Omar
Aktiv medlem
Lieden.se skrev:
Les verkar tycka det här med AF-problemen, som många pratar om, beror på att kameran behöver lite andra inställningar in MkII. Hur ligger det till egentligen? Bara internethysteri, eller finns det faktiska problem med MkIII?
Skulle gärna reda ut det där, MkIII skulle utgöra en läcker 40-årspresent, om jag bara kunde ordna transport hit ner till Niger...
Hej
Jag är nöjd, känns ju ungefär som mark2 i AF, men är ju aldrig fel om Canon gör af bättre, jag tror det är fel på AF och att den kan göras bättre, men baserat på tester på nätet.
Skulle kunna göra egna tester, 10 olika mark3, 10 olika 300mm 2.8 IS, 10 olika 500mm f/4 IS etc och alla objektiven skall kalibreras. Fota vid olika väderlekar, vid olika ljus, vid olika temperaturer, olika inställningar på kameran, stationära mål, rörliga mål i olika hastigheter . Kanske 100 löpare, 100 bilar, 100 tama duvor i flykt. Tänka på alla variabler. Statistiskt bevisa att det finns skillnad i AF. Har inte tid just nu
Jag har fotat med bländare f/8
och på bländare 5.6 är det ingen större skillnad
"0% Out of Focus MKII f/5.6 vs. 5% Out of Focus MKIII f/5.6
(With Canon 300mm at f/5.6, AI Servo, Fast Action)"
Men på 2.8 är det annat enlig denna test
13% Out of Focus MKII vs. 47% Out of Focus MKIII
(With Canon 300mm at f/2.8, AI Servo, Fast Action)
Från http://www.prophotohome.com/forum/p...iii-autofocus-interactive-review.html?garpg=7
Sedan far något rakt emot en, oftast flyger nog en fågel mer parallelt, mindre problem.
Les inställningar är länkad tidigare på sidan 129. Jag tror mer på Rob galbraith än Les, tycker inte riktigt att Les bilder har så hög teknisk kvalite, Dock bra bilder, brister lite på teknisk kvalite vilket för mig gör att jag blir lite tveksam till hans slutsatser, han är dock duktig på att skriva. Man har olika krav på bildkvaliten, vet inte om Les är tillräckligt observant eller nogrann (kvalitets medveten) för att bedömma fokusen mellan kamerorna.
Från Arthur Morris senaste bulletin
"MARK III UG UPDATED
After using my Mark III almost exclusively in Iceland for two weeks I learned tons more about my camera. After two full days of writing and crafting, I completed the first update yesterday. The MIII UG now totals 36 pages and 12,812 words. The update includes detailed instructions on setting microadjustments for each lens and each lens/teleconverter combination, a summary chart of the Custom Functions that I use for bird photography, my comments “The Great Mark III Autofocus Controversy,” and instructions on how I am using my Mark III to produce sharp images of birds in flight and in action. A focus-test-chart is—for your convenience—attached to the sending e-mail. Right now we are forwarding the guide to new subscribers as an MS Word file. We will be sending the updated guide in PDF form no later than Tuesday. If you have previously purchased the MIII UG and do not receive your update by Wednesday, please e-mail us (and let us know how you paid) so that we can add name the distribution list."
Mvh
Omar