Annons

Byta system

Produkter
(logga in för att koppla)

Åkersstyckebruk

Aktiv medlem
Hej!

Jag funderar på att göra mig av med min Minolta 5D + objektiv och gå över till Nikon. Jag la bud idag på Nikon D200 kanske gör jag dumt men Nikon är mer att bygga på i framtiden. Objektiv priserna är ju bra nu med om man säljer Minolta objektiv.

Är det någon mer som funderar på att byta system?

Om du skall sälja Minoltagluggar tror jag det är rätt tid nu. Tyvärr talar, som jag ser det, ingenting för att du får bättre priser framöver.

Vilket nytt system du väljer är en personlig bedömning, men Nikon är ett trovärdigt märke med en svårslagen bakåtkompatibilitet.

Om du skall byta är tiden enligt min bedömning nu. Jag tror Minoltagluggar blir mer och mer svårsålda.

Nikons D200 är en jävligt skön kamera.

Skulle inte Sony tillverka kameror med Minoltas fattning och fortsätta tillverka objektiv till dom ?

Glöm inte att titta på Canon åxå då dom (Enligt mig iaf) har en del försprång jämtemot Nikon. Jag vill INTE skapa en fightingtråd utan ren info.

Jag har precis själv gjort ett systembyte från Nikon D70 till Canon 30D med bl.a. nedanstående punkter som anledningar.

Fördelar Canon

* Objektiven är gennerellt billigare än Nikons

* Större utbud på vettiga objektiv.
Tex. har Canon många USM objekltiv medans Nikon nite har så många/ Nikon AF-S (Snabb tyst AF motor)
På Scandinavian har dom tex 17 st AF-S och 58 st USM.

* Mindre brus på höga ISO

Minolta gluggar säljer ju rätt bra nu t.ex på Tradera mycket tack vare att det saknas nya av t.ex 50mm F1.7. Jag tror att det kommer vara höga priser i ca ett år beroende på vad Sony och andra tillverkare släpper.

Det är just det jag vill åt bl.a lite mera tålig mot t.ex fukt.

Men jag gillar Minolta 5D med även om den är lite plastig. Den är pålitlig tycker jag och den har bra batteritid. Jag läste någonstans att batteritiden var ett problem på D200.

Ja, batteritiden är ett minus på D200. Jämfört med D70s så är skillnaden stor. Men jämfört med Minolta 5D, Det systemet finns ju egentligen inte för tillfället. Ganska osäkert tycker jag.

D200 håller sannolikt inte D2X batteritider, men är det ett problem? Det är enkelt att ha ett eller två extra batterier i fickan/väskan. Dom väger inte mycket.

Med tanke på D200´s funktionalitet i förhållande till pris känns den ganska rätt att välja den även om man skulle vilja fota mer än vad ett batteri klarar.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar