Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Bred tråd om egna utskrifter

Produkter
(logga in för att koppla)
Vad jag förstår så är DCI-P3 på tapeten tack var Apple och mobilerna/plattornas framfart. Lite av Kejsarens nya kläder verkar det som.

How do all of these standards work together?

Short answer? Not really well. The multiple color standards out there have created something of a mess, necessitating solutions in the form of software down-scaling and the like. Adobe RGB, P3, and sRGB, among others, all have unique needs when it comes to their range of colors, color profile, color management, and more.

Vi är ju hyfsat med på banan men för många blir detta rörigt framöver😃
 
Färgrymden Display P3 som Apple hårdlanserar passar mindre bra för tex landskapsbilder, om det inte är röda rosor man fotograferar. Adobe RGB har mycket djupare gröna färger. Display P3 har mer gulgrönt. Beroende på nyans av blått är de lika stora eller Adobe RGB större.
 

Bilagor

  • aRGB vs DP3.jpg
    aRGB vs DP3.jpg
    95.8 KB · Visningar: 8
Det tycks som att färgrymd och färgomfång (gamut) blandas ihop ibland (ofta?).

En färgrymd är ett (affint) rum som spänns upp av tre koordinater (en tredimensionell rymd, alltså), medan ett färgomfång beskriver vilka färger i en färgrymd som kan återges.

Som vanligt har Wikipedia ganska bra artiklar om dessa två begrepp.

(Hm, det här inlägget kanske passar bättre i färgtråden? Eller både i den och här?)
 
Det tycks som att färgrymd och färgomfång (gamut) blandas ihop ibland (ofta?).

En färgrymd är ett (affint) rum som spänns upp av tre koordinater (en tredimensionell rymd, alltså), medan ett färgomfång beskriver vilka färger i en färgrymd som kan återges.

Som vanligt har Wikipedia ganska bra artiklar om dessa två begrepp.

(Hm, det här inlägget kanske passar bättre i färgtråden? Eller både i den och här?)
Det är aldrig fel med ett förtydligande och ibland är upprepningar bra för inlärningen.

Jag tycker att det ofta är svårt att hitta rätt forum och siter som har adekvat information med goda kunskaper som grund.
Tyvärr så brukar de som är tvärsäkra och vill hävda att de sitter på sanningen inte vara så mycket att lita på. Det finns lite för många självutnämnda genier uppe i molnet.
Man måste nog vara medveten om att alla är inte oberoende eller neutrala.
Det förekommer sponsring, reklamintäkter och andra mer eller mindre fula knep för att locka till sig tittare.
 
Det tycks som att färgrymd och färgomfång (gamut) blandas ihop ibland (ofta?).

En färgrymd är ett (affint) rum som spänns upp av tre koordinater (en tredimensionell rymd, alltså), medan ett färgomfång beskriver vilka färger i en färgrymd som kan återges.

Som vanligt har Wikipedia ganska bra artiklar om dessa två begrepp.

(Hm, det här inlägget kanske passar bättre i färgtråden? Eller både i den och här?)
Det fungerar bra här iallafall😃. Kanske blir det lite rörigt om det blir svar på två ställen?
 
Funderar kring upplösning i kameran och utskrifter. Jag vet att de flesta som är aktiva i tråden ligger mellan 30-45mp i sina hus. Jag tar gärna så mycket pixlar det går med de möjligheter det ger till att plocka delar ur en bild med bibehållen hög upplösning. Samtidigt är det sällan mina 30mp filer inte räcker. Visst kan det någon gång hamna på 150 ppi men det hör till ovanligheterna. Även om jag skär bort 20-30% brukar det klara sig över 240 ppi som jag tror är gränsen där ingen människa kan se enskilda pixlar oavsett betraktningsavstånd. Hur ser ni på detta? Kommer ni kasta er över ett FF kamerahus på 80-100mp inom erat märke? Sten-Åke kan ju välja 60mp om han vill redan nu. Eller räcker det ni har tillsammans med vad konverteraren kan åstadkomma med tex super resolution eller motsvarande?
 
Jag skriver ut bilder från EOS 5D3 22 Mpix, EOS R 30 Mpix, EOS R5 45 Mpix.
Att gå från 30 till 45 Mpix är ungefär som att gå från A3+ (33x48 cm) till A2 (42x60cm). Vilket absolut inte är någon dramatisk skillnad.

För min del har jag nytta av 45 Mpix för action och fågelfoto när behovet av kraftig beskärning finns. Det kan vara för att avståndet till pippi är för långt. Eller att jag måste ha med luft runt rörliga motiv för att vara säker på att valpen kommer med på bild och inte hamnar halvvägs utanför.
För statiska motiv så går det lika bra med 30 Mpix och hittills har jag inte varit missnöjd med mina bilder från 5D3 heller.

Du Jonas har mycket fina glas till EOS R och optiken har större betydelse än ökat antal pixlar.
Super resolution i Camera RAW kan "trolla fram" detaljer i redan skarpa bilder som jag inte trodde fanns. Men det fungerar endast på skarpa bilder och kan inte rädda luddiga eller för mjuka bilder.
Vad jag förstår så är det skarpa bilder du är intresserad av i din fråga.
(För med slarv, skak, vibrationer, dåliga glas, fokusfel etc. mm . så blir det oskarpt även med 60 eller 100 Mpix)
Den nya brusreduceringen i Camera RAW är riktigt bra. Mina fågelbilder från tidig morgon eller sen kväll på höga ISO tagna med tele och små bländare får nytt liv.
Från att ha varit brusiga till att se ut som de var tagna på lågt ISO.

Så för min del så är fler pixlar än 45 Mpix inte av intresse.
Det jag funderar på är i stället om det börjar bli dags att lägga pengar på en bra mobiltelefon eftersom toppmodellernas kameror nu är ganska bra.
 
Jag snubblade över denna lilla fina illustration som visar i bild skillnaden mellan färgrymderna sRGB och AdobeRGB.
När man tänker i "rymd" 3-dimensionellt så är det lättare att förstå varför det skiljer både i omfång (våglängd) och mättnad mellan de olika rymderna.

Bl.a får det mig att tänka på hur olika färger påverkar varandra i en bild. Med kontrastverkan och på vilket sätt komplementfärger inverkar.
Man måste i princip utvärdera hur alla färgerna i bilden ändras om man gör justeringar eller byter rymd/profil i en utskrift.
Annars är det ju lätt hänt att man stirrar sig blind på enbart en färg som kanske var den man ville ändra på.

Visa bilaga 170734

Ja du Per, den artikel J O lyfte ovan pratar om färgrymd och omfång som om det vore utbytbara enheter men det går ju faktiskt att platta ut en rymd som man ju gjort länge med våra geografiska kartprojektioner långt innan Mercator, WGS 84 eller Rikets Nät i Sverige var påhittade. Så även om det handlar om olika saker så finns det ju ett samband.

Rymder är snyggare men färre begriper dem så av det skälet är det nog bättre rent pedagogiskt för de flesta med tvådimensionellt.

Lite senare återkommer jag med lite labbande. Jag har insett att vi inte bara har ett problem med mjukvaror som inte hanterar färgprofiler. Det är ju dessutom så att en del som gör det ändå inte anpassar visningen dynamiskt utan istället är gjorda så att de använder den aktiva profilen i operativet som exv. Windows använder och oftast innebär det sRGB eller Adobe RGB.

Detta står ju helt klart för mig efter att jag kollat hur XnView hanterar ICC-profilerna. För det programmet kan till skillnad från Photolab faktiskt låta mig välja!

Blev det ännu rörigare nu??
Ska vi kanske be om en feature i våra konverterare som faktiskt kan visa hur en JPEG faktiskt ser ut ihop med sin profil, istället för hur den råkar se ut med den skärm man har och dess profil. Jag börjar fundera över om jag faktiskt skulle uppskatta en sådan funktion i Photolab.

Åtminstone ser alla rävar lika röda ut nu på min sRGB i min konverterare och det skulle de definitivt inte göra om en av dessa rävbilder skulle råka ha en ProPhoto-profil och den verkligen skulle lästs av programmet.
 
Senast ändrad:
Ska vi kanske be om en feature i våra konverterare som faktiskt kan visa hur en JPEG faktiskt ser ut ihop med sin profil, istället för hur den råkar se ut med den skärm man har och dess profil. Jag börjar fundera över om jag faktiskt skulle uppskatta en sådan funktion i Photolab.

Jag utgår från att du skojar! Profilen till din skärm har ju ingen annan funktion än att visa dig hur just din skärm kan återge färger.

En bild i en färgrymd, vilken som, kan ju aldrig visas för dig utan hänsyn till hur din skärm klarar av att visa den.

Om din och min bildskärm arbetar i samma färgrymd och vi har korrekta kalibrerade skärmprofiler till våra skärmar, kommer vi i princip att se bilderna likadant på våra skärmar. Det är liksom själva syftet med profileringen.

Utan skärmprofilen är det omöjligt att veta hur bilden ser ut i en viss färgrymd. Men det där vet du väl, eller... o_O
 
Jag skriver ut bilder från EOS 5D3 22 Mpix, EOS R 30 Mpix, EOS R5 45 Mpix.
Att gå från 30 till 45 Mpix är ungefär som att gå från A3+ (33x48 cm) till A2 (42x60cm). Vilket absolut inte är någon dramatisk skillnad.

För min del har jag nytta av 45 Mpix för action och fågelfoto när behovet av kraftig beskärning finns. Det kan vara för att avståndet till pippi är för långt. Eller att jag måste ha med luft runt rörliga motiv för att vara säker på att valpen kommer med på bild och inte hamnar halvvägs utanför.
För statiska motiv så går det lika bra med 30 Mpix och hittills har jag inte varit missnöjd med mina bilder från 5D3 heller.

Du Jonas har mycket fina glas till EOS R och optiken har större betydelse än ökat antal pixlar.
Super resolution i Camera RAW kan "trolla fram" detaljer i redan skarpa bilder som jag inte trodde fanns. Men det fungerar endast på skarpa bilder och kan inte rädda luddiga eller för mjuka bilder.
Vad jag förstår så är det skarpa bilder du är intresserad av i din fråga.
(För med slarv, skak, vibrationer, dåliga glas, fokusfel etc. mm . så blir det oskarpt även med 60 eller 100 Mpix)
Den nya brusreduceringen i Camera RAW är riktigt bra. Mina fågelbilder från tidig morgon eller sen kväll på höga ISO tagna med tele och små bländare får nytt liv.
Från att ha varit brusiga till att se ut som de var tagna på lågt ISO.

Så för min del så är fler pixlar än 45 Mpix inte av intresse.
Det jag funderar på är i stället om det börjar bli dags att lägga pengar på en bra mobiltelefon eftersom toppmodellernas kameror nu är ganska bra.

Jag har ju haft en 50mp 5dsR så vet ju att redan 50mp kräver stor omsorg om det ska bli någon nytta av pixlarna. Inte minst utan ibis och stabilisering i linserna. Det börjar bli dags för uppgradering och mest lutar det åt en begagnad R5. Det blir en rejäl uppgradering på alla plan och förhoppningsvis kan jag handla till bra pris när R5mkII kommer. Skulle det komma även en R5s som vissa rykten gör gällande kan det dock bli lite klurigt😅. Priset lär svalka av mig oavsett. Nu ska ju inte tråden handla om mina kommande köp utan är mest intresserad av hur ni tänker kring hög upplösning. Tack för det J O.
 
Jag har ju haft en 50mp 5dsR så vet ju att redan 50mp kräver stor omsorg om det ska bli någon nytta av pixlarna. Inte minst utan ibis och stabilisering i linserna. Det börjar bli dags för uppgradering och mest lutar det åt en begagnad R5. Det blir en rejäl uppgradering på alla plan och förhoppningsvis kan jag handla till bra pris när R5mkII kommer. Skulle det komma även en R5s som vissa rykten gör gällande kan det dock bli lite klurigt😅. Priset lär svalka av mig oavsett. Nu ska ju inte tråden handla om mina kommande köp utan är mest intresserad av hur ni tänker kring hög upplösning. Tack för det J O.
Jag förstår det mycket väl.
R5 är grymt bra och en helt annan kamera än R.
 
Ja du Per, den artikel J O lyfte ovan pratar om färgrymd och omfång som om det vore utbytbara enheter men det går ju faktiskt att platta ut en rymd som man ju gjort länge med våra geografiska kartprojektioner långt innan Mercator, WGS 84 eller Rikets Nät i Sverige var påhittade.
Transformationer ändrar inte på det faktum att en färgrymd är ett tredimensionellt rum. Om man sen vill presentera detta på något sätt som kräver en transformation så går det förstås bra så länge det är en transformation som bevarar rummets egenskaper.
 
Senast ändrad:
Jag utgår från att du skojar! Profilen till din skärm har ju ingen annan funktion än att visa dig hur just din skärm kan återge färger.

En bild i en färgrymd, vilken som, kan ju aldrig visas för dig utan hänsyn till hur din skärm klarar av att visa den.

Om din och min bildskärm arbetar i samma färgrymd och vi har korrekta kalibrerade skärmprofiler till våra skärmar, kommer vi i princip att se bilderna likadant på våra skärmar. Det är liksom själva syftet med profileringen.

Utan skärmprofilen är det omöjligt att veta hur bilden ser ut i en viss färgrymd. Men det där vet du väl, eller... o_O

Jag vet hur profilerna funkar Lars.

Nej jag skojar inte och jag ska ge dig exempel om ett tag. Skärmprofilen gäller för hela systemet - Windows och det är hela grundidén sedan Windows skapades fast alla applikationstillverkare inte fattat detta och historiskt även Adobe och skälet till det har varit att Windows i en del fall släpat med OS-stödet och det har gällt bl.a. just profilerna så då tog Adobe själva hand om det i sina applikationer. Det var först i Windows 7 som Microsoft äntligen fixade detta och just detta strul bäddade för att grafiska industrin länge valde Mac.

I början vägrade en del stora tillverkare som exv. Wordperfekt överlåta skrivardrivrutinshanteringen till Windows - de hade som sagt sin egen som de släpade med sig från DOS-tiden då det var en konkurrensfördel att stöda många skrivare - den ville WP inte förlora. Det var början till WordPerfects undergång.

Tidigt fanns inget generellt stöd för fonthantering i Windows heller och då tog externa företag såsom Bitstream fram ett system för det som hette Bitstream. Det här var före True Type och hände på 90-talets först år och Windows-versionerna var 2.21. Då hade Windows inte ens några programikoner för att starta program så även sådan togs fram av företag som PC Tools och lilla HDC bl.a. så det har varit en lång resa att få applikationstillverkarna att överlåta allt detta till operativsystemen.

Jag jobbade ibland som tekniskt säljsupport på roadshows och satt även i support under denna tid när jag var teknisk produktchef för Microsoft-produkter och ett tag för hela Esselte Datasofts Windows-programsatsning tekniskt och vi slet hårt med detta i början rätt mediokra OS med tillhörande applikationer. Datasoft bytte senare namn till Scribona och blev snabbt Nordens största IT-produkt distributör.

Citat av Lars M:
"Utan skärmprofilen är det omöjligt att veta hur bilden ser ut i en viss färgrymd."
(min anm. .... och det är sant men det hindrar inte att det finns applikationer som försöker göra detta på egen hand av olika skäl.)


Så en bilds gamut kan som i just XnView mimas i APPLIKATIONEN med hjälp av den inbakade ICC som finns i filerna trots att skärmen som i mitt fall står i sRGB och det är dessutom valbart. Man kan alltså i XnView välja mellan att se även bilderna i applikationen med skärmens profil som hämtas från Windows eller som de blir visade med den inbakade ICC-profilen med rådande bildskärms ev. begränsningar. Jag reagerade också över detta eftersom mina exempelbilder såg fullständigt annorlunda ut i XnView än i Photolab 6 som precis som Windows bildvisare överhuvudtaget inte bryr sig om de inbakade profilerna när JPEG-bilder visas. Där visas allt i sRGB oavsett vilka profiler som finns i bilderna.

Jag tycker detta var så intressant att jag faktiskt frågade mig om det inte skulle vara en användbar feature-alternativ att profilerna i exv. JPEG-filerna kunde visas inom ramen för en applikation på ett annat sätt än de gör idag.

Min exempelbild nedan är en Zanzibar dörr i dominerande ljusblå och cyannyanser. På min sRGB-skärm ser den ut så här och det gör den i print också:

1689802760155.png

Nedan default-inställningarna som alltså läser profilerna från bilderna. Eftersom mina bilder alltid exporteras i sRGB med mycket få undantag, så har jag aldrig tidigare sett det jag såg igår kväll i XnView, eftersom ju både skärm och bilder har samma sRGB-profil men det har alltså inte tre av mina testbilder nedan och det syns verkligen.

1689801370210.png

I XnView kan man alltså välja mellan att låta bilderna få sitt utseende av bildskärmens profil (i mitt fall sRGB) eller att låta detta styras av profilerna som finns inbakade i bilderna. Som ni ser ovan så används i denna inställning (default) inte skärmens ICC utan istället används profilerna som finns inbakade i filerna.

Nedan fyra varianter, från vänster Adobe RGB, P3, Prophoto och sist sRGB som exporterat med dessa gamut från Photolab 6. Det ska också sägas att Photolab 6 inte har ProPhoto som arbetsgamut utan en smalare gamut som kallas DXU Wide Gamut som täcker både Adobe RGB, P3 och sRGB.

1689801278561.png

Förstora gärna. Som ni ser så är det markant skillnad mellan hur bilderna ser ut och bara sRGB-filen ser ut som den ska. Allra mest avviker ProPhoto medan Adobe RGB och P3 i denna bild ligger rätt nära varann.

Om jag istället ställer om applikationens ICC-inställningar till att använda Windows kalibrerade skärmprofil och kör en "Rebuild Thumbnails" så kommer alla bilder att se exakt likadana ut precis som de normalt gör i Windows bildvisare och Photolab 6.

1689801565565.png

Nedan bilderna som de ser ut med sRGB-profilen för skärmen. Alla bilderna ser i mina ögon identiska ut.

1689801516585.png

Förstora gärna så ni ser ordentligt.

Vi kan väl börja här och om ni vill så kan jag lägga upp ett "rött exempel" för även det är intressant.

Själv tycker jag detta är lite irriterande och den enda självklara slutsats jag har dragit av detta som också bekräftar tidigare erfarenheter är att man måste ha koll på vilken gamut bilderna är exporterade med för annas får man förr eller senare problem och den här möjligheten att se bilderna som de renderas med sina inbäddade ICC kan kanske faktiskt vara en hjälp för en del. Det måste väl ändå vara en tanke med hur XnView faktiskt är byggt.

För många år sedan runt 2006-2007 när jag började printa själv levde fortfarande Stefan Ohlsson, Fotosidans väldigt kunniga, hjälpsamme och altruistiske utskriftsexpert och jag vet inte hur många gånger han fått frågan om varför folks utskrifter inte alls sett ut som det som kommit ur deras skrivare.

Kommentarer??
 
Senast ändrad:
Jag vet hur profilerna funkar Lars.

Nej jag skojar inte och jag ska ge dig exempel om ett tag. Skärmprofilen gäller för hela systemet - Windows och det är hela grundidén sedan Windows skapades fast alla applikationstillverkare inte fattat detta och historiskt även Adobe och skälet till det har varit att Windows i en del fall släpat med OS-stödet och det har gällt bl.a. just profilerna så då tog Adobe själva hand om det i sina applikationer. Det var först i Windows 7 som Microsoft äntligen fixade detta och just detta strul bäddade för att grafiska industrin länge valde Mac.

I början vägrade en del stora tillverkare som exv. Wordperfekt överlåta skrivardrivrutinshanteringen till Windows - de hade som sagt sin egen som de släpade med sig från DOS-tiden då det var en konkurrensfördel att stöda många skrivare - den ville WP inte förlora. Det var början till WordPerfects undergång.

Tidigt fanns inget generellt stöd för fonthantering i Windows heller och då tog externa företag såsom Bitstream fram ett system för det som hette Bitstream. Det här var före True Type och hände på 90-talets först år och Windows-versionerna var 2.21. Då hade Windows inte ens några programikoner för att starta program så även sådan togs fram av företag som PC Tools och lilla HDC bl.a. så det har varit en lång resa att få applikationstillverkarna att överlåta allt detta till operativsystemen.

Jag jobbade ibland som tekniskt säljsupport på roadshows och satt även i support under denna tid när jag var teknisk produktchef för Microsoft-produkter och ett tag för hela Esselte Datasofts Windows-programsatsning tekniskt och vi slet hårt med detta i början rätt mediokra OS med tillhörande applikationer. Datasoft bytte senare namn till Scribona och blev snabbt Nordens största IT-produkt distributör.

Citat av Lars M:
"Utan skärmprofilen är det omöjligt att veta hur bilden ser ut i en viss färgrymd."
(min anm. .... och det är sant men det hindrar inte att det finns applikationer som försöker göra detta på egen hand av olika skäl.)


Så en bilds gamut kan som i just XnView mimas i APPLIKATIONEN med hjälp av den inbakade ICC som finns i filerna trots att skärmen som i mitt fall står i sRGB och det är dessutom valbart. Man kan alltså i XnView välja mellan att se även bilderna i applikationen med skärmens profil som hämtas från Windows eller som de blir visade med den inbakade ICC-profilen med rådande bildskärms ev. begränsningar. Jag reagerade också över detta eftersom mina exempelbilder såg fullständigt annorlunda ut i XnView än i Photolab 6 som precis som Windows bildvisare överhuvudtaget inte bryr sig om de inbakade profilerna när JPEG-bilder visas. Där visas allt i sRGB oavsett vilka profiler som finns i bilderna.

Jag tycker detta var så intressant att jag faktiskt frågade mig om det inte skulle vara en användbar feature-alternativ att profilerna i exv. JPEG-filerna kunde visas inom ramen för en applikation på ett annat sätt än de gör idag.

Min exempelbild nedan är en Zanzibar dörr i dominerande ljusblå och cyannyanser. På min sRGB-skärm ser den ut så här och det gör den i print också:

Visa bilaga 170760

Nedan default-inställningarna som alltså läser profilerna från bilderna. Eftersom mina bilder alltid exporteras i sRGB med mycket få undantag, så har jag aldrig tidigare sett det jag såg igår kväll i XnView, eftersom ju både skärm och bilder har samma sRGB-profil men det har alltså inte tre av mina testbilder nedan och det syns verkligen.

Visa bilaga 170757

I XnView kan man alltså välja mellan att låta bilderna få sitt utseende av bildskärmens profil (i mitt fall sRGB) eller att låta detta styras av profilerna som finns inbakade i bilderna. Som ni ser ovan så används i denna inställning (default) inte skärmens ICC utan istället används profilerna som finns inbakade i filerna.

Nedan fyra varianter, från vänster Adobe RGB, P3, Prophoto och sist sRGB som exporterat med dessa gamut från Photolab 6. Det ska också sägas att Photolab 6 inte har ProPhoto som arbetsgamut utan en smalare gamut som kallas DXU Wide Gamut som täcker både Adobe RGB, P3 och sRGB.

Visa bilaga 170756

Förstora gärna. Som ni ser så är det markant skillnad mellan hur bilderna ser ut och bara sRGB-filen ser ut som den ska. Allra mest avviker ProPhoto medan Adobe RGB och P3 i denna bild ligger rätt nära varann.

Om jag istället ställer om applikationens ICC-inställningar till att använda Windows kalibrerade skärmprofil och kör en "Rebuild Thumbnails" så kommer alla bilder att se exakt likadana ut precis som de normalt gör i Windows bildvisare och Photolab 6.

Visa bilaga 170759

Nedan bilderna som de ser ut med sRGB-profilen för skärmen. Alla bilderna ser i mina ögon identiska ut.

Visa bilaga 170758

Förstora gärna så ni ser ordentligt.

Vi kan väl börja här och om ni vill så kan jag lägga upp ett "rött exempel" för även det är intressant.

Själv tycker jag detta är lite irriterande och den enda självklara slutsats jag har dragit av detta som också bekräftar tidigare erfarenheter är att man måste ha koll på vilken gamut bilderna är exporterade med för annas får man förr eller senare problem och den här möjligheten att se bilderna som de renderas med sina inbäddade ICC kan kanske faktiskt vara en hjälp för en del. Det måste väl ändå vara en tanke med hur XnView faktiskt är byggt.

För många år sedan runt 2006-2007 när jag började printa själv levde fortfarande Stefan Ohlsson, Fotosidans väldigt kunniga, hjälpsamme och altruistiske utskriftsexpert och jag vet inte hur många gånger han fått frågan om varför folks utskrifter inte alls sett ut som det som kommit ur deras skrivare.

Kommentarer??

Ja alltså det du har upptäckt är effekten av ignorerade färgprofiler kontra färgprofiler som mjukvaran tar hänsyn till. Hela poängen med färgprofiler och ett färghanterat system. Precis som Alfin sa.
 
Ja alltså det du har upptäckt är effekten av ignorerade färgprofiler kontra färgprofiler som mjukvaran tar hänsyn till. Hela poängen med färgprofiler och ett färghanterat system. Precis som Alfin sa.

Visst men det är inte så binärt det jag sett tyvärr.

Jag vet inte om det riktigt är så enkelt och jag hoppas att jag inte upptäckt en bugg i Photolab. Jag har gjort en hel del utskriftstester idag och jag kan inte säga att jag blev särskilt glad över min upptäckt för det jag sett känns inte särskilt bra hur Photolab beter sig. Jag hade nog förväntat mig en del annat.

Jag har exporterat ut i Adobe RGB, P3, ProPhoto och sRGB igen. Jag har verkligen kollat med EXIFTools att profilerna verkligen bäddats in i filerna. Nedan är hur det ser ut vid utskrifterna:

När jag skrivit ut från Photolab och stängt av färghanteringen i drivrutinen och låter Photolab styra, så ser trots det märkligt ut. Jag har printat på Epson Semigloss med Epsons skrivarprofil för detta papper med perceptuell rendering rakt igenom. Alla utskrifter ser med dessa inställningar likadana ut!

1689891948843.png

Från vänster Adobe RGB, P3, Prophoto och sRGB. Om ni ser några skillnader mellan bilderna så beror de mer de på en imperfekt ljuskälla än skillnad i utskrifterna, för det finns inga.

1689892144607.png

Exempel 2: Visar skillnaden mellan att skriva ut från Photolab och att istället låta drivrutinsinställningarna styra (managed by printer). De två första bilderna är i Adobe RGB och de två andra i sRGB.

Från vänster 1. Adobe RGB med printning hanterad av Photolab, 2. Adobe RGB med printning styrd av skrivaren (Adobe RGB valt i drivrutinen),

3. sRGB med printning styrd av Photolab och till sist 4. sRGB styrd av skrivaren (sRGB valt i drivrutinen)

Som ni ser slår nu Adobe RGB igenom i utskriften först efter att jag manuellt aktiverat Adobe RGB i skrivardrivrutinen och den bilden (bild 2) är också den som har lite mer cyan/ljusblått än de andra bilderna, mest likt hur dörren faktiskt såg ut. Ser man till hur alla andra bilder ser ut så skulle jag säga att de alla ser ut att skrivits ut med sRGB, trots att de alltså alla har olika profiler i sig.

Jag tror jag behöver lyfta detta i DXO Forums där det finns folk som bör kunna bolla tillbaka till mig.

I övrigt tycker jag faktiskt det verkar vara ett generellt problem att folk ofta inte har full koll på vilka profiler som faktiskt finns i deras JPEG-bilder och det detta problem borde kunna automatiseras bort. Så har det varit år ut och år in här på FS inte minst under Stefan Ohlsons tid. Det är ju heller inte så konstigt att folk inte har koll på vad vilka profiler deras JPEG-filer sparats med en gång när åren gått om man kanske inte haft något system för att hålla dem isär.

Det är också uppenbart att XnView automatiskt hittar och låter de inbäddade profilerna styra bildvisningen om än resultatet av denna möjligen inte alltid ser så lyckat ut på en sRGB-skärm men min tanke för en framtid är denna:

Jag tycker det borde vara så att färghanteringen istället skulle funka automatiskt och transparent och helt enkelt alltid använda inbakade profilerna om det finns några precis som i XnView och saknas profil så borde man kunna göra som i XnView att man kan välja en profil som default (exv sRGB).

Med hjälp av dessa inbäddade profiler borde sedan både skrivare och bildskärmshanteringen i applikationer och i förlängningen operativen automatiskt och dynamiskt ställa om till gällande profil "on the fly". Man kan ha ett default exv. Adobe RGB om man för tillfället jobbat med bildbehandling men om en fil som har sRGB i sig istället dyker upp, så borde både skrivare och skärmar automatiskt anpassa sig om de stöder den gamut som finns i filen när den öppnas och ev. skrivs ut. Just nu kommer ju skärmar som stöder både sRGB, Adobe RGB och Display P3.

Personligen tycker jag just utskriftshanteringen fortfarande är väldigt uselt integrerad mellan applikationer, drivrutiner och ICC-profilhanteringen i skrivarna (även om den i P900 är ett steg i rätt riktning för den är nu automatiserad till en del). Jag må vara yrkesskadad efter decennier med att försöka effektivisera IT-flöden i industrin men jag mår direkt illa av hur det exv. tidigare var i Epson P600 som inte ens lyckades hålla de inställningar man gjort i drivrutinen ens under samma session utan den gick tillbaka till default varenda gång en utskrift var avslutad. Åtminstone det har man nu till slut fixat med P900.

Så jag tycker man både skulle ta sig en funderare på hur man kan få till en dynamisk och automatisk hantering av både skärmar och skrivare och samtidigt styra upp den integrationsmess som finns mellan OS, applikationer, skärmar och skrivare.

Särskilt i DOS/Windows-världen tog det lång tid innan man fick en fungerande plug and play av periferiutrustning men tyvärr är det jag pekat på ett exempel på att man inte riktigt nått ända fram än trots att man hållit på i drygt 30 år nu.
 
Senast ändrad:
Visst men det är inte så binärt det jag sett tyvärr.

Jag vet inte om det riktigt är så enkelt och jag hoppas att jag inte upptäckt en bugg i Photolab. Jag har gjort en hel del utskriftstester idag och jag kan inte säga att jag blev särskilt glad över min upptäckt för det jag sett känns inte särskilt bra hur Photolab beter sig. Jag hade nog förväntat mig en del annat.

Jag har exporterat ut i Adobe RGB, P3, ProPhoto och sRGB igen. Jag har verkligen kollat med EXIFTools att profilerna verkligen bäddats in i filerna. Nedan är hur det ser ut vid utskrifterna:

När jag skrivit ut från Photolab och stängt av färghanteringen i drivrutinen och låter Photolab styra, så ser trots det märkligt ut. Jag har printat på Epson Semigloss med Epsons skrivarprofil för detta papper med perceptuell rendering rakt igenom. Alla utskrifter ser med dessa inställningar likadana ut!

Visa bilaga 170765

Från vänster Adobe RGB, P3, Prophoto och sRGB. Om ni ser några skillnader mellan bilderna så beror de mer de på en imperfekt ljuskälla än skillnad i utskrifterna, för det finns inga.

Visa bilaga 170766

Exempel 2: Visar skillnaden mellan att skriva ut från Photolab och att istället låta drivrutinsinställningarna styra (managed by printer). De två första bilderna är i Adobe RGB och de två andra i sRGB.

Från vänster 1. Adobe RGB med printning hanterad av Photolab, 2. Adobe RGB med printning styrd av skrivaren (Adobe RGB valt i drivrutinen),

3. sRGB med printning styrd av Photolab och till sist 4. sRGB styrd av skrivaren (sRGB valt i drivrutinen)

Som ni ser slår nu Adobe RGB igenom i utskriften först efter att jag manuellt aktiverat Adobe RGB i skrivardrivrutinen och den bilden (bild 2) är också den som har lite mer cyan/ljusblått än de andra bilderna, mest likt hur dörren faktiskt såg ut. Ser man till hur alla andra bilder ser ut så skulle jag säga att de alla ser ut att skrivits ut med sRGB, trots att de alltså alla har olika profiler i sig.

Jag tror jag behöver lyfta detta i DXO Forums där det finns folk som bör kunna bolla tillbaka till mig.

I övrigt tycker jag faktiskt det verkar vara ett generellt problem att folk ofta inte har full koll på vilka profiler som faktiskt finns i deras JPEG-bilder och det detta problem borde kunna automatiseras bort. Så har det varit år ut och år in här på FS inte minst under Stefan Ohlsons tid. Det är ju heller inte så konstigt att folk inte har koll på vad vilka profiler deras JPEG-filer sparats med en gång när åren gått om man kanske inte haft något system för att hålla dem isär.

Det är också uppenbart att XnView automatiskt hittar och låter de inbäddade profilerna styra bildvisningen om än resultatet av denna möjligen inte alltid ser så lyckat ut på en sRGB-skärm men min tanke för en framtid är denna:

Jag tycker det borde vara så att färghanteringen istället skulle funka automatiskt och transparent och helt enkelt alltid använda inbakade profilerna om det finns några precis som i XnView och saknas profil så borde man kunna göra som i XnView att man kan välja en profil som default (exv sRGB).

Med hjälp av dessa inbäddade profiler borde sedan både skrivare och bildskärmshanteringen i applikationer och i förlängningen operativen automatiskt och dynamiskt ställa om till gällande profil "on the fly". Man kan ha ett default exv. Adobe RGB om man för tillfället jobbat med bildbehandling men om en fil som har sRGB i sig istället dyker upp, så borde både skrivare och skärmar automatiskt anpassa sig om de stöder den gamut som finns i filen när den öppnas och ev. skrivs ut. Just nu kommer ju skärmar som stöder både sRGB, Adobe RGB och Display P3.

Personligen tycker jag just utskriftshanteringen fortfarande är väldigt uselt integrerad mellan applikationer, drivrutiner och ICC-profilhanteringen i skrivarna (även om den i P900 är ett steg i rätt riktning för den är nu automatiserad till en del). Jag må vara yrkesskadad efter decennier med att försöka effektivisera IT-flöden i industrin men jag mår direkt illa av hur det exv. tidigare var i Epson P600 som inte ens lyckades hålla de inställningar man gjort i drivrutinen ens under samma session utan den gick tillbaka till default varenda gång en utskrift var avslutad. Åtminstone det har man nu till slut fixat med P900.

Så jag tycker man både skulle ta sig en funderare på hur man kan få till en dynamisk och automatisk hantering av både skärmar och skrivare och samtidigt styra upp den integrationsmess som finns mellan OS, applikationer, skärmar och skrivare.

Särskilt i DOS/Windows-världen tog det lång tid innan man fick en fungerande plug and play av periferiutrustning men tyvärr är det jag pekat på ett exempel på att man inte riktigt nått ända fram än trots att man hållit på i drygt 30 år nu.

Ett råd i all välmening, spara din tid genom att läsa på en gång till om färghantering och profiler. Vanligtvis är det inte buggar som är problemet utan den egna kunskapen.
Färghantering är oftast automatisk och transparent, precis som du önskar och jag förstår inte hur du vet vad andra vet om sina profiler i deras JPG:s.
 
Ett råd i all välmening, spara din tid genom att läsa på en gång till om färghantering och profiler. Vanligtvis är det inte buggar som är problemet utan den egna kunskapen.
Färghantering är oftast automatisk och transparent, precis som du önskar och jag förstår inte hur du vet vad andra vet om sina profiler i deras JPG:s.

Det är bra att du vill mig väl.

Men du att spara min tid löser väl knappast de problem jag sett i hur det här funkar nu. Jag tror inte heller att du behöver upplysa mig om buggar. Jag har trots allt jobbat som IT-utvecklare mellan 1993 och 2016. Jag har helt koll på hur detta ser ut i mitt flöde och på mina profiler. Nedan har jag försökt att summera på ett så pedagogiskt sätt jag kunnat (är adjunkt och var lärare under 9 år så jag vet var nivån då låg på Högstadiet för informativa texter för den målgruppen och jag hoppas att jag ska slippa sänka nivån ytterligare).

När du läst det jag skrivit nedan är du välkommen att upplysa mig om vad du tycker jag bör förkovra mig i när det gäller profiler och som jag tidigare skrivit, så VET jag att folk har problem att hålla koll på vilka profiler de faktiskt skickat med i sina JPEG-filer. Stefan Ohlsson ägnade mycket tid att reda ut bl.a. det med folk som inte lyckades få ut bilder ur sina skrivare som var i synk med det de hade på skärmarna. Just att man inte hade koll på vilka profiler som man faktiskt exporterat ut med var ett av de vanligaste skälen, så just det uttalandet är faktiskt byggt på viss empiri.

Ja nu kör ju jag Photolab 6 till skillnad från de flesta och det pågår även på DXO Forums en stor diskussion om just detta med färgerna och olika gamut i Photolab 6 och den emanerar bl.a. ur det faktum att DXO i Photolab nu bytt från en gamut "Classic - Legacy" som motsvarar Adobe RGB som default gamut i Photolab 5 till "DXO Wide Gamut" i version 6 som ska täcka både sRGB, Adobe RGB och P3. Möjligen har något hänt i den konverteraren efter det. Problemet är att det verkar som om vissa saker som jag tror funkat tidigare inte riktigt verkar göra detta på samma sätt.

Som jag också vittnat om så har exv. mina reprofotade bilder som jag tonat bruna fått en helt annan nyans nu i Photolab efter bytet av arbetsgamutstandarden, men det gäller alltså i det fallet endast dessa typer av bilder och inte andra digitalkamerafödda bilder.

En annan sak jag faktiskt har synpunkter på är att en konverterare som Photolab inte är ICC-profilmedveten som exv. XnView är, vilket framgår av den första bildserien nedan som alltså är från XnView.

1689979930841.png

Adobe RGB P3 Prophoto sRGB


Bildserien ser f.ö. Precis likadan ut oavsett om jag växlar från DXO Wide Gamut till den gamla Classic - Adobe RGB Gamuten så det är så om skärmen är inställd på sRGB, så kommer varenda JPEG visas i sRGB oavsett vilken profil som finns i bilderna.

Jag vill påstå att det faktiskt kan leda till en viss förvirring hos användare som växlar mellan olika gamut-inställningar och arbetsuppgifter. Av detta skäl kan det vara väldigt bra att kunna växla mellan en visning där skärminställningen styr visningen och en där profilerna i bilderna gör det och det särskilt som

1689980148091.png

Adobe RGB P3 ProPhoto sRGB

Både Windows bildvisare och Windows Explorer visar bilderna i den gamut som skärmen har och allt ser exakt likadant ut oavsett vilken profil som faktiskt finns i filerna. Om en användare snabbt vill ta reda på vilken profil som finns i filen i exv. Windows Explorer med "Egenskaper - Information" så får man ingen hjälp för där står det "Okalibrerad" av någon orsak.

1689981136992.png

Försöker man med Photolabs "Image Properties" så står det "RGB Format" och det gör det vare sig det är en sRGB-fil eller det som här finns en ProPhoto-profil i den. Så den funktionen är i detta avseende inte till mycket hjälp. Så själv har jag använt EXIF Tools för att verkligen verifiera innehållet i dessa testfiler innan mina tester.

1689981263318.png

I övrigt är det mycket i hela printingflödet om man som jag printar i Windows med Photolab och Epson P900 som faktiskt är väldigt dåligt integrerat fortfarande och det står jag fortfarande för. Det har blivit en aning bättre men det är fortfarande alldeles för mycket manuellt mickel som skulle kunna automatiseras. Bara en sådan enkel sak:

Om jag vill låta min konverterare styra utskrifterna, så måste jag öppna drivisen och stänga av färghanteringen manuellt. Jag har alltid undrat varför. Snacka om lågt hängande rationaliseringsmöjligheter.

Vill jag i Photolab skriva ut utan marginaler, så måste jag inifrån Photolab öppna "Printer properties" och kryssa i marginalfri - annars är fälten låsta. Först då kan jag ändra marginalerna i de fyra marginalfälten i Photolabs printmodul.

Vill jag hantera profilerna även skrivaren med Epsons Media Installer också den nås från drivrutinen, så är den så svampig att man ska ha tur om den är på humör och vill öppna sig.

Det är mycket som vare sig är särskilt automatiskt med färg- och profilhantering i Windows, våra applikationer och våra skrivare och integrationen är allt annat än genomtänkt och jag ser framför mig att problemet riskerar att växa nu med än fler gamuts ute där i filerna och av det skälet kommer det bli än viktigare att hålla koll på vad som faktiskt finns i dem och det var mot den bakgrunden jag lyfte att det nog inte vore fel med mer automatik i främst operativ och bildskärmar så att dessa mer dynamiskt och automatiskt faktiskt kan anpassa sin visning efter vilka profiler exv. JPEG-filer har i sig.

Detta är kanske en lite ny tanke och den ska inte förväxlas med okunskap om hur profiler funkar generellt, för det handlar överhuvudtaget inte om detta utan om att effektivisera en växande komplexitet i bildvärlden där bilder kommer innehålla fler gamuts än de som dominerat hittills. Jag kan exv. se framför mig att en del kan komma att vilja konvertera bilder skapade i P3 till Adobe RGB inför utskrifter och vise versa. Då kan det vara bra med effektivare verktyg för att filtrera fram dessa filer än vi har idag.

I Photolab finns inte särskilt mycket att skruva på. Jag använder två profiler: en för Canson Etching Rag och en för Epson Semigloss. Sedan skriver jag ofta ut marginalfritt. Photolab får normalt styra och skärmen står alltid i sRGB för jag har den skärm jag har. Om jag väljer att Photolab ska styra utskrifterna så behöver jag stänga färghanteringen i drivisen i "Av". Till skillnad från i drivisen kan jag inte hårdstyra vilken gamut skrivaren ska skriva ut i från Photolab. Allt jag kan göra är att är att välja den profil som passar mitt papper.

1689983970505.png

.... och när jag nu testprintade de fyra bilder på dörrar ni sett så kommer alla ut i sRGB och när jag kollar på dem i JPEG med sina inbakade profiler som jag ju valt när jag exporterat från RAW-originalet, så visas de alla trots sina olika profiler på exakt samma sätt i Photolab. Det enda sättet jag nu kan säkerställa att en Adobe RGB-bild kommer ut i Adobe RGB är genom att låta drivisen styra och välja Adobe RGB i den. Tyvärr kan jag då inte ens försöka skriva ut P3 eller Prophoto, eftersom drivisen saknar stöd för dessa.

Om nu allt funkat lika automatiskt som du tror med färghanteringen skulle jag bara printat med färghanteringen avstängd i drivisen och litat på att skrivaren skulle fattat att hantera både den info som kommer från Photolab om vald ICC för valt papper och den info som finns i den profil som bilden exporterats med efter slutbehandlingen i Photolab. Tyvärr funkar inte detta. För när mitt Photolab 6 skickade dessa testbilder, alla med olika profiler, till min skrivare som beskrivet ovan så kom alla ut i sRGB.

Så vad tycker du att jag ska läsa på nu om profilhantering? Det är ingen vidare idé att rekommendera mig att använda Lightroom :) för den båten sjönk redan för över tio år sedan för min del.
 
Senast ändrad:
Det är bra att du vill mig väl.

Men du att spara min tid löser väl knappast de problem jag sett i hur det här funkar nu. Jag tror inte heller att du behöver upplysa mig om buggar. Jag har trots allt jobbat som IT-utvecklare mellan 1993 och 2016. Jag har helt koll på hur detta ser ut i mitt flöde och på mina profiler. Nedan har jag försökt att summera på ett så pedagogiskt sätt jag kunnat (är adjunkt och var lärare under 9 år så jag vet var nivån då låg på Högstadiet för informativa texter för den målgruppen och jag hoppas att jag ska slippa sänka nivån ytterligare).

När du läst det jag skrivit nedan är du välkommen att upplysa mig om vad du tycker jag bör förkovra mig i när det gäller profiler och som jag tidigare skrivit, så VET jag att folk har problem att hålla koll på vilka profiler de faktiskt skickat med i sina JPEG-filer. Stefan Ohlsson ägnade mycket tid att reda ut bl.a. det med folk som inte lyckades få ut bilder ur sina skrivare som var i synk med det de hade på skärmarna. Just att man inte hade koll på vilka profiler som man faktiskt exporterat ut med var ett av de vanligaste skälen, så just det uttalandet är faktiskt byggt på viss empiri.

Ja nu kör ju jag Photolab 6 till skillnad från de flesta och det pågår även på DXO Forums en stor diskussion om just detta med färgerna och olika gamut i Photolab 6 och den emanerar bl.a. ur det faktum att DXO i Photolab nu bytt från en gamut "Classic - Legacy" som motsvarar Adobe RGB som default gamut i Photolab 5 till "DXO Wide Gamut" i version 6 som ska täcka både sRGB, Adobe RGB och P3. Möjligen har något hänt i den konverteraren efter det. Problemet är att det verkar som om vissa saker som jag tror funkat tidigare inte riktigt verkar göra detta på samma sätt.

Som jag också vittnat om så har exv. mina reprofotade bilder som jag tonat bruna fått en helt annan nyans nu i Photolab efter bytet av arbetsgamutstandarden, men det gäller alltså i det fallet endast dessa typer av bilder och inte andra digitalkamerafödda bilder.

En annan sak jag faktiskt har synpunkter på är att en konverterare som Photolab inte är ICC-profilmedveten som exv. XnView är, vilket framgår av den första bildserien nedan som alltså är från XnView.

Visa bilaga 170772

Adobe RGB P3 Prophoto sRGB


Bildserien ser f.ö. Precis likadan ut oavsett om jag växlar från DXO Wide Gamut till den gamla Classic - Adobe RGB Gamuten så det är så om skärmen är inställd på sRGB, så kommer varenda JPEG visas i sRGB oavsett vilken profil som finns i bilderna.

Jag vill påstå att det faktiskt kan leda till en viss förvirring hos användare som växlar mellan olika gamut-inställningar och arbetsuppgifter. Av detta skäl kan det vara väldigt bra att kunna växla mellan en visning där skärminställningen styr visningen och en där profilerna i bilderna gör det och det särskilt som

Visa bilaga 170773

Adobe RGB P3 ProPhoto sRGB

Både Windows bildvisare och Windows Explorer visar bilderna i den gamut som skärmen har och allt ser exakt likadant ut oavsett vilken profil som faktiskt finns i filerna. Om en användare snabbt vill ta reda på vilken profil som finns i filen i exv. Windows Explorer med "Egenskaper - Information" så får man ingen hjälp för där står det "Okalibrerad" av någon orsak.

Visa bilaga 170775

Försöker man med Photolabs "Image Properties" så står det "RGB Format" och det gör det vare sig det är en sRGB-fil eller det som här finns en ProPhoto-profil i den. Så den funktionen är i detta avseende inte till mycket hjälp. Så själv har jag använt EXIF Tools för att verkligen verifiera innehållet i dessa testfiler innan mina tester.

Visa bilaga 170776

I övrigt är det mycket i hela printingflödet om man som jag printar i Windows med Photolab och Epson P900 som faktiskt är väldigt dåligt integrerat fortfarande och det står jag fortfarande för. Det har blivit en aning bättre men det är fortfarande alldeles för mycket manuellt mickel som skulle kunna automatiseras. Bara en sådan enkel sak:

Om jag vill låta min konverterare styra utskrifterna, så måste jag öppna drivisen och stänga av färghanteringen manuellt. Jag har alltid undrat varför. Snacka om lågt hängande rationaliseringsmöjligheter.

Vill jag i Photolab skriva ut utan marginaler, så måste jag inifrån Photolab öppna "Printer properties" och kryssa i marginalfri - annars är fälten låsta. Först då kan jag ändra marginalerna i de fyra marginalfälten i Photolabs printmodul.

Vill jag hantera profilerna även skrivaren med Epsons Media Installer också den nås från drivrutinen, så är den så svampig att man ska ha tur om den är på humör och vill öppna sig.

Det är mycket som vare sig är särskilt automatiskt med färg- och profilhantering i Windows, våra applikationer och våra skrivare och integrationen är allt annat än genomtänkt och jag ser framför mig att problemet riskerar att växa nu med än fler gamuts ute där i filerna och av det skälet kommer det bli än viktigare att hålla koll på vad som faktiskt finns i dem och det var mot den bakgrunden jag lyfte att det nog inte vore fel med mer automatik i främst operativ och bildskärmar så att dessa mer dynamiskt och automatiskt faktiskt kan anpassa sin visning efter vilka profiler exv. JPEG-filer har i sig.

Detta är kanske en lite ny tanke och den ska inte förväxlas med okunskap om hur profiler funkar generellt, för det handlar överhuvudtaget inte om detta utan om att effektivisera en växande komplexitet i bildvärlden där bilder kommer innehålla fler gamuts än de som dominerat hittills. Jag kan exv. se framför mig att en del kan komma att vilja konvertera bilder skapade i P3 till Adobe RGB inför utskrifter och vise versa. Då kan det vara bra med effektivare verktyg för att filtrera fram dessa filer än vi har idag.

I Photolab finns inte särskilt mycket att skruva på. Jag använder två profiler: en för Canson Etching Rag och en för Epson Semigloss. Sedan skriver jag ofta ut marginalfritt. Photolab får normalt styra och skärmen står alltid i sRGB för jag har den skärm jag har. Om jag väljer att Photolab ska styra utskrifterna så behöver jag stänga färghanteringen i drivisen i "Av". Till skillnad från i drivisen kan jag inte hårdstyra vilken gamut skrivaren ska skriva ut i från Photolab. Allt jag kan göra är att är att välja den profil som passar mitt papper.

Visa bilaga 170777

.... och när jag nu testprintade de fyra bilder på dörrar ni sett så kommer alla ut i sRGB och när jag kollar på dem i JPEG med sina inbakade profiler som jag ju valt när jag exporterat från RAW-originalet, så visas de alla trots sina olika profiler på exakt samma sätt i Photolab. Det enda sättet jag nu kan säkerställa att en Adobe RGB-bild kommer ut i Adobe RGB är genom att låta drivisen styra och välja Adobe RGB i den. Tyvärr kan jag då inte ens försöka skriva ut P3 eller Prophoto, eftersom drivisen saknar stöd för dessa.

Om nu allt funkat lika automatiskt som du tror med färghanteringen skulle jag bara printat med färghanteringen avstängd i drivisen och litat på att skrivaren skulle fattat att hantera både den info som kommer från Photolab om vald ICC för valt papper och den info som finns i den profil som bilden exporterats med efter slutbehandlingen i Photolab. Tyvärr funkar inte detta. För när mitt Photolab 6 skickade dessa testbilder, alla med olika profiler, till min skrivare som beskrivet ovan så kom alla ut i sRGB.

Så vad tycker du att jag ska läsa på nu om profilhantering? Det är ingen vidare idé att rekommendera mig att använda Lightroom :) för den båten sjönk redan för över tio år sedan för min del.

Haha, så satans otrevlig😂
Men iallafall, du har missförstått vilket av programmen som tar hänsyn till profilerna. Börja där vetja.
 
Keith Cooper rekommenderar att man skriver ut svartvita bilder på baryta papper i Epson 900 i läget "Avancerad sv/v". Man väljer det media som bäst motsvarar papperet om det är annat än Epson.
I mitt fall för Canson Baryta Photographic med sammetsliknande halvblank yta så väljer man Premium Luster i skrivaren.
I det svartvita läget så får man garanterat inget färgstick som annars kan uppkomma om man skriver ut i färgläge med ICC-profil.
Jag testade detta, först med en av Keith's referensbilder och sedan med en egen bild. Resultatet blev alldeles utmärkt.

 
ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar