Var köper ni dessa provpaket !?
Finns (som bekant) reflexfritt glas.
Jag har för avsikt att (på sikt) rama in några väl valda bilder med passepartout och reflexfritt glas hos en ramverkstad. Gjorde en prisjämförelse mellan några olika ramverkstäder här i Blöteborg på en utskrift i A3 storlek. Det billigaste jag hittade var 1 500 :-
. Notera att jag talar nu om en bild i storlek A3. Sedan är jag fortfarande väldigt novis med detta vad det gäller utskrifter och jag vill inte chansa (för mycket) när jag väl trycker på print-knappen när jag matat i ett papper i A2 storlek.
Inte för att pappret är så vansinnigt dyrt (~ 60 :- blad i den papperskvalité jag avser använda mig av), utan för att den mängd bläck som går åt för en utskrift i den storleken inte lär vara obetydlig, och bläcket är (som bekant) den stora kostnaden.
De bilder jag har i åtanke i detta nu att skriva ut och rama in enligt ovan, är som nämnts i storlek A2. De inramningarna lär inte bli billigare, om man säger så. Det som gjort att jag ännu inte gjort några inramningar är därför att jag inte (ännu) beställt något papper i A2 storlek, samt bläck för utskrift, då det kostar en del och jag skall på semester i oktober (Taiwan), så jag väntar tills dess att jag kommit hem.
Sedan vad det gäller olika papper och deras karaktär. Då jag är helt novis i detta med utskrifter har jag inte så mycket att jämföra med, men Jag har skrivit ut på Canons
photopaper pro luster pro (i A3 storlek) och Canon
photopaper photo plus glossy II ocj jag måste säga att jag är väldigt nöjd med den karaktär utskrifterna får från Canons
photopaper pro luster pro och jag ämnar att köpa dessa i A2 storlek för utskrift och inramning av några kandidater jag har på min hårddisk.
Avslutningsvis vill jag (utan vidare erfarenhet eller kunskap i ämnet) delge er en reflektion vad det gäller olika papper för utskrift och dess karaktärer; Jag tror inte att gemene man upplever någon dramatisk skillnad mellan olika papper när bilden är inom glas och ram. Skrev jag
tror !? Därtill skall läggas till att om bilderna skall ses i dagsljus (i de flesta förekommande fall ?) så varierar dagsljusets kvalité och karaktär inte bara med årstiden utan också med vilken tid på dygnet man betraktar bilderna i nämnda dagsljus.
Med det sagt, upplever jag detta med olika papper och deras karaktärer lite grann som hårklyverier och jag är angelägen att tro Keith Cooper har helt rätt; Det räcker med ett glossy, ett matt och ett fine-art papper i de flesta situationer. Det är bara vi fotonördar som ägnar sig åt dessa hårklyverier, vem som helst som inte har detta intresse skulle sannolikt näpperligen märka någon skillnad på om om bilden var utsrkiven på det ena eller andra pappret, eller om bilden är utskriven i aRGB, sRGB eller ProPhioto, lika lite om bilden skulle vara utskriven från en Jpeg-fil eller Tiff-fil.
Själv kör jag med aRGB och Tiff, men det är jag det.