltid, inte minst för konkuransens skull så att Canon skärper till sig och blir ännu bättre :)
Men personligen skulle jag bli förvånad om Nikon i ett enda steg kom både ikapp och förbi.

Mvh.

/Janne

Hej

Det var jämfört med MarkII.


Mot MarkIII är de nog mer jämna.

Mvh

Omar
 
Det kan mycket väl vara så att Nikon kommit ikapp och förbi, men det får tester och testbilder visa. Som redan sagts, har man en samling objektiv och annan utrustning, plus sin investerade tid för att lära sig och bli komfortabel med ett visst system så byter man inte utan att ta en rejäl funderare först.

Jag tycker man får försöka besinna sig och komma ihåg att alla kameror idag är så bra att dom för dom allra flesta inte är det som begränsar resultatet. Skillnaderna är små och kan man inte ta bra bilder med en 1D Mark III så gör man nog inte det med en D3 heller.

Jag kan förstå att en del Nikon-användare hoppat över dom senaste åren eftersom dom väntat för länge på högre upplösning m.m, men den här gången tror jag inte skillnaderna berättigar ett byte för så många åt andra hållet.

Sedan kan det förstås handla om att ha det senaste och värsta och då så får nog en del lov att hoppa över till Nikon nu, i alla fall en stund fram till nästa omgång modeller om något år eller så då dom får tömma spargrisen igen och hoppa tillbaka. :)
 
Robert_Vallentuna skrev:
För de flesta på detta forum så är det inte bara ett hus som är kostnaden för ett byte. Har man lite riktiga gluggar och några supertelen så är man mer eller mindre fast i ett system vill jag påstå. Visst, det finns dem som Paul som säljer rasket och byter sida... Men de är lätträknade då ett sådant byte lätt börjar dra iväg mot en 40-50 000.

D3 är säkert mycket bra, men jag tror inte den kommer att få speciellt många att byta. Hade det vart ex en FF med 25Mpx, 20Bps, vattentät, inbyggd WiFi och kostat 20 000kr, då hade den nog vart så revolutionerande så Canon användare på den nivån hade bytt. Den kommer säkert att hålla kvar Nikon användare, men inte omvända så många.


Hej

Visst kan det vara dyrt att byta märke, jag hade Nikon innan med tex Nikon 500mm AFS f/4 och två hus och en del andra gluggar.

Nikon D3 har många intressanta inovationer, tex inbyggd vattenpass, kanon för tex landskapsfotografering. Tycker nog att D3 landar på rätt bra pris för den är ju ändå en "fullformatare". Möjligtvis har de gjort sensorn själv (nog billigare än att köpa från Sony) och/eller är bättre teknik involverad.

Tror dock att Canon har tagit ut lite överpris för sina fullformat kameror, men de har ju inte haft någon konkurens sedan Canon 1Ds 11MP kom ut år 2002. Sedan har väl säkert tekniken förbättrats så det har blivit billigare att tillverka fullformat sensorer.

Rent bildkvalitemässigt kan man ev tänka sig att D3 har bättre brusegenskaper och dynamiskt omfång jämfört med MarkIII, men det får ju tester utvisa. På de andra för mig viktiga specifikationerna är MarkIII bättre, som 10 bps, 30 RAW, högre pixeldensitet som 16MP i "fullformat"

Inte helt omöjligt att Canon släpper en ny Canon 5DII (5D har då blivit ca 2.5år) till PMA våren 2008, ungefär kanske när D200 och D3 börjar bli lättare att få tag på.

En 5D har mer pixlar än D3, 12.7 mot 12.1MP, men för halva priset.

Mvh

Omar
 
Senast ändrad:
Man kan nog tänka sig att köerna för att köpa dessa två kameror kommer att bli mycket långa eftersom det borde finnas ett stort uppdämt behov hos Nikonanvändare att få uppgradera. Det kommer nog inte gå att få tag i dessa kameror på ett bra tag, en annan aspekt att tänka på om någon funderar på att byta. Ställ er i kö omedelbart...
 
Anders Östberg skrev:
Man kan nog tänka sig att köerna för att köpa dessa två kameror kommer att bli mycket långa eftersom det borde finnas ett stort uppdämt behov hos Nikonanvändare att få uppgradera. Det kommer nog inte gå att få tag i dessa kameror på ett bra tag, en annan aspekt att tänka på om någon funderar på att byta. Ställ er i kö omedelbart...

Hej

Jo antagligen blir köerna väldigt långa, nog mest för att folk vill ha nytt. Nikon D2xs är bara ett år gammal och D200 lite drygt 1.5 år.

De nya kamerorna kostar ju ändå mycket pengar och jag kan tänka mig att en del håller sig då de har tex D200 och D2X/D2Xs då dessa är ju väldigt bra.

Men förstår så klart att det intresset finns med alla nya häftiga specifikationer.

En av de vanligaste objekten är fågel/däggdjur och kan tänka mig att en del D2X användare inte känner sig så lockade att gå från hög pixeldensitet kamera "27MP" till låg pixeldensitet kamera på 12.1MP.

Men nya D3 har mycket bättre brusegenskaper så det lockar ju samt att ta 9 bilder per sekund och snart kommer ju Nikons nya 600mm f/4 med VR. Ett 400mm på Nikon blev ju på tex D2X ett "600mm" med brännvidsförlängningen på 1.5ggr.

Mvh

Omar
 
Kollade just priserna på Nikons nya supertelen. Tyvärr så kommer de inte att göra D3 till någon större konkurrent till mk3 (som tråden handlar om). 500/4VR är nästan 50% dyrare än Canons och 600/4VR kommer att knäcka 100 000kr gränsen med råge.

Som det ser ut just nu så gjorde VR dem alla 25% dyrare.
 
Senast ändrad:
Robert_Vallentuna skrev:
Kollade just priserna på Nikons nya supertelen. Tyvärr så kommer de inte att göra D3 till någon större konkurrent till mk3 (som tråden handlar om). 500/4VR är nästan 50% dyrare än Canons och 600/4VR kommer att knäcka 100 000kr gränsen med råge.

Som det ser ut just nu så gjorde VR dem alla 25% dyrare.

hej

Var har du sett dessa priser? Har du en länk

Jag tror de ligger lägre i pris med VR. Nikon 500mm utan VR kostade ca 95 lakan innan, är ju lite sänkt nu.

Mvh

Omar
 
Robert_Vallentuna skrev:
Kollade just priserna på Nikons nya supertelen. Tyvärr så kommer de inte att göra D3 till någon större konkurrent till mk3 (som tråden handlar om). 500/4VR är nästan 50% dyrare än Canons och 600/4VR kommer att knäcka 100 000kr gränsen med råge.

Som det ser ut just nu så gjorde VR dem alla 25% dyrare.
Ganska typiskt Nikon, de följer traditionen att ständigt vara dyrare på objektivsidan. De nya husen verkar helt klart lovande men man kanske skall lugna sig o se om de utlovade specarna håller måttet. Tycker att Nikon ibland kan vara rätt entusiastiska i sina pressreleaser. D200:as batterikapacitet är ett typiskt exempel. Canon är bra på att inte lova för mycket. Det skall bli spännande att se brusnivåerna p D3 och D300. Jag tvivlar inte på att de är riktiga dräpare. Jag är också mycket nyfiken på vad nya 1DS Mark III kan tänkas prestera. Borde ju ge en fingervisning om hur bra uppföljaren till 5D blir.
 
Omar skrev:
hej

Var har du sett dessa priser? Har du en länk

Jag tror de ligger lägre i pris med VR. Nikon 500mm utan VR kostade ca 95 lakan innan, är ju lite sänkt nu.

Mvh

Omar

Kan vara så att se sänkt priserna på de utan VR, men de nya är nästan 25% dyrare än de gamla just nu.

Har bara en ÅF-netto lista för EU så tyvärr kan jag inte länka eller visa den.
 
Bengt Berggren skrev:
Omar
Riktpriser enl Kamera & Bild
www.kamerabild.se/

Mvh
Bengt

Hej

tack

Har sett dem, ville gärna ha butiks priser, men är ju inte så svårt att räkna ut att det blir lite lägre.

Tror dock?? att kameraBild har fel att 400 och 600 har samma pris, de har de inte haft innan och de har inte det i USA eller i Tyskland.

Mvh

Omar
 
Omar skrev:
Tror dock?? att kameraBild har fel att 400 och 600 har samma pris, de har de inte haft innan och de har inte det i USA eller i Tyskland.

Våra prisuppgifterna kommer i alla fall direkt ifrån Nikon. Men de är inte helt fastslagna.

Vad som gäller gammal optik behöver ju inte gälla för ny. De räknar kanske med ett uppsving för 600:eek:r...
 
paul innergård skrev:
Vill bara klämma in en intressant grej för allmän upplysning. Jag har tills nu varit mycket skeptisk till blixtsystemet hos Canon. Har inte alls fått till det med min Mark III och 580 EX II. Men under dagen har jag testat FEL-knappen som tycks spotmäta på valda motivdelar vid blixtfotografering oavsett mätmetod. Om man gör den förmätningen innan man tar själva bilden så blir blixtljusmätningen oerhört exakt. jag har inte sett maken till välbalanserade blixtbilder. På många bilder är det svårt att ana att blixt använts, även när blixten riktas rakt fram mot motivet. Inte speciellt snabbjobbat men otroligt exakt. tror inte att man kan få till det bättre med vanlig manuell mätning. Kör man dessutom kameran på manuellt läge och läser av skalan till höger är det enkelt att få till bakgrunden perfekt också. nu känns det tryggt med blixt igen. jag tog macrobilder på en snigel med blixten riktad rakt fram 7 graders vinkling neråt vi närgränsen på mitt 100 mm macro. Exponeringen blev perfekt med FEL förmätning. Är beredd att hävda att bättre ljusmätning finns nog inte med vanlig blixt. kan bara ana vad man kan åstadkomma ihop med blixtsändare och ytterligare en eller två speedlights. Vem behöver studioblixtar. jag vet inte om ex 430 är lika exakt, eller den äldre 580-modellen, kan bara rekomendera alla att skaffa sig en 580 EX II till de som inte har någon. Även till er alla som hävdar att blixt ger onaturligt ljus. Med lite ansträngning syns knappt att blixt använts, och så omständigt är det inte. FEL-knappen kanske någon provexponering och sen eventuellt något tredjedels ev uppåt eller neråt i kompensation. Jag törs lova perfekta resultat. Måste ju vara brölloppsfotografens dröm, med Canons FEL-knapp.


Paul - och alla andra.
Kan rekomendera er att ta del av Neil van Niekerk synnerligen matnyttiga artiklar i ämnet blixthantering.

Han vet vad han snackar om när det gäller hantering av blixt.

http://planetneil.com/tangents/flash-photography-techniques/1-natural-looking-flash/

För mig personligen var det en AHA upplevelse och det har gjort underverk för mina blixtbilder.
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.