Annons

Bra kritik!?

Produkter
(logga in för att koppla)
evalisen skrev:
Jo detta låter bra, borde ju inte förvirra.

Kanske kan man gå ut med info innan man skulle göra en ev. ändring av bildkritiknamnen på något sätt. (just för att minska risken att folk går i taket ;o))

Jag har medvetet gått ut med sparsamt med info eftersom det var uppenbart att vi skulle få reaktioner. :) Nu förvirrade nog det med. Men snart så lär vi vill ha jobbat fram en ok lösning så då skall jag skriva lite.
 
Gillar Marias förslag på kombinerad beskrivning.


Sen, det där med att nybörjares bilder "alltid är bra" är ingen sanning. Däremot är det sunt att det finns en pool där kritiken ska anpassas till nivån där det bör uppmuntras, för jag minns en bild för längesedan.. Innan poolernas tid som jag kommenterade. Fotografen var nyreggad och det var första bilden han publicerade. Den fick nog den hårdaste kommentar jag någonsin delat ut. Jag kollade inte upp om det var nykomling eller icke. Den fotografen har kommit upp sig enormt, är jätteduktig och dessutom kvar med bilder här på fotosidan. Jag har även fått tack för den "hårda" kommentaren långt senare så det finns även nya som kan ta hårt på bra sätt (även om kommentaren kanske inte tas tacksamt mot direkt.)

Fast så hårt som det jag talar om ovan tycker jag inte nybörjare ska behöva drabbas av iaf, men det skulle passat utmärkt i erfarenpoolen där fotografen frivilligt placerar sig i ett fack som erfaren och önskar hård kritik. Jag tycker en som klassar sig erfaren ska kunna önska kritik därefter och att jag som kommenterare ska kunna slänga en så hård kommentar i den poolen (oavsett namn)
 
Bildkritik - Mild; för dig som inte är så säker på ditt fotograferande och är relativt ny i gamet.

Bildkritik - Medium

Bildkritik - Hot; för dig som kan ta riktigt hård kritik och som tror att dina bilder håller en relativt hög "kvalitet".

Vet inte, men det bara slank ur mig.
Tack för mig.
 
Men jag tror att det finns flera som är nya (nybörjare) på fs som önskar hård kritik.
Därför tycker jag en pool som heter "hård kritik" skulle vara mycke bättre, och att vem som helst då kan lägga in sin bild där.
 
elmfeldt skrev:
Så det är där skon klämmer. Du värdeladdar ordet Erfaren och det verkar hota dig (och förmodligen andra). Nybörjare accepterar du för det hotar ingen och du värdeladdar det positivt.

Jag personligen fotar det jag gör, och dom bilderna är lika ointressanta som dina i detta sammanhang.

Det som är viktigt nu är hur FS utvecklas.

Det jag sagt är att jag tror man är på fel spår när man inriktat pooler efter fotografers erfarenhet. Det kommer bara skapa diskussioner och frågor som jag ser det. Denna tråden visar.

Helst skulle siten, som jag ser det, inriktas på intresseområden. Natur, porträtt, Gatufoto, osv. då tror jag alla skulle kunna samlas i dessa sfärer.

Att dock ha en pool för nybörjare skulle kännas rätt eftersom det skulle kunna hjälpa oss att peppa dom in i fotointresset.

Att förklara mitt intresse att stödja nybörjarfotografer med att dom inte hotar mig var det elakaste jag hört på denna site!!!
 
elmfeldt skrev:
Jag gillar också att de kontrasterar. Men kanske att Evas förslag är tydligare!? Nackdelen med "nybörjare" är att det skulle klassificera fotografen och något som det friskt debatterats om.

Enkelt:
Skit i att klassificera fotografer över huvud taget.
Inför en intressegrupp för de som är angelägna att utveckla sitt sätt att formulera "kritik" om det är nödvändigt.

Jag är övertygad om att det som sänkt kvaliteten FS i allmänhet och bilderna i synnerhet är att sidan blivit en mötesplats för alla som funderar på skaffa, just skaffat eller är intresserade av att eventuellt skaffa någon form av teknisk utrustning som kan leverera bilder i någon form. Till dessa kommer alla som finner glädje i att i all oändlighet diskutera huruvida ett objektiv måste ha en röd rand för att gå att använda eller inte och liknande frågor.

Om ni gjorde något åt detta, skulle förmodligen resten lösa sig alldeles av sig själv.
 
evalisen skrev:
Men jag tror att det finns flera som är nya (nybörjare) på fs som önskar hård kritik.
Därför tycker jag en pool som heter "hård kritik" skulle vara mycke bättre, och att vem som helst då kan lägga in sin bild där.
Jag tycker att finns en pool för de som klassar sig nybörjare bör också finnas en för de som klassar sig motsatsen. Namnen däremot kvittar mig, men med de angivandena kommer man iaf närmre det Janne påtalar om att inte veta något om fotografen också. Man får ju med poolernas hjälp iaf veta vart fotografen själv placerar sig.. Och personligen tycker jag det är en rätt bra vetskap för vad jag kan förvänta mig och hur jag utformar kommentarer därefter.
 
Arleklint skrev:
Att ta hand om nybörjare på ett bra sätt känns viktigt! Nybörjare skall få veta att dom gör något bra! Det hoppas jag alla tar hänsyn till oavsett hur länge man fotat...

Min uppfattning är att alla bilder kan kritiseras som bilder utom nybörjarens som alltid är bra. Undantaget är vissa nybörjarbilder som har potential till att bli trendskapande..

På senare tid har jag kommenterat många bilder av nybörjare, och min erfarenhet är att de gillar mycket att man kritiserar deras bilder så länge kommentatorn har en positiv grundsyn och är konstruktiv i sin kritik. Och vilken fotograf gillar inte det? Det skulle vara masochisterna bland FS-medlemmarna då...

Så jag håller inte riktigt med om att nybörjarens bild inte kan kritiseras, och alltid är bra. Däremot kan man alltid applådera försöket att ta en bild.

Jag har också ett förslag till vad kritiknivåerna ska heta.

Bildkritik ytlig (främst för nybörjare)
Bildkritik polare (även vänner emellan (=FS-medlemmar) kan man ge ärlig kritik om bilderna. (Okej, jag hade också svårt att namnge mellankritikpoolen.))
Bildkritik djup (plats för tuff och djupgående kritik till dem som vill ha. Förhoppningsvis är det en pool som även yrkesfotografer och riktigt avancerade amatörer har utbyte av.)
 
MWPhoto skrev:
Bildkritik - Mild; för dig som inte är så säker på ditt fotograferande och är relativt ny i gamet.

Bildkritik - Medium

Bildkritik - Hot; för dig som kan ta riktigt hård kritik och som tror att dina bilder håller en relativt hög "kvalitet".

Vet inte, men det bara slank ur mig.
Tack för mig.

Inte heller så tokigt! Lite galet och roligt, men kanske inte lika tydligt.
 
Kijana skrev:
På senare tid har jag kommenterat många bilder av nybörjare, och min erfarenhet är att de gillar mycket att man kritiserar deras bilder så länge kommentatorn har en positiv grundsyn och är konstruktiv i sin kritik. Och vilken fotograf gillar inte det? Det skulle vara masochisterna bland FS-medlemmarna då...

Så jag håller inte riktigt med om att nybörjarens bild inte kan kritiseras, och alltid är bra. Däremot kan man alltid applådera försöket att ta en bild.

Jag har också ett förslag till vad kritiknivåerna ska heta.

Bildkritik ytlig (främst för nybörjare)
Bildkritik polare (även vänner emellan (=FS-medlemmar) kan man ge ärlig kritik om bilderna. (Okej, jag hade också svårt att namnge mellankritikpoolen.))
Bildkritik djup (plats för tuff och djupgående kritik till dem som vill ha. Förhoppningsvis är det en pool som även yrkesfotografer och riktigt avancerade amatörer har utbyte av.)

Bra resonerat och genomtänkt förslag. Nu blev det lurigt igen. :) Jag måste dra mig tillbaka för att testa rodelbanan lite, och få fundera lite. Återkommer imorgon.
 
Bildkritik nybörjare:
Önskar kritik om vad jag lyckats med och gärna tips om hur jag kan göra bilden bättre.

Övrig bildkritik:
Min bild står för sig själv. Kritisera bilden hur du vill utifrån hur du upplever den.
 
L ä g g n e r hela den här utvecklingen....

Jag gillar definitivt inte indelningen av hård kritik/mkt erfaren fotograf osv...
Personlig är jag intresserad av att titta på bilder och kunna söka/filtrera efter en viss genre och kommentera/titta.

Om fotografen är nybörjare eller erfaren är helt ointressant eller vill ha hård/mjuk kritik/beröm. Lägger man upp en bild och vill ha hård/mjuk kritik/beröm så får man räkna med o l i k a typer av reaktioner på sin bild.

L ä g g n e r hela den här utvecklingen med olika kategorier av fotografer och typ av kritik.

Jag nöjer mig mer än gärna med väl utvecklade filtrer typ
1. Natur & Landskap
2. Sport
3. Detaljer/Macro
4. Djur
5. Människor/Modeller/Porträtt
6. Mat & Dryck
7. Ariktektur & Inredning
mm mm mm mm

Soliga hälsningar,
Michael Jönsson
 
Jag tycker mest att denna disskution är gammal skåmat som ältas "over and over" men med olika rubriker. Har i flea andra trådar redan sagt mitt i ärendet.

Dock undrar jag om man inte kunde göra ett "öppet hus" just för denna frågan. Låt folk skicka in ett mail till redaktionen med deras konkreta förslag.

Låt sedan redaktionen få besluta helt själv vad som dom tycker fungerar bäst. Eftersom dom får våra synpunkter så har vi deltagit. Att ens egna bidrag kanske inte "vinner" är av mindre betydelse.

Helt klart är att både jag och andra börjar tröttna på att många trådar slutar i denna återvändsgränd.
 
Jag tycker Jannes förslag är bra (alltså ungefär som det var förut, fast med annan beskrivning).

I poolen "övrig bildkritik", eller om den kanske bara skulle heta bildkritik, skulle ju alla typer av kommentarer kunna förekomma - även många av den nye, elake urbano ;)

Vill man bara ha konkreta förslag på bildförbättringar (tekniskt eller annat) postar man alltså i nybörjarpoolen - vill man ha alla kommentarer (alltså även subjektiva som förmodligen inte alls delas av alla), postar man i den andra poolen.

Mellanpoolen känns onödig!
 
Kalle_B skrev:
H.....att många trådar slutar i denna återvändsgränd.
Mmm, det är lite lustigt att en diskussion först delas för att den hamnar OT och sedan slutar med ämnet som var i första diskussionen iaf..

Varför blev det så? Samma orsak som i flera andra tror jag.. (Och så kanske det är dags att klippa halva diskussionen till den ursprunget klipptes från igen också?)
 
Arleklint skrev:
Som jag sa vill särskilja nybörjare.

Vad vinner vi på att särskilja därutöver?

Du brukar inte svara utan skriva ändå, men vad vinner vi?

Det finns ziljarder nybörjarsajter och forum för dylika bilder. Desto större anledning att prioritera mer matnyttig och avancerad kritik för dem som kommit lite längre i sitt fotograferande. Där har FS en uppgift och sin affärsnisch.
Jag skriver "avancerad" då det tycks vara extremt svårt och komplicerat för de flesta fs-medlemmar att prestera något annat än fin-bild-kommentarer - det är sorgligt. Idag har man ren bonnflax om man lyckas få mer omfattande kritik på sina bilder.

Till kommentaren som diskuteras: Håller med om att mellanmeningen var onödig och inte särskilt informativ. Tror dock att leverantören av just denna kritik är förbaskad över poolindelningen och tar ut sin ilska över bilderna som ligger i den nya poolen.

Jag är en vän av sk. sågningar. Men likväl som man bör vara konstruktiv och konkret i sina hyllningar bör man vara detsamma när det kommer till sågningar.

Såga mera, men lägg ner lite energi på innehållet!

/Johan
 
elmfeldt skrev:
Så det är där skon klämmer. Du värdeladdar ordet Erfaren och det verkar hota dig (och förmodligen andra). Nybörjare accepterar du för det hotar ingen och du värdeladdar det positivt.

Har gått i samma tankar. Nybörjarpoolen slank igenom utan knot men den nya blev svårsmält för många :)

/Johan
 
emtre skrev:
Gör en kombination av de två då?

Bildkritik - mjukstart (för dig som tex är nybörjare och vill mjukstarta med bildkritik)

Bildkritik

Bildkritik - hård kritik (för dej som vill ha extra hård kritik på dina bilder)

Håller med om att ovanstående ser kreativt ut :)

Men hur kommer det fungera? Jag misstänker att fin-bild-träsket fortsätter breda ut sig i de första två. Den sista tolkas som jobbig och där skriver de som är på dåligt humör och kanske en och annan som orkar skriva betydligt mer än 30 tecken.

Jag lobbar för en allmän uppryckning där man tar tag i slökommenterandet/fin-bild-kommentarerna. Då behövs ingen uppdelning och de som inte skulle våga publicera i hård-poolen får också en chans till vettig respons på sina bilder.
Det är det jobbigare alternativet men skulle gagna hela FS.

/Johan
 
Senast ändrad:
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.