Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Bra kritik!?

Produkter
(logga in för att koppla)
hansen2 skrev:
Jo, det är skittjatigt! Lik f*rbannat behövs det om och om igen. Annars hade vi inte detta envisa försvarande av fin-bild-traditionen.

/Johan
Vet snart inte vad du menar med "fin bild". Eftersom det inte går att skriva så korta kommentarer.
Tycker det hade vart bättre om du och alla andra föregår med gott exempel istället för att upprepa sej här.
 
alf109 skrev:
Överdrift eller inte, men det är en tydlig trend. Numera är det ganska vanligt med massvis av "tittar" utan någon kommentar, detta gäller inte bara min bilder utan samma "problem" upplevs av många andra.

Det kan jag skriva under på, det är speciellt illa när man försöker experimentera och testa nya saker - feedbacken är ofta noll då.
 
evalisen skrev:
Vet snart inte vad du menar med "fin bild". Eftersom det inte går att skriva så korta kommentarer.

Det är väl självklart att jag menar kommentarer i samma stil men som ändå uppfyller min 30 tecken? Men för att vara övertydligt menar jag kommentarer som t.ex "Åh, vilken fin bild, den bästa jag sett"

Tycker det hade vart bättre om du och alla andra föregår med gott exempel istället för att upprepa sej här.

Att "dra sitt strå till stacken" funkar inte för mig. Har provat det några gånger förut men det blir bara struntkommentarer som jag själv inte skulle vilja ha. Jag behöver inspiration och motivation för att det skall bli bra.

Kollade däremot Kalles och de såg riktigt bra ut.

/Johan
 
hansen2 skrev:
Det är väl självklart att jag menar kommentarer i samma stil men som ändå uppfyller min 30 tecken? Men för att vara övertydligt menar jag kommentarer som t.ex "Åh, vilken fin bild, den bästa jag sett"



Att "dra sitt strå till stacken" funkar inte för mig. Har provat det några gånger förut men det blir bara struntkommentarer som jag själv inte skulle vilja ha. Jag behöver inspiration och motivation för att det skall bli bra.

Kollade däremot Kalles och de såg riktigt bra ut.

/Johan


Men klaga på andra kan du göra, men kan inte bättre själv?
Nä det är ansträngande att skriva kommentarer, det vet jag.

Jag undrar lite hur många ggr per dag ser du en sån här kommentar "Åh, vilken fin bild, den bästa jag sett"? Och att det då inte står varför den är så fin menar jag, utan enbart det jag citerade från dej.
 
evalisen skrev:
Men klaga på andra kan du göra, men kan inte bättre själv?
Nä det är ansträngande att skriva kommentarer, det vet jag.

Jag kan bättre själv men avstår att lusa ner andra med skräp. Kommenterar istället när inspirationen rullar in och då är det inte ett dugg ansträngande.

Jag undrar lite hur många ggr per dag ser du en sån här kommentar "Åh, vilken fin bild, den bästa jag sett"? Och att det då inte står varför den är så fin menar jag, utan enbart det jag citerade från dej.

Gjorde en snabbkoll och hittade flera stycken bara idag. En titt bland dina inkomna kommentarer ger en hel del napp också :)

/Johan
 
hansen2 skrev:
Gjorde en snabbkoll och hittade flera stycken bara idag. En titt bland dina inkomna kommentarer ger en hel del napp också :)

För att återanvända samma citat som vår käre redaktör använde för några inlägg sedan:

Att kalla det ett problem tycker jag är en överdrift på gränsen till osanning.
 
hansen2 skrev:
Jag kan bättre själv men avstår att lusa ner andra med skräp. Kommenterar istället när inspirationen rullar in och då är det inte ett dugg ansträngande.



Gjorde en snabbkoll och hittade flera stycken bara idag. En titt bland dina inkomna kommentarer ger en hel del napp också :)

/Johan


Jag tänker inte kolla alla mina kommentarer som jag fått... men jag har inte fått några kommentarer som jag citerade från dej idag!
Och inte igår heller....
Är mina kommentarer som JAG får till MINA bilder ett problem för dej??
 
jkene skrev:
För att återanvända samma citat som vår käre redaktör använde för några inlägg sedan:

Att kalla det ett problem tycker jag är en överdrift på gränsen till osanning.

Har länkat till dessa ord förut. De är Graal's och är mycket läsvärda, finns i näst sista inlägget på sidan.

/Johan
 
hansen2 skrev:
Det är väl självklart att jag menar kommentarer i samma stil men som ändå uppfyller min 30 tecken? Men för att vara övertydligt menar jag kommentarer som t.ex "Åh, vilken fin bild, den bästa jag sett"


/Johan

Ungefär så vill jag minnas att mina första kommentarer på Fotosidan såg ut, faktiskt. Du var väl inte inne och hämtade från min sida, Johan?! (Skojar förstås.)

På den tiden var jag fräck nog, eller kanske snarare naiv nog, att skriva såna kommentarer på bilder jag gillade. Hade inte en tanke på att någon kunde bli besviken för en sådan kommentar. Nu behärskar jag min entusiasm och försöker få till något litet mer konstruktivt, men jag kan egentligen inte tycka att det är fel att skriva så. Det är ju i alla fall ett tecken på att åtminstone någon mer här i världen än fotografen själv faktiskt gillar bilden.

Hur som helst så tror jag inte på att regler ska sättas så hårt att man inte vågar skriva spontant. Det hämmar. Jag tror mer på en naturlig utveckling i takt med att man utvecklas som fotograf.

Där jag idag kanske vågar mig på att ha lite åsikter om bilder jag ser, för att jag nu (tycker att jag) vet mer om fotografi än jag gjorde som färsking här, skulle jag helt enkelt inte ha kunnat säga förut, för jag såg det inte. Jag såg bara om jag gillade bilden eller inte.

För mig är sådana kommentarer fortfarande värdefulla och jag tycker att det nästan låter lite bortskämt att undanbe sig dem. Jag kan nog inte riktigt förstå att man inte blir glad av ett hjärtligt menat "Fin bild!", helt enkelt. Det är möjligen inte bara ett tecken på min oerfarenhet, utan en personlighetsskillnad också. Tycker att det verkar så att döma av diskussionerna här.

Jag tror inte att det här går att lösa genom generella regler (fler än de som finns) eller paragrafrytteri. Det som gäller är att föregå med gott exempel och överse med att vi är i olika stadier av utveckling, både fotomässigt och kommentarsmässigt.
 
EvaJ skrev:
Nu behärskar jag min entusiasm och försöker få till något litet mer konstruktivt, men jag kan egentligen inte tycka att det är fel att skriva så. Det är ju i alla fall ett tecken på att åtminstone någon mer här i världen än fotografen själv faktiskt gillar bilden.

GÖR INTE DET! Låt din entusiasm flöd fritt i ditt bildkommenterande.

Det är bara en pytteliten klick medlemmar med stor käft som skriker högt i diverse trådar om att de inte vill se kommentarer i form av kortfattade uppskattningar av bilden. Vi andra 99,99 % tar tacksamt emot dem.
 
hansen2 skrev:
Eva, Mats: vad säger ni om texten jag länkade till här ovan?

/Nyfiken

Öhh, provocerar du eller läser du inte vad jag skriver?

Jag är emot det mesta av vad han skriver. Om det skulle annamas på fotosidan lär det bli lika tomt med kommentarer under bilderna som det nu är tomt på kunder på vårt "kära" Systembolag.

Han (och tydligen du) har ERA önskemål/krav på bildkommentarer. JAG (och många med mig) ser även nyttan/glädjen med kortfattade kommentarer.

Jag föreslog en funktion (i en annan tråd) där man kan välja mellan att avsäga sig kortkommenarer och att uppskatta dem - knutet till fotografen eller den specifika bilden. Då borde alla bli nöjda. Men det lär väl aldrig införlivas. Det enda som verkar hända här på FS är nya pooler, och nya pooler, och nya pooler....
 
EvaJ skrev:
Ungefär så vill jag minnas att mina första kommentarer på Fotosidan såg ut, faktiskt. Du var väl inte inne och hämtade från min sida, Johan?! (Skojar förstås.)

På den tiden var jag fräck nog, eller kanske snarare naiv nog, att skriva såna kommentarer på bilder jag gillade. Hade inte en tanke på att någon kunde bli besviken för en sådan kommentar. Nu behärskar jag min entusiasm och försöker få till något litet mer konstruktivt, men jag kan egentligen inte tycka att det är fel att skriva så. Det är ju i alla fall ett tecken på att åtminstone någon mer här i världen än fotografen själv faktiskt gillar bilden.

Hur som helst så tror jag inte på att regler ska sättas så hårt att man inte vågar skriva spontant. Det hämmar. Jag tror mer på en naturlig utveckling i takt med att man utvecklas som fotograf.

Där jag idag kanske vågar mig på att ha lite åsikter om bilder jag ser, för att jag nu (tycker att jag) vet mer om fotografi än jag gjorde som färsking här, skulle jag helt enkelt inte ha kunnat säga förut, för jag såg det inte. Jag såg bara om jag gillade bilden eller inte.

För mig är sådana kommentarer fortfarande värdefulla och jag tycker att det nästan låter lite bortskämt att undanbe sig dem. Jag kan nog inte riktigt förstå att man inte blir glad av ett hjärtligt menat "Fin bild!", helt enkelt. Det är möjligen inte bara ett tecken på min oerfarenhet, utan en personlighetsskillnad också. Tycker att det verkar så att döma av diskussionerna här.

Jag tror inte att det här går att lösa genom generella regler (fler än de som finns) eller paragrafrytteri. Det som gäller är att föregå med gott exempel och överse med att vi är i olika stadier av utveckling, både fotomässigt och kommentarsmässigt.


Tyvärr Eva det där har sagts såå många gånger och i flera trådar dessutom. Jag börjar ärligt talat ledsna på den här "väggpolemiken och risken att bli elak och giftig är uppenbar så bäst att hålla sig undan så länge det bara går(C;

"Väggpolemik" varför säger jag så? Jag har aldrig talat med en vägg tidigare i mitt liv, det brukar alltid finnas nån öppning men sen jag kom hit till fs har jag "snackat" med flera stycken!

Jag tror att det här handlar om nåt helt annat än kritik pooler kommentarer egentligen, med risk för att anses som konspiratorisk då förstås(C;? Håller med Affe m.fl SORGLIGT!
eller varför inte planka sir Winston Churchills
devis fast inverterat "Aldrig förut har så många haft så få att tacka för så mycket" Tack Johan & Lotta! JANNE
 
emtre skrev:
Gör en kombination av de två då?

Bildkritik - mjukstart (för dig som tex är nybörjare och vill mjukstarta med bildkritik)

Bildkritik

Bildkritik - hård kritik (för dej som vill ha extra hård kritik på dina bilder)

Nu har jag ändrat. Kanske rubrikändringen förvirrar temporärt. Jag hoppas att syftet kommer fram bättre med dessa rubriker.

Stenhård gillade jag men det är kanske inte lika tydligt trots allt. Jag fegade och satte Hård kritik som rubrik.

Så nu ser det ut så här:

http://www.fotosidan.se/pools/#

(obs menyerna uppdateras inte automatiskt, så det kommer stå fel där ett par dagar till)
 
cw-op skrev:
"Aldrig förut har så många haft så få att tacka för så mycket" Tack Johan & Lotta! JANNE
Vassego tänkte jag säga.. men för vad?

Jag propagerar inte för fler regler vilket jag tolkar att ditt inlägg handlar om. Jag är för att lyfta fram inspirerande kommentarer och hjälpande dokument för att förtydliga syftet med bildkritiken. Förhoppningsvis skulle några väl valda metoder (ej fler regler) kunna främja utvecklandet och få fler att både skriva och "få ut" mer ändå av kommentererna på sikt också.

EDITERADE in ordet fler före regler.
 
Senast ändrad:
Och när jag skriver "få ut av" menar jag både genom att ge och få, för att ge och läsa kommentarer kan vara utvecklande. Dock inte värst om det står "Gu va jättesöt katt, snyggt fångat!" typ, men får vi läsa mer subjektiva tolkningar av bilderna kanske bildseendet också kan stimuleras aningen av det oavsett nivån vi befinner oss på.
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.