Sten-Åke Sändh
Aktiv medlem
Olika modeller från samma tillverkare kan ha olika bläck så det blir ganska missvisande om man svepande och generellt anger arkivbeständighet utifrån tillverkare.
Vill man kolla upp en skrivarmodell i kombination med visst papper.
Light Fade Test Database - i* Metric Test Results by Aardenburg Imaging
Light Fade Test Database - i* Metric Test Results by Aardenburg Imagingwww.aardenburg-imaging.com
Mina "svepande" generaliseringar utgår från de specifika data som ni kan se allihop via de länkar jag publicerat nedan. Eftersom Wilhelm Imaging Research inte gillar att man klipper ut data ur deras publikationer av upphovsrättsskäl, så lägger jag med länkar till original PDF-erna istället då WIR föredrar besök på sin hemsida istället.
Tyvärr är det dokument du länkat till Malcao lite daterat för det innehåller inga av de nya Epson-skrivarna som har de nyaste bläcken och det är synd eftersom det skett ordentliga lyft i "Permanance" med dessa . Det är heller ingen större idé att ta med långa listor med tester av tredjepartsbläck i denna diskussion, för de har ofta en mycket sämre "Permanence" än originalbläcken, så bryr man sig om "Permanence" så bör dessa undvikas.
Men listan är trots det intressant eftersom man också verkligen kan se hur mycket sämre de skrivare som använder infärgningsbläck presterar. Så jag är endast intresserad av att jämföra de senaste pigmentbläcken från Epson, Canon och HP och det är som sagt vare sig Epson eller Canon som varit bäst i klassen när det gäller "Permanence" utan HP. Epson har närmat sig ordentligt med de nya bläcken i P900 och P700 men möjligen håller HP fortfarande ställningarna i en del fall.
I övrigt så refererade jag till Wilhelm Imaging Research eftersom det finns MYCKET mer bred, detaljerad och relevant info att tillgå där, vilket nog framgår rätt väl de länkar jag skickar med nedan:
Om jag fattat detta rätt så är det ju sedan decennier WIR som är den verkliga industristandarden vid analys av frågor som dessa. Nedan ser ni färska data över PRO-bläckens prestanda i P900 och P700.
WIR_Epson_SureColor_P700_and_P900_Printers_2023_01_25.pdf (wilhelm-research.com)
Nedan finns en även PDF till som visar en jämförelse mellan flera av Epsons bläck med både HP bläck och Canons. Observera dock att det INTE tar med de förbättrade bläck som finns i P900 och P700. De redovisas i den övre länken istället men där visas hur det bläcket presterar på Epsons egna papper. Som ni kan se så har det skett ett bra lyft från Epsons tidigare bläck.
Personligen är jag också intresserad av hur Canson-pappren står sig rent allmänt.
WIR_Canson_Fine_Art_and_Photo_Papers_Final_Report_2020-06-01 (wilhelm-research.com)
Om ni har ett än djupare intresse i detta så är det bara att borra vidare på Wilhelm Imaging Resource:
Wilhelm Imaging Research (wilhelm-research.com)
Senast ändrad: