ok ok. jag syftar nog mer på pressfoto. ta tex debatten om paul hansens bilder.
ett exempel: säg att jag visar en bild från tahir torget som visar på massiva upplopp men just den dagen var det lugnt. genom bildredigering har jag åstadkommit något som inte motsvarar det människor på plats upplevde. detta är oftast ett gränslande det förstår jag men inte oviktigt.
Det finns ju ett klassiskt exempel som ofta lyfts fram: När USA invaderade Irak och nådde fram till Bagdad filmades en scen av Fox News där man rev omkull en staty av Saddam Hussein med hjälp av en amerikansk stridsvagn (eller snarare en bärgningsvagn misstänker jag). I TV-klippen därifrån omgavs statyn av en jublande folkmassa.
Haken var bara att ett TV-team från (tror jag) BBC också var där och filmade det hela på lite mer avstånd. I deras klipp framgår det ganska tydligt att den jublande folkmassa för det första var ganska liten, dels till en del bestod av civilklädda irakier som färdades med de amerikanska soldaterna. Utanför den lilla klicken av jublande människor stod en gles grupp av människor och betraktade det hela under tystnad.
I TV-klippen som visades fick man intryck av två ganska olika skeenden, två olika verkligheter. Och det bara med lite kreativt val av bildvinkel, ingen efterbearbetning behövdes.
Min poäng är att de största manipulationerna av dokumentära bilder sällan sker i redigeringsprogram utan genom val av bildvinkel, perspektiv, avstånd och inte minst i efterhand med klippning, röst- och ljudpålägg (TV, film) eller urval av bilder, rubriker och bildtexter (stillbilder).
Den i mina ögon överdrivna rädslan för vad redigeringsprogram kan göra leder ofta till att man glömmer andra, oftast mycket större, problem som finns med bilder som någon slags dokumentära sanningsbärare. Annorlunda uttryckt: Om vi tar dagstidningar som exempel så är det inte Photoshop som är problemet, utan Indesign - layouprogrammet där man skapar layouten, lägger in texter, rubriker m m ...