Annons

Bra kritik!?

Produkter
(logga in för att koppla)
lottawe skrev:
Och när jag skriver "få ut av" menar jag både genom att ge och få, för att ge och läsa kommentarer kan vara utvecklande. Dock inte värst om det står "Gu va jättesöt katt, snyggt fångat!" typ, men får vi läsa mer subjektiva tolkningar av bilderna kanske bildseendet också kan stimuleras aningen av det oavsett nivån vi befinner oss på.

Jag kan få ut något av att någon skriver en kommentar som "snyggt fångat", det säger mej rätt mycke om vad folk gillar för typ av bild.
Och då menar jag när jag läser kommentarer på andra bilder också!
 
elmfeldt skrev:
Nu har jag ändrat. Kanske rubrikändringen förvirrar temporärt. Jag hoppas att syftet kommer fram bättre med dessa rubriker.

Stenhård gillade jag men det är kanske inte lika tydligt trots allt. Jag fegade och satte Hård kritik som rubrik.

Så nu ser det ut så här:

http://www.fotosidan.se/pools/#

(obs menyerna uppdateras inte automatiskt, så det kommer stå fel där ett par dagar till)

Nu börjar det se acceptabelt ut. Kan du inte ändra:

"Det krävs lite mer av bilderna i denna poolen, och . Detta innebär också att det är ok att vara extra hård, men rättvis och konstruktiv i sin kritik."

till

"Det förväntas lite mer av bilderna i denna poolen och det innebär att det är ok att vara extra hård, men rättvis och konstruktiv i sin kritik."
 
evalisen skrev:
Jag kan få ut något av att någon skriver en kommentar som "snyggt fångat", det säger mej rätt mycke om vad folk gillar för typ av bild.
Visst, men om du även fick läsa varför personen gillar den typen av bild hade det kanske sagt dig ännu mer och kanske även stimulerat bildseendet och inspirerat till hur man kan se på en bild hos några till som vill komma igång med kommenterande?

Jag tror aldrig det skulle missgynna på något sätt att försöka lyfta fram mer hjälpande tips om bildkritik samt utvalda kommentarer till index mm. Tror det skulle kunna motivera fler att satsa på djupare titt på bilderna och fler att komma igång med konstruktivt (mer utvecklande) kommenterande öht.

Och det är faktiskt dessa mina åsikter jag fått stryk för i tråd efter tråd.. (kanske för att en och annan av princip bestämt sig för att förvränga det jag skriver till något helt annat gång på gång? ungefär av samma orsak som ämnet nog byttes i denna tråden..)
 
Senast ändrad:
Mycket OT, men får man inte en känsla av dejavue när man läser dessa eviga diskussioner. Jag tror inte att ett konstruktivt kommenterande går att "tvinga" fram utan snarare gäller det att skapa en sådan miljö som ger incitament för att fokusera på bilden i sig. Har inget enkelt svar på den frågan men undrar om inte det teknikkantrande forumet har en del med i spelet.

/D
 
lottawe skrev:
Visst, men om du även fick läsa varför personen gillar den typen av bild hade det kanske sagt dig ännu mer och kanske även stimulerat bildseendet och inspirerat till hur man kan se på en bild hos några till som vill komma igång med kommenterande?

Jag tror aldrig det skulle missgynna på något sätt att försöka lyfta fram mer hjälpande tips om bildkritik samt utvalda kommentarer till index mm. Tror det skulle kunna motivera fler att satsa på djupare titt på bilderna och fler att komma igång med konstruktivt (mer utvecklande) kommenterande öht.

Och det är faktiskt dessa mina åsikter jag fått stryk för i tråd efter tråd.. (kanske för att en och annan av princip bestämt sig för att förvränga det jag skriver till något helt annat gång på gång? ungefär av samma orsak som ämnet nog byttes i denna tråden..)

Jag har aldrig sagt någon gång att det skulle missgynna någon att inte skriva varför man gillar osv... det skulle självklart vara kanonbra att veta varför...
Men jag är för alla kommentarer, där är väl den stora skillnaden...

Vi kan som sagt föregå med gott exempel, det tror jag är bästa sättet.
 
dJb skrev:
Jag tror inte att ett konstruktivt kommenterande går att "tvinga" fram utan snarare gäller det att skapa en sådan miljö som ger incitament för att fokusera på bilden i sig.
Min tro med. Därav att jag tror på framlyftanden och så tror jag som Eva skrev också. På att föregå med exempel..

Sidan man öppnar i menyn bilder-förstasida innehåller massor av länkar, men ingen bild, ingen länk till tips om att kommentera mm. Där finns massor av utrymme och absolut tycker jag att några bilder bör visas där samt några utvalda kommentarer och så kanske bildregler samt Marias artikel kunde länkas där också? Eller annat liknande som kan vara inspirerande och hjälpande. (och vissa grejer som utvalda kommentarer mer framlyft till index också.)
 
elmfeldt skrev:
Nu har jag ändrat. Kanske rubrikändringen förvirrar temporärt. Jag hoppas att syftet kommer fram bättre med dessa rubriker.

Stenhård gillade jag men det är kanske inte lika tydligt trots allt. Jag fegade och satte Hård kritik som rubrik.

Så nu ser det ut så här:

http://www.fotosidan.se/pools/#

(obs menyerna uppdateras inte automatiskt, så det kommer stå fel där ett par dagar till)

"Det krävs lite mer av bilderna i denna poolen. Läs poolbeskrivningen."

Sluta med tramset att klassificera bilder och fotografer i duktiga, mindre duktiga, bra, mindre bra. Det hela handlar ju egentligen om att tillfredställa ett fåtal, iofs väldigt tongivande, medlemmars oförmåga att acceptera andra som dom är.
 
MWPhoto skrev:
Varfor ska jag behova ta emot personliga kommentarer om huruvida vilken typ av fotograf jag ar eller vilken typ av bilder jag bor halla mig till, att mina bilder ar billiga, att jag ska spola alla mina bilder forutom just en med toalettstolar pa, att jag ska borja gora nagot vettigt...vem avgor vad som ar vettigt, och vad har dessa kommentarer att gora pa FS?
Har man överhuvudtaget i en kritikpool att göra om man inte kan ta alla sorters kommentarer?
 
alf109 skrev:
"Det krävs lite mer av bilderna i denna poolen. Läs poolbeskrivningen."

Sluta med tramset att klassificera bilder och fotografer i duktiga, mindre duktiga, bra, mindre bra. Det hela handlar ju egentligen om att tillfredställa ett fåtal, iofs väldigt tongivande, medlemmars oförmåga att acceptera andra som dom är.

Que?
 
elmfeldt skrev:
Que?

Trodde jag var tydlig nog, men tydligen inte.
Jag menar alltså att kvaliteten på bilderna i de olika kritikpolerna är i högsta grad skiftande inom respektive pol. Då omdömena för denna skiftande kvalitet desssutom är av subjektiv natur är det helt enkelt meningslöst att försöka kategorisera bilder efter den typen av kriterier.

För att ytterligare förtydliga så är det inte bilden det "krävs mer av" för att den sas skall platsa i en speciell kritikpol, utan det som krävs är tydligen någon sorts icke deffinierad formuleringskonst.
 
Senast ändrad:
alf109 skrev:
Trodde jag var tydlig nog, men tydligen inte.
Jag menar alltså att kvaliteten på bilderna i de olika kritikpolerna är i högsta grad skiftande innom respektive pol. Då omdömena för denna skiftande kvalitet desssutom är av subjektiv natur är det helt enkelt meningslöst att försöka kategorisera bilder efter den typen av kriterier.

Har du läst de senaste poolbeskrivningarna?
 
elmfeldt skrev:
Har du läst de senaste poolbeskrivningarna?

Jo jag har läst, och vidhåller med en dåres envishet att det inte är bilderna som kräver mer, utan att det i första hand handlar om vilken typ av kritik som hanteras i de olika polerna. Personligen tycker jag att detta är lika stollig och onödigt. Tankar man upp bilder för allmänt beskådande så måste det ligga i sakens natur att man kan få ta en del negativ kritik. Gränsen går väl vid personangrepp, men det är väl redan reglerat.
 
David: Nu tycker jag rubrikerna, och beskrivningarna är klart bättre än förut.

Med den tidigare rubriken tycker jag det var lite tveksamt om jag borde posta t.ex. naturbilder i den poolen, då jag inte plåtat natur så där himla länge (men jag har ändå en himla massa erfarenhet som fotograf på andra områden).

Nu tycker jag att jag kan posta bilder där, även i områden där jag inte är fullt så erfaren - just för att jag inte vill ha kritiken och kommentarerna för snälla. Tycker folk att mina bilder är dåliga får de gärna berätta det för mig (fast helst då med tips på hur de skulle kunna bli bättre).

Helt klart ett steg i rätt riktning, fast jag tycker fortfarande mellanpoolen är rätt så onödig ...
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.