Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Bred tråd om egna utskrifter

Produkter
(logga in för att koppla)
Jag testade med content aware fill men för att det skulle bli bra behövde jag göra en del kloning efteråt bl.a. klona bort(eller använda "ta bort"-verktyget) den fula stora stenen i nedre vänstra hörnet + någon ytterligare sten som blev en kopia av en annan. Himlen var inga problem. Så är du beredd att göra några minuters kloning så går det att få till det men bilden blir ju då delvis ganska manipulerad. Stretching fungerade inte heller bra på underdelen pga av alla stenar som ligger i nederdelen.
Nja, jag låter det vara som det är, tills dess att jag fått en utskrift i händerna.

Faktum är att jag precis köpt en låda med A2 (25 blad) och dom skall inte delas nä, utan användas i den storlek dom kom i, ja😁.
Såklart! Större är ändå alltid bättre :)
Om man har bilder för det vill säga.
Ja du, det lär nog dröja innan jag kan komma med något utlåtande, då jag måste ha något att skriva ut i panoramaformat också, för inte tänker jag skriva ut två bilder på 24 papper (om det inte behövs, naturligtvis) 😂.
De ska ju så klart inte slösas bort, men det kändes som att det nog fanns en och annan utskrifts värdig panoramabild som låg och väntade på din papperslåda. Jag antar att det är ett Fotospeed panorama Test Pack vi pratar om här? Beställde du direkt från england eller på något annat sätt?
Jag också, det är mäktigt. Hade det inte varit så omständligt och känsligt med att få det rätt, hade jag köpt en rulle och kapat ett ark i 1,2 meters längd och skrivit ut. Vad det skulle kosta att rama in en sådan bild, det vet jag (turligt nog) inte 😂
Det vill vi nog inte veta, troligen mer än vad som känns helt bekvämt att göra för ofta och med vilka bilder som helst.

Om man har bilder för det vill säga.
Det är ju det, ja 😁.

Men jag (min ålder till trots), ser långsiktigt i det jag gör. Om inte annat, så har ju sista skjortan (som bekant) inga fickor...😁.
De ska ju så klart inte slösas bort
Exakt så !
men det kändes som att det nog fanns en och annan utskrifts värdig panoramabild som låg och väntade på din papperslåda.
Jaså !

Kan du visa mig vilka (utöver de som jag redan redogjort för) 😁 !?
Jag antar att det är ett Fotospeed panorama Test Pack vi pratar om här?
Stämmer bra 👍 !
Beställde du direkt från england eller på något annat sätt?
Från Grafisk Handel (ligger i Danmark). Vet inte om det blir billigare (kanske lite), men betydligt enklare än att beställa från England, eftersom Grafisk Handel ligger inom EU-området.
Det vill vi nog inte veta,
Nä, fy tusan !
och med vilka bilder som helst.
Precis ! Men den andra bilden som jag länkade till, skulle jag gärna se i stort format, precis som med den första...😁.

Man stretchar inte hela bilden bara t.ex några mm av underkant eller överkant (om man vill ha bilden lite högre. Oftast kan du inte se att bilden dragits ut.

Jag vet och därför är inte den tekniken något för detta case precis som jag tidigare skrivit. Jag tycker absolut att man med detta motiv ska utnyttja den fulla bredden av vad skrivaren kan klara av d.v.s. 420 mm på höjden och sedan får det bli vad det blir enligt originalets sidoförhållande.

Tony johansson
Det här är ju som framgår av flera inlägg ett sidförhållandeproblem och jag blev lite nyfiken så jag sökte lite löst, och det verkar som att med uppdaterad firmware så klarar PRO-1000 hyfsat långt papper (1200 mm). Min tanke där var att en lösning kan vara att köra avskuret rullpapper för att få ett tillräckligt långt papper för bilden, om det inte finns färdiga ark som är långa nog för att den inte ska bli väldigt smal/låg.

(Sedan gäller det förstås att matningen av sådant fungerar och att det inte bucklar och har sig för mycket.)

Ö
Jag vet och därför är inte den tekniken något för detta case precis som jag tidigare skrivit. Jag tycker absolut att man med detta motiv ska utnyttja den fulla bredden av vad skrivaren kan klara av d.v.s. 420 mm på höjden och sedan får det bli vad det blir enligt originalets sidoförhållande.
Och hur menar du att jag skulle gå tillväga med det förfarande som du beskriver, med de förutsättningar som råder i mitt fall !?

Jag har inget papper I panoramaformat som är 420 mm på höjden, hade jag haft det (helst 1200 mm × 420 mm), då hade jag använt mig av ett dyligt..

Får jag lägga till en fundering !?

Den bilden i det skärmklipp som jag la in tidigare i tråden är inte exakt den bild som jag avser att skriva ut, ännu är det lite justeringar som skall göras.

Varför jag la in just det skärmklippet var endast för illustrativt syfte. Vän av ordning kanske noterade att bilden är ganska urvattnad, eller ljus om man så vill, och skälet till detta är att jag helt enkelt dragit i exponeringsreglaget i Lr av den enkla anledningen att (alla som skrivit ut, känner till det) utskrifter tenderar bli lite mörkare än vad som syns på skärmen (av uppenbara anledningar, men jag går inte in på det).

Min fråga till er som är vana att skriva ut, brukar ni också dra lite till höger i exponeringsreglaget när ni redigerar era bilder för att kompensera för att utskriften blir något mörkare i jämförelse med skärmen och om ni i så fall (brukar) gör det, hur mycket exponeringskompensation brukar vara tillräckligt, så att inte bilderna blir helt urvattnade !?

Ett 1/2 steg, (eller mer), eller beror det helt och hållet på motivet !? Förstår att motivet är avgörande i resonemanget, men ni förstår säkert tankegången.

Det var min fråga.

Min fråga till er som är vana att skriva ut, brukar ni också dra lite till höger i exponeringsreglaget när ni redigerar era bilder för att kompensera för att utskriften blir något mörkare i jämförelse med skärmen och om ni i så fall (brukar) gör det, hur mycket exponeringskompensation brukar vara tillräckligt, så att inte bilderna blir helt urvattnade !?

Ett 1/2 steg, (eller mer), eller beror det helt och hållet på motivet !? Förstår att motivet är avgörande i resonemanget, men ni förstår säkert tankegången.

Det var min fråga.
Nä, jag justerar inte bilden alls. Det ska inte behövas om skärmen är korrekt inställd. Gör man det ändå riskerar man dessutom utbrända högdagrar vilket inte ser så snyggt ut på ffa blankt och semiglosspapper…
Betraktar man bilden i normal rumsbelysning kommer bilden se mörk ut men använder man dagsljuslampa eller dagsljus kommer bilden se korrekt ut. Det är min erfarenhet i alla fall och funkar för mig 🤷‍♂️

Det ska inte behövas om skärmen är korrekt inställd.
Jag kan bara konstatera att jag har en skärm som är både kalibrerad och profilerad. Därutöver har jag alla väggar (för ändamålet) målade i en neutralgrå färg enligt branchstandard där jag sitter och redigerar.

Därtill har jag en LED-armatur precis ovan skrivbordet i en för ändamålet korrekt färgtemperatur, med protokoll som bekräftar att så är fallet.

Naturligtvis använder jag mig av ICC-profiler som är avstämda med det aktuella pappret.

Därmed anser jag att förutsättningarna för att få ett så förutsägbart resultat som möjligt, är uppfyllda (inom vad som kan anses vara rimligt för en amatör).

Men det är en omöjlighet att få en utskrift att bli exakt som på skärmen, då skärm och papper är helt olika medium. Med det sagt, vill jag bara avsluta med att jag är ganska ny inom detta med utskrifter, så jag har en del att lära och även om jag tycker att resultatet som jag hittils uppnått är väldigt lika, så upplever jag ändå att mina utskrifter blir lite åt det mörkare hållet.
man det ändå riskerar man dessutom utbrända högdagrar
Nja, jag har ju histogrammet samt klippningsvarning aktiverat, både för högdagrar och svärta, så där är jag ganska säker på att jag undviker att klippa något i respektive ände, men jag är med på resonemanget.

men använder man dagsljuslampa eller dagsljus kommer bilden se korrekt ut. Det är min erfarenhet i alla fall och funkar för mig.
Jo, jag har tittat på mina utskrifter vid fönstret i strålande solsken och nog tycker jag att dom drar åt det mörkare hållet, även om det är lite. Men det kan bero på att jag har haft skärmen för ljus.

Nu kör jag med 5800K och 90 Cd, väntar fortfarande på bläck så jag kan börja skriva ut, hoppas att det skall bli bra med dessa förutsättningar.

Senast ändrad:
Bilden du tänkt printa hur kraftigt beskuren är den? Problemet är att den är i format ca 4:1 jämfört med pappret ca 3:1.
Så alternativen är:
1. beskär bilden närmare 3:1 (kapa på sidorna eller om det finns mer himmel/bakgrund som skurits bort)
2. Använd AI-fill

Bilden du tänkt printa hur kraftigt beskuren är den?
Inte en susning, men ganska rejält beskuren skulle jag tro. Har inte några exakta mått i huvudet, s a s.
Problemet är att den är i format ca 4:1 jämfört med pappret ca 3:1.
Tack för tipset, men jag kom att tänka på om det går att ange dimensionerna på pappret i beskärningsverktyget och sedan använda det som utgångspunkt i själva beskärningen !?

Tack för tipset, men jag kom att tänka på om det går att ange dimensionerna på pappret i beskärningsverktyget och sedan använda det som utgångspunkt i själva beskärningen !?
När du lägger ramen från beskärningsverktyget med papprets proportioner över den bild som inte har motsvarande proportioner så ser du hur mycket oanvänt papper det blir på sidorna. Det vet du väl redan och vill undvika om jag förstått dig rätt. Blir det inte bra att dra ut bilden på höjden eller använda ai så återstår att köpa papper med lämpligare bredd.
Jag tror dock utskriften blir fantastisk med pappret du valt.

Senast ändrad:
Inte en susning, men ganska rejält beskuren skulle jag tro. Har inte några exakta mått i huvudet, s a s.

Om du använder LRC så kan du ange papprets mått. Då får du en ram som visar papprets sidförhållande. Sen är det bara att drasut och justera så att det blir så bra som möjligt.

Ö

Och hur menar du att jag skulle gå tillväga med det förfarande som du beskriver, med de förutsättningar som råder i mitt fall !?

Jag har inget papper I panoramaformat som är 420 mm på höjden, hade jag haft det (helst 1200 mm × 420 mm), då hade jag använt mig av ett dyligt..

Får jag lägga till en fundering !?

Den bilden i det skärmklipp som jag la in tidigare i tråden är inte exakt den bild som jag avser att skriva ut, ännu är det lite justeringar som skall göras.

Varför jag la in just det skärmklippet var endast för illustrativt syfte. Vän av ordning kanske noterade att bilden är ganska urvattnad, eller ljus om man så vill, och skälet till detta är att jag helt enkelt dragit i exponeringsreglaget i Lr av den enkla anledningen att (alla som skrivit ut, känner till det) utskrifter tenderar bli lite mörkare än vad som syns på skärmen (av uppenbara anledningar, men jag går inte in på det).

Det var min fråga.

Tony du måste nog justera brightness på skärmen. Din skärm är nog för bright nu - då blir utskrifterna för mörka.

Det jag mer märkt genom softproofing är att jag ibland behövt öka svärtan trots att Cansons ICC annars är väldigt bra för både deras Etching Rag och Scandinavian Matte Pro som jag numera kör. Det är nog snarast svärtan som är mitt problem - även om det normalt är mariginellt och min skärm är bra kalibrerad numera.

Om jag skulle printa dina bilder skulle jag börja med att köpa ett 42 cm / 17" papper på rulle. Bortse från att Dustin har svårt med millimetrarna och skriver 432 cm istället för mm. (Korrat av Stenis :))

Senast ändrad:
Tony du måste nog justera brightness på skärmen. Din skärm är nog för bright nu - då blir utskrifterna för mörka.

Det jag mer märkt genom softproofing är att jag ibland behövt öka svärtan trots att Cansons ICC annars är väldigt bra för både deras Etching Rag och Scandinavian Matte Pro som jag numera kör. Det är nog snarast svärtan som är mitt problem - även om det normalt är mariginellt och min skärm är bra kalibrerad numera.

Om jag skulle printa dina bilder skulle jag börja med att köpa ett 42 cm / 17" papper på rulle. Bortse från att Dustin har svårt med millimetrarna och skriver 432 cm istället för mm. (Korrat av Stenis :))

Eftersom han hårdvarukalibrerarar så är det värdet på cd som han ska justera vid kalibreringen. Ju mindre allmänljus desto mindre cd krävs för överensstämmelse. Vid nästa kalibrering skulle jag i Tonys fall försökt med 80cd.

När du lägger ramen från beskärningsverktyget med papprets proportioner över den bild som inte har motsvarande proportioner så ser du hur mycket oanvänt papper det blir på sidorna. Det vet du väl redan och vill undvika om jag förstått dig rätt.
Nja, jag tror att bilden är större (obeskuren) än pappret, så det är ett mindre bekymmer. Men jag är osäker, om jag skall vara ärlig.
Det hoppas jag att den blir, bara jag kan utnyttja så mycket som möjligt av papprets dimensioner.

Nja, jag tror att bilden är större (obeskuren) än pappret, så det är ett mindre bekymmer. Men jag är osäker, om jag skall vara ärlig.

Det hoppas jag att den blir, bara jag kan utnyttja så mycket som möjligt av papprets dimensioner.
Ok, ja har du det vilket jag inte uppfattade så går det såklart att fylla pappret, men bilden blir ju annorlunda eftersom proportionerna istället utgår från pappret och inte hur du egentligen vill ha bilden beskuren.

Min tanke där var att en lösning kan vara att köra avskuret rullpapper för att få ett tillräckligt långt papper för bilden, om det inte finns färdiga ark som är långa nog för att den inte ska bli väldigt smal/låg.
Har redan varit inne på det spåret, men av olika orsaker har jag landat i att detta (att köpa färdiga ark) är den bästa lösningen i detta nu.
(Sedan gäller det förstås att matningen av sådant fungerar och att det inte bucklar och har sig för mycket.)
Exakt 😁!

Känner till det, Stenis. Till saken hör (om Keith Cooper inte är ute och slirar i spenaten) att man kan inte få en exakt utskrift av vad som syns på skärmen, av den enkla anledningen att bilden på skärmen är bakbelyst, medans utskriften reflekterar ljuset. Man kan komma nära, men exakt likadant går inte, av förekommen anledning.

Därav blir utskrifter alltid mörkare, än vad som syns på skärmen.
Om jag skulle printa dina bilder skulle jag börja med att köpa ett 42 cm / 17" papper på rulle.
Har redan varit inne på det spåret och diskuterat ganska ingående om hur man skall gå tillväga med att hantera papper på rulle, och hur man skall kapa den i önskad längd, (stållinjal, skärmatta - skärmaskin o s v), men jag landade i slutsatsen att det blir allt för omständligt (och kostsamt). Därav valde jag den färdiga lösningen från Fotospeed.

Visst måttet blir betydligt mindre, men livet är en kompromiss...

När du lägger ramen från beskärningsverktyget med papprets proportioner över den bild som inte har motsvarande proportioner så ser du hur mycket oanvänt papper det blir på sidorna. Det vet du väl redan och vill undvika om jag förstått dig rätt.
Ja, jag vet det utifrån hur bilden ser ut beskuren, men inte hur det blir när bilden är obeskuren.
Hoppet är det sista som lämnar människan, sägs det...

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar