Install the app
How to install the app on iOS
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Du använder en lite för gammal webbläsare, du bör uppdatera den.
Uppladdningsbara batterier, överdrivet gott rykte?
- Trådstartare J. Patric
- Start datum
onnyt
Aktiv medlem
Det framstår i tråden som att Maha MH-C9000 är den givna laddaren - stämmer det fortfarande? Blev sugen på att beställa men inbillar mig att endast 4 platser kommer bli frustrerande på sikt. Kanske vore det vettigare att titta på MH-C800S eller MH-C801D med 8 platser.
Är dock avskräckt när Stefan Roudén här i tråden fått sin MH-C801D förstörd och första bildträffen på Google är en användare som haft exakt samma problem med eneloop-batterier. Det verkar ju inte vara ett unikt undantag även om det kanske är sällsynt.
Kommer enbart använda batterierna till mina speedlight-blixtar.
Har haft min i ett år nu och har hittils fungerat klanderfritt. Laddar mest Sanyo Enelope 2450 mAh som endast används till mina Speedlites. Laddar även Apples batterier 1900 mAh och det fungerar lika bra. Har försökt att skrämma liv i en hel hög med gamla GP-batterier utan framgång dock. Har använt mig av den här guiden hela tiden http://bjorn.tornroth.net/?p=MahaMHC9000&l=sv
bikeman
Avslutat medlemskap
Det tycks uppenbart att trådskaparen och andra med stora problem har fel laddare. Batteriernas värsta fiende är värme. Snabbladdare alstrar mycket värme.
Jag tillhör skaran som använder Maha-laddare och är mycket nöjd med mina ReCykobatteriers prestationer.
Jag kan bara hålla med. Laddningsbara batterier ska inte laddas med mer än 10-15% av batterikapaciteten. 2000mah ger en laddström på 200-300ma. Högre laddström ökar värmeutvecklingen, som i sin tur förkortar livslängden på batterierna. Jag kan verkligen rekommendera Maha laddaren, med den kan man inte bara styra laddströmmen, utan den har flera olika funktioner, bl.a. recond av batterier. Otroligt bra laddare.
Jag laddar mine Eneloop batterier med 300ma i laddström vilket ger en väldigt låg värmeutveckling och laddningen fungerar perfekt. Ca. var annan/var tredje månad kör jag en refresh/analyze på batterierna för att hålla dom i god kondition.
Snabbladdare "kokar" sönder batterierna. Det var likadant förr med laddare för bilbatterier, då skulle laddaren ladda med så hög laddström som möjligt, det var ju jättebra eller det var det nog inte. Många bilbatterier torrkokade och blev förstörda. Moderna laddare för bilbatterier laddar med en laddström på 6 - 8 A och avslutar laddningen med pulsladdning, allt för att hålla ner värmeutvecklingen.
Det handlar om att sköta om batterierna, ladda skonsamt och framför allt inte låta batterierna ligga urladdade en längre tid, det är lika skadligt som för hård laddning. Urladdade batterier oxiderar och " dör" till slut.
Senast ändrad:
PeterWem
Aktiv medlem
Har aldrig tyckt att tiden är speciellt frustrerande. Det är inte speciellt ofta jag behöver ladda alla batterier samtidigt. Jag har totalt tre speedlites och tre radiomottagare + en sändare. Totalt rör det sig om 5 x 4 batterier. Eftersom man i en MHC-9000 laddar med > 0,3C blir tiden per set runt säg 3 h. Total tid är 15 timmar om jag laddar skonsamt.Det framstår i tråden som att Maha MH-C9000 är den givna laddaren - stämmer det fortfarande? Blev sugen på att beställa men inbillar mig att endast 4 platser kommer bli frustrerande på sikt. Kanske vore det vettigare att titta på MH-C800S eller MH-C801D med 8 platser.
Är dock avskräckt när Stefan Roudén här i tråden fått sin MH-C801D förstörd och första bildträffen på Google är en användare som haft exakt samma problem med eneloop-batterier. Det verkar ju inte vara ett unikt undantag även om det kanske är sällsynt.
Kommer enbart använda batterierna till mina speedlight-blixtar.
Radiosändaren och mottagaren behöver dock inte laddas lika frekvent. I mitt fall skulle en eller två gånger per år räcka. Kvar blir då 3 x 4 uppsättningar batterier som behöver vara toppade. 9 h för att ladda dessa med skonsam laddning. Batterierna håller dessutom 80 % kvar efter ett år, så jag behöver aldrig toppa dem samma dag eller ens dagen innan. Månaden innan räcker gott för mig.
När det kommer till batteriertyper måster jag nu revidera min lista.
Eneloop ligger fortfarande på topp och därefter GP Recyco och Biltemas uppladdningsbara. Powerbase instant däremot som legat toppladdade och oanvända nu i nån månad verkar ha rasat. Tre av fyra. Även med en breake in får jag inte upp mah på dem.
Jag köpte två biltema AAA 850 mAh igår och laddade direkt. Fick bara upp 740 mAh, så jag kör en break in idag. Har aldrig behövt det med Eneloop som har full kapacitet utan behov av break in.
Med den laddaren ska man bara ladda under 33% vid en break in. Annars känner inte laddaren av när batterierna är fulladdade och överladdar.Jag kan bara hålla med. Laddningsbara batterier ska inte laddas med mer än 10-15% av batterikapaciteten. 2000mah ger en laddström på 200-300ma. Högre laddström ökar värmeutvecklingen, som i sin tur förkortar livslängden på batterierna. Jag kan verkligen rekommendera Maha laddaren, med den kan man inte bara styra laddströmmen, utan den har flera olika funktioner, bl.a. recond av batterier. Otroligt bra laddare.
bikeman
Avslutat medlemskap
Har aldrig tyckt att tiden är speciellt frustrerande. Det är inte speciellt ofta jag behöver ladda alla batterier samtidigt. Jag har totalt tre speedlites och tre radiomottagare + en sändare. Totalt rör det sig om 5 x 4 batterier. Eftersom man i en MHC-9000 laddar med > 0,3C blir tiden per set runt säg 3 h. Total tid är 15 timmar om jag laddar skonsamt.
Radiosändaren och mottagaren behöver dock inte laddas lika frekvent. I mitt fall skulle en eller två gånger per år räcka. Kvar blir då 3 x 4 uppsättningar batterier som behöver vara toppade. 9 h för att ladda dessa med skonsam laddning. Batterierna håller dessutom 80 % kvar efter ett år, så jag behöver aldrig toppa dem samma dag eller ens dagen innan. Månaden innan räcker gott för mig.
När det kommer till batteriertyper måster jag nu revidera min lista.
Eneloop ligger fortfarande på topp och därefter GP Recyco och Biltemas uppladdningsbara. Powerbase instant däremot som legat toppladdade och oanvända nu i nån månad verkar ha rasat. Tre av fyra. Även med en breake in får jag inte upp mah på dem.
Med den laddaren ska man bara ladda under 33% vid en break in. Annars känner inte laddaren av när batterierna är fulladdade och överladdar.
Lite konstigt att dom anger 33% vilket är en alldeles för hög siffra på laddströmmen, batterierna blir rätt så varma. Jag laddar Eneloop med 300ma, fungerar perfekt
PeterWem
Aktiv medlem
Läs min tidigare länk till forumet.Lite konstigt att dom anger 33% vilket är en alldeles för hög siffra på laddströmmen, batterierna blir rätt så varma. Jag laddar Eneloop med 300ma, fungerar perfekt
bikeman
Avslutat medlemskap
Läs min tidigare länk till forumet.
Jag vet att Maha skriver i manualen att laddaren inte skulle känna av när batterierna blir fulladdade om man laddar under 0,3c, vilket inte stämmer. När det gäller alla typer av laddningsbara batterier är den generella rekommendationen 10 - 15% av kapaciteten i laddström, att Maha anger ca 33% ter sig mycket märkligt.
Om jag laddar batterierna med 10 - 15% och laddningen stängs av helt perfekt, så skulle ju break-in laddningen under 16 timmar med 10% helt bränna sönder batterierna vilket den inte gör. Testa och ladda med 300ma, funkar perfekt och skonsammare för batterierna
PeterWem
Aktiv medlem
Bofoto2 här i tråden verkar ha lyckats överladda sina Panasonic med 0,19 C. Break in överladdar har jag för mig, så att göra det som vanligt laddningsmetod ska man nog dra sig för. Har personligen tidigare kört med 0,1 C, men efter att ha läst manualen och på det länkade forumet kör jag nu på >0,33 C. Har inte märkt någon skillnad egentligen mer än tiden. Där har kommit en hel del inlägg (två trådar) så det är mycket att läsa. Jag får nörda ned mig någon dag i nästa vecka. Här är något intressant som säger att cykler är bättre än break in http://www.candlepowerforums.com/vb...continuation&p=4500305&viewfull=1#post4500305Jag vet att Maha skriver i manualen att laddaren inte skulle känna av när batterierna blir fulladdade om man laddar under 0,3c, vilket inte stämmer. När det gäller alla typer av laddningsbara batterier är den generella rekommendationen 10 - 15% av kapaciteten i laddström, att Maha anger ca 33% ter sig mycket märkligt.
Om jag laddar batterierna med 10 - 15% och laddningen stängs av helt perfekt, så skulle ju break-in laddningen under 16 timmar med 10% helt bränna sönder batterierna vilket den inte gör. Testa och ladda med 300ma, funkar perfekt och skonsammare för batterierna
En annan sak som jag tror kan vara bra är att tömma batteriet innan man gör en break in. Annars finns det risk att man kör in en hel del kräm i ett redan fullt batteri.
Similar threads
- Svar
- 8
- Visningar
- 3 K
- Svar
- 17
- Visningar
- 4 K
- Svar
- 10
- Visningar
- 1 K
- Svar
- 17
- Visningar
- 2 K