martinot
Aktiv medlem
Mja... flera säger i APS-C trådar att 16Mp ( äldre Fuji ) är mer än tillräckligt, nu visserligen 24mp i senare modeller som då motsvarar C:A 50-55 mp i småbilds modeller. Borde det vara stopp här, är 36-46mp meningslöst, bara större filer och tyngre att skyffla om höga bps önskas. Bästa telefon sensorerna ser ut att stanna vid 12mp som ett annat exempel, talas inte så mycket om beskärning eller där fler pixlar kan vara bra, APS-C kamerorna har sina vinkelförändringar crop 1,5-1,6 kanske räcker med det.
Gällande vilken sensorstorlek man skall köra och brusprestanda i sitt system:
Utvecklingen på sensoret varit rätt stor de sista 10 åren (men numer avstannat lite och utvecklingskurvan planat ut de sista åren), vilket innebär att brusprestadan som vi hade för ca. 8-10 år sedan på FF/småbild har vi numera på APS-C (eller mindre). Så dög FF/småbild då så borde APS-C duga idag (undantag är på DSLR, där vi får sämre optisk sökare genom att gå till APS-C, men kör man spegellöst med EVF så är det irellevant).
Gällande nyttan med större sensorer så gäller det även att man måste köra optik som har kapacitet att samla in mer ljus. Dvs. kör du en f/2,8 zoom på APS-C och byter till FF/småbild och kör f/4 zoom så har du i praktiken inte vunnit så mycket (om ens något) i brusprestanda.
Samma sak om jag kör med mina fasta f/1,4-objektiv i form av vidvinklar och normaler på mina Fuji APS-C, och skulle jag byta till tex. Sony FE och då köra motsvarand fasta f/2,8 objektiv så har jag ju inte vunnit något som helst i brusprestanda (snarare tappat).
Så man kan inte se isolerat på bara sensorstrolek. Man måste ta hänsyn till både teknik/generation, men framförallt optiken framför gällande hur mycket ljus man kan samla in (och därmed hålla nere brusnivåerna).
Själv gillar jag m43 och APS-C på mina spegellösa, men det finns ju inget rätt eller fel. Det är upp till var och en. Vissa kanske är nöjda med mindre sensorer (tex. 1”) eller vill ha större upp till MF. Större är ju alltid bättre rent potentiellt (och föutsatt att man också kör större tyngre optik som kan samla in mer ljus), men man får också potentiellt tyngre, större och dyrare kamerahus.
Vad som är optimal kompromiss här eller ”tillräckligt” för ens behov/krav är givetvis upp till var och en, men man skall ju precis som med HiFi och mycket annan teknik vara medveten om: https://en.m.wikipedia.org/wiki/Diminishing_returns
Senast ändrad: