APMP
Makten skrev:
Då undrar vi raskt varför du har en 1Ds MkII också;-)
Försöker du sätta en gammal prylbög på pottan, va? Beror på 3 saker: Med bra fasta optiker är 1DsMkII, 5D överlägsna en 20D/30D när man sedan Hedenhös vant sig vid det vanliga 35mm filmformatet och dess perspektiv. En 50mm glugg har samma skärpedjup/vinkel/perspektiv som man är van vid. Inte 80 mm osv. Det andra är vädertätningen och det tredje är summan av faktorerna snabbare AF än 5D/20D/30D, likvärdig sökare som 5D men som visar 100%.
Jag är attraherad av FF-formatet, gillar den gamla tegelstenen som är byggd som Bismarck.
Och sedan monsieur Hertsius kommer en liten pinsam bekännelse: Har drömt om att äga en 1Ds, eller 1DsMkII i ett antal år. Då visste jag inte att endast 2 av mina fasta optiker gör den något så när rättvisa.
Men med en 20D i combo med 1DsMkII så kan jag bara skylla på mig själv om det ser fan ut om mina bilder.
Helt ärligt: Visst bor det en prylbög i mig oxå, men jag sitter i lappade kläder oxå. Jag har oxå anmält mig till APMP (Anonyma Prylbögar Mot Pixelmissbruk) och kommit till viss insikt.
Jag ska klä mig i säck och aska, gissla mig själv, sluka en burk Valium varje gång det varit Photokina, PMA.
Men en liten slutkläm: Ända sedan jag ägde en 1D på 4 mp har jag vant mig vid de här pansarbyggenas kontroller. Finns ingen kameratyp jag personligen känner att jag har så bra kontroll över.
Ha det bra, Martin! Du vet vad jag egentligen står för när det gäller bilder o livet i största allmänhet!
PS. Nästa möte i APMP sker midnatt 28 feb. Plats: Gamla offerplatsen utanför forna Birka där vi kastar alla kameror över 8 mp på bål och renade vandrar iväg med varsin Toycamera, Välkommen! DS