Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Brus med ISO 800 ...

Produkter
(logga in för att koppla)
Tack för många och långa svar....! Mycket intressant att läsa era personliga åsikter.

Problemet är att jag blir som åsnan mellan hötapparna eftersom jag håller med båda sidor. Jag vill ha bort bruset för att skapa klarare bilder i sämre ljus men är rädd för att jag kommer att ta färre bilder med en DSLR pga av att jag inte kan ta med den i skidbacken på samma spontana sätt som A1:an. Jag ska definitivt gå till någon butik och klämma och känna lite på nyare kameror innan jag gör nåt förhastat.
 
Ola Rockberg skrev:
Japp ... fotar ofta i läget 100-200. Såg att Cyberphoto säljer en AF 70-300 /4,5-5,6 i paket med huset. Är det ett bra alternativ?

Beror på, det är knappast någon proffslins och den är så ljussvag att du rikerar att bli mycket missnöjd. (Det var ju ljust ljuskänsligheten som var ditt problem!) Linsen är dessutom inte ens en "riktigt" Nikon, det är Tamron som tillverkar den. Det enda vettiga telealternativet från Nikon till D70 är en beggad 80-200 2,8 såsom jag ser det. Jag skulle inte köpt en 70-300 för att sedan bli besviken på skärpa och ljusstyrka.
Ett annat alternativ är att titta på vad Sigma & Co erbjuder.

//
 
Använt neat image? , kan maila dig en länk
där du kan ladda ner programmet free of charge
 
Ola Rockberg skrev:
Jag vill ha bort bruset för att skapa klarare bilder i sämre ljus men är rädd för att jag kommer att ta färre bilder med en DSLR pga av att jag inte kan ta med den i skidbacken på samma spontana sätt som A1:an.

Mja, men en DSLR går fint att ta med den med. Dessutom blir bilderna oftast allra bäst om man planerar lite innan. Jag tror att du tom oftare kommer ta med dig en stor kamera för att ta seriösa bilder. Sen bör man ju alltid ha en liten minikompakt för att kunna ta vanliga familjealbumsbilder...
Med andra ord - Du behöver en Canon Ixus, En A1 OCH en D70 samtidigt för att (kanske!) bli nöjd :)

//
 
NI för mac är "på gång" o har varit det länge nu. Jag har mailat flera gånger o fått det beskedet. Det finns program för Mac, t ex Grain Surgery, men de är dyrare. Fick även med nåt billigt program med en av våra kära digitaltidningar som fungerade på Mac. Minns inte på rak arm vad det hette.
 
Megapolare skrev:
Mja, men en DSLR går fint att ta med den med. Dessutom blir bilderna oftast allra bäst om man planerar lite innan. Jag tror att du tom oftare kommer ta med dig en stor kamera för att ta seriösa bilder. Sen bör man ju alltid ha en liten minikompakt för att kunna ta vanliga familjealbumsbilder...
Med andra ord - Du behöver en Canon Ixus, En A1 OCH en D70 samtidigt för att (kanske!) bli nöjd :)

//

Med tanke på storleken på en DSLR så är jag tveksam om det går att ta med en lika spontant som en A1. Jag åker nämligen för fullt i backarna med min A1 och jag tar bilder utan att ta av mig handskarna mitt i smällkalla vintern. Grejen är att jag åker skidor med de som jag ska plåta. Jag agerar inte fotograf i vanlig ordning där jag står stilla och väntar på åkaren. Jag stannar och rycker upp kameran när jag hittar ett bra läge. Ibland hinner jag ta kort utan att åkarna vet om det. Visserligen arrangerar vi några tagningar då och då. Det går inte bara att skjuta från höften. Jag har alltså med mig kameran mer eller mindre dagligen och vissa dagar tar jag inga kort fast kameran är med i midjeväskan. Jag vet att det blir kompromisser med det här sättet att jobba men så är det .....! (Har dock inte släppt tanken på en DSLR också!)
 
Ola Rockberg skrev:
Jag åker nämligen för fullt i backarna med min A1 och jag tar bilder utan att ta av mig handskarna mitt i smällkalla vintern.

Lätt imponerad. Jag minns att en vanlig invändning mot Dimage 7 var att den var "stor" och vi talar ju inte om nån liten kompakt. Med batterigreppet monterat är det ingen större skillnad i storlek jämfört med en D70 t ex.

Hur har din A1 klarat fukten? kyla är inget problem det vet jag, men om du far fram på det där viset kanske du nångång har droppat den i snö eller fått snösprut på den osv...

Jag har använt min i lätt regn utan problem men skulle dra mej för att använda den i hällregn utan skydd. I skidbacken skulle jag ha valt en väderskyddad kamera typ Olympus my, men då tappar man zoomomfång mm. Det är inte lätt att kompromissa.
 
Megapolare skrev:
Och, ja, självklart har D70 histogram!

//


Men om jag fattar manualen rätt så kan man inte se bilden och histogramet direkt när man tagit bilden utan måste gå in i play-mode och trycka fram histogramet. Har jag förstått manualen rätt eller kan man få upp histogramet direkt utan knapptryckningar som tex hos 300d/10d?

/ Marcus
 
NoiceFixer (fast på bilden av produkten har man stavat noise) heter programmet jag tänkte på och det är en plugin för PhotoShop, finns t ex här

http://www.pluggin.se/products/photoshop/NoiceFixer.html

Blev inte så värst imponerad, men det finns många parametrar att dra i så det kanske kan fungera. Helst skulle jag se att NeatImage kom för OS X. Det finns så mycket tips om NI i cirkulation.
 
Senast ändrad:
HDFS) (KGS skrev:
Lätt imponerad. Jag minns att en vanlig invändning mot Dimage 7 var att den var "stor" och vi talar ju inte om nån liten kompakt. Med batterigreppet monterat är det ingen större skillnad i storlek jämfört med en D70 t ex.

Hur har din A1 klarat fukten? kyla är inget problem det vet jag, men om du far fram på det där viset kanske du nångång har droppat den i snö eller fått snösprut på den osv...

Jag har använt min i lätt regn utan problem men skulle dra mej för att använda den i hällregn utan skydd. I skidbacken skulle jag ha valt en väderskyddad kamera typ Olympus my, men då tappar man zoomomfång mm. Det är inte lätt att kompromissa.

Jag har fixat en vadderad midjeväska med extra hårdplastskydd (från glasslåda!) som jag har på mig när jag åker. (La en bild på den på nåt forum, kommer dock inte ihåg var.) Det tar mig bråkdelen av en sekund att vrida väskan från ryggen till magen och sedan öppna och greppa kameran. Jag vet exakt hur den ligger i väskan så jag hinner greppa den med höger hand och slå på den samtidigt med handskarna på. Jag har ingen rem på den för då går det för långsamt. (Har ett snöre som ligger i väskan så när jag ska ha kamerna framme en längre stund knyter jag på det för säkerhets skull).

Vid ett par tillfällen har jag fått snösprut in i kameran och fått avbryta fotandet. Det har inte varit värre än att jag kunnat torka det ganska raskt när jag kommit in och vad jag vet så har kameran inte blivit förstörd. Har turligt nog inte tappat den ännu.

Jag har använt den hela vintern och har tagit 2500-3000 bilder, varav ca 2500 är utomhus. Nu är flera av dom bilderna "lärbilder" så många har hamnat i papperskorgen.

Fukten har inte varit nåt bekymmer. Däremot måste jag ha två batterier med mig eftersom jag är ute hela dagarna på vintern. Tycker ändå att batteriet klarar sig bättre än väntat.

Trots att jag nu sneglar på en DSLR innebär det inte att jag är missnöjd med min A1:a. Tvärtom den har fungerat bra, men mycket vill ha mer ...!
 
Ola Rockberg skrev:
Jag har fixat en vadderad midjeväska med extra hårdplastskydd (från glasslåda!) som jag har på mig när jag åker.

Det måste väl gå att fixa en likadan lånkonstruktion till en DSLR? Problemet är väl om du behöver telelins även för skidfotandet. Så otroligt kompakt är ju inte A1...

//
 
Megapolare skrev:
Det måste väl gå att fixa en likadan lånkonstruktion till en DSLR? Problemet är väl om du behöver telelins även för skidfotandet. Så otroligt kompakt är ju inte A1...

//

Om liten är ett krav så kan man skaffa sig en Sigma 55-200/4-5,6 DC..ger motsvarande 88 till 320mm på en 1.6x sensor (betydligt mer tele än vad A-1 erbjuder m.a.o).

Mått 85 x 70 mm
Vikt 310 gram

Vill man ha samma omfång som A-1 i ett objektiv, så finns Sigma 18-125/3,5-5,6 DC..ger motsvarande 29 till 200mm på en 1.6x sensor.

Mått 78 x 70 mm
Vikt 385 gram

Objektiven är inte lika ljusstarka, men eftersom man kan använda betydligt högre ISO, så får man minst lika snabba slutartider iaf.
 
Senast ändrad:
Megapolare skrev:
Det måste väl gå att fixa en likadan lånkonstruktion till en DSLR? Problemet är väl om du behöver telelins även för skidfotandet. Så otroligt kompakt är ju inte A1...

//

Med A1:an är jag flexibel ända upp till 200 mm med samma objektiv. Med mitt sätt att jobba är det uteslutet att ha med sig extra objektiv och byta. Då får jag ändra stil lite ... och det går ju också!

Tror inte en DSLR går ned i min väska och blir den större gissar jag att den hindrar skidåknigen.
 
sagan skrev:
Om liten är ett krav så kan man skaffa sig en Sigma 55-200/4-5,6 DC..ger motsvarande 88 till 320mm på en 1.6x sensor (betydligt mer tele än vad A-1 erbjuder m.a.o).

Mått 85 x 70 mm
Vikt 310 gram

Vill man ha samma omfång som A-1 i ett objektiv, så finns Sigma 18-125/3,5-5,6 DC..ger motsvarande 29 till 200mm på en 1.6x sensor.

Mått 78 x 70 mm
Vikt 385 gram

Objektiven är inte lika ljusstarka, men eftersom man kan använda betydligt högre ISO, så får man minst lika snabba slutartider iaf.

Tittade på cyberphoto på Sigma 55-200/4-5,6 DC. Verkar intressant! Kan du säga nåt mer om denna typ av obkjektiv i förhållande till de större. Är det mest ljuskänsligheten som skiljer eller är de annorluna på annan prestanda också?
 
Båda dessa objektiv är ju lågprisobjektiv, 55-200 ska vara rätt hyfsat vad jag läst/sett..har inte sett några tester på den dock.

18-125:an har inte kommit ut än, men lär väl inte hålla en allt för hög kvalitet...men det får ju testerna visa senare.

Skillnaden mot större, dyrare och ljusstarkare objektiv är (förutom det uppenbara) givetvis bildkvaliten men oxå AF-hastigheten och ljudnivån på AF-motorn.


Angående tidigare diskussion om "alltiettkamera" vs D-SLR.

Jag hade Dimage 7i i över ett år..vad jag saknar för funktioner på den som jag inte har på 10D? inget...funktioner som inte har med fotografering att göra ser jag ingen anledning att ha på en kamera gjord för seriös fotografering.

Skulle jag vilja vidofilma eller spela in ljud så använder jag videokamera som ger användbar kvalitet (!).

Videokvaliten på digitala stilbildskameror är så låg att det inte är användbart enligt min mening.

Att nämna EVF som en fördel är så länge EVF hålller så låg kvalitet rätt fånigt faktiskt.
 
Senast ändrad:
Klart att en bra digital kompakt är överlägsen rent tekniskt. Hellre en sån med stor sensor än någon av dagens DSLR-kameror. Men det kommer nya lösningar snart.

Det kompakta objektivet från sigma ovan ger en del hopp. Är det den verkliga brännvidden som anges där eller ska man räkna om? Objektivet är specialtillverkat för DSLR så då borde man kunna sätta skalan så man inte behöver räkna om, eller?
 
HDFS) (KGS skrev:
Klart att en bra digital kompakt är överlägsen rent tekniskt. Hellre en sån med stor sensor än någon av dagens DSLR-kameror.
Du är nog väldigt ensam om den inställningen.

Problemet med EVF är ju att den håller en alldeles för låg kvalitet (= tekniskt underlägsen) i dagsläget (jämfört med en optisk spegelreflexsökare).

HDFS) (KGS skrev:
Men det kommer nya lösningar snart.
Vi får väl se hur snart det kommer...och vad det blir.

HDFS) (KGS skrev:
Det kompakta objektivet från sigma ovan ger en del hopp. Är det den verkliga brännvidden som anges där eller ska man räkna om? Objektivet är specialtillverkat för DSLR så då borde man kunna sätta skalan så man inte behöver räkna om, eller?
Jag har angivit både de verkliga brännvidderna och de omräknade bildvinklarna på en 1.6x sensor.

Det är klart man måste räkna om, de verkliga brännvidderna ändras ju inte för att sensorstorleken ändras.

Precis som de verkliga brännvidderna även anges på A-1/A-2 (7,2-50,8mm)
 
Senast ändrad:
Tänkte bara ett steg till, eftersom objektivet inte fungerar på analoga kameror eller på fullsensorkameror så kunde man hoppa över omräkningen, fast okej, omräkningsfaktorn varierar även på dem...

Med tekniskt överlägsna menar jag att man tillgodogjort sej fler av de möjligheter som finns med modern teknik. Det tycker alla.

Om sen inte alla anser sej behöva dem är en helt annan sak. Finns fotografer som är helt nöjda med en fastobjektiv Leica o producerar fantastiska bilder med såna, en del använder inte ens färgfilm. Det är valfritt. Jag väljer Extra Allt.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.