Annons

Bred tråd om egna utskrifter

Produkter
(logga in för att koppla)
Ju mindre allmänljus desto mindre cd krävs för överensstämmelse.
Så är det, det finns ju en korrelation mellan skärmens ljusstyrka och det omgivande ljusets intensitet. Att bara justera skärmens ljusstyrka utan att veta vad det omgivande ljuset skall ha för intensitet blir att famla i blindo.

Nu kan jag mäta det infallande ljusets intensitet (lux) med min kalibrator och därefter justera hur starkt det skall lysa med hjälp av den inkopplade dimmern till min LED - panel. Men för att det skall vara meningsfullt, måste jag känna till relationen mellan skärmens ljusstyrka och det omgivande ljusets intensitet.

För att vara övertydlig; Det måste finnas ett bestämt värde mellan skärmens ljusstyrka och det omgivande ljusets intensitet. D v s att om skärmens ljusstyrka är X Cd, då skall det omgivande ljusets intensitet vara Y Lux, och dessa värden (X,Y) måste vara konstanta i så motto att om det ena värdet ändras, måste det andra värdet ändras motsvarande.

Hoppas det blev tydligt.

Senast ändrad:
Jaha, mina herrar. Detta blir utsnittet, (eller snarare, en möjlighet av flera), om jag vill använda papprets fulla storlek;

1.png

Och så här ser bilden ut i sin fulla trorlek;

Skärmbild 2024-06-14 134629.png

Notera utsnittet (det motsvarar det som är ovan). Lite väl mycket som går till spillo, enligt min ödmjuka uppfattning (även om den översta bilden ser trevlig ut).

Jaha, mina herrar. Detta blir utsnittet, (eller snarare, en möjlighet av flera), om jag vill använda papprets fulla storlek;

Visa bilaga 174816

Och så här ser bilden ut i sin fulla trorlek;

Visa bilaga 174817

Notera utsnittet (det motsvarar det som är ovan). Lite väl mycket som går till spillo, enligt min ödmjuka uppfattning (även om den översta bilden ser trevlig ut).
Det skulle vara synd att misshandla ditt fina panorama på det viset bara för att täcka hela pappret. Min åsikt😊👍

Så är det, det finns ju en korrelation mellan skärmens ljusstyrka och det omgivande ljusets intensitet. Att bara justera skärmens ljusstyrka utan att veta vad det omgivande ljuset skall ha för intensitet blir att famla i blindo.

Nu kan jag mäta det infallande ljusets intensitet (lux) med min kalibrator och därefter justera hur starkt det skall lysa med hjälp av den inkopplade dimmern till min LED - panel. Men för att det skall vara meningsfullt, måste jag känna till relationen mellan skärmens ljusstyrka och det omgivande ljusets intensitet.

För att vara övertydlig; Det måste finnas ett bestämt värde mellan skärmens ljusstyrka och det omgivande ljusets intensitet. D v s att om skärmens ljusstyrka är X Cd, då skall det omgivande ljusets intensitet vara Y Lux, och dessa värden (X,Y) måste vara konstanta i så motto att om det ena värdet ändras, måste det andra värdet ändras motsvarande.

Hoppas det blev tydligt.

Skilj på teori och praktik. Sätt lampan till önskad intensitet och kalibrera tills det är bra. Funkar inte det till 95% så är något galet.
Delar din uppfattning, men vad är att göra !? Dessutom tycker jag att det är "ganska" ok med den beskäringen (som ett alternativ).

Helt ok !
Absolut. Hade jag inte sett första versionen så hade jag gillat även den beskurna varianten.

Eftersom han hårdvarukalibrerarar så är det värdet på cd som han ska justera vid kalibreringen. Ju mindre allmänljus desto mindre cd krävs för överensstämmelse. Vid nästa kalibrering skulle jag i Tonys fall försökt med 80cd.

Ja, precis man får ju förslag av programmet och kan börja där och sänka cd om bilderna blir för mörka. Detta är förmodligen det vanligaste utskriftsproblemet av alla.

Senast ändrad:
Skilj på teori och praktik. Sätt lampan till önskad intensitet och kalibrera tills det är bra. Funkar inte det till 95% så är något galet.
Hm, men tanken är att man skall slippa gissa sig till, vilken inställning man skall ha, eller hur !?

Oavsett, vi får se hur det blir när jag väl får papper och framförallt bläcket 🙄.

Hm, men tanken är att man skall slippa gissa sig till, vilken inställning man skall ha, eller hur !?

Oavsett, vi får se hur det blir när jag väl får papper och framförallt bläcket 🙄.

Jag kan inte annat än testa när jag hårdvarukalibrerar min skärm också.

Jag visste inte vad du hade för grejor. Däremot är det så med min Datacolor Spyder X att programmet talar om brightness-värdet och jämför det med det din skärm är inställd på och stämmer det inte så justerar man brightness på skärmen så att det stämmer med det kalibreringsprogrammmet föreslår som ju mäts av kalibratorn utifrån rummets rådande ljus.

I övrigt har du det problem du har med utskriften för att du kar för smalt och för kort papper för att göra dina bilder rättvisa. Finns ingen annan väg att möta det problemet än att köpa 42 cm bed rulle och kapa till så att det stämmer med sidoförhållandet.

Eftersom nu din Prograph saknar möjligheten (vad jag vet) att kunna förses med rullmatare, så får man nog se till att plana pappret före print och se till att det matas som det ska.

Du låter ögonen avgöra när det stämmer, du gissar inte. Du säger att skärmen är ljusare än utskrifterna. Vad hjälper då teori. Sänker du cd tills det stämmer så är ju allt frid och fröjd. Funkar inte det är det något annat du missat eller så fungerar inte utrustningen fullt ut. Jag höll på att bli galen innan jag bytte kalibrator. Jag gjorde allt rätt men ändå stämde det inte i vissa lägen fast det gjort det tidigare.
Det blir aldrig 100% men ytterst sällan behöver du göra en ny utskrift om allt är kalibrerat rätt och utrustningen fungerar. Matta papper och hitta rätt typ av svärta är klurigt om du är superpetig men annars bör det stämma. Vi har ju haft denna diskussion tidigare och du gör som du vill. Jag påpekade bara för Stenis att du inte ska pilla på brightness.

Jag kan inte annat än testa när jag hårdvarukalibrerar min skärm också.
Jag förstår. Önskade bara att det vore enkelt så att man slapp att prova sig fram 🙄.
Däremot är det så med min Datacolor Spyder X att programmet talar om brightness-värdet och jämför det med det din skärm är inställd på och stämmer det inte så justerar man brightness på skärmen så att det stämmer med det kalibreringsprogrammmet föreslår som ju mäts av kalibratorn utifrån rummets rådande ljus.
Jag förstår. Jag använder mig av en Xrite i1display pro och med den kan man (utöver att kalibrera skärmen), även mäta det infallade ljuset.

Däremot talar kalibreringsprogrammet (som följde med skärmen när jag köpte den för ~ 10 år sedan) inte
om (mig veterligen) vilken ljusstyrka man skall ha på skärmen, beroende på hur starkt det i fallande ljuset är.

Kanske är det dags att köpa en ny skärm (också) 🙄.

Senast ändrad:
I övrigt har du det problem du har med utskriften för att du kar för smalt och för kort papper för att göra dina bilder rättvisa. Finns ingen annan väg att möta det problemet än att köpa 42 cm bed rulle och kapa till så att det stämmer med sidoförhållandet.
Jag får hitta något annat i kartoteket att skriva ut så länge 🙄.

Eftersom nu din Prograph saknar möjligheten (vad jag vet) att kunna förses med rullmatare,
Tyvärr är det så.

får man nog se till att plana pappret före print och se till att det matas som det ska.
Jodå, jag har förstått att man blir tvungen att göra så, det är lite meckigt att hålla på med detta, med denna skrivare. (Skulle köpt en P900 istället) 🙄.

Det blir aldrig 100%
Nä, det är jag medveten om, det har ju nämnts tidigare, och det är ju det jag säger också.

Jag påpekade bara för Stenis att du inte ska pilla på brightness.
Brightness på skärmen !? Nja, det jag gör (om jag gör något ö h t), är att öka exponeringen. I annat fall inget. Är skärmen kalibrerad och profilerad, så lämnar jag det därhän, om jag fått den gröna bocken.

Matta papper och hitta rätt typ av svärta är klurigt om du är superpetig men annars bör det stämma.
Har inte provat något annat än Luster och Glossy ännu, så det är ett problem mindre. Än så länge 🙄.

Om jag har förstått problemet rätt har bilden och papperet inte samma sidoförhållande.

Ett enkelt sätt att lösa problemet med att man får en vit kant är då att klippa bort kanten.

Tyvärr löser det inte problemet Stenis, bara förstorar det;

Skärmbild 2024-06-16 175409.png
Kan lägga till att om jag vill ha en utskrift som utnyttjar hela bredden på ett papper som är 17", på bredden, blir utskriften 2.2 meter lång @ 300 ppi 😜😅.

Senast ändrad:
Det skulle väl se häftigt ut med 2.2 meter. Kanske ett fall för t.ex. Crimson. Ibland får man acceptera att man inte kan printa alla storlekar själv.

Det skulle väl se häftigt ut med 2.2 meter.
Absolut !
Kanske ett fall för t.ex. Crimson.
Icke, allt för dyrt. Dessutom, hur monterar man en bild som är 2,2 meter med passepartout, glas och ram !? För att inte tala om kostnaden 🤣 !
Ibland får man acceptera att man inte kan printa alla storlekar själv.
Absolut, men om det blir aktuellt med att köpa en skrivare till i framtiden, då blir det en som kan ta rulle. Då kan jag skriva ut själv 😊.

Senast ändrad:
Icke, allt för dyrt. Dessutom, hur monterar man en bild som är 2,2 meter med passepartout, glas och ram !? För att inte tala om kostnaden 🤣 !
Största problemet är väl en passepartout.
Jag har aldrig sett såpass stora passepartoutkartonger förutom på utställningar. Och en sådan inramning kan gå på 10 papp.

Det finns ett annat alternativ....
1 Printa bilden 2,2m.
2a Montera den på styvt material, kapa, plexiglas eller ngt annat byggmaterial.
2b Fäst direkt på väggen.
3 Tillverka en ram.
4 Sätt ramen direkt på väggen.

Om du vill använder glas eller inte påverkar hur du sedan måste konstruera ramen. Men rent tekniskt så måste du inte ha glas.
Det finns skyddslack du kan lägga på om du vill kunna torka av bilden.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar