Annons

Bra kritik!?

Produkter
(logga in för att koppla)
hansen2 skrev:
Håller med om att ovanstående ser kreativt ut :)

Men hur kommer det fungera? Jag misstänker att fin-bild-träsket fortsätter breda ut sig i de första två. Den sista tolkas som jobbig och där skriver de som är på dåligt humör och kanske en och annan som orkar skriva betydligt mer än 30 tecken.

Jag lobbar för en allmän uppryckning där man tar tag i slökommenterandet/fin-bild-kommentarerna. Då behövs ingen uppdelning och de som inte chans till vettig respons på sina bilder.skulle våga publicera i hård-poolen får också en
Det är det jobbigare alternativet men skulle gagna hela FS.

/Johan

Problemet som de flesta upplever är väl knappast att det är för många "enkla" kommentarer utan att kommenterandet över huvud taget nästan upphört? Och ert ressonemang lär knappast öka kommentarsfrekvensen, eller hur?

Jag har förståelse för om man har åsikter om vilken typ av kommentarer som man själv vill ha, men jag har svårt för att förstå hur man kan anse sig ha med att göra hur andra kommenterar varandras bilder.

Jag kan inte få in i min arma skalle varför de som inte anser att kommentarerna dom får håller måttet måste bilda norm för alla andra. Det vore väl enklare att man skapade en intressegrupp där dom som är mer intresserade av kritikens utformande än bilden innehåll kunde hålla till så att vi andra slapp denna diskussion?

Håller ni på ett tag till finns väl snart ingen kvar som vågar tycka något över huvud taget.

Fler och fler inspirationskällor blir mindre och mindre aktiva på FS, till stor del beroende av alla dessa stolligheter, men förmodligen ger ni er inte för än ni sett till att alla lämnat FS.
Sorgligt.
 
alf109 skrev:
....där dom som är mer intresserade av kritikens utformande än bilden innehåll.....
Det där är väl inte motsatser iaf? De som är intresserade av bildens innehåll borde väl snarare ha intresse av att betrakta och berätta hur de upplever bilden, vad de ser, känner och tycker och inte bara hylla eller rata med en snabb sågning utan vidare motivering eller vice versa.
 
alf109 skrev:
Problemet som de flesta upplever är väl knappast att det är för många "enkla" kommentarer utan att kommenterandet över huvud taget nästan upphört? Och ert ressonemang lär knappast öka kommentarsfrekvensen, eller hur?

Jag har förståelse för om man har åsikter om vilken typ av kommentarer som man själv vill ha, men jag har svårt för att förstå hur man kan anse sig ha med att göra hur andra kommenterar varandras bilder.

Jag kan inte få in i min arma skalle varför de som inte anser att kommentarerna dom får håller måttet måste bilda norm för alla andra. Det vore väl enklare att man skapade en intressegrupp där dom som är mer intresserade av kritikens utformande än bilden innehåll kunde hålla till så att vi andra slapp denna diskussion?

Diskussionen hade vi sluppit om alla medlemmar läste och tog till sig alla texter, 'reglementen' och rekommendationer kring kommenterandet.
Fin-bild-konceptet stöds inte någonstans i fs-dokumentationen.

/Johan
 
hansen2 skrev:
Diskussionen hade vi sluppit om alla medlemmar läste och tog till sig alla texter, 'reglementen' och rekommendationer kring kommenterandet.
Fin-bild-konceptet stöds inte någonstans i fs-dokumentationen.

/Johan

Det enda som står i "reglementet" är att man skall undvika kommentarer som "snygg" och "dålig" och att man skall försöka motivera varför man tycker på ett visst sätt.

Sedan är det ju så med språket som uttrycksmedel att vissa behöver fler ord för att beskriva en känsla än andra.

För att ta ett exempel:
Tranströmmer kan i några få rader beskriva ett helt universum, en politiker å andra sidan kan mala på i evighet utan att få något sagt.

Tycker ofta att dessa "avancerade kommentarer" påminner mer om politikern.
 
Senast ändrad:
emtre skrev:
Gör en kombination av de två då?

Bildkritik - mjukstart (för dig som tex är nybörjare och vill mjukstarta med bildkritik)

Bildkritik

Bildkritik - hård kritik (för dej som vill ha extra hård kritik på dina bilder)
Av alla förslag som kommit upp här, så tror jag mest på det här ovan.
Det borde täcka in de allra flesta medlemmars önskningar vad gäller bildkritik. Och varje medlem kan välja vart man vill ladda upp sin bild för kritik.
 
alf109 skrev:
Det enda som står i "reglementet" är att man skall undvika kommentarer som "snygg" och "dålig" och att man skall försöka motivera varför man tycker på ett visst sätt.

Precis. Och vad gör man då? Jo, man undviker det.

David Elmfeldt: Förstår du nu varför jag efterlyste en ökad redaktionell medverkan i trådarna? :)
Jag förstår att redaktionen tycker det är träligt att gång på gång gå ut och förtydliga/understryka vad som gäller. Men det behöver göras igen och igen och igen och igen och sedan några gånger till tills det sjunker in hos alla.

/Johan
 
hansen2 skrev:
Precis. Och vad gör man då? Jo, man undviker det.

David Elmfeldt: Förstår du nu varför jag efterlyste en ökad redaktionell medverkan i trådarna? :)
Jag förstår att redaktionen tycker det är träligt att gång på gång gå ut och förtydliga/understryka vad som gäller. Men det behöver göras igen och igen och igen och igen och sedan några gånger till tills det sjunker in hos alla.

/Johan

Vi har funnits där hela tiden så jag förstår inte vad du menar. Vi har medverkat i varenda tråd hittills, och det som sägs här är i princip exakt samma som i förra tråden. Inget nytt har egentligen framkommit sen mitt sista svar i den "ursprungliga" tråden. Jag trodde du var överens eftersom du inte svarat på mitt svar i din katastroftråd.
 
alf109 skrev:
.....att kommenterandet över huvud taget nästan upphört.....
Blev ju tvungen kika, och det ser inte ut att vara en sanning.

Idag är det 14 juli, knappt halva måndaden 07 har gått alltså.. Varenda år syns en minskning av kommentarer på sommarmånaderna.

Statistik för kommentarer
Statistik för bilder


Det bästa som kan göras för att främja kommenterandet tror jag är att lyfta fram mer som kan fungera som inspiration och stöd för kommenterandet. Det sämsta tror jag är att sitta och hävda osanningar i tråd efter tråd.
 
lottawe skrev:

Det sämsta tror jag är att sitta och hävda osanningar i tråd efter tråd.

Det sämsta tror jag är att klaga på de kommentarer som skrivs i tråd efter tråd.
Bästa tror jag är att föregå med gott exempel, och sluta klaga på andra!
 
elmfeldt skrev:
Vi har funnits där hela tiden så jag förstår inte vad du menar. Vi har medverkat i varenda tråd hittills, och det som sägs här är i princip exakt samma som i förra tråden. Inget nytt har egentligen framkommit sen mitt sista svar i den "ursprungliga" tråden. Jag trodde du var överens eftersom du inte svarat på mitt svar i din katastroftråd.

Vad jag menar är att ni behöver gå in med jämna mellanrum och klargöra att 'reglementet' gäller. Mitt intryck är att många ser det som något man kan läsa och ta till sig om man vill.

/Johan
 
lottawe skrev:
Blev ju tvungen kika, och det ser inte ut att vara en sanning.

Idag är det 14 juli, knappt halva måndaden 07 har gått alltså.. Varenda år syns en minskning av kommentarer på sommarmånaderna.

Statistik för kommentarer
Statistik för bilder


Det bästa som kan göras för att främja kommenterandet tror jag är att lyfta fram mer som kan fungera som inspiration och stöd för kommenterandet. Det sämsta tror jag är att sitta och hävda osanningar i tråd efter tråd.

När man tittar på statestik kan det vara bra att veta vad man faktiskt tittar på.
I början av 2005 låg inflödat av bilder på ca 10000 i månaden och kommentarerna låg på ca 4500 i månaden. De senaste månaderna ligger inflödet runt 20000 alltså en fördubbling, kommentarerna har ökat till ca 5500 alltså en ökning med dryga 20%. Men för att antalet kommentarer inte skall sjunka i förhållande till antalet bilder relativt 2005, vilket är det enda som torde vara intressant, så skulle antalet kommentarer i dag behöva vara ca 9000.
 
hansen2 skrev:
Vad jag menar är att ni behöver gå in med jämna mellanrum och klargöra att 'reglementet' gäller. Mitt intryck är att många ser det som något man kan läsa och ta till sig om man vill.

/Johan

Detta har ju redaktionen gjort vid ett flertal tillfällen... blir lite tjatigt att säga samma sak hela tiden, tycker du inte de?
För det mesta är det ju samma människor som diskuterar här och vi alla har ju läst och kan reglerna.
 
alf109 skrev:
När man tittar på statestik kan det vara bra att veta vad man faktiskt tittar på.
I början av 2005 låg inflödat av bilder på ca 10000 i månaden och kommentarerna låg på ca 4500 i månaden. De senaste månaderna ligger inflödet runt 20000 alltså en fördubbling, kommentarerna har ökat till ca 5500 alltså en ökning med dryga 20%. Men för att antalet kommentarer inte skall sjunka i förhållande till antalet bilder relativt 2005, vilket är det enda som torde vara intressant, så skulle antalet kommentarer i dag behöva vara ca 9500.

Men att kalla det att kommenterandet "nästan upphört" tycker jag är en överdrift på gränsen till osanning.
 
evalisen skrev:
Det sämsta tror jag är att klaga på de kommentarer som skrivs i tråd efter tråd.
Bästa tror jag är att föregå med gott exempel, och sluta klaga på andra!
Jovisst, det vore också skönt! och om inte annat skulle det nog bidra till bättre diskussioner, men kommentarer vetesjutton. Det är ju liksom viss skillnad på att önska förbättringar generellt och att klaga på andra speciellt... Eller hur?
 
evalisen skrev:
Detta har ju redaktionen gjort vid ett flertal tillfällen... blir lite tjatigt att säga samma sak hela tiden, tycker du inte de?
För det mesta är det ju samma människor som diskuterar här och vi alla har ju läst och kan reglerna.

Jo, det är skittjatigt! Lik f*rbannat behövs det om och om igen. Annars hade vi inte detta envisa försvarande av fin-bild-traditionen.

/Johan
 
elmfeldt skrev:
Men att kalla det att kommenterandet "nästan upphört" tycker jag är en överdrift på gränsen till osanning.

Överdrift eller inte, men det är en tydlig trend. Numera är det ganska vanligt med massvis av "tittar" utan någon kommentar, detta gäller inte bara min bilder utan samma "problem" upplevs av många andra.

Om nuvarande trend fortsätter kommer många inspirationskällor (läs duktiga fotografer) att se det som meningslöst att ladda upp bilder här (det är också en trend som tyvär redan startat), då responsen i stort uteblir, och hur kul blir det då?

Dessa oändliga diskussioner om kommentarernas utformning tycker jag är av underordnad betydelse och dessutom lär de spä på ovan beskrivna trend. Det blir lite som att oroa sig över att limpan är slut när hela huset håller på att brinna ned.
 
Senast ändrad:
lottawe skrev:
Jovisst, det vore också skönt! och om inte annat skulle det nog bidra till bättre diskussioner, men kommentarer vetesjutton. Det är ju liksom viss skillnad på att önska förbättringar generellt och att klaga på andra speciellt... Eller hur?
Visst är det skillnad att önska förbättring och att klaga på andra.
Önska kan man alltid göra tycker jag.
Det olyckliga i det hela är att det klagas för mycke på de som tar sej tid att skriva kommentarer. Vi borde istället vara glada för dom som skrivs.
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.