Det ska inte behövas om skärmen är korrekt inställd.
Jag kan bara konstatera att jag har en skärm som är både kalibrerad
och profilerad. Därutöver har jag
alla väggar (för ändamålet) målade i en neutralgrå färg enligt branchstandard där jag sitter och redigerar.
Därtill har jag en LED-armatur precis ovan skrivbordet i en för ändamålet korrekt färgtemperatur, med protokoll som bekräftar att så är fallet.
Naturligtvis använder jag mig av ICC-profiler som är avstämda med det aktuella pappret.
Därmed anser jag att förutsättningarna för att få ett så förutsägbart resultat som möjligt, är uppfyllda (inom vad som kan anses vara rimligt för en amatör).
Men det är en
omöjlighet att få en utskrift att bli exakt som på skärmen, då skärm och papper är helt olika medium. Med det sagt, vill jag bara avsluta med att jag är ganska ny inom detta med utskrifter, så jag har en del att lära och även om jag tycker att resultatet som jag hittils uppnått är väldigt lika, så upplever jag ändå att mina utskrifter blir lite åt det mörkare hållet.
man det ändå riskerar man dessutom utbrända högdagrar
Nja, jag har ju histogrammet samt klippningsvarning aktiverat, både för högdagrar och svärta, så där är jag ganska säker på att jag undviker att klippa något i respektive ände, men jag är med på resonemanget.
men använder man dagsljuslampa eller dagsljus kommer bilden se korrekt ut. Det är min erfarenhet i alla fall och funkar för mig.
Jo, jag har tittat på mina utskrifter vid fönstret i strålande solsken och nog tycker jag att dom drar åt det mörkare hållet, även om det är lite. Men det kan bero på att jag har haft skärmen för ljus.
Nu kör jag med 5800K och 90 Cd, väntar fortfarande på bläck så jag kan börja skriva ut, hoppas att det skall bli bra med dessa förutsättningar.