Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Brus med ISO 800 ...

Produkter
(logga in för att koppla)
sagan skrev:
Du är nog väldigt ensam om den inställningen.

Problemet med EVF är ju att den håller en alldeles för låg kvalitet (= tekniskt underlägsen) i dagsläget (jämfört med en optisk spegelreflexsökare).


Vi får väl se hur snart det kommer...och vad det blir.


Jag har angivit både de verkliga brännvidderna och de omräknade bildvinklarna på en 1.6x sensor.

Det är klart man måste räkna om, de verkliga brännvidderna ändras ju inte för att sensorstorleken ändras.

Precis som de verkliga brännvidderna även anges på A-1/A-2 (7,2-50,8mm)

När ni börjar diskutera olika sensorer och diverse omräkningar tappar jag bort mig. Är inte tillräckligt insatt för att riktigt hänga med. Finns det någon artikel om detta ämne?
 
HDFS) (KGS skrev:
Med tekniskt överlägsna menar jag att man tillgodogjort sej fler av de möjligheter som finns med modern teknik. Det tycker alla.

"Det tycker alla" är ett felaktigt påstående. Jag tycker inte att alla nya tekniska innovationer är av godo. Det händer till och från att de är ogenomtänkta och skapade av tekniker utan att någon beaktat användaraspekterna eller nyttan och det egentliga behovet. Snarare blir det teknofetischism där man gör saker för att man kan snarare än för att det ska bli bra eller att någon vill ha det. Sen används detta i marknadsföringen för att visa hur "överlägsen" kameran är med all extra funktionalitet.

Ta till exempel digital zoom. Kostar inget att implementera i kameran men tillför ingenting av egentligt värde, bara om du aldrig överför bilden till en dator kan det vara av nytta, du har mycket bättre kontroll med beskärning i programvara. Men konsumenterna hade fått det hamrat i huvudet att "digitalt" är bättre än "analogt" sedan CD/vinyldebatten och jag har fått förklara för många att detta inte gick att överföra till denna debatt samt att man inte skulle fästa för stort värde till att en kamera hade digital zoom. Men ett tag marknadsfördes det hårt.

Så bara för att man kan och att man har möjlighet betyder det inte att det är tekniskt överlägset, en optisk zoom är tekniskt och kvalitetsmässigt överlägset en digital zoom trots att den senare är ett senare påfund.
 
Enda gångerna jag kan sakna vikbar display är när man ligger på marken, då finns iofs vinkelsökare.

Trots allt är inte den vinkelbara displayen värd förlusten i kvalite på kameran.

/Peter, som enligt en del av KG's definitioner har en riktigt digitalkamera. Både spegelreflex(optisk sökare) och vinkelbar display som kan användas som sökare, samtidigt.... det ni!
 
Ola Rockberg skrev:
Tittade på cyberphoto på Sigma 55-200/4-5,6 DC. Verkar intressant! Kan du säga nåt mer om denna typ av obkjektiv i förhållande till de större. Är det mest ljuskänsligheten som skiljer eller är de annorluna på annan prestanda också?

Det är svårt att konstruera objektiv. Rent fysiskt sett så kan du inte konstruera ett perfekt objektiv som inte har några defekter. Konstruktörerna fightas hela tiden med effekter som kromatisk aberration (två olika), sfärisk aberration, koma, astigmatism, distorsion mfl. (jag tänker inte förklara alla dessa ingående här, men om du vill kan jag ta det. Det står annars bra om dem i en vanlig fysik/optikbok) Ofta kan du minimera en eller ett par av dessa men då ökar gärna de andra. Så därför blir objektivkonstruktion en avväggning av vad man kan tåla. Med datoriserade konstruktionsmetoder kan man göra objektiv av kvalitet som var svåra för några årtionden sedan.

Men gör du en zoom så kommer olika defekter visa sig vid olika brännvidder. Därför blir det svårare att göra en riktigt bra zoom jämfört med en riktigt bra av fast brännvidd. Ju större omfång desto svårare blir jobbet.

Nu är det inte sagt att zoomar är dåliga. Men det är många saker man ska betrakta när tittar på ett objektivs kvaliteter. Egentligen borde du försöka hitta ett test på just det objektivet.

Personligen är jag lite skeptisk om en zoom har mycket mer än 3 gångers zoomomfång. Samtidigt är tex en 28-300 väldigt behändig om man bara ska ta små semesterbilder och inte vill släpa runt på en massa objektiv. Det är en bekvämlighets-kvalitetsavvägning. Kanske behöver man inte så jätteperfekt kvalitet.
 
Ola Rockberg skrev:
Tittade på cyberphoto på Sigma 55-200/4-5,6 DC. Verkar intressant! Kan du säga nåt mer om denna typ av obkjektiv i förhållande till de större. Är det mest ljuskänsligheten som skiljer eller är de annorluna på annan prestanda också?


Här har du bilder tagna med sigmas 55-200/4-5.6 DC. De flesta bilderna som heter IMG-nånting är tagna med det objektivet och en EOS 300D. Några är tagna med Canons kitlins EF-S 18-55 med, fast de flesta som sagt med Sigman.

Mvh Stefan
 
D70 i skidbacken

Köpte en billig ryggsäck (85:- på Clas Ohlson), skar till en bit av ett liggunderlag, mot ryggen. I botten hade jag vadderade påsar, typ Jiffy och hade D70 liggande på rygg med botten mot min rygg.

En veckas skidåkning, ett par rejäla vurpor men inte en skråma. Kameran går blixtsnabbt att ta fram ur facket och D70n kan man ju slå på och knäppa med direkt.

Att batterierna räcker "hur länge som helst" är ett verkligt plus. Fast vi tittade på bilderna på TVn varje kväll behövde jag inte ladda förrän långt efter semestern.

/AnWi
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.