Annons

Bred tråd om egna utskrifter

Produkter
(logga in för att koppla)
Om du drar ut den här bilden så blir det ju inget panorama...
Du får en helt annan känsla.
Personligen så anser jag att det kommer se sämre ut men det är jag det.

I PS

Ta in bilden.
Googla Create a new canvas. Då gör du en ny i rätt format efter papprets storlek.
Kopiera bilden med Ctrl A, Ctrl C.
Gå till den nya canvasen o klipp in bilden med Ctrl v.
Använd Ctrl T för att förändra sidoförhållandena och dra ut bilden.
Det borde göra tricket... men det är nog ett helt år sedan jag var inne i PS.

Själv hade jag printat den som den är och sedan skurit av överflödet innan montering i passepartout. Och fasen vet om du tom kan skära av pappret INNAN du printar och sen använda den avskurna till några 10x15, typ.
 
Tycker du varit väl självkritisk.
Jo, jag kan nog hålla med om att jag är ganska självkritisk. Men till saken hör att om jag skall betala för utskrift, passepartout, glas och ram samt faktiskt hänga upp bilden på väggen för allmän beskådan, då får det ta mig f**n vara något som är värt "investeringen" också.

Just denna bilden är sammansatt av 20 exponeringar tagna med en 28 mm glugg. Naturligtvis är bilden beskuren, så det som syns är det som blev kvar, s a s.

Men 20 exponeringar är det, som sagt.
 
Senast ändrad:
Det blir ju inte samma bild om samma utsnitt ska knölas in på ett annat format. Bergen kommer att bli toppigare om du gör bilden högre utan att göra den bredare.
 
Om du drar ut den här bilden så blir det ju inget panorama...
Du får en helt annan känsla.
Personligen så anser jag att det kommer se sämre ut men det är jag det.
Ja du, jag vet inte om jag kan hålla med dom den saken. Om du läser lite längre upp I tråden, så kan du se att pappret är ganska litet (210 x 594 mm) 210 mm på höjden alltså.

Det innebär att om jag skriver ut bilden som det den ser ut ovan, blir höjden kanske 150 mm och längden ~ 590 mm. Lite väl snålt på höjden kontra längden (tycker jag), men jag skall göra en provutskrift när jag väl får pappret (och bläcket) som jag beställt.
Ta in bilden.
Googla Create a new canvas. Då gör du en ny i rätt format efter papprets storlek.
Kopiera bilden med Ctrl A, Ctrl C.
Gå till den nya canvasen o klipp in bilden med Ctrl v.
Använd Ctrl T för att förändra sidoförhållandena och dra ut bilden.
Det borde göra tricket... men det är nog ett helt år sedan jag var inne i PS.
Tackar för tipset, skall se om jag kan göra det begripligt för mig...🤪.
 
Det blir ju inte samma bild om samma utsnitt ska knölas in på ett annat format. Bergen kommer att bli toppigare om du gör bilden högre utan att göra den bredare.
Bra synpunkt, har inte tänkt på det, faktiskt. Hm. Nja, jag vill nog ha det så som det ser ut, faktiskt. Men som påpekats, om jag skall skriva ut så som det ser ut i skärmklippet, blir förhållandena (kanske) ~ 150 x 585 mm. Känns väl fattigt på höjden i förhållande till längden (kan jag tycka).

Men, så fort jag får det beställda pappret och bläcket får jag se hur det ser ut som utskrift, (under förutsättning att jag gör allting rätt).
 
Senast ändrad:
Själv hade jag printat den som den är och sedan skurit av överflödet innan montering i passepartout. Och fasen vet om du tom kan skära av pappret INNAN du printar och sen använda den avskurna till några 10x15, typ.
Det lär inte bli några 10×15 cm av det som blir kvar av pappret efter utskrift om man skall skära bort de vita kanterna. Möjligen 2 × 20 x 594 mm.

Inte mycket att spara, m a ord 🤪...
 
Senast ändrad:
Helt OK, Tony. Min erfarenhet är att det oftast lättare att göra enkla bildtransformationer med kommandoradsprogram som ImageMagick än med program som har komplicerade grafiska gränssnitt.
Förstår din tankegång och jag tackar för tipset PMD, men du vet "kommandoradsprogram"...🤪.

Jag är analfabet när det kommer till datorer. Att dra i några reglage i Lr, det klarar jag av, så väl som att surfa på nätet, kolla tuben och skriva mejl, men det är ungefär så långt mitt datakunnande sträcker sig...😶‍🌫️.
 
Måste ju säga att jag älskar den nya tekniken (om den används på rätt sätt), så det kan vara något att prova (men blir det inte lite väl mycket fusk då 😶) !?
Håller med dig att det ska användas på "rätt sätt". Men det beror väl på hur man ser på det. Ser man det som konst så är väl möjligheterna större men om jag ser det som dokumentära bilder betydligt mindre... eller?
Men att lägga till blå himmel måste väl ändå vara ganska ok kan jag tycka! Sen handlar det väl om vad du känner när du ser bilden väl sittandes på väggen... kommer det skava när du tittar på den..?
Hur som helst så är det väl i slutändan helt och hållet upp til dig... och oavsett en fantastisk bild!
 
Känns som detta är rätt ställe att ställa frågan som kommer. Av anledning riktar sig denna fråga främst till de som har en Canon Imageprograf 1000. Jag har för avsikt att skriva ut följande bild;

Visa bilaga 174783

i det format som är infällt. Jag har köpt (men ännu inte fått), papper för ändamålet, men mitt problem är att om jag vill ha bilden så som det der ut i skärmklippet ovan på papper, blir det väldiga fält ovan och under (som i skärmklippet ovan), och då pappret redan är (ganska) litet (210 x 594 mm) så vill jag inte förlora något på höjden, s a s.

Men hur jag än försöker att få bilden att täcka pappret till ~ 95 % av ytan, så går det inte, utan att man (jag) förlora på längden. Finns det något sätt att komma runt detta, eller är proportionerna låsta ? Jag vill alltså sträcka ut bilden på höjden, men utan att förlora något på längden.

Hoppas att någon som vet, kan upplysa mig om hur jag skall gå tillväga, om det är görligt, s a s.
Använd cropverktyget i Photoshop och kryssa i content aware fill. Skriv in de proportioner du vill ha i rutan uppe till vänster och croppa sedan. De vita fälten under och över fylls automatiskt i. Det finns också andra sätt att göra det i Photoshop som ibland fungerar bättre (beror på detaljerna närmast kanterna. ) på tuben finns många how to do-videor. I länken nedan använder Steve Perry stretch-tekniken och visar utförligt hur man gör.
Tänk på att skriva in prorportionerna/crop ratio i rutan innan du använder cropverktyget - När du croppat bilden utanför bildytan så använder du sedan stretch-tekniken (ifall du inte får bra resultat med content aware fill-tekniken).
 
Ja du, jag vet inte om jag kan hålla med dom den saken. Om du läser lite längre upp I tråden, så kan du se att pappret är ganska litet (210 x 594 mm) 210 mm på höjden alltså.

Det innebär att om jag skriver ut bilden som det den ser ut ovan, blir höjden kanske 150 mm och längden ~ 590 mm. Lite väl snålt på höjden kontra längden (tycker jag), men jag skall göra en provutskrift när jag väl får pappret (och bläcket) som jag beställt.

Tackar för tipset, skall se om jag kan göra det begripligt för mig...🤪.
Men har inte du en A2-skrivare? Varför då det smala pappret? Visst kommer det att kosta lite men såna där bilder blir ju enormt maffiga. Det här är definitivt inget exempel där: "Less is more".

Jag tror inte man ska "stretcha" denna bild. Man ska absolut inte tumma på det verkliga sidoförhållandet mellan höjd och bredd.

Min avslutande synpunkt ovan var ju också:

"Vet inte om du blev särskilt klokare av mina exempel då ditt fall är väldigt mycket mer extremt än mina. Men jag undrar ju också om du inte ska pröva att öka längden på utskriften manuellt. Försök klura ut det genom att först ta reda på bildens sidoförhållande och sedan utgå från papprets bredd och sedan manuellt öka längden så att sidoförhållandet på bilden stämmer med bildens. Då borde väl den fylla ut mer på höjden eller...? Är det möjligen så att ditt program .... eller skrivaren har någon begränsning som vi missat?"
 
Senast ändrad:
Men har inte du en A2-skrivare? Varför då det smala pappret? Visst kommer det att kosta lite men såna där bilder blir ju enormt maffiga. Det här är definitivt inget exempel där: "Less is more".

Jag tror inte man ska "stretcha" denna bild. Man ska absolut inte tumma på det verkliga sidoförhållandet mellan höjd och bredd.

Min avslutande synpunkt ovan var ju också:

"Vet inte om du blev särskilt klokare av mina exempel då ditt fall är väldigt mycket mer extremt än mina. Men jag undrar ju också om du inte ska pröva att öka längden på utskriften manuellt. Försök klura ut det genom att först ta reda på bildens sidoförhållande och sedan utgå från papprets bredd och sedan manuellt öka längden så att sidoförhållandet på bilden stämmer med bildens. Då borde väl den fylla ut mer på höjden eller...? Är det möjligen så att ditt program .... eller skrivaren har någon begränsning som vi missat?"
Jag använder också PPL för att skriva ut med. Väldigt enkelt och smidigt att få det rätt och bra. Förutom just när man ska göra det du frågar efter. Jag har inte hittat något särt att "töja" bilder utan att ändra sidoförhållandet.

I ditt fall känns det inte heller så värdefullt att med AI lägga till mer blå himmel och gult gräs. Det fyller pappret men tar nog bort mer av den magnifika känslan av utsikten som bilden har. Jag skulle nog hellre klippa lite i ändarna och låta de blåa bergen komma närmare kanten för att fylla pappret bättre och få upp storleken på huvudmotivet.

Men du som har en A2 skrivare borde ju kunna skapa dessa panoramapapper själv, genom att skriva 2 bilder på samma A2 papper och skära efteråt. De är ju ett A2 delat på längden eller hur?

Hur som haver, en otroligt vacker bild. Om det är den nivå dina bilder ligger på borde du ha gott om utskriftsvärdigt material. 😊
Du kanske ska leta efter en rulle 17" Canvas och klippa till 1,2m längd vilket din skrivare ska klara och spänna upp på kilram. Det hade gjort bilden rättvisa, men så klart, ytterligare ett par nivåer av pyssel.
 
Ser man det som konst så är väl möjligheterna större men om jag ser det som dokumentära bilder betydligt mindre... eller?
Jag vill nog vara så ärlig mot betraktaren (och mig själv) så långt det är möjligt. Bilden som sådan är ju inte helt rättvis, då den är tagen i panoramaformat. Det som syns mellan topparna är en dal, och den låg inte i mitten, som på bilden, nä.

Så med det sagt, kan man konstatera att bilden redan är manipulerad. Jag kan sträcka mig till att ta bort störande föremål i bilden, "städa upp" om man så vill, men jag vill inte hålla på att klippa och klistra, om du förstår mig rätt.
oavsett en fantastisk bild!
Tack och bock för de vänliga orden, det värmer 🙏🏻 !
 
Men har inte du en A2-skrivare? Varför då det smala pappret? Visst kommer det att kosta lite men såna där bilder blir ju enormt maffiga. Det här är definitivt inget exempel där: "Less is more".

Jag tror inte man ska "stretcha" denna bild. Man ska absolut inte tumma på det verkliga sidoförhållandet mellan höjd och bredd.

Min avslutande synpunkt ovan var ju också:

"Vet inte om du blev särskilt klokare av mina exempel då ditt fall är väldigt mycket mer extremt än mina. Men jag undrar ju också om du inte ska pröva att öka längden på utskriften manuellt. Försök klura ut det genom att först ta reda på bildens sidoförhållande och sedan utgå från papprets bredd och sedan manuellt öka längden så att sidoförhållandet på bilden stämmer med bildens. Då borde väl den fylla ut mer på höjden eller...? Är det möjligen så att ditt program .... eller skrivaren har någon begränsning som vi missat?"
Man stretchar inte hela bilden bara t.ex några mm av underkant eller överkant (om man vill ha bilden lite högre. Oftast kan du inte se att bilden dragits ut.
 
Använd cropverktyget i Photoshop och kryssa i content aware fill. Skriv in de proportioner du vill ha i rutan uppe till vänster och croppa sedan. De vita fälten under och över fylls automatiskt i. Det finns också andra sätt att göra det i Photoshop som ibland fungerar bättre (beror på detaljerna närmast kanterna. ) på tuben finns många how to do-videor. I länken nedan använder Steve Perry stretch-tekniken och visar utförligt hur man gör.
Tänk på att skriva in prorportionerna/crop ratio i rutan innan du använder cropverktyget - När du croppat bilden utanför bildytan så använder du sedan stretch-tekniken (ifall du inte får bra resultat med content aware fill-tekniken).
Får kolla detta...
 
Men har inte du en A2-skrivare?
Jo.
Varför då det smala pappret?

Därför att det kommer i det formatet från leverantören 😁.
Jag tror inte man ska "stretcha" denna bild. Man ska absolut inte tumma på det verkliga sidoförhållandet mellan höjd och bredd.
Tror du har rätt, faktiskt.
Men jag undrar ju också om du inte ska pröva att öka längden på utskriften manuellt.
Det går, men då får ju utskriften (som den ser ut nu) inte plats på pappret. På längden är det ju ung. 5 mm i marginalen, precis så som jag vill ha det...
 
Väldigt enkelt och smidigt att få det rätt och bra.
Håller med.
Förutom just när man ska göra det du frågar efter.
Exakt så !
I ditt fall känns det inte heller så värdefullt att med AI lägga till mer blå himmel och gult gräs. Det fyller pappret men tar nog bort mer av den magnifika känslan av utsikten som bilden har.
Det är inte nödvändigt, nä 😁.
Jag skulle nog hellre klippa lite i ändarna och låta de blåa bergen komma närmare kanten för att fylla pappret bättre och få upp storleken på huvudmotivet.
Problemet med detta är bara att då kommer man för nära i kanterna till bergen, enligt mitt tycke. Jag har beskurit såpass mycket som jag upplever att det går att göra, dessvärre.
De är ju ett A2 delat på längden eller hur?
Ingen aning.
Men du som har en A2 skrivare borde ju kunna skapa dessa panoramapapper själv, genom att skriva 2 bilder på samma A2 papper och skära efteråt.
Det provpack jag väntar på innehåller 4*7 bilder av 7 olika kvalisorter, så att kapa ett A2 behövs ju inte i detta fall. Dessutom, hur monterar man två halva bilder i samma ram, så att det blir snyggt !?
Näää...
Hur som haver, en otroligt vacker bild.
Roligt att du tycker om den 🙏🏻.
Om det är den nivå dina bilder ligger på borde du ha gott om utskriftsvärdigt material.
Nja, det är väldigt få av mina bilder som ligger på den här nivån, just denna bilden är tagen på ung. 4 926 m ö h 😂. Nåväl, allt skämt å sidan sa kärringen och slängde ut gubben. Även en blind höna finner ett korn 😉.
Du kanske ska leta efter en rulle 17" Canvas och klippa till 1,2m längd vilket din skrivare ska klara och spänna upp på kilram. Det hade gjort bilden rättvisa, men så klart, ytterligare ett par nivåer av pyssel.
Alldeles för mycket jobb. Dessutom, att skriva ut på Canvas är säkert en helt annan sak än att skriva ut på papper, om du förstår mig rätt.
 
Senast ändrad:
Det provpack jag väntar på innehåller 4*7 bilder av 7 olika kvalisorter, så att kapa ett A2 behövs ju inte i detta fall. Dessutom, hur monterar man två halva bilder i samma ram, så att det blir snyggt !?
Näää...
Nja, jag tänkte inte att du skulle printa bilden i två halvor och sätta ihop. Snarare att ett sånt panoramapapper (som jag förövrigt också sneglat på och är sugen på att prova) är just ett A2 delat på längde, vilket motsvarar storleken av 2 A4 efter varandra. Delar du på tvären får du naturligtvis A3 som inte är vad du vill ha.

Tänkte att med A2 ark har du båda möjligheterna utan att ha många olika lådor på hyllan :)

Men tala gärna om vad du tycker om de olika papperstyperna när du fått hem och provat för jag är också nyfiken. Som bara har en Pro-200 som inte kan hantera A2 ark men ändå är svag för panorama printar.
 
Tänkte att med A2 ark har du båda möjligheterna utan att ha många olika lådor på hyllan
Faktum är att jag precis köpt en låda med A2 (25 blad) och dom skall inte delas nä, utan användas i den storlek dom kom i, ja😁.
Tänkte att med A2 ark har du båda möjligheterna utan att ha många olika lådor på hyllan
Förstår tanken, men det spelar ingen roll.
Men tala gärna om vad du tycker om de olika papperstyperna när du fått hem och provat för jag är också nyfiken.
Ja du, det lär nog dröja innan jag kan komma med något utlåtande, då jag måste ha något att skriva ut i panoramaformat också, för inte tänker jag skriva ut två bilder på 24 papper (om det inte behövs, naturligtvis) 😂.
är svag för panorama printar.
Jag också, det är mäktigt. Hade det inte varit så omständligt och känsligt med att få det rätt, hade jag köpt en rulle och kapat ett ark i 1,2 meters längd och skrivit ut. Vad det skulle kosta att rama in en sådan bild, det vet jag (turligt nog) inte 😂.
 
Senast ändrad:
Jag testade med content aware fill men för att det skulle bli bra behövde jag göra en del kloning efteråt bl.a. klona bort(eller använda "ta bort"-verktyget) den fula stora stenen i nedre vänstra hörnet + någon ytterligare sten som blev en kopia av en annan. Himlen var inga problem. Så är du beredd att göra några minuters kloning så går det att få till det men bilden blir ju då delvis ganska manipulerad. Stretching fungerade inte heller bra på underdelen pga av alla stenar som ligger i nederdelen.
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.