EvaJ skrev:
Ungefär så vill jag minnas att mina första kommentarer på Fotosidan såg ut, faktiskt. Du var väl inte inne och hämtade från min sida, Johan?! (Skojar förstås.)
På den tiden var jag fräck nog, eller kanske snarare naiv nog, att skriva såna kommentarer på bilder jag gillade. Hade inte en tanke på att någon kunde bli besviken för en sådan kommentar. Nu behärskar jag min entusiasm och försöker få till något litet mer konstruktivt, men jag kan egentligen inte tycka att det är fel att skriva så. Det är ju i alla fall ett tecken på att åtminstone någon mer här i världen än fotografen själv faktiskt gillar bilden.
Hur som helst så tror jag inte på att regler ska sättas så hårt att man inte vågar skriva spontant. Det hämmar. Jag tror mer på en naturlig utveckling i takt med att man utvecklas som fotograf.
Där jag idag kanske vågar mig på att ha lite åsikter om bilder jag ser, för att jag nu (tycker att jag) vet mer om fotografi än jag gjorde som färsking här, skulle jag helt enkelt inte ha kunnat säga förut, för jag såg det inte. Jag såg bara om jag gillade bilden eller inte.
För mig är sådana kommentarer fortfarande värdefulla och jag tycker att det nästan låter lite bortskämt att undanbe sig dem. Jag kan nog inte riktigt förstå att man inte blir glad av ett hjärtligt menat "Fin bild!", helt enkelt. Det är möjligen inte bara ett tecken på min oerfarenhet, utan en personlighetsskillnad också. Tycker att det verkar så att döma av diskussionerna här.
Jag tror inte att det här går att lösa genom generella regler (fler än de som finns) eller paragrafrytteri. Det som gäller är att föregå med gott exempel och överse med att vi är i olika stadier av utveckling, både fotomässigt och kommentarsmässigt.