Annons

Canon 1d Mark III

Produkter
(logga in för att koppla)
Från ett inlägg på Fred Mirandas forum:

"CPS just called me back and said that my camera will go out tomorrow and I will have it Friday. They have installed the latest firmware 1.0.0.9 on it. They comfirmed to me that the new firmware addresses several issue which include the AI servo tracking and the softness of the LCD. The strangest part of the conversation was that he said the firmware will not be available on the web for another month? I'll let you know what I have on Friday."

(min fetmarkering)
 
Lustigt, för i senaste "Kamrea och Bild" säger ju Canon att "det finns inget fel och att det inte kommer att göras några ändringar". Är det bara Canon Sverige som inte vet vad som händer, eller varför säger de så om det nu finns ny firmware?


EDIT: Sorry. Såg att detta redan tagits upp tidigare.
 
Tråkigt supportläge

Firmwareuppdateringen kom lägligt för mig eftersom min kamera är inne för översyn av bakfokuseringen, förhoppningsvis laddar dom in nya programvaran då också.

Tråkigare är supportläget, trots mitt CPS-medlemskap så har kameran nu legat två veckor hos InfoCare och det finns inget som tyder på att jag skulle få den nästa vecka heller. Detta skulle "suga" rejält då jag hoppats få använda den på för mig största händelsen i sommar, EM i Roadracing.

InfoCare är tydligen enda öppna supportstället och dom har fått ta emot en ovanligt stor hög systemkameror som skulle spridits på andra företag. En tanke jag hade var att hämta hem den och lämna in på annan verkstad men det verkar inte gå. Jag förstår att man inte kan dimensionera för vilka toppar som helst, men två-tre veckor för en fokuskaliberering, med CPS-medlemskap?

Kan ni undvika det så lämna inte in kameran just nu, då är ni utan den i veckor.
 
Jeppe skrev:
Idag kom testkameran, så det blir sent i kväll. Mycket nytt att plugga in. Kommer att skriva om det i min blogg

Men initialt, ingen jag-måste-bara-ha-den-här-kameran - känsla.

Tjena.. Har din testkamera fått 1.0.9 eller är det den äldre programvaran?
 
Någon som har en uppfattning om den nya programuppdateringen, kan tänkas på verka äldre inställningar. Jag tänker på kalibreringen av objektiven. Trots att man sparar gjorda kalibreringar, kan man lita på att det blir det exakt samma, med nya firmware. Knske bör man kalibrera om alla igen och strunta i de värden man fick med den äldre firmware. Eller tänker jag fel?
 
Om uppdateringen bara påverkar algoritmer i kameran, typ balans mellan vald fokuspunkt och hjälppunkterna, så borde ju kalibreringen vara densamma. Jag skulle förstås testa om alla objektiv oavsett. Om Canon service gör installationen vet man heller inte om dom nollar alla inställningar.
 
Har mina synapser slammat igen totalt eller har FotoVideo plötsligt höjt priset på M3:an med tretusen spänn??? Den står nu listad till priset 39.498 kr.
 
lastrand skrev:
Har mina synapser slammat igen totalt eller har FotoVideo plötsligt höjt priset på M3:an med tretusen spänn??? Den står nu listad till priset 39.498 kr.

Med tanke på den efterfrågan det verkar vara på denna produkt är väl en prishöjning inte helt fel från leverantörens sida...?
Madeco.se begär 39375:-
 
Re: Tråkigt supportläge

Anders Östberg skrev:
Tråkigare är supportläget, trots mitt CPS-medlemskap så har kameran nu legat två veckor hos InfoCare och det finns inget som tyder på att jag skulle få den nästa vecka heller. Detta skulle "suga" rejält då jag hoppats få använda den på för mig största händelsen i sommar, EM i Roadracing.

Jag förstår att man inte kan dimensionera för vilka toppar som helst, men två-tre veckor för en fokuskaliberering, med CPS-medlemskap?
Jäkligt trist, och otur att det skulle ske mitt i sommaren och semestertider... :-(

Men stämmer det verkligen CPS-medlemskapet inte hjälper ett dugg? Jag (Nikon-användare, gudbevars :) ) har ju alltid fått höra hur fantastiskt bra CPS skulle vara, jämfört med Nikons NPS, och att detta t.o.m. skulle lockat över Nikonanvändare till Canon. Som jämförelse kan jag ju då nämna att du som NPS-medlem är garanterad 72 timmars reparationstid (exkl. transporttid), eller så får du låna proffsutrustning. Trodde det var självklart att CPS körde något liknande. Gör dom inte det, så är det ju rent ut sagt dåligt.
 
Vad jag förstår finns det en "garanti" på 72 timmar, men det håller väl inte i verkligheten förstås.
 
Janne H skrev:
Med tanke på den efterfrågan det verkar vara på denna produkt är väl en prishöjning inte helt fel från leverantörens sida...?
Madeco.se begär 39375:-

Utan att nu dra igång en sidodiskussion om detta så, ja, vill leverantören casha in lite extra med tanke på suget så är detta givetvis upp till dem. För min del gör det valet lätt: FotoVideo kan härmed strykas från listan över potentiella leverantörer.
 
Anders Östberg skrev:
Vad jag förstår finns det en "garanti" på 72 timmar, men det håller väl inte i verkligheten förstås.

Hej

Min kalibrering på Mark2N tog under 24 timmar och de sade också att de hade som mål att det skulle ta max 48 timmar, har jag för mig i alla fall. har de inte ev reservdelar hemma tar det ju såklart längre tid.

Kan man tänka sig att det tog extra lång tid med din mark3 med tanke på AF problemen, de ville kanske avvakta lite och få svar från Canon vad de skulle göra med problemet och ev invänta drivrutin. I USA för några veckor sedan sade de ju att det inte var lönt att skicka in kameran för reperation för de visste ändå inte riktigt hur de skulle gå tillväga, samt få klartecken från japan. Nu är det ju lönt att skicka in den.

Mvh

Omar
 
Dom säger att dom inte ens börjat titta på kameran så det är nog så att dom har en väldigt lång kö. Att InfoCare är enda öppna serviceverkstad stämde dock inte. Jag ringde mest på chans till Nordic RCC i Mölndal som funkat bra tidigare och dom har förvisso också kö men dom är igång. Inte helt förtjust över att få sådana felaktiga uppgifter, det är inte bra för förtroendet. Nu vill man ju inte tjata alltför mycket, det kan vara kontraproduktivt, men vi får se vad som händer. Jag tycker det tar på tok för lång tid och jag vill förstås väldigt gärna ha kameran till nästa helg. Ett alternativ är att be dom skicka över kameran till Mölndal om dom har minsta möjlighet att fixa det hela på en vecka, annars spelar det mindre roll då denna användningsmöjligheten är borta.
 
Off-Topic, men viktigt ändå i denna tråd. :)

Grymt trist att InfoCare ska missköta sig så. Jag förstår inte varför Canon var så missnöjda med Stockholms Centralservice. Dit kunde man åka och få grejerna fixade på några timmar. Var säkert där en fyra-fem gånger under 2003-2005. Nu får man ta sig till Bromma istället. Ingen idé att skicka grejerna, om man har möjligheten att ta sig dit med bil.

Som CPS-medlem har man ju rätt till att låna likadan kamera som man lämnar in. Iallafall har jag fått göra det vid samtliga tillfällen hos Centralservice, både hus och gluggar.
Får man inte det hos InfoCare?
 
Re: Off-Topic, men viktigt ändå i denna tråd. :)

PhotoJoe skrev:
Grymt trist att InfoCare ska missköta sig så. Jag förstår inte varför Canon var så missnöjda med Stockholms Centralservice. Dit kunde man åka och få grejerna fixade på några timmar. Var säkert där en fyra-fem gånger under 2003-2005. Nu får man ta sig till Bromma istället. Ingen idé att skicka grejerna, om man har möjligheten att ta sig dit med bil.

Som CPS-medlem har man ju rätt till att låna likadan kamera som man lämnar in. Iallafall har jag fått göra det vid samtliga tillfällen hos Centralservice, både hus och gluggar.
Får man inte det hos InfoCare?

Jag tror inte vi ska skälla för mycket på just InfoCare, andra serviceställen verkar ha trångt också. Jag skulle nog skicka en känga till Canon som inte ser till att det finns kapacitet. Nu är det visserligen semestertider men å andra sidan så är det ju förmodligen också mest tryck på service under sommarhalvåret.

Vad gäller lånekamera så har jag inte frågat. Det är möjligt att dom har det men jag har så jag klarar mig ändå, någon Mark III lär inte finnas till låns ändå.
 
Oavsiktliga dubbelskott??

Hej!

Var idag ute på en första testrunda med M III:an, en härlig upplevelse.

Vid några tillfällen uppenbarade sig ett lite mystiskt fel. Kameran ställd på one shot, enbildstagning. Likaväl exponerades "dubbelskott" vid ett antal tillfällen, dvs kameran brände av två bilder i snabb följd som vid serietagning. Dock aldrig mer än 2 även om jag höll ner knappen. Det skedde intermittent, jag kunde inte se några samband utan det verkade ske slumpmässigt. Det hände såväl vid horisontal- som vertikalfotografering varför fel i avtryckaren kan uteslutas (eller?).

Någon som varit ute för det och/eller som har en bra förklaring? Någon inställning jag missat?

Tacksam för bra tips!

/Arne
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.