Annons

Bra batteriladdare för AA-batterier?

Produkter
(logga in för att koppla)
Det finns en del fel i denna tråd!

Nickel Kadmium batterier är förbjudna. Dessa har problem med den sk "minnes effekten"

Nickel Metallhydrid har inte "minnes effekt". De måste laddas med delta V principen eller temperaturövervakas. (den senare är inte säker så idag brukar alla laddare vara av delta V typ)
Nickel metallhydrid har kortare livslängd än Lithium Jon men klarar kyla bättre (enligt leverantör, och min egen erfarenhet)

Problemet med NiMh är att de bara håller ca 2-3år vid daglig drift (då talar vi proffesionella batteripackar) Dessutom åldras de även om de inte används så köp inte batterier som ni inte använder! Dessutom avtar kapaciteten gradvis med antalet cykler.
Efter ca 1år så faller kapaciteten märkbart men det största problemet är att den inre impedansen ökar (varierar kraftigt mellan exemplar) vilket ger effekten att batteriet verkar ha liten kapacitet men återhämtar sig när man avslutar strömuttaget.(då hoppar ofta batterinivå mätaren upp till en bra nivå)
NiMh kan man fräsha upp genom att ladda upp och ladda ur (rekonditioneras) enligt ett visst förfarande. Nya batterier behöver rekondas för att ge max effekt - annars tar det 2-3 laddcykler innan man kan få max kapacitet.

Lithum Jon är i särklass bäst, Håller ca 3-5år. Dessa funkar oftast bra, längre än NiMh, men tenderar till att dö mer abrupt än NiMh. Dessa tål ej att urladdas helt och innehåller därför en skyddskrets som ger lite lustiga effekter speciellt med skruvdragare och liknande.
Dessa är sämre på att klara kyla än NiMh
LiJon verkar inte heller bli bättre av att rekonditioneras.

Inga Alkaline batterier har lika hög kapacitet än friska uppladdningsbara batterier.

Jag har svårt att tänka mig att en GP-laddare skulle förstöra batterier, men ditt sätt att hantera dem kan ändå göra att de inte håller så länge. Och visst finns det laddare som kan förstöra batterier; de som laddar på tio timmar utan någon kontroll, men det är nog rätt längesen det fanns såna i handeln. Alla laddare jag har sett de senaste åren har deltavolt-kontroll av laddningen, vilket är en mycket bra metod.

Behövde en ny laddare och batterier snabbt, så sprang in på kjell&Co och köpte denna
http://www.kjell.com/sortiment/el/batteriladdare/nimh-nicd/gp-recyko-p42319

Fösäljaren lovade dyrt och heligt att den hade kunde underhållsladdning, men efter att ha läst manualen och kommit fram till att laddaren inte indikerar när laddningen är klar blev jag misstänksam.

Hittade www.gpbatteries-cz.com.hk/html/pdf/ReCykoCat.pdf som ganska tydligt visar att GP:s billiga laddare inte har deltavolt-kontroll.

Har haft ett antal olika laddare, aldrig tyckt om uppladdningsbart men när jag köpte den här Maha MH-C9000 så har allt alltid fungerat. Har tidigare alltid upplevt att batterierna tappat kraft väldigt fort, då har jag tröttnat och köpt engångs igen.
Efter det här köpet är allt klockrent, funkar när det ska och alltid kraft i batterierna.
Jag känner fler som har laddare från tillverkaren och de gillar.
Jag kan rekomendera dessa laddare!

Jag kör med Turnigy AA LSD batterier från Hobbyking. Kostar 1.29 USD. Håller det dom lovar med 2200mah. Jag laddar dom med min icharger och en 8xAA batterihållare. Är väl inte kanske inte ultimat att ladda dom i serie men är väldigt nöjd med batterierna och kan rekommendera dom.

Finns det någon enkel mätare som visar batteriets aktuella status för stunden? Typ som en elektrikers mätinstrument fast mer användarvänligt? Vår lokala urmakare har ett instrument där han lägger knappcellen, placerar en "penna" på andra sidan av batteriet och en enkel mätare visar batteriets kondition. I mitt fall har jag en hel del AA-batterier till mina blixtar och styrningen till dessa. Det är lite svårt att hålla reda på vilken uppsättning som är fräsch eller som är delvis använd. Dessutom så tar t.ex. en blixt väldigt mycket mer av batteriet medan styrningen förbrukar i princip bara en bråkdel. Eller är det helt enkelt så, att mina laddare Varta LCD Charger Type 57070 alternativ Varta Power Play Mobile Charger Type 57073/57173 löser detta?

Om nu inte laddaren löser detta, så har jag ett enkelt instrument att mäta med men vilka är gränserna för Urladdat > OK > Bra > Fullt?

Batteri: Varta Professional 2700 mAh. Ni-MH 1,2V

MH-C9000 WizardOne Charger-Analyzer for 4 AA / AAA

Finns det någon enkel mätare som visar batteriets aktuella status för stunden?

Visst kan man belastningsprova och urladdningsprova sina batterier, men tipset är än en gång att satsa på en MH-C9000 som i läget Refresh & Analyze kollar upp och visar hur många mAh varje enskild cell har. Då kan du sen para ihop batterier, alt. kassera de som inte klarar dina krav längre.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar