Är det inte intressant att den här frågan kommer upp igen och igen och igen? Och att samma diskussion som tidigare förs, utan att någon viker ner sig, utan att man kommer ett dyft närmare någon sanning?
I sin relativa meningslöshet matchas den här frågan bara av analog vs digital fotografi, eller RAW vs jpeg-diskussionerna. Polariseringsbehovet är för mig helt obegripligt.
Och vad som är inte minst intressant är att trådskaparen inte kommit med ett enda inlägg sedan tråden startades, trots ett ambitiöst upplägg med inbjudan till fortsatt diskussion.
För mig är en bra bild en bra bild, oavsett vilka penslar som använts, vilka färger man haft på paletten, vilka ytterligare instrument man använt, som exempelvis spatlar, fingrar eller sprayburkar etc. Om bilden är analog eller digital, om den fotograferats i RAW eller i jpeg, om man använt Lightroom eller Photoshop, om man "bara" dragit i färger och kontrast eller gjort mer genomgripande korrigeringar spelar ingen roll. Om man däremot vill visa något annat än vad bilden egentligen skulle föreställa känns det som viktigt att tala om det.
Men det vore ju hemskt om man hamnade i ett läge där man säger: - Jag tyckte det här var en bra bild som jag tyckte om, ända tills jag hörde hur den kommit till.