Annons

Bred tråd om egna utskrifter

Produkter
(logga in för att koppla)
På Drupa visade Tecnau en lösning där bilder tagna av Alan Shapiro lackades på ark med nio bilder och sedan klipptes ner till små bilder.

Om ni nu ska gå på storproduktion...
 
Största problemet är väl en passepartout.
Jag har aldrig sett såpass stora passepartoutkartonger förutom på utställningar. Och en sådan inramning kan gå på 10 papp.

Det finns ett annat alternativ....
1 Printa bilden 2,2m.
2a Montera den på styvt material, kapa, plexiglas eller ngt annat byggmaterial.
2b Fäst direkt på väggen.
3 Tillverka en ram.
4 Sätt ramen direkt på väggen.

Om du vill använder glas eller inte påverkar hur du sedan måste konstruera ramen. Men rent tekniskt så måste du inte ha glas.
Det finns skyddslack du kan lägga på om du vill kunna torka av bilden.
Tack för tipset, men det är inte aktuellt till dags.
 
Om man vill behålla sidoförhållandet och inte har bredare papper så är väl det enda raka att klippa bort de vita områdena?
 
Jag har gjort så att jag öppnat en tom bild i Photoshop med den längd jag behöver. Där har jag klistrat in mitt panorama. På den vita kanten har jag sedan lagt in andra små bilder som jag också velat ha utskrivna.
 
Nu blir jag ta mig f**n galen ! Har försökt att skriva ut en bild från datorn idag, men får hela tiden felmeddelande som följer;

Skärmbild 2024-06-21 161728.png

Och inte blir det bättre av att det inte framgår vad det är som är fel, bara error, plea. Hur f**n hjälper det felmeddelandet mig !? At skriva ut är inga problem i så motto att skrivaren fungerare (har skrivit ut nozzle-check), men när jag skall skriva ut från datorn via PPL, får jag detta felmeddelande. Någon som har förslag på lösning, innan jag går fullständigt nuts !
 
Nu blir jag ta mig f**n galen ! Har försökt att skriva ut en bild från datorn idag, men får hela tiden felmeddelande som följer;

Visa bilaga 174888

Och inte blir det bättre av att det inte framgår vad det är som är fel, bara error, plea. Hur f**n hjälper det felmeddelandet mig !? At skriva ut är inga problem i så motto att skrivaren fungerare (har skrivit ut nozzle-check), men när jag skall skriva ut från datorn via PPL, får jag detta felmeddelande. Någon som har förslag på lösning, innan jag går fullständigt nuts !
Nu kanske det inte står något meningsfullt, men rimligen står det Error - Please [någonting]. Du får väl dra ut kolumnen eller hålla musen över (om det fungerar) för att åtminstone se vad det faktiskt står.
 
Efter många om och men så lyckades jag lösa problemet, (men fråga mig inte hur)...
Kan det vara så att du startade om programmen och kanske avbröt pågående utskrift? Brukar hjälpa mig när detta händer…
Och som föregående skrev, dra ut kolumnen så kan du läsa meddelandet i sin helhet
 
Kan det vara så att du startade om programmen och kanske avbröt pågående utskrift? Brukar hjälpa mig när detta händer…
Nej, det har jag inte gjort. Däremot avinstallerade jag programmet och installerade om det igen, klickade runt överallt för att försöka göra det begripligt för mig om vad som inte fungerade. Saken är den att av någon anledning var programmet aktiverat i USB-port 2, men skrivaren inkopplad i USB-port 3 🤔.

Fråga mig inte hur eller varför, för jag har inte en susning. Men efter att ha suttit i ett par timmar och klickat runt, så släppte det till slut, men fråga mig inte vad det var som felade, eller varför. Är man analfabet på datorer, så är man.
Och som föregående skrev, dra ut kolumnen så kan du läsa meddelandet i sin helhet
Det hade jag gjort om det gick, men av någon anledning gick inte det. Minst sagt frustrerande, men slutet gott, allting gott. Nu har jag skrivit ut några bilder i mindre format (för att se hur det blir, innan jag skriver ut i större format) och jag måste säga att jag är väldigt nöjd med vad jag lyckas prestera, under förutsättning att jag gör allting rätt.

Bilderna blir fantastiskt skarpa och fina, är väldigt nöjd med denna skrivare, faktiskt. Tyvärr krånglar min skärm istället. När jag laddar in skärmprofilen som skärmen är kalibrerad i, så fungerar det i några timmar, men sedan (av okänd anledning för mig) så "hoppar" profilen ur och sedan är det stört omöjligt att få den att ladda in profilen korrekt igen. Är det tecken på att skärmen har gjort sitt, s a s !?

Tråkigt tycker jag då jag hade tänkt att sitta hela natten och gå igenom mina bilder, rensa ut vad jag inte vill ha, och redigera några andra som jag sedan kan skriva ut.

Märkligt att skärmen skall hålla på så. Om jag startar den i morgon och laddar in profilen som skärmen är kalibrerad till, kommer det att fungera tills dess att den "hoppar" ur igen, och sedan är det omöjligt att få den på plats igen, s a s.

Nu behöver jag bara lära mig att bli bättre på att redigera mina bilder, Lr har ju en del intressanta verktyg, för att inte tala om Ps 😜.
 
Senast ändrad:
När jag laddar in skärmprofilen som skärmen är kalibrerad i, så fungerar det i några timmar, men sedan (av okänd anledning för mig) så "hoppar" profilen ur och sedan är det stört omöjligt att få den att ladda in profilen korrekt igen. Är det tecken på att skärmen har gjort sitt, s a s !?
Inte för att jag är så bra på sådant här men det bör inte bero på skärmen.
Den gör som den är tillsagd när du gör det första gg.
 
Inte för att jag är så bra på sådant här men det bör inte bero på skärmen.
Jaa du. Till saken hör att jag uppdaterade hårdvaran i datorn så sent som förra året (mindre än ett år sedan, alltså).

Ny processor, nytt grafikkort och nytt ram-minne, så att det skulle bero på datorn håller jag som osannolikt, den är ju i princip ny, till skillnad från skärmen, som är ett tiotal år gammal nu.

Dessutom (om minnet inte sviker mig), så hade jag detta problemet även innan jag uppgraderade hårdvaran i datorn.

Den gör som den är tillsagd när du gör det första gg.
Inte min skärm, men den kanske är som jag; Egensinnig 😉.
 
Tyvärr krånglar min skärm istället. När jag laddar in skärmprofilen som skärmen är kalibrerad i, så fungerar det i några timmar, men sedan (av okänd anledning för mig) så "hoppar" profilen ur och sedan är det stört omöjligt att få den att ladda in profilen korrekt igen. Är det tecken på att skärmen har gjort sitt, s a s !?

Märkligt att skärmen skall hålla på så. Om jag startar den i morgon och laddar in profilen som skärmen är kalibrerad till, kommer det att fungera tills dess att den "hoppar" ur igen, och sedan är det omöjligt att få den på plats igen, s a s.
Efter kalibrering så används ju nya skärmprofilen automatiskt. Vad heter den profil som väljs istället när den rätta hoppar ur?
System-bildskärm-färgprofil för att kolla.
 
Efter kalibrering så används ju nya skärmprofilen automatiskt.
Ja, efter det att kalibreringen blivit rätt, kan man välja att ladda in den, alt. att göra om kalibreringen. Nu har jag upptäckt att jag behöver inte kalibrera om skärmen, utan jag återanvänder bara den profil som jag lyckats kalibrera till önskvärt resultat om och om igen.

Om man öppnar upp SpectraView profiler 5 och klickar på avancerat och sedan vidare till File (se skärmklipp) så kan man välja systemprofil;

Skärmbild 2024-06-22 144900.png

Och det är det jag gör;

Skärmbild 2024-06-22 145028.png
När profilen laddats in validerar jag skärmen för att kontrollera att skärmen blivit korrekt inställd;

2024-05-30T151732 D5800 L 90 cdm2 LUT_BFD-029.png

Och det är detta jag gör varje gång jag öppnar upp denna datorn som är till för fotoredigering. På så sätt slipper jag den tidsödande processen att kalibrera om skärmen varje gång, och så har jag gjort även denna gång;

Skärmbild 2024-06-22 145034.png


Och så långt är allt frid och fröjd, nu kan jag börja "arbeta".

Men, så händer det, helt plötsligt, utan någon som helst yttre påverkan, att skärmen "ballar ur". Om jag då validerar skärmen, ser det helt plötsligt ut så här;

2024-01-25T225738 D5800 2.20 90 cdm2 LUT_BFD-002.png

Och när det väl blivit så här, hjälper det inte hur många försök jag gör för att ladda in den korrekta ICC-profilen igen, för det vill sig inte, utan jag får dessa märkliga resultat återkommande utan det enda är att stänga av datorn och låta den vara över natten som jag gjorde igår, och idag fungerar det alldeles utmärkt, (se valideringsprotokollet ovan, det med den gröna bocken).

Om det inte framgår av valideringsprotokollet ovan kan jag kort nämna att skärmen blir väldigt varm i färgtemperaturen, som en glödlampa eller som ett brinnande stearinljus.

Visst är det konstigt !?
 
Senast ändrad:
Ja, efter det att kalibreringen blivit rätt, kan man välja att ladda in den, alt. att göra om kalibreringen. Nu har jag upptäckt att jag behöver inte kalibrera om skärmen, utan jag återanvänder bara den profil som jag lyckats kalibrera till önskvärt resultat om och om igen.

Om man öppnar upp SpectraView profiler 5 och klickar på avancerat och sedan vidare till File (se skärmklipp) så kan man välja systemprofil;

Visa bilaga 174900

Och det är det jag gör;

Visa bilaga 174901
När profilen laddats in validerar jag skärmen för att kontrollera att skärmen blivit korrekt inställd;

Visa bilaga 174902

Och det är detta jag gör varje gång jag öppnar upp denna datorn som är till för fotoredigering. På så sätt slipper jag den tidsödande processen att kalibrera om skärmen varje gång, och så har jag gjort även denna gång;

Visa bilaga 174903


Och så långt är allt frid och fröjd, nu kan jag börja "arbeta".

Men, så händer det, helt plötsligt, utan någon som helst yttre påverkan, att skärmen "ballar ur". Om jag då validerar skärmen, ser det helt plötsligt ut så här;

Visa bilaga 174904

Och när det väl blivit så här, hjälper det inte hur många försök jag gör för att ladda in den korrekta ICC-profilen igen, för det vill sig inte, utan jag får dessa märkliga resultat återkommande utan det enda är att stänga av datorn och låta den vara över natten som jag gjorde igår, och idag fungerar det alldeles utmärkt, (se valideringsprotokollet ovan, det med den gröna bocken).

Om det inte framgår av valideringsprotokollet ovan kan jag kort nämna att skärmen blir väldigt varm i färgtemperaturen, som en glödlampa eller som ett brinnande stearinljus.

Visst är det konstigt !?
Det låter nästan som att du antingen råkar slå på night light/nattläge manuellt eller har schemalagt det i inställningarna.
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.