Arleklint skrev:
Blanda inte in mig. Snälla!
Låt oss hålla oss till siten.
Du vill ha exakta svar av MIG, men DU skall inte blandas in.
Plusmedlemskap kostar 349 kr per år
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Arleklint skrev:
Blanda inte in mig. Snälla!
Låt oss hålla oss till siten.
evalisen skrev:
Jo detta låter bra, borde ju inte förvirra.
Kanske kan man gå ut med info innan man skulle göra en ev. ändring av bildkritiknamnen på något sätt. (just för att minska risken att folk går i taket ;o))
elmfeldt skrev:
Så det är där skon klämmer. Du värdeladdar ordet Erfaren och det verkar hota dig (och förmodligen andra). Nybörjare accepterar du för det hotar ingen och du värdeladdar det positivt.
elmfeldt skrev:
Jag gillar också att de kontrasterar. Men kanske att Evas förslag är tydligare!? Nackdelen med "nybörjare" är att det skulle klassificera fotografen och något som det friskt debatterats om.
Jag tycker att finns en pool för de som klassar sig nybörjare bör också finnas en för de som klassar sig motsatsen. Namnen däremot kvittar mig, men med de angivandena kommer man iaf närmre det Janne påtalar om att inte veta något om fotografen också. Man får ju med poolernas hjälp iaf veta vart fotografen själv placerar sig.. Och personligen tycker jag det är en rätt bra vetskap för vad jag kan förvänta mig och hur jag utformar kommentarer därefter.evalisen skrev:
Men jag tror att det finns flera som är nya (nybörjare) på fs som önskar hård kritik.
Därför tycker jag en pool som heter "hård kritik" skulle vara mycke bättre, och att vem som helst då kan lägga in sin bild där.
Arleklint skrev:
Att ta hand om nybörjare på ett bra sätt känns viktigt! Nybörjare skall få veta att dom gör något bra! Det hoppas jag alla tar hänsyn till oavsett hur länge man fotat...
Min uppfattning är att alla bilder kan kritiseras som bilder utom nybörjarens som alltid är bra. Undantaget är vissa nybörjarbilder som har potential till att bli trendskapande..
MWPhoto skrev:
Bildkritik - Mild; för dig som inte är så säker på ditt fotograferande och är relativt ny i gamet.
Bildkritik - Medium
Bildkritik - Hot; för dig som kan ta riktigt hård kritik och som tror att dina bilder håller en relativt hög "kvalitet".
Vet inte, men det bara slank ur mig.
Tack för mig.
Kijana skrev:
På senare tid har jag kommenterat många bilder av nybörjare, och min erfarenhet är att de gillar mycket att man kritiserar deras bilder så länge kommentatorn har en positiv grundsyn och är konstruktiv i sin kritik. Och vilken fotograf gillar inte det? Det skulle vara masochisterna bland FS-medlemmarna då...
Så jag håller inte riktigt med om att nybörjarens bild inte kan kritiseras, och alltid är bra. Däremot kan man alltid applådera försöket att ta en bild.
Jag har också ett förslag till vad kritiknivåerna ska heta.
Bildkritik ytlig (främst för nybörjare)
Bildkritik polare (även vänner emellan (=FS-medlemmar) kan man ge ärlig kritik om bilderna. (Okej, jag hade också svårt att namnge mellankritikpoolen.))
Bildkritik djup (plats för tuff och djupgående kritik till dem som vill ha. Förhoppningsvis är det en pool som även yrkesfotografer och riktigt avancerade amatörer har utbyte av.)
Mmm, det är lite lustigt att en diskussion först delas för att den hamnar OT och sedan slutar med ämnet som var i första diskussionen iaf..Kalle_B skrev:
H.....att många trådar slutar i denna återvändsgränd.
Arleklint skrev:
Som jag sa vill särskilja nybörjare.
Vad vinner vi på att särskilja därutöver?
Du brukar inte svara utan skriva ändå, men vad vinner vi?
elmfeldt skrev:
Så det är där skon klämmer. Du värdeladdar ordet Erfaren och det verkar hota dig (och förmodligen andra). Nybörjare accepterar du för det hotar ingen och du värdeladdar det positivt.
emtre skrev:
Gör en kombination av de två då?
Bildkritik - mjukstart (för dig som tex är nybörjare och vill mjukstarta med bildkritik)
Bildkritik
Bildkritik - hård kritik (för dej som vill ha extra hård kritik på dina bilder)