Advertisement
Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Bye bye UV-filters!

Produkter
(logga in för att koppla)

Rommel

Avslutat medlemskap
Pga månförmörkelsen igår natt så säger jag hej då till mina UV-filter. Oj vad många 77mm Kenkos jag hade :(.
Nu kommer de bara på när jag ska till skitiga ställen.

/Stefan

Att man ska använda bra uv-filter istället för dåliga är nog inte en ny insikt för någon. Och definitivt inte för bloggaren du länkar till.

Trodde kenko var bättre märke när det gäller försättslinser.
Men jag sällar mig till gruppen som anser att objektiven är optimerade för de glas som redan sitter i och allt annat aningen försämrar dess prestanda.

Tror ingen kan påstå att de förbättrar prestandan iaf.

Jag märkte skillnad på nattbilderna trots snabba slutartider. Har inte köpt high-end objektiv för att använda 99% av prestationen.

Det är flera som har kommit till nya insikter om UV-filter, se:

http://www.lensrentals.com/blog/2011/06/good-times-with-bad-filters

/Björn

Rolig? artikel, men en mer seriös titt på UV filter
finns på Polska Lenstip
http://www.lenstip.com/113.1-article-UV_filters_test.html
Men det har kommit nya filter sen dess...
Kamera&Bild såg inga visuella skärpeskillnader förra året
http://www.kamerabild.se/tester/tillbehor/test-filter-mer-an-ett-linsskydd-1.32632.html

Med tanke på Fotos MTF test på filter
för kanske 15 år sen som konstaterade att ett bra filter
inte har sämre skärpa än utan, är det konstigt att det står så
mycket om sämre skärpa i olika inlägg.
Kanske Foto bara testade på normalgluggar?
Men jag tror inte det spelar nån roll.
Med tanke på vad jag sett när fotografer rengör frontlinsen/UV,
med ibland papper eller t-tröja...
Så lutar jag mot att det är användarfel.

Själv använder jag UV filter på dom flesta av mina gluggar.

Rolig? artikel, men en mer seriös titt på UV filter
finns på Polska Lenstip
http://www.lenstip.com/113.1-article-UV_filters_test.html
Men det har kommit nya filter sen dess...
Kamera&Bild såg inga visuella skärpeskillnader förra året
http://www.kamerabild.se/tester/tillbehor/test-filter-mer-an-ett-linsskydd-1.32632.html

Med tanke på Fotos MTF test på filter
för kanske 15 år sen som konstaterade att ett bra filter
inte har sämre skärpa än utan, är det konstigt att det står så
mycket om sämre skärpa i olika inlägg.
Kanske Foto bara testade på normalgluggar?
Men jag tror inte det spelar nån roll.
Med tanke på vad jag sett när fotografer rengör frontlinsen/UV,
med ibland papper eller t-tröja...
Så lutar jag mot att det är användarfel.

Själv använder jag UV filter på dom flesta av mina gluggar.

Det är inte skärpan jag klagar på. Skillnaden kan nog endast instrument mäta ;)
Skärpan är som sagt endast en av många faktorer som avgör kvalitén.

/Stefan

Det blir en fröjd sedan när man repat frontöinsen istället för uv-filtret.
Då får man reducera priset på optiken, mera än priset på ett bra filter.
Jag skulle aldrig kunna tänka mig att vara utan filter

Förstår inte hur det ska gå till då alla fall jag alltid använder motljusskydd.

jag håller med dig i sak, ett filter framför linsen skyddar självklart, men om du använder motljusskyddet så är risken för repor på frontlinsen mycket liten.

Sen är det ju egentligen en fråga om hur man hanterar sina objektiv, jag har en vidvinkel där det inte går att sätta fast ett filter och det finns inte en repa på den linsen.

Jag har slopat alla gamla filter (förutom Polfiltret) och är inte orolig

hmm

Är inte tillräckligt insatt i den tekniska biten, men som jag har förstått så är det vid ytterst fåtal tillfällen där ett uv filter verkligen är ett hinder .? (tänk ett bra uv filter inte kalles kaviar varianten)

Så borde man inte tänka såhär att när sitationen kräver det så får man ta av uv filtret annars kan det gått sitta på?

Skulle jag stå och fotografera speedway, Motocross eller annan skitig sport med mycket grussprut så blir det nog UV-filter på, annars är det oftast UV-filter av

Tog upp kameran ur kameraväskan för nåt år sen och
fick se att UV filtret var trasigt, kanske 3-4 bitar som
klämde ut filterringen så att jag hade stora problem
med att få bort bitarna.
Då upptäckte jag att glaset var mycket tunt,
alltså är dom känsliga för stötar.
Som tur var så blev inte frontlinsen repad.

Det stämmer ju på långa telen men knappast på vidvinklar eller normalzoomar.

Som sagt, alla gör ju som de vill. Jag kanske har haft tur det senaste året men har inga repor på varken telen eller vidvinkel gluggarna 8mm/ & 14mm, det går ju iofs inte att montera ett filter på de senare.

Som sagt, alla gör ju som de vill. ....

Men är inte det lite väl liberalt? Kan vi inte bestämma en gång för alla om vi får ha UV-filer på eller inte. Och sedan följer vi den satta regeln. Brott mot regeln bestraffas med allmän uthängning i en skam-tråd här på FS

Trevlig helg på er

Petter ...

Men är inte det lite väl liberalt? Kan vi inte bestämma en gång för alla om vi får ha UV-filer på eller inte. Och sedan följer vi den satta regeln. Brott mot regeln bestraffas med allmän uthängning i en skam-tråd här på FS

Trevlig helg på er

Petter ...

Ja som vissa trådar utvecklar sig på FS, så kanske det är lika bra med en fast regel...;-)

Ja som vissa trådar utvecklar sig på FS, så kanske det är lika bra med en fast regel...;-)

Fast å andra sidan - om vi slutar gräla om UV-filters vara eller inte så försvinenr väl 10 procent av trådarna på FS. Och slutar vi gräla om Canon vs Nikon så försvinner 10 procent till. Snart finns det ingen fotosida kvar, och det vore ju tråkigt.

Petter ...

Trevlig helg på er

Petter ...

Kan vi inte göra två grupper? Sen träffas man 2 gånger per år och gör upp om saken.. 500 bilder var, som sedan utvärderas i separat forumdel, den som tycker fel åker ut helt enkelt. Observera att forumdelen bör delas upp en för nya medlemmar och en för dem med 6 månaders meldemsskap och 500 inlägg, annars finns det risk för oseriösa bedömningar vilket kan påverka felmarginalen i utvärderingarna negativt.

Som en twist kan vi köra en tävling, bäst bild med flest filter vinner en helårsprenumration på kanelbullar.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar