Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Brus med ISO 800 ...

Produkter
(logga in för att koppla)

Ola Rockberg

Aktiv medlem
Har en Minolta A1 och brukar ibland ta ishockeybilder i ishall med ISO 800. Tycker det blir en hel del brus. Hur mycket mindre brus blir det med tex en Nikon D70 eller liknande kamera med ISO 800 eller mer? (Jag tar även en hel del bilder på alpin skidåkning och vid sämre ljus använder jag ISO 400 eller 800) Är det så stor skillnad att det är värt att fundera på bättre kamera? Finns det ev någonstans där man kan se skillnad på bilder från dessa två typer av kameror?
 
På höga isotal är de större sensorerna tydligt överlägsna och för hockey hjälper inte AS heller, lirarna har ju ovanan att röra sej...

/kg som sällan kör högre än iso 200
 
Tack för länkarna till brusjämförelserna. Jämförde följande inställningar som jag gissar är likvärdiga: Minolta DiMAGE A1 ISO 800, 1/800 sec, F7.1 och Nikon D70 ISO 800, 1/800 sec, F3.5.

Det är en oerhörd skillnad. På min skärm skulle jag gissa att Minoltan måste ned till ett ISO-tal mellan 100 och 200 för att matcha Nikons 800. Kan det stämma? Är Nikons lägsta ISO-tal 200?
 
Det är inte utan att man blir sugen på ny kamera. Det är dock två saker (åtminstone, troligtvis fler också!) som gör att Minoltan trots allt passar mig. Jag är amatör och trivs bra med att kunna se histogrammet när jag tar bilder med manuella inställningar. Det underlättar. Dessutom jobbar jag med alpin skidåkning och har ofta med mig min Minolta tack vare att det går att ha den i en liten midjeväska. Har en D70 något som liknar möjligheten att se histogrammet, eller måste man prova sig fram genom att titta på ett par tagna bilder?
 
Problemet med D70 är att du behöver en rejäl lins för att motsvara den brännvidd du har på A1, gissar att du fotar mycket i teleläget. Då behöver du en kvalitetslins (tex 80-200 1:2,8 som är ljusstark) till D70, och det kostar på. Ivart fall 5000 för en beggad... Det blir mycket bättre bilder, men till vilket pris?

//
 
Japp ... fotar ofta i läget 100-200. Såg att Cyberphoto säljer en AF 70-300 /4,5-5,6 i paket med huset. Är det ett bra alternativ?
 
Det går att få acceptabelt brus vid högt ISO även i dåligt ljus. Här är ett 1:1 utsnitt ur en ISO 800 bild tagen med en gammal D30. Skärpan är iofs inte den bästa men det beror nog mer på skärpedjupet med 50/1.8 vid full öppning (och att fotografen skakade av köld ;).
 

Bilagor

  • crw_6853.crop.micro.jpg
    crw_6853.crop.micro.jpg
    44.7 KB · Visningar: 798
Megapolare skrev:
Och, ja, självklart har D70 histogram!

//

Kallas det inte "levande histogram" när man ser histogrammet i sökaren samtidigt som man komponerar sin bild och histogrammet följer de manuella inställningar man gör? Det var det jag tänkte på när jag skrev histogram tidigare. Fungerar det med Nikon D70? Eller är det ett histogram som man ser efter att bilden tagits?
 
Oj ... nu tror jag att jag själv avviker från mitt eget ämne i den här tråden ...! Så är det när man blir entusiastisk.
 
Något "levande histogram" får du inte med D70, utan histogrammet kan bara ses efter exponeringen.
Men i praktiken tror jag inte det upplevs som en stor begränsning - man får lära sig hur ljusmätaren "tänker" istället. D70 har väl dessutom spotmätning så att man lätt kan kontrollmäta mot de ljusaste områdena om man vill.
 
Du får byta bort en del fördelar med A1 om du går över till DSLR... AS blir dyrt... speciellt med den ljusstyrkan o omfånget, glöm vinklingsbar skärm. Glöm att se bilden, som den kommer att se ut efter exponeringen, i sökaren. Glöm tanken på att använda displayen som sökare. Levande histogram får du leva utan. Att filma är bara en leksak, fast i en del situationer är det det enda som funkar, men det får du också leva utan. Ljudanteckningar är det ingen idé att du vänjer dej vid, för det får du aldrig mer. En ljusförstärkande sökare får du bara drömma om. Att kunna förstora sökarbilden blir ett minne blott. Har du vant dej vid att vinkla okularet så kan du vänja dej av med det. Det finns kanske nån tillsats. Gillar du vertikalgreppet så lär det inte finnas till D70, men 300D har nåt. Tycker du om att kunna välja ljud eller inte ljud så får du välja ljud i fortsättningen. Slutarljud alltså.

Låt nu inte det dämpa din entusiasm. Du får en större sensor med brusfriare bilder, speciellt vid höga isotal. Och så får du... eh... ja... det var väl det... damm på sensorn är ganska lätt att ta bort, eller inte.

Själv skaffar jag ingen digital systemkamera innan det mesta av ovanstående finns även i det huset... men det är jag det.

/kg som vill ha allt
 
HDFS) (KGS skrev:
Ljudanteckningar är det ingen idé att du vänjer dej vid, för det får du aldrig mer.
Jodå, finns i min D100 med vertikalgreppet.
Allt annat du räknar upp ser jag som tämligen onödiga grejer.


....men det är jag det;-)
 
Ja, hade jag gått direkt från min Konica TC till en D100 eller nåt så hade jag varit mycket nöjd, säkert. Men nu råkade jag snubbla över ett gäng kompakter med olika möjligheter på vägen och det som för en del framstår som onödigt (för att de aldrig vant sej vid det) känns som fullständigt oumbärligt för mej som är van att ha tillgång till moderna möjligheter.

Hade jag "bara" varit ute efter bildkvalitet o inget annat kunde jag ha fortsatt att plåta med TC´n. Scannar jag korrekt exponerade bilder tagna med den så är de inte jättedåliga.

Jag känner människor som inte har mikrovågsugn, för det är onödigt o inte svälter de ihjäl. Det lär t o m finnas de som har brödrostar utan displayer också!

/kg som vet att man inte saknar det man aldrig haft
 
HDFS) (KGS skrev:
Låt nu inte det dämpa din entusiasm. Du får en större sensor med brusfriare bilder, speciellt vid höga isotal. Och så får du... eh... ja... det var väl det... damm på sensorn är ganska lätt att ta bort, eller inte.

Personligen tycker jag inte om att använda LCDn som sökare. Jag kan hålla kameran mer stabilt genom att hålla den med okularet mot ögat och stödja med armarna tätt mot kroppen än om jag måste hålla den en bit från kroppen för att bekvämt kunna se LCDn. Dessutom störs jag lätt av ströljus som gör det svårt att se på LCDn. När jag använde en Minolta Dimage Z1 var det bara genom okularet som gällde, även fast det är samma skärm man tittar på.

När det gäller realtidshistogram vore det väl inte fel om det fanns men jag saknar det absolut inte, tvärtom så använder jag det inte alls på den digitalkompakt jag har som erbjuder det. För mig är det störande att komponera en bild och samtidigt försöka titta på histogram. Jag mäter som jag alltid gjort när jag kört film och använder histogrammet efteråt för att dubbelkolla att det blev som jag förväntat mig, lite som att använda polaroid för testbilder.

Många av sakerna som KG nämner är trevliga men helt beroende av ditt sätt att arbeta med en kamera. Jag har tex aldrig saknat ett verikalgrepp på någon av de kameror jag använt, men jag tycker inte heller att det är obekvämt att hålla kameran upptill. Ljudanteckningar, vinklad okular, filmsnuttar och vinklad skärm saknar jag inte själv. Det sista ser jag tvärtom som en nackdel. Eftersom jag inte använder skärmen som sökare tycker jag bara att vinkla skärmen innebär ytterligare en svag punkt som kan gå sönder. Min digitalkompakt är just det, kompakt och solid. Inga saker som sticker ut utan liten och nätt och får plats i fickan. Bra för snabb dokumentation, kass bildkvalitet i jämförelse...

Den enda kritik jag kan instämma i är att en DSLR inte är helt tyst och att det finns tillfällen då det skulle vara bra. Det är dock ett litet pris jag betalar för det jag tycker jag får.

Damm på sensorn har jag inte fått än och då har jag ändå bytt objektiv på de lustigaste ställen. Den dagen det inträffar får jag lära mig att hålla efter sensorn. Utrustningsskötsel ingår liksom.

Jämför jag detta med det extra brus du har med alla de kameror som har små sensorer tycker jag att valet är solklart. Noise Ninja är ett jättebra program men det räddar inte vad som helst och jag föredrar att få någorlunda brusfria bilder ändå. Du säger själv att du tar bilder under taskiga ljusförhållanden ibland och det är här bruset kommer in. Visst skjuter jag 200 med min D70 så snart jag kan, men blir det svårt med belysningen får jag väl pumpa upp känsligheten. Då är jag glad om inte bruset tar överhand utan jag kan få en någorlunda bildkvalitet ändå.

Tar du sportbilder vill du nog dessutom mest använda telen och sällan vidvinkeln. Jag flera objektiv med bra prestanda än ett som ska passa till allt men passar sämre till allt också. En liten allt-i-allo digitalkamerakompakt är överlägsen för semesterbilderna när man alltid kan ha med sig den, men när jag ska leka på allvar så tar jag hellre min DSLR.

Se alltid på hela systemet. Är det något du vill investera i? Med en digitalkompakt är ofta de hela systemet. Jag som hade lite Nikongluggar tyckte att D70:n passade just mig. I slutändan är det bara du som kan bestämma. Men gå in i en butik och kläm på den/de kameror du står och funderar på, det underlättar. Kanske tom ta några bilder och låta butiken fixa fram dem åt dig så att du kan jämföra.
 
För mig är kameran ett verktyg. Det finns bra och mindre bra verktyg, men i slutändan är jag intresserad av bilden. Allt som verktygen kan göra för att skapa bra kvalitet i bilden tycker jag är bra, de andra är kul extrabonusar. Jag tar det gärna om jag kan men kommer väldigt ogärna att göra avkall på bildkvaliteten på grund av dessa bonusar. Det är så jag prioriterar.

Det är möjligt att det i någon framtid kommer finnas digitala systemkameror som har alla de finesser som KG saknar. Men jag betvivlar det, tror inte marknadskrafterna är så starka att de framtvingar detta. Även om och i vilket fall som helst så kommer det nog dröja. För mig funkar DSLR bättre än EVF, så tills dessa världar möts väljer jag den första. Tänker inte tala om för någon annan hur de ska välja, men sätt saker i proportion till dina behov och metoder. KG och jag har troligen helt olika prioriteringar och det är nog klokt av dig att ha ett öppet sinne och beakta bådas inställning.

Ett billigt sätt är ju att behålla din A1, det är ju på intet sätt en dålig kamera, men om det är just bruset som inte funkar för dig så är jag rädd för att du får leta dig om efter andra alternativ i dagsläget.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.