Annons

Bra bokeh till porträtt, bra bokeh och billigt = omöjlig ekvation?

Produkter
(logga in för att koppla)

NiclasSthlm

Aktiv medlem
Söker ett billigt porträttobjektiv, som samtidigt även kan användas mer allround.

Nikon 50 1.8
Nikon 50 1.4
Nikon 85

Dessa har jag hört mycket om - men hur är deras bokeh?

Något annat mellan 40-85 som kan vara intressant? (jag har en 1.5 sensor)

Många tack

Sigmas nya 50/1.4 är riktigt fin vad gäller bokeh och presterar mycket bra vid stora bländaröppningar. En annan som är ruskigt fin,men inte lika ljusstark, är Tamron 90mm, som förvisso är en macrooptik men har mycket trevlig bokeh. Eftersom jag haft både Nikon 85/1.8 och Tamron 90mm så skulle jag föredra Tamrons 90mm. Mycket pang för pengarna.

Jag har aldrig testa Nikon 85, men har jobbat en del med Tamron 90mm. Och om det objektivet har jag inget dåligt att säga. Det är ett bra och prisvärt objektiv.

Tack för snabba och bra svar, som vanligt här på fotosidan.

Sigma 50 såg mkt intressant ut (har haft en Sigma innan, och gillade det skarpt - bildligt talat). Enligt mig snygg bokeh, och verkar dessutom vara optimerad för större bländare. Helt i min smak.

Sigman är nog det bästa du kan hitta i närheten av 50 mm. Det har riktigt bra bokeh redan vid f/1,4, medan många andra ljusstarka objektiv får smuttare oskärpa (fast mindre oskarpt förstås) när man bländat ner ett steg eller två. Och det kanske man inte vill göra om man vill ha riktigt kort skärpedjup.
Vissa tycker att Sigman har för smjuk oskärpa, och det kan jag faktiskt förstå. Men just för porträtt är det nog finemang att slippa hårda linjer i bakgrunden.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar