Hej
MarkII och MarkIII står sig relativt bra idag fastän superkameran Nikon D3 kommer.
Nu ser jag detta ur action fågel/däggdjursfotografs perspektiv.
MarkII och MarkIII finns ju på marknaden , det gör inte Nikon D3 än.
Viktiga grejor för mig är tex antal bilder per sekund, antal RAW i en "burst", pixeldensitet, brusegenskaper, bra AF.
Andra egenskaper kan visst vara bra som Live view, bra display, bra meny etc men det är ändå bild resultatet som är viktigast för mig.
Den drygt 3 år gamla MarkII (blir nästan 4 år när D3 kommer ut??) tar ju 8.5 bps och 20 RAW med 12 bitar, den ej utkommna Nikon D3 tar 9 bps och 17 RAW med 14 bitar och 20 RAW med 12 bitar.
MarkII pixeldensitet är ju samma som 5D, så hade hade MarkII varit fullformat så hade den varit på 12.7MP.
Man är ju sällan så nära som man croppar ofta, med fullformat så blir det nog mer croppning, kan förstås i vissa fall kompenseras med ännu längre brännvid, finns dock gränser
Så vi har där Canon MarkII på "12.7MP" mot Nikons D3 12.1MP.
Men i övrigt har Nikons D3 bättre egenskaper och troligtvis mycket bättre brusegegnskaper, vilket för mig är en viktig egenskap.
Nu är ju också MarkII mer än 3 år gammal och kostar bra mycket mindre.
Den nya MarkIII har en pixeldensitet som motsvarar 1Ds Mark2, dvs 16MP och tar 10 bilder per sekund och hela 30 RAW med 14 bitar, ingen som slått det än. Antagligen har Nikon D3 lika eller bättre brusegenskaper än MarkIII.
Oavsett så är MarkIII billigare sedan är det ju såklart beroende på vilka egenskaper man prioriterar, av de jag prioriterar så är MarkIII bäst, brusegenskaper är dock ett frågetecken men MarkIII är bra på den punkten. AF vet jag såklart inte.
Jag undrar lite hur D2X användarna tänker som fotar fågel/däggdjur. D2x är ju en ypperlig kamera om man inte vrider upp ISO för mycket.
Den har ju väldigt hög pixeldensitet (fördel för fågel) som motsvarar runt 27MP på fullformat men visserliggen bara 5 bilder per sek, men ändå.
Blir ju ändå "27MP" mot 12.1MP + kostnaden för Nikon D3, 45 lakan eller så.
Jag tror faktiskt att en del skaffar den nya 1Ds MarkIII för fågelfotografering, 21MP, kan beskära mycket. Borde bli riktigt bra detaljer vid tex landskapsfotogarering. Hoppas Canon släpper lite nya vrålskarpa fasta gluggar, nya Canon 14mm kanske blir populär hos landskapsfotografer, bara hoppas att den är tillräckligt skarp för 21 MP 1Ds MarkIII.
Bara lite tankar från min sida.
Mvh
Omar