Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Brusbild hos Nikon 200 ,5d

Produkter
(logga in för att koppla)
epep skrev:
Beskrivningen av canons brusreducering verkar inte korrekt. Det SIGNIFIKATIVA med brus är att det är SLUMPMÄSSIGT. Du kan *inte* samla ny data efter den data som redan insamlats, och tro att den nyinsamlade datan på något sätt skulle har en brusbild motsvarande brusbilden i den tidigare insamlade datan. Så funkar varken brus eller slumpmässighet. Tänk er att ni har en 5 sidig tärning där sidorna är numrerade -2, -1, 0, 1, 2 och sen slår ni 2 slag med tärningen och tar det första värdet minus det andra värdet. Bruset, dvs hur mycket värdena varierar (eg roten ur variansen) blir STÖRRE på det sättet.
Den beskrivna metoden kan möjligen korrigera någon form av systematisk variabilitet (dvs ett beroende mellan de stokastiska variablerna symboliserande utfallet av den första och andra avläsningen av sensorn) i pixlarna. Möjligen skulle metoden också kunna korrigera för kortare systematiska variationer i sensor, men någon korrektion för *brus* är det inte.

/ep

Nå- då är vi tillbaka till tärningen, eftersom Canon kan 0-ställa alla de enskilda pixlarnas värde vad det gäller grundnivå , samt därmed bättre ta hand om de slumpmässiga brusproblem som uppstår vid utläsning/tömmning pga att elektroner studsar lite hit och dit så verkar de vara ensamma om sin lösning (To eliminate the noise, Canon engineers developed on-chip noise-reduction circuitry that reads out the mixture of noise and optical signals in 10 milliseconds and then pure noise in another 10 ms. When the pure noise is subtracted from the mixture, a pure optical signal remains.) Efter alla praktiska tester jag har och andra har utfört- verkar "Canon" ha löst problemet bättre hittils till dagens datum vad det gäller brus som uppstår vid lägre signalnivåer= motsvarande högre iso tal.

Vad är felet med Lars text?

Mikael
 
Senast ändrad:
Glad påsk på er alla. Gräddhyllan i Lund i kväll påskafton, mysig miljö, god mat,trevlig personal. 3200iso
Gå dit om ni besöker staden.Rekommenderas varmt.
 

Bilagor

  • påsk5.jpg
    påsk5.jpg
    11 KB · Visningar: 280
Senast ändrad:
macrobild skrev:
Nå- då är vi tillbaka till tärningen, eftersom Canon kan 0-ställa alla de enskilda pixlarnas värde vad det gäller grundnivå , samt därmed bättre ta hand om de slumpmässiga brusproblem som uppstår vid utläsning/tömmning pga att elektroner studsar lite hit och dit så verkar de vara ensamma om sin lösning (To eliminate the noise, Canon engineers developed on-chip noise-reduction circuitry that reads out the mixture of noise and optical signals in 10 milliseconds and then pure noise in another 10 ms. When the pure noise is subtracted from the mixture, a pure optical signal remains.)

Den engelska text du citerar ovan står i sitt orginalsammanhang som en förklaring till hur canon reducerar systematiska skillnader mellan de enskilda pixlarna. Det är inte vad jag uppfattar menas med brus. Det är detta jag invände mot. Men förklaringen på canons sida kanske inte är fullständig. Signalbrus i min värld är slumpmässiga variationer i signalen. Brus av sådan karaktär kan inte reduceras genom att man läser lite mer brus och försöker subtrahera det från signalen med brus.

Efter alla praktiska tester jag har och andra har utfört- verkar "Canon" ha löst problemet bättre hittils till dagens datum vad det gäller brus som uppstår vid lägre signalnivåer= motsvarande högre iso tal.

Vad är felet med Lars text?

Mikael

Du insinuerar att jag på något sätt skulle misstro dina tester rörande canons sensors överlägsenhet vad gäller brusnivåer.
Jag ska därför komma med ett förtydligande.
Jag är övertygad om att canons CMOS-sensorer är överlägsna vad gäller brusnivåer och jag har inget att invända mot dina tester.
Jag är däremot intresserad av *varför* canons CMOS-sensorer är bättre.

Hur ser Sonys on-chip brusreducering ut på CMOS-sensorerna (jag antar att sådan brusreducering finns)? Vad särskiljer speciellt Canons brusreducering från Sonys? Det är det som gör canons sensorer bättre.
Det kan röra sig om ett flertal saker, tex hur signalen bearbetas på kretsen. Om det är så att detta är en faktor torde Canon ha patent på tekniken eftersom ingen annan tycks använda samma teknik (eftersom de inte uppnår samma bildkvalitet).
Efter lite letande på uspto hittas bla följande:
http://www.uspto.gov/web/patents/patog/week01/OG/html/1302-1/US06982403-20060103.html
"Method and apparatus kTC noise cancelling in a linear CMOS image sensor", vilket verkar förvånandsvärt likt delar av den metod som beskrivits, men det finns en myriad andra patent som involverar CMOS och brusreducering.
*Men* det verkar inte vara Canon som har patentet! Jag har gjort en snabb och på inga sätt fullödig sökning på uspto efter canon-patent som relaterar till cmos och brusreducering, men har inte hittat speciellt mycket.
Andra faktorer kan spela in, som tex kunskap om hur CMOS-sensorer bör tillverkas. Canon är väl ett av de företag som har absolut störst erfarenhet av detta, och, vad jag läst i tidigare angivna länkar, så tycks det finnas andra krav på tillverkningen av CMOS-sensorer jämfört "vanliga" CMOS-kretsar.

/ep
 
macrobild skrev:
Glad påsk på er alla. Gräddhyllan i Lund i kväll påskafton, mysig miljö, god mat,trevlig personal. 3200iso
Gå dit om ni besöker staden.Rekommenderas varmt.

Men, vilken kamera :)
Kan varmt rekommendera Kulturens Östarp också.

/ep
 
Nej du Erik. Jag vet vad jag ser och får fram genom jämförelser-så inga sura miner här.
Jag vill bara veta vad du anser Lars bör ändra på www.qpcard.com angående sin förklaring, detta eftersom sidan är en bra sådan att hänvisa folk som är fotointresserade.

Mikael
 
Senast ändrad:
Mina tankar kring det här är dels att "noise" inte bara betyder brus, utan även oljud, vilket innebär att man kan komma undan med det mesta tyvärr.

Men brus är enligt min uppfattning, om det används i med den "tekniska" betydelsen, slumpartad som epep säger. Om man tar en sexsidig tärning så (bortsett från att det inte är slump) kan man säga att det är slump 1 till 6. Men ska man prata brustermer så är det en grundnivå på 3.5 och ett brus på +-2.5, det canons sensor starkt troligt gör är att dra bort grundnivån (3.5), den gör nog inget med bruset(+-2.5-delen).
Att det sedan har gjorts under två århundraden och kallats dark frame subtraction är väl inget som de vill upplysa en om.
 
Lite utanför tråden, men noise ger 20d , 30d är betydligt tystare.
Tittade efter hur 30d med interpolerad bildfil står sig gentemot 5d. Samtidigt så fick jag fram synbara skillnader mellan att stänga av VR förlåt IS om kameran står absolut stabilt .
En bild för att visa utsnitt hela bilden. Därefter 5d med IS på, av i mitten samt en bild från 30d interpolerad till samma bildfilsstorlek. Bilderna i jpg, skall ta fram raw senare.
Vänstra bilden ger sämre skärpeintryck än övriga
 

Bilagor

  • skärpa0.jpg
    skärpa0.jpg
    7.4 KB · Visningar: 424
vänster 5d +IS kamera stabilt på ett stativ, mitt utan IS, höger bild 30d interpolerad till samma bildfilsstorlek.
 

Bilagor

  • skärpa1.jpg
    skärpa1.jpg
    13.3 KB · Visningar: 424
ser ingen skillnad på min bärbaras skärm. Blir det mer brus med IS påslagen alltså?

Och vad beträffar "oljud" - ger 30D mindre brusiga filer än 20D alltså?
 
Nej-men den är tystare , 20d smäller en hel del med spegelljud osv, jag tycker faktiskt att 30d är skönare, reagerar bättre på avtryck än 5d. Lite som d2x som även den bullrar jämfört med 30d

Gjorde en dubbelkoll, vissa hävdar att gamla Canon 70-200 utan is är skarpare, jag får definitivt bättre och tydligare avgränsade ytor med IS avslagen . is på till vänster, och av till höger.
Mikael
 

Bilagor

  • skärpa3.jpg
    skärpa3.jpg
    15.6 KB · Visningar: 419
Senast ändrad:
Samma utsnitt från 5d och 30d. 30d bildfil är interpolerad till samma storlek som 5d.
Visst- det finns skillnader i upplösning, men bildernas delutsnitt är uppdragna i 200%.
Hur stor skillnad som skulle kunna ses i en bild är en annan femma beroende på bildstorlek och betraktningsavstånd. 5d till vänster , 30d till höger.
Mikael
 

Bilagor

  • skärpa4.jpg
    skärpa4.jpg
    16 KB · Visningar: 413
Har idag haft besök av en medlem från fotosidan och från Stockholm, vi jämförde hans 350 mot 5d och 30d vad der gäller brusbild och 1600iso. Ingen skillnad mellan kamerorna kunde ses . De hade även med en hund , söt men något krävande.1600iso befintligt ljus i vårt vardagsrum.
Canon har därmed 3 kameror som beter sig lika vad det gäller brusbild och 1600 iso ,dvs när samma exponering, iso och uppräkning med camera raw har använts.
 

Bilagor

  • hjalle2.jpg
    hjalle2.jpg
    14.4 KB · Visningar: 384
Senast ändrad:
macrobild skrev:
Nej du Erik. Jag vet vad jag ser och får fram genom jämförelser-så inga sura miner här.
Jag vill bara veta vad du anser Lars bör ändra på www.qpcard.com angående sin förklaring, detta eftersom sidan är en bra sådan att hänvisa folk som är fotointresserade.

Mikael

Äsch, det är bara jag som blir irriterad för att jag uppfattar något som beskrivs som "brusreducering" som en reducering av något som jag inte tycker borde kallas brus. På bilderna skulle det dock sannolikt se ut som brus. Det är nog helt enkelt jag som är lite tramsig egentligen.

/ep
 
Du har gjort ett jättearbete med jämförelserna på Canon 5D/30D vs D200 det måste jag säga..

Har du någon uppfattning hur Nikons Profshus D2H & D2X förhåller sig brusmässigt med Canons 5D/30D kameror ?

Att D2Xen är något sämre än Canons flaggskepp 1DsmarkII jar jag läst i någon tidning för en tid sedan..

Anledning att jag frågar är att jag hittade både D2H & D2X beg på på nätet (Ny i karton ) för 20' respektive 36' och kunde ju varit ett alternativ till att behålla Nikon.
 
Mikael kanske vill svara, men D2H har ganska dåliga brusprestanda. Däremot har D2Hs kanske minst brus av alla proffskameror, Canon inkluderade.

D2X är betydligt sämre än Canons systemare vad gäller hög-ISO-brus. D200 är bättre, men som du redan läst inte i klass med Canon och Nikon D2Hs.

Som D200-ägare kan jag bara säga att D200 funkar bra även på höga ISO. I början satte jag begränsningen ISO 800 på Auto-iso men ganska snart lät jag den löpa upp till 1600.
Det beror ju väldigt mycket på hur stort du tänker trycka eller skriva ut. I normal utskrift är inte bruset störande på ISO 1600 på D200. Tänk på att allt granskas i 100 procent i den här tråden och det är inte rättvisande vad gäller utskrifter.

Här testas D2H mot D2Hs vad gäller brus:

http://www.digitalreview.ca/cams/NikonD2HsNRtest.shtml

Kamera & Bilds test av D2Hs:
http://prylportalen.mkf.se/ArticleP...21164028_MKF408/20051121164028_MKF408.dbp.asp
 
Senast ändrad:
BIF-BigFoot skrev:
Du har gjort ett jättearbete med jämförelserna på Canon 5D/30D vs D200 det måste jag säga..

Har du någon uppfattning hur Nikons Profshus D2H & D2X förhåller sig brusmässigt med Canons 5D/30D kameror ?

Att D2Xen är något sämre än Canons flaggskepp 1DsmarkII jar jag läst i någon tidning för en tid sedan..

Anledning att jag frågar är att jag hittade både D2H & D2X beg på på nätet (Ny i karton ) för 20' respektive 36' och kunde ju varit ett alternativ till att behålla Nikon.

Vi hade gäster från Stockholm igår, en av dem medlem här på Fotosidan och mycket intresserad så jag visade bildfiler från d2x och Canon 1dsmk2. På 100iso är d2x något bättre än Canons flaggskepp. Så fort signalnivån går ner, dvs mindre ljus så klarar Canonkameran detalj, färgåtergivning , dynamisktomfång bättre pga mindre brus.

Vi jämförde även hans kamera Canon 350 och mot 5d+30d. På 1600iso var det ingen synbar skillnad mellan de tre när samma programvara räknade upp bilden, i detta fall Camera raw. Vi räknade även upp 100iso rawfil från Mamiya 21milj pixlar kamera och jämförde mot 5d. I skuggorna klarade 5d betydligt bättre att ta fram information. (allt detta har jag tidigare skrivit om)

Mitt råd blir och då utgår jag från de erfarenheter jag har av diverse kameror.
Köp den kamera som fyller dina behov och som är så billig som möjligt. Jag skulle därmed inte köpa en d2x . Även det begagnade priset är för högt.
Att se och konstatera att en Canon 350 beter sig på samma sätt som en 5d på 1600iso, och priset är dessutom idag lågt, ser jag som en prisvärd kamera vad det gäller bildkvalitet.
Likaså Nikon 200 som fyller alla behov man kan tänka sig. Så även Nikon d50 osv

Mikael

PS . Ingen Nikon kamera kan uppvisa den låga brusbild samt bibehålla detaljupplösning och dynamiskt omfång som Canon på högre iso tal.

De tester som förespråkar att så är fallet är utförda med kamerans interna jpg uppräkning samt brusreducering. Ser man till det synliga bruset så ses det som lågt men detaljåtergivningen blir därmed lidande
 
Senast ändrad:
Jag har en D2Hs och hade innan en 20D, och jag tycker dom är ungefär lika när det gäller höga iso prestanda, med ett litet plus för D2Hs faktiskt.

kent.
 
Hej. Kan du skicka 2 rawfiler till mig från din Nikonkamera 400 + 1600iso och samma motiv. Jag har själv ingen större erfarenhet av just den kameran , dvs jämfört den mot andra. Har du lust så kan du skicka dom till min yahoo adress.
[email protected]
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.