Annons

Byta från 600D till spegellöst

Produkter
(logga in för att koppla)
Efter många års uppehåll skaffade jag mig ganska nyligen en Canon 600D och lite tillbehör och kom igång med fotandet igen. Har kört mestadels med Canons plastiga 50/1.8 och ett Tokina 11-16/2.8. Gillar verkligen resultaten jag får även om brusnivån och autofokusen inte alltid är där man vill. Oavsett, det är motivet som räknas (nåväl...). Filmar en del också och tycker Canon:en klarar det galant.

Har dock känt mer och mer, trots 600D är en relativt smidig kamera, att jag nog vill ha något smidigare. Spegellöst alltså. Nu vet jag inte vad man kan tänkas få för min 600D och tre objektiv men säg att budgeten ligger nånstans mellan 6-9 tusen, då vill jag gärna ha ett hus och kanske ett OK fast objektiv.


Har klämt lite i butik och fastnat mest för Fujifilm och Sonys byggen. Vilken modell har jag dock dålig koll på, tror det var en Fuji X-E1 som jag fastnade mest för. Frågan är, kommer jag bli besviken? Någon kanske till och med har ägt en 600D eller liknande och bytt till spegellöst? Känner mest att jag antagligen kommer ha med mig kameran oftare, och bara det känns som en klar fördel.

Ha det fint!
 
Jag tycker att det är fel väg att gå. Du har massor med stöd av näsan och gör du som de erfarna gör och trycker överarmarna mot kroppen så har du så bra stöd som man bara kan få, utan stativ. Allt det där faller bort om du byter till spegellöst.
 
Jag tycker att det är fel väg att gå. Du har massor med stöd av näsan och gör du som de erfarna gör och trycker överarmarna mot kroppen så har du så bra stöd som man bara kan få, utan stativ. Allt det där faller bort om du byter till spegellöst.

Nej, det gör det ju inte alls. En spegelreflexkamera ger inte mycket stöd när man ska ta video, men med en spegelfri kamera med sökare kan man hålla kameran mot näsan om man vill.

Det finns så klart också andra sätt, och med en platta som sökare kan man få väldigt bra balans på en rigg till en kamera som har alla inställningar åtkomliga via nätverk. Så också Canon har möjligheten att arbeta smidigt med ett par modeller - även DSLR. Jag vet inte hur 600D funkar i det fallet, men det är värt att pröva innan man dumpar den.
 
Jag har en 600d. En NEX5, En Fuji XM, en Samsung EX2F. Canonen ger bäst bildkvalitet av dem alla och är snabb och greppvänlig. De andra är förvisso lättare att alltid ha med...
 
Jag köpte en Fujifilm X-E2 med ett 18-55 f/2,8-4,0!
Det är en riktigt vass kamera med skarp optik! Kan varmt rekommendera den!

//Markus
 
Jag har en X-E1 (och 35mm) som du överväger tillsammans med en Nikon D300s, kanske inte helt olik din Canon. Jag ser X-E1 mer som ett komplement än en ersättare till spegelreflexen. Om det inte är en finansieringsfråga så avvakta med att sälja din Canon och kör parallellt ett tag. X-E1 har tyvärr en ganska kass AF som funkar dåligt i mulet väder och vid rörliga motiv. Fotar du saker som erbjuder gott om tid så får du å andra sidan riktigt hög bildkvalitet med Fuji.
 
Många bra svar, tack!

Har alltid levt efter principen nytt in = gammalt ut men det kanske är dags att bryta den trenden. Ska klämma lite mer i butik så får vi se om det blir en komplettering eller ej.
 
Från fullformat till spegelöst

Själv tog jag steget från Nikon fullformat till både NEX & Micro four thirds för några år sedan.
Ångrar mig inte en sekund. Använder nu mer endast M4/3 kameror och jag har varit helnöjd med dem alla (Olympus E-M5, Panasonic GM1 och Olympus E-M1. Det finns framför allt många fantastiska små smidiga objektiv till dem som överraskar i byggkvalité och skärpa.
De har även inspirerat mig till att börja med filmning. Då är det främst Panasonic man bör satsa på.

Skulle rekommendera GM5/GM1 med 12-35mm och komplettera med antingen 20mm F/1,7 eller Olympus 45mm F/1.8

Du kommer bli överraskad både en och två gånger på det fantastiska resultatet!

//Linus
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.