Annons

Canon 1d Mark III

Produkter
(logga in för att koppla)
<SATIR>
Innebär detta alltså att kameran är att betrakta som helt värdelös och oanvändbar tills denna firmware-uppgradering släpps?
</SATIR>

Jösses vilket liv det ska bli nu på alla forum ifall en ny firmware släpps. Jag kan berätta en liten historia för er om sådant här. Jag arbetade för några år sedan med att utveckla en dator som sitter i en bil. Just denna dator (och fråga inte vilket/vad/när etc för det kan jag inte berätta) var av sådan art att väldigt många förståsigpåare tyckte och tänkte om vårt system. Vi som utvecklade systemet följde med intresse debattforumen på internet dock utan att lägga oss i en endaste gång (det var absolut inte tillåtet). Det var väldigt märkligt att läsa om vårt system, vi var kanske 4-5 personer som hade full teknisk insyn, men jösses vad många användare/kunder som tydligen kunde mer om det än vi, om man tolkade in vad som skrevs på forumen.

Nu till det intressanta.

Vid ett tillfälle debatterades det friskt på forumen över beteendet hos vårt system. Det var inget fel på det, utan en del kunder tyckte att systemets beteende inte motsvarade deras förväntningar. Gott nog, så kan det vara. Men återigen, det var alltså inget fel på det. Så plötsligt var vi tvungna att göra en liten förändring av programvaran och släppa en ny version. Detta faktum annonserades inte ut offentligt (uppdateringar sker med automatik när kunden besöker verkstaden för service) men informationen om detta spred sig ändå som en löpeld på nätet. Folk uppmanade varandra att åka in till verkstäderna och få den senaste versionen nertankad eftersom den ena efter den andra upplevde en väsentlig förbättring av egenskaperna.

Ändringen vi gjorde var enbart riktad mot produktion då vi endast ändrade en bit-flagga vilken styrde en funktion som endast tjänstgör under det att bilen befinner sig under byggnationsfasen i fabriken...

Denna lilla erfarenhet är för mig belysande när jag läser om våra favorit-tingestor, kameror, och nya firmwares.

Hoppas någon fann detta lite roande och upplysande.

Mvh Mikael

PS. Jag kommer aldrig någonsin att svara på detaljerade frågor om detta (vilket bilmärke, vad för system, när etc), så jag ber er vänligen att inte posta sådana frågor. DS.
 
mrelbe skrev:
<SATIR>
Innebär detta alltså att kameran är att betrakta som helt värdelös och oanvändbar tills denna firmware-uppgradering släpps?
</SATIR>

...

Man får förtsätta att du inte har kameran själv med en sådan kommentar?

Jag har 5000+ bilder som är lätt oskarpa och/eller ur fokus från senaste tävlingen jag fotograferade och försök hitta något lustigt i det du.

Försök också hitta argument för varför jag skulle tycka att kameran inte är värdelös, varför jag skulle fota en tävling till innan det finns en förklaring på problemen med min kamera och andra problemrapporter på nätet.
 
Senast redigerad av en moderator:
Förstod du inte vad <SATIR> och </SATIR> betydde?

Edit: Jag menade inte att uppröra, och jag tycker såklart det är trist att du m.fl. har problem.
 
Jag är faktiskt i besittning av kameran, har gått från 10D till detta monster, men som den amatörmässiga amatörfotograf jag är så har jag ännu inte kunnat pressa den till dess yttersta som jag vet att flera av er kan. Min förhoppning är att kunna fotografera en del på min semester, som precis startat. Efter några veckors innehav så är jag väldigt nöjd, men jag kommer som sagt från en 10D och har använt 1D Mk III väldigt, väldigt, lite.

Jag har följt denna tråd sedan den startade, och forumen på dpreview och andra, vilka friskt avhandlar AF-problemen. Jag har aldrig kunnat fotografera snabba rörliga objekt tidigare, men har testat lite sporadiskt med den nya kameran(påverkad av debatten) på bilar etc. Jag kan alltså inte dra några slutsatser eftersom jag nog får anse såhär långt att en dålig bild beror mer på handhavandefel från min sida än på utrustningen i sig.

Det tog mig ett drygt år, eller kanske två, innan jag ansåg mig behärska 10D (om ni tillåter uttrycket). Den här tingesten kommer att ta lång tid att få grepp om, dels för att den beter sig annorlunda än 10D vad gäller fokuseringsfunktionen, bilderna (färger, kontrast etc) är annorlunda (underbara är ordet) och så är crop-faktorn annorlunda (val av lins sitter inte i ryggmärgen längre). Och så alla dessa inställningar...

Men det kommer att bli väldigt roligt att utmana denna best till kamera!
 
mrelbe skrev:


Ändringen vi gjorde var enbart riktad mot produktion då vi endast ändrade en bit-flagga vilken styrde en funktion som endast tjänstgör under det att bilen befinner sig under byggnationsfasen i fabriken...


Kraftigt off topic, men man undrar ju varför man i så fall uppgraderar den typen av funktion i bilar som redan lämnat fabriken...
 
WFS) (Graylingman skrev:
Kraftigt off topic, men man undrar ju varför man i så fall uppgraderar den typen av funktion i bilar som redan lämnat fabriken...

"Super-kraftigt off-topic": En industriell verksamhet bedrivs på ren kommersiell basis och varje åtgärd är noga övervägd. Ni kan räkna med att en till synes tokig åtgärd, betraktad ur en enskild konsuments synvinkel, inte görs för skojs skull. Så din iakttagelse är korrekt, men trots det är åtgärden vettig, av skäl jag inte är tillåten att uppge.

Inga fler kommentarer nu. Storyn var skriven för att roa och belysa, inte undervisa eller dra paralleller till AF-diskussionen. Jag ser framför mig Canon-ingenjörerna i samma situation som jag själv var en gång. Inte kul...
 
Tänkte göra en sammanställning av vad olika tester tycker om mkIII:ans autofokus:

Rob Galbraith : Stora problem, 18:e Juni

Prophotohome : Betydligt sämre än MKII, 30:e Juni

Jesper Ekvall (här på fs) : Bra, 17:e Juli

Det är de tester jag kan komma på på rak arm som testar autofokus, fyll gärna på med fler som jag missat..
 
Har inte heller några större problem med AF. Har plåtat RC bilar och kört med Servo och alla Af punkter aktiverade. Den klarar att ta bilar som kommer mot mig i 30-40km/h. Tycker den är klart bättre på att välja rätt foucs punkt när motivet rör sig än vad mk2 var.
 
Jesper och Omar
Jag undrar om ni ser någon skillnad i färgåtergivningen mot MK2 i jpg. Dels med tanke på att kameran anses klara 14 bitar och arbetar i det tills det konvertering sker till 8 bitar internt och dels att Canon bör ha förbättrat sin exponeringsmätning, interna uppräkning/färgestimering/interpolering , kontraskurvor osv.
En annan sak jag är nyfiken på är vilka skillnader ser ni i exponeringen om ni väljer det läge som skall hantera högdager bättre.
Mikael
 
Senast ändrad:
Mikael, Michael. Kameran åker i testbänken mot 1D MkII i morgon, för att utröna skillnaderna i bildkvaliten.
 
Tillgång..

Tjena!
Har ni som beställt i förväg fått er MKIII eller har Canon fortfarande inte levererat? Ser på prisjakt att det inte är någon som har den i lager...

/Ingvar
 
Re: Tillgång..

SINGO skrev:

Har ni som beställt i förväg fått er MKIII eller...

Jag beställde min den 14 mars från CyberPhoto. Den 25 maj hade jag köplats 36 och den 3 juli hade jag köplats 16... Vet inte vilken plats jag har idag och jag vet inte hur många som står i kö totalt. Det borde vara ganska nära för mig nu...
 
Det är nog huvudsakligen de som beställde kameran i februari/mars som fått. Jag har väntat sedan 11 april och får möjligtvis ett exemplar i augusti, men det är verkligen inget jag räknar med.

Tillägg: och ska sanningen fram så känns det just nu nästan positivt att vara tvungen att vänta med tanke på allt snack om fokuseringsproblem. Vägrar tro att allt beror på handhavandefel och det ska bli spännande att se om det ex. blir en firmwareuppdatering vilken dag som helst.
 
Senast ändrad:
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.