HDFS) (KGS skrev:
Låt nu inte det dämpa din entusiasm. Du får en större sensor med brusfriare bilder, speciellt vid höga isotal. Och så får du... eh... ja... det var väl det... damm på sensorn är ganska lätt att ta bort, eller inte.
Personligen tycker jag inte om att använda LCDn som sökare. Jag kan hålla kameran mer stabilt genom att hålla den med okularet mot ögat och stödja med armarna tätt mot kroppen än om jag måste hålla den en bit från kroppen för att bekvämt kunna se LCDn. Dessutom störs jag lätt av ströljus som gör det svårt att se på LCDn. När jag använde en Minolta Dimage Z1 var det bara genom okularet som gällde, även fast det är samma skärm man tittar på.
När det gäller realtidshistogram vore det väl inte fel om det fanns men jag saknar det absolut inte, tvärtom så använder jag det inte alls på den digitalkompakt jag har som erbjuder det. För mig är det störande att komponera en bild och samtidigt försöka titta på histogram. Jag mäter som jag alltid gjort när jag kört film och använder histogrammet efteråt för att dubbelkolla att det blev som jag förväntat mig, lite som att använda polaroid för testbilder.
Många av sakerna som KG nämner är trevliga men helt beroende av ditt sätt att arbeta med en kamera. Jag har tex aldrig saknat ett verikalgrepp på någon av de kameror jag använt, men jag tycker inte heller att det är obekvämt att hålla kameran upptill. Ljudanteckningar, vinklad okular, filmsnuttar och vinklad skärm saknar jag inte själv. Det sista ser jag tvärtom som en nackdel. Eftersom jag inte använder skärmen som sökare tycker jag bara att vinkla skärmen innebär ytterligare en svag punkt som kan gå sönder. Min digitalkompakt är just det, kompakt och solid. Inga saker som sticker ut utan liten och nätt och får plats i fickan. Bra för snabb dokumentation, kass bildkvalitet i jämförelse...
Den enda kritik jag kan instämma i är att en DSLR inte är helt tyst och att det finns tillfällen då det skulle vara bra. Det är dock ett litet pris jag betalar för det jag tycker jag får.
Damm på sensorn har jag inte fått än och då har jag ändå bytt objektiv på de lustigaste ställen. Den dagen det inträffar får jag lära mig att hålla efter sensorn. Utrustningsskötsel ingår liksom.
Jämför jag detta med det extra brus du har med alla de kameror som har små sensorer tycker jag att valet är solklart. Noise Ninja är ett jättebra program men det räddar inte vad som helst och jag föredrar att få någorlunda brusfria bilder ändå. Du säger själv att du tar bilder under taskiga ljusförhållanden ibland och det är här bruset kommer in. Visst skjuter jag 200 med min D70 så snart jag kan, men blir det svårt med belysningen får jag väl pumpa upp känsligheten. Då är jag glad om inte bruset tar överhand utan jag kan få en någorlunda bildkvalitet ändå.
Tar du sportbilder vill du nog dessutom mest använda telen och sällan vidvinkeln. Jag flera objektiv med bra prestanda än ett som ska passa till allt men passar sämre till allt också. En liten allt-i-allo digitalkamerakompakt är överlägsen för semesterbilderna när man alltid kan ha med sig den, men när jag ska leka på allvar så tar jag hellre min DSLR.
Se alltid på hela systemet. Är det något du vill investera i? Med en digitalkompakt är ofta de hela systemet. Jag som hade lite Nikongluggar tyckte att D70:n passade just mig. I slutändan är det bara du som kan bestämma. Men gå in i en butik och kläm på den/de kameror du står och funderar på, det underlättar. Kanske tom ta några bilder och låta butiken fixa fram dem åt dig så att du kan jämföra.