Annons

Bygga en ny fotodator

Produkter
(logga in för att koppla)

PerLars

Aktiv medlem
Hej!
Har bestämt mig att bygga en ny pc för bildredigering.
Vill ha tips på vilka dataprylar som är lämpliga. Tips på vad jag skall tänka på osv.
Kan ni motivera era förslag ellr tips så är jag tacksam.

//Per
 
Vilken budget rör det sig om?

Svårt att tipsa om man inte vet om du vill ha en komplett burk för 5.000, 15.000 eller 50.000:-
 
Vill du ha en någorlunda tyst dator, så ta med det i 'specarna' från början! (..i så fall kommer jag följa den här tråden med intresse, eftersom jag har samma planer!)

Per
 
Så snabb processor och så mycket Ram som budgeten tillåter, stor HD eller flera är väl också önskvärt, grafikkortet är mindre viktigt, Matrox gjorde dom bästa 2D korten tidigare i allafall.

/kent
 
Hej!
Har bestämt mig att bygga en ny pc för bildredigering.
Vill ha tips på vilka dataprylar som är lämpliga. Tips på vad jag skall tänka på osv.
Kan ni motivera era förslag ellr tips så är jag tacksam.

//Per


Jag har läst och läst och kommit fram till att när jag ska uppgradera min P4 till något nytt så ser det just nu ut som om det blir följande specifikation.

CPU - Intel Quad Q9550 12Mb cache - 2500 kr, mycket kraft och stor cache
GPU - Asus EN9600 silent - 1200 kr, tyst och ganska kraftfullt
Minnen - 1000 kr för något av de kända märkena, ca 4Gb till en början - kör Windows XP 32-bit och har alltså inte stöd för mer.
MB - Asus P5Q Deluxe eller Pro, inte P5Q eller P5Q-E, ca 1500 kr

Nya Adobe CS4 kommer ha bättre stöd för flera kärnor samt även ser det ut som om man kan få GPU-stöd med Nvidia-kort. (Grafikprocessor). Läs om det på www.sweclockers.com och sök på Adobes forum. Välj därför inte ATI-grafikkort.

Några tips, eller kanske sånt som gör att du börjar fundera mer.

I september börjar Intel sälja sina nya processorer från den nya serien, Intel Core i7, och det kommer nog sänka priserna rejält på de gamla. Tyvärr är det bara dyraste segmentet av Core i7 som kommer i början och vi vanliga konsumenter som inte tänker lägga 5000 kr på en processor får vänta till nästa år Q3 (läste jag någonstans).

Jag gjorde ett test med ett program (Performance Tester, tror jag det var) och kom fram till att om jag uppgraderar min P4 2,6GHz till en Quad Q9550 får jag en 5 ggr eller mer snabbare processor, samt att jag kan köra 4 applikationer samtidigt - 5 ggr så fort per styck.
 
Själv går jag över från stationär dator till bärbart istället för mobiliteten, men man tappar ju rejält med prestanda tyvärr.

Har tänkt sälja min fasta burk med dubbla Xeon 3,6 GHz proppar om någon är intresserad. Kontakta mig isf. via "Kontakt"-funktionen på sidan.
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.