Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Bygga diffusions panel

Produkter
(logga in för att koppla)

johan_w

Aktiv medlem
Skulle vilja bygga mig en billig, men effektiv diffusion panel för och få mjukt ljus på mina modeller. Vet att det går och bygga av PVC rör. Finns det någon svensk guide som man kan följa? Det svåra är och hitta lämpliga pvc rör.

Tacksam för hjälp.

Jag använder en uppskuren 25-liters plast-dunk i mjölkvitt material över lampan, men du kanske menar något annat?

Hej!
Jag vet ingen guide som på svenska visar hur man bygger en diffusskärm, men det är inte särskilt komplicerat en ram att fästa diffusmatrialet på och sedan det svåra, något sätt att få den att stå stabilt där du vill...

Jag har byggt en enkel handhållen diffusskärm som jag använder utomhus för att få lite skugga den är byggd av sådana rör som du drar elledningar i, dessa finns på de flesta byggvaruhus samt Biltema.

På Biltema hittar du oxå avloppsrör typ de som använts i din länk. De finns i färdiga 1 och 2 m längder samt med flera olika kopplingar...

Bara att limma eller trycka ihop.

Bra matrial till diffusskärmen kan vara tunt bommulstyg eller plastfilm.

Jag har köpte för ganska många år sedan en rulle byggplast tänkt att isolera bastu med..
Den är lite mjölkig och tål värmen skapligt.
Av någon anledning så har jag bara hittat just den kvaliten på byggmarknader i södra sverige dvs runt Malmö??

Lycka till!

/b

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar