Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Bra kritik!?

Produkter
(logga in för att koppla)
evalisen skrev:
mitt förslag:

Bildkritik - nybörjare

Bildkritik

Bildkritik - hård kritik (för dej som vill ha extra hård kritik på dina bilder)

Då vet folk exakt vad dom ger sej in på om man väljer att ladda upp en bild i Bildkritik - hård kritik. Borde bli mindre problem ialla fall.

Inget dumt förslag alls.
 
Jag tror det framkommit så mycket synpunkter på detta i trådar att du med gott samvete kan ändra namn och beskrivning på poolerna så att de inriktas på kritiken istället för på fotografen.
 
Arleklint skrev:
Jag tror det framkommit så mycket synpunkter på detta i trådar att du med gott samvete kan ändra namn och beskrivning på poolerna så att de inriktas på kritiken istället för på fotografen.

Men du vill ju inte dela upp. Eller gjorde du en kovändning igen?
 
elmfeldt skrev:
Men du vill ju inte dela upp. Eller gjorde du en kovändning igen?

Som jag sa vill särskilja nybörjare.

Vad vinner vi på att särskilja därutöver?

Du brukar inte svara utan skriva ändå, men vad vinner vi?
 
Senast ändrad:
Eller

Mjukstart
Bildkritik
Stenhård


Som varit på tapeten förut. Jag tycker det är "snyggare" med kontraster på först och sist nämnda och "hårt" till viss del är väl tillåtet även i mellan? (Poolbeskrivningarna tycker jag är bra som de är.)
 
Arleklint skrev:
Som jag sa vill särskilja nybörjare.

Vad vinner vi på att särskilja därutöver?

Det finns ju medlemmar som önskat att få hård kritik på sina bilder, så om man ändrar "mycket erfarna" till "hård kritik" borde det lösa mycke.
Det skulle ju då inte betyda att man fotograferat en evighet eller är proffs utan att man önskar helt enkelt hårdare kritik på sina bilder och kan ta det.
Sen väljer vi ju själva var vi vill ladda upp våra bilder.
 
Arleklint skrev:
Som jag sa vill särskilja nybörjare.

Vad vinner vi på att särskilja därutöver?

Är du allvarlig när du vill att jag skall förklara det!? [admin: raderat mening] Säg vad du själv vill istället för att skriva meningslösa frågor som inte leder någonstans. Men innan du säger vad du vill så tänk efter ordentligt så slipper det bli vändningar fram och tillbaka.
 
elmfeldt skrev:
Är du allvarlig när du vill att jag skall förklara det!? Säg vad du själv vill istället för att skriva meningslösa frågor som inte leder någonstans. Men innan du säger vad du vill så tänk efter ordentligt så slipper det bli vändningar fram och tillbaka.

Ja jag undrar verkligen! Vad vinner vi?
Ingen vet ju ändå något om den som kommenterar...
 
evalisen skrev:
Det finns ju medlemmar som önskat att få hård kritik på sina bilder, så om man ändrar "mycket erfarna" till "hård kritik" borde det lösa mycke.
Det skulle ju då inte betyda att man fotograferat en evighet eller är proffs utan att man önskar helt enkelt hårdare kritik på sina bilder och kan ta det.
Sen väljer vi ju själva var vi vill ladda upp våra bilder.

Precis det jag menar. Jag vill särskilja nybörjare som man bör ge snälla kommentarer till i ursprungsläget.

I övrigt måste formen av kritik vara viktigare än fotografens erfarenhet.
 
lottawe skrev:
Eller

Mjukstart
Bildkritik
Stenhård


Som varit på tapeten förut. Jag tycker det är "snyggare" med kontraster på först och sist nämnda och "hårt" till viss del är väl tillåtet även i mellan? (Poolbeskrivningarna tycker jag är bra som de är.)

Jag gillar också att de kontrasterar. Men kanske att Evas förslag är tydligare!? Nackdelen med "nybörjare" är att det skulle klassificera fotografen och något som det friskt debatterats om.
 
Jag tror det skulle vara olyckligt att ändra "nybörjare" till "mjukstart", eftersom den poolen fungerat så bra som den gjort. Tror att det skulle skapa mer förvirring...
 
elmfeldt skrev:
Jag gillar också att de kontrasterar. Men kanske att Evas förslag är tydligare!? Nackdelen med "nybörjare" är att det skulle klassificera fotografen och något som det friskt debatterats om.

Gör en kombination av de två då?

Bildkritik - mjukstart (för dig som tex är nybörjare och vill mjukstarta med bildkritik)

Bildkritik

Bildkritik - hård kritik (för dej som vill ha extra hård kritik på dina bilder)
 
Arleklint skrev:
Precis det jag menar. Jag vill särskilja nybörjare som man bör ge snälla kommentarer till i ursprungsläget.

I övrigt måste formen av kritik vara viktigare än fotografens erfarenhet.

Om du nu resonerar så, så förstår du varför poolen döptes Erfaren.
 
evalisen skrev:
Jag tror det skulle vara olyckligt att ändra "nybörjare" till "mjukstart", eftersom den poolen fungerat så bra som den gjort. Tror att det skulle skapa mer förvirring...

Nybörjare bör lyftas fram i ett positivt ord! Tänker på vilket... Ofta skapar ju just nybörjare just det nya!
 
emtre skrev:
Gör en kombination av de två då?

Bildkritik - mjukstart (för dig som tex är nybörjare och vill mjukstarta med bildkritik)

Bildkritik

Bildkritik - hård kritik (för dej som vill ha extra hård kritik på dina bilder)

Kreativt!
 
elmfeldt skrev:
Om du nu resonerar så, så förstår du varför poolen döptes Erfaren.

Nej det borde döpas till "Tålig" eller nått. Erfaren låter som man kan mest och bäst, men så är det inte. Och man kan ofta inte ta mest kritik som "erfaren".
 
Senast ändrad:
Arleklint skrev:
Nej det borde döpas till "Tålig" eller nått. Erfaren låter som man kan mest och bäst, men så är det inte.

Så det är där skon klämmer. Du värdeladdar ordet Erfaren negativt (och förmodligen andra). Nybörjare accepterar du och värdeladdar positivt.

[admin: omformulerat meningen för att ta bort tolkat personangrepp]
 
emtre skrev:
Gör en kombination av de två då?

Bildkritik - mjukstart (för dig som tex är nybörjare och vill mjukstarta med bildkritik)

Bildkritik

Bildkritik - hård kritik (för dej som vill ha extra hård kritik på dina bilder)
Jo detta låter bra, borde ju inte förvirra.

Kanske kan man gå ut med info innan man skulle göra en ev. ändring av bildkritiknamnen på något sätt. (just för att minska risken att folk går i taket ;o))
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.