Annons

Bra hobbykamera

Produkter
(logga in för att koppla)

tvivelchock

Medlem
Hej! Jag har ingen bra koll på digitala systemkameror på marknaden. Tänker köpa en bra hobbykamera för max 10 000 med objektiv, skulle gärna tänka mig en begagnad. Den enda som jag har koll på är Nikon D90, men finns det andra bra kameror i samma eller bättre klass för samma summa i andra märken exempelvis Canon?

Marcus

Du får kanske ge oss lite mer underlag, t ex
- vad brukar du mest fota (porträtt/djur/sport/natur/innomhus/makro)?
- hur stor/tung får kameran vara?
- har du några objektiv sedan tidigare du vill fortsätta använda?

Sen brukar dessa trådar urarta till en fight mellan canonister o nikonister, med en o annan pentaxian o sonyist som flikar in.

Bänkar mig med popconen...

EDIT: Dessutom är i princip alla kameror så bra idag så att inga val är "fel". Ta det som känns trevligt att fingra på i affären...

Tänker mest använda den i mitt jobb som byggnadsantikvarie där jag fotograferar äldre byggnader invändigt och utvändigt, så en blixt måste jag skaffa också. Kommer fota allt från detaljer till rum och exteriörer. Har tidigare bara haft en Nikon F100 med standardobjektiv och några digitala kompaktkameror så något objektiv har jag inte. Tyngden på kameran spelar ingen roll.

Är som sagt så dåligt bevandrad i den digitala systemkameravärlden så kom gärna med tips! Om det resulterar i en fight så får det göra det =)

Kom gärna med tips på ett vettigt objektiv också!

Förresten, finns det någon butik i stockholmsområdet med bra utbud?

Senast ändrad:
Det var ju en passande tråd! Tack. Fler inne på samma spår.

Edit. Det är alltså ett ok kamerahus med vidvinkelobjektiv helst ner på 10-12 och en bra blixt som jag behöver. Tänker inte använda stativ. Kring 10 000 allt som allt.

Senast ändrad:
I väntan på att någon kunnigare uttalar sig...

Ditt primära användningsområde är dels svårt rent fototeknisk och ställer dessutom krav på prylarna.

10000 är en tuff budget, du vill ju ha ett hyfsat skarpt o raktecknande vidvinkelobjektiv eller en zoom som går ner hyfsat långt och så tillkommer stativ o blixt.
Om man tänker sig en beg. Nikon D90 + 16-85 + SB600 + stativ så är du nog över 10k, samma sak med en Canon 50D + 15-85 + blixt o stativ.

Eller kanske beg D90 + extrem vidvinkelzoom från Sigma/Tokina/Tamron + normalzoom? Nån av dessa typ 10-20mm "pirat"-zoomar lär vara bra, kommer inte ihåg vilken.

Ett annat, lite okonventionellt sätt att tänka är kanske att ta ett riktigt billigt men helt OK beg. hus typ Canon 350D och satsa på bra objektiv och byta upp sig på sikt.

Om det funnits större rörelsefrihet i din budget hade Nikon d700 och Nikon AF-S 16-35/4 G ED VR varit mycket passade eftersom du tänkt fotografera inomhus och utan stativ (d700 bra iso egenskaper och objektivet har anti-skakfunktion (vr)).

D700 har mycket bra iso egenskaper och dessa finns förmodligen att få tag på begagnatmarknaden. Många säljer dessa, kanske främst pga att nya dx kameramodeller (bl. a. d7000) med liknande iso egenskaper snart börjar säljas. Fast egentligen kan man inte jämföra D700 och D7000 eftersom de har olika sensorstorlek (där d700 är FX, den med större sensor).

Om objektivet ovan används tillsammans med ett DX hus (t ex d90, d300, d7000) fås inte samma bredd hos bilden vid samma brännvidd som om objektivets kopplats till FX hus. Den mindre sensorstorleken hos DX hus ger en sk. crop factor vilket gör att 16mm på ett dx hus motsvarar ett 16x1.5=24mm objektiv kopplat till ett FX hus. Om man tänkt använda DX hus är det istället bättre att välja objektiv ampassat för DX som t ex Nikon AF-S DX 10-24/3.5-4.5G IF-ED.

Tack Tokoza för svaret! En d700 är för mång slantar för mig tyvärr. Tycker du ändå att det skulle räcka med ett dx-hus (exempelvis d90) med ett objektiv ner mot 10 samt blixt för ett par tusen för att fota inomhus utan stativ?

D90 funkar säkert fint. Men en d80 kan också funka ifall du inte kommer att höja iso över 800 vid blixtfotografering. I sistnämnda fallet finns då mer pengar över till optik. För de bilder du tänkt ta borde det vara viktigt ha ett objektiv som inte ger så stor förvrängning av bilden, även bra om skärpan över hela bildytan är hög (kan uppstå en del barrel distorsion med de flesta objektiv vid korta brännvidder).

Tokina AT-X 11-16/2.8 Pro DX kanske funkar om inte 16mm är alltför lite. Denna lär vara riktigt bra då den inte ger så mkt förvrängning vid kortare brännvidder.

I nedanstående länk finns tester där man bl. a. kan se hur stor förvrängningen blir med olika objektiv. Visar även andra relevanta saker som MTF (ger en indikation om hur bra upplösningen är).
http://www.photozone.de/Reviews/overview#nikon_aps

Jag rekommenderar 12-24 mm som en bra kompromiss ditt bruk, t.ex. Tokinas. Sätt den på en kamera av valfritt fabrikat. Jag tycker att du borde överväga stativ ibland, för att ta bilder i befintligt ljus. En riktig blixt ger ju en massa möjligheter, men befintligt ljus kan bli vackrare. Det beror litet på vad dina bilder ska användas till.

Just nu kan du hitta en beg D90 + beg Tokina 12-24 för 8500:- här på FS. En enkel 18-55 för några hundra till gör kameran mer universell. En beg blixt (SB600) bör kunna rymmas i budgeten också.

Per.

Interiörer kräver sin vidvinkel. Vad som gör det extra svårt är att få en blixt, även studsad att täcka vinkeln. Ett alternativ, och nu är vi ganska nischade, är Canon 5D (bordr kunna prutas till max 7000 beg) plus ett nytt Samyang 14/2,8 UMC. Detta är fullformat. Samyang kostar som bäst c:a 3300. Tyvärr har ju inte Nikon D700 fallit i pris än för det är lättare att använda den senaste Nikonanpassade Samyangen på en Nikon. På Canon måste du blända ner till rätt blandare innan exp kan bestämmas.

Man vill gärna ha neråt 14mm för interiörer. Ett annat alt ä att köpa ett billigt kamerahus och en Sigma 8-16 zoom. För att maxa bildvinkeln har de marginellt större sensorerna från Sony, Nikon, Pentax i Dx format (1,5x) en liten fördel över Canons aps-c. Om du skall köpa detta Sigma objektiv måste du spara på kamerahuset varför man får titta på kamerahus runt max 4000:- beg. Alt: Nikon D200 (4000:- D80 kostar nästan lika mycket och det är löjligt då det låg på 2/3 av D200 då nytt), Pentax K10D (3000-3500:), Sony Alfa 450 kan ibland hittas nytt med kitoptik för strax under 5000:- och det är inte dumt, annars något beg ur 300 eller 500 serien. Canon 40D är också väldigt bra borde gå för under 4000:-. Om du däremot på sikt ämnar skaffa mycket utrustning är nikon och Canon att föredra p g a större beg utbud. Jag nämnde inte Olympus, men här bordr du bara satsa på deras 7-14 zoom och det är extremt ovanligt på beg marknaden och extremt dyrt nytt.

Jag skulle rekommendera att du köper en begagnad Nikon D80 (alt. en D3100 el D5000), en vidvinkelzoom (T.ex. sigma 10-20mm eller Tokina 11-16mm) samt en SB600 (utgående ur sortiment = lägre pris). Då borde du landa i närheten av 10k.

ANNONS
Köp TZ99 hos Götaplatsens Foto